جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 317694
منظور پیامبر اکرم(ص) از این حدیث چیست؟ لَیسَ فی امَّتِی رَهبانِیةٌ، و لا سِیاحَةٌ، و لا زَمٌّ؛ یعنِی سُکوتٌ. در امّت من نه رهبانیت است، نه سیاحت و نه زمّ؛ یعنی: سکوت. (بحار الأنوار، ج 70، ص 115، ح 2)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
منظور از رهبانیت، گوشه گیری و دوری از لذات مادی از جمله ازدواج، و پرداختن به عبادت است. سیاحت معنایی شبیه به رهبانیت دارد. در لسان العرب آمده است: السِّیاحَةُ: الذهاب فی الأرض للعبادة و الترهّب؛ (لسان العرب، ج ۲، ص ۴۹۲ ذیل «سیح») سیاحت عبارت است ا بیشتر ...
چگونه ممکن است پیامبر(ص) در روایت زیر سفارش به ظلم کرده باشد؟ ثلاثةٌ و إن لَم تَظلِمْهُم ظَلَمُوک: السَّفَلَةُ، و زَوجَتُک، و خادِمُک؛  سه نفرند که اگر به آنها ستم هم نکنى به تو ستم مى کنند: فرومایه، همسرت و خدمتکارت. (تحف العقول، ص 47)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
این روایت سفارش به ظلم نکرده بلکه می گوید: این سه دسته چنین روحیه ای دارند. به عبارت دیگر نگفته است: ظلم کن تا به تو ظلم نشود. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
غیبت چه انواع و اقسامی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
فقيه بزرگوار شيخ زين الدين عامِلى معروف به شهيد ثانى رحمه الله [۱] در بيان اقسام غيبت مى گويد : چون دانستى كه مراد از غيبت، اين است كه درباره برادرت چيزى بگويى كه اگر به گوش او برسد، يا به خودش بگويى، يا به او گوشزد كنى، ناراحت مى شود، اينك بدان كه ا بیشتر ...
اگر شیطان در ماه مبارک رمضان در غل و زنجیر است، چرا باز هم افراد گناه می کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
احادیث متعدد در این زمینه وارد شده است. از رسول خدا(ص) نقل شده است: إذا طَلَعَ هِلالُ شَهرِ رَمَضانَ غُلَّت مَرَدَةُ الشَّياطين‏؛ (كافي: ۴/ ۶۷/ ۶) هر گاه هِلال ماه رمضان برآيد، شياطينِ سركش به بند كشيده می ‏شوند. اما توجه داشته باشیم که تنها شیطان بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
معنای این سخن پیامبر(ص) چیست؟ العَینُ زِناها النَّظَرُ؛ زناى چشم چشم چرانى است. (جامع الأخبار، ص 408، ح 1129)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
زنا ـ که مجازات های مخصوص دارد ـ به معنای آمیزش نامشروع میان دو جنس مخالف است و غیر از آن نه آن مجازات ها را دارد و نه در آن سطح گناه دارد. پس اینکه چشم چرانی زنا خوانده شده، زنا در سطح چشم است و معنای خاص خود را دارد. اگر در حدیث است که: نگاه، تیرى بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
از یک سو روایات، آرزوی دور و دراز را نکوهش کرده اند و از سوی دیگر انسان قابلیت رسیدن به مراحل بالا را دارد. آیا روایت هایی که آرزو را نکوهش کرده اند، تفسیری خاص دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
از ملاحظه ی مجموع روایات به دست می دهد که مطلق آرزو نکوهیده نیست بلکه گاهی آن را مورد نیاز زندگی بشر خوانده اند. بنگرید: ـ رسولُ اللّهِ(ص): الأملُ رَحمةٌ لِامّتی، و لَوْ لا الأملُ ما أرْضَعَتْ والِدَةٌ وَلَدَها، و لا غَرَسَ غارِسٌ شَجَرا.[۱] پیامب بیشتر ...
منظور از این سخن پیامبر(ص) چیست؟ لا تَسُبُّوا الدَّهرَ؛ فإنَّ اللّهَ هو الدهر؛  به روزگار ناسزا مگویید؛ زیرا خداوند همان روزگار است. (الإیضاح، ص 9)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
منظور این است که منشأ کارهایی که به دهر نسبت داده می شود، خداوند است و بنا بر این، ناسزاگویی به دهر، به خداوند باز می گردد. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
پیامبر اکرم(ص) فرمود: یا عَلی ثَلاثٌ یحسُنُ فیهِنَّ الکذبُ: المَکیدَةُ فی الحَربِ، وَعِدَتُک زَوجَتَک، وَالإصلاحُ بَینَ النّاسِ. (تحف العقول، ص 9) ای علی! در سه جا دروغ، پسندیده است: مکر در جنگ، وعده دادن تو به همسرت، و برقرار کردن سازش میان مردم. آیا وعده ی دروغ به همسر، قابل قبول است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دروغ، حرام است و دروغ گفتن مانند سایر حرام ها گناه است و میان آن و دیگر حرام ها تفاوتی نیست؛ امّا زمانی که دو کار مهم و مهم تر وجود دارد که باید یکی انتخاب شود، مهم تر مقدّم است؛ زیرا عقل حکم می کند که در تزاحم میان دو حرام، که باید یکی را انتخاب کرد بیشتر ...
از یک سو برخی روایات انسان را به زهد و عزلت فرا می خوانند و از سوی دیگر گاهی انسان را به دخالت در امور مملکت دعوت می کنند. این سخنان چگونه با هم جمع می شوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اگر به مادیات به عنوان وسیله ای برای رسیدن به سعادت و خدمت به مردم نگریسته شود، قابل تحسین است. امّا اگر به عنوان هدف، نه وسیله، مورد توجّه قرار گیرند و انسان را از معنویت دور سازند، طبعاً مورد نکوهش خواهند بود. امام باقر(ع) فرمود: نِعمَ العَونُ الد بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 317694