جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صفحه اصلی کتابخانه
> جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
*برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
تعداد رکورد ها : 319676
عنوان :
در جستجوی هویت و خاستگاه زبان؛ اجتماع، نفس و هستی
نویسنده:
مهدی عاشوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
زبان امری اجتماعی است یا فطری؟ دو حیثیت «قراردادیبودن» و «قاعدهمندی» از اساسیترین حیثیتهای زبان هستند. قراردادی بودن ریشه در هویت اجتماعی زبان دارد اما منشأ قاعدهمندی را در سرشت انسانها دانستهاند. اگر بخواهیم برای زبان به عنوان نظامی برای مفاهمه و ارتباطات هم منشأ فطری و هم منشأ محیطی قائل باشیم، این دو چگونه با یکدیگر تعامل خواهند نمود؟ این مقاله تلاشی برای پاسخ به این پرسش در چارچوب میراث عقلی حکمای مسلمان است. برای این مقصود، پس از استخراج دلالتهای مبحث الفاظ در علم اصول فقه بر هویت اجتماعی نظامهای زبانی؛ در بخش دوم مقاله نشان داده میشود که خاستگاه زبان از منظر نفسشناختی ریشه در اراده و عقل عملی انسان دارد. بر اساس این بحث در نتیجهگیری با نقش اراده و نظام زبان اجتماعی در استعمال زبان بازخوانی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلایل هنجارین «ایثار و ازخودگذشتگی» در اخلاق وحیانی
نویسنده:
محمدامین خوانساری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ایثار و ازخودگذشتگی از جمله مفاهیم و اصول اساسی در اخلاق اسلامی است که براساس آن، انسان با نادیده انگاشتن منافع شخصی، دیگری را بر خویشتن مقدم میکند. دلایل و تبیینهای مختلفی برای ایثارگری میتوان بیان کرد.در پژوهش حاضر کوشیده است که با روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه به قرآن و حدیث، دلایل هنجاری و وجه ارزشمندی ایثار را تبیین کنیم و به این پرسش بپردازیم که از منظر اخلاق ماثور، چرا انسان باید برای دیگران از منافع شخصی خویش بگذرد. آیا دلایل نتیجهگرایانهای وجود دارد یا وظایف و فضایلی هستند که انسان را به ایثارگری میرسانند در پاسخ به این پرسش؛ بر اساس نظریهها و دستهبندیهای رایج اخلاق هنجاری این مسئله، ارزیابی و تحلیل شده است. ارزیابی و تحلیل آیات و روایات نشان میدهد که در اخلاق نقلی، دلیل واحدی برای ایثارگری نیست بلکه دلایل متفاوتی برای ایثارگری وجود دارد. در برخی موارد، ایثارگری به دلایل نتیجهگرایانه است.عامل به دنبال کسب منافعی است که این ایثارگری در مواردی از جمله کسب منافع اخروی ارزشمند است. در مواردی نیز ایثارگری به دلایل وظایفگرایانه مانند اقتضای امرالهی یا عقل است. در مواردی نیز میتوان گفت که منش و شخصیت ایثارگرایانه است که فرد ازخودگذشتگی میکند و پروای دیگران را دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شعارهای شیعی بر سکههای حکمرانان ایران از سده دوم تا پایان سده هشتم هجری
نویسنده:
میرزا محمد حسنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
سکههای اسلامی افزون بر کاربرد اقتصادی در دورههایی به ابزاری تبلیغاتی برای گسترش باورهای اسلامی تبدیل شدند و کارکردی تبلیغی- ارشادی پیدا کردند. سکههای ضرب شده در ایران و در فاصله سدههای دوم تا پایان سده هشتم هجری دربردارنده تنوع قابل توجهی از شعارهای دینی-مذهبی است. حکمرانان با انتخاب آیاتی از قرآن و عباراتی با مضامین دینی، باورها و در مواردی دیدگاهی سیاسی گرایشهای مذهبی خود را به معرض نمایش میگذاشتند. در این مقاله تلاش شده به این پرسش پاسخ داده شود که: کدام یک از شعارهای نمود یافته بر سکهها در بازه زمانی سدههای دوم تا پایان سده هشتم هجری بیانگر گرایشهای شیعی حکمرانان یا همسویی آنان با جریانهای شیعی بودهاست؟ بررسیها نشان میدهد شعارهای شیعی به تفکیک شامل : آیه 23 سوره شوری _علی ولیالله_ نام دوازده امام و کلمه «و آله» در ادامه صلوات است. ضرب سکههای طراز شیعی در کنار سکههایی با شعارهای سنی، علاوه بر نواحی شمالی ایران در دیگر نواحیِ جغرافیای سیاسی ایران در بازه زمانی مورد بحث تداوم یافت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر هندسۀ معرفتی شیعۀ امامی در منازعات مشروعیت خلافت عباسی_علوی
نویسنده:
ربابه کریمی ، مهدی ابراهیمی شهرابی ، سید محمد مهدی حسین پور ، صادق امامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پس از وفات پیامبر اکرم (ص) قبایل عرب که پیش از آن به حکومتهای متمرکز کمتر تمایل داشتند، به مرور زمان به نظام حکومتی متمرکز روی آوردند. موضوع مشروعیت خلافت، بهویژه در میان شیعیان امامیه به یکی از موضوعات مهم در تاریخ اسلام تبدیل شد. شیعیان امامیه با تأکید بر اصول مشروعیت قدرت در اسلام، نظام معرفتی و اپیستمولوژیکی را پایهگذاری کردند که تأثیرات عمیقی بر جامعۀ اسلامی گذاشت. پژوهش حاضر به بررسی این موضوع میپردازد که چگونه این نظام معرفتی در مناقشات مشروعیت خلافت عباسیان و علویان تأثیر گذاشته است. با تحلیل متون تاریخی و روایی، مشخص شده است که این باورها نقش بنیادینی در این مناقشات ایفا کردهاند. این مناقشات، ریشه در اختلافات اعتقادی و سیاسی میان دو گروه دارد. عباسیان که خود را نسبت به علویان فاقد مشروعیت کافی میدیدند، بهدنبال اثبات مشروعیت خویش از طریق استدلالهای شرعی و سیاسی بودند. در مقابل، علویان با تکیه بر اموری همچون رابطۀ خویش با پیامبر اکرم (ص)، حق وراثت، نسب والا و امامت، خود را بهعنوان وارثان واقعی خاندان پیامبر (ص) وجانشینان بر حق او میدانستند. تحلیل نظام معرفتی شیعۀ امامیه در این مناقشات میتواند دریچهای تازه بهسوی فهم عمیقتر از این تحولات تاریخی و تأثیرات طولانیمدت آن بر جهان اسلام باز کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فعل و انفعالات انسان متعالی موضوع علوم انسانی و اسلامی
نویسنده:
مهدی امیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
شناخت تمایز علوم از یکدیگر اغلب به یکی از شناخت های موضوعی، روشی، مسائلی و غایی ارجاع می یابد.با این حال تمایز علوم در موضوعات دارای اعتبار بیشتری است. جهان بینی اسلامی با رویکرد تعالی گرایانه و توجه به ابعاد مادی و معنوی انسان و نگرش فراطبیعی به حقیقت انسان؛ افعال و انفعالات وی را بر پایه انگیزه ها و نیات که معانی نهفته در ورای رفتار آدمی است، مورد مطالعه قرار می دهد و در عین حال از ساختار مادی رفتار نیز غافل نیست. از اینرو موضوع علوم انسانی_اسلامی را می توان افعال و انفعالات انسان متعالی در نظر گرفت که از روش شناسی خاصی بهره می گیرد و از عقل و شهود و تجربه در کنار داده های وحیانی برای فهم این امور بهره می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل نشانهشناختی و کارکردهای «خواب و واقعه» در صفوة الصفا ابن بزاز اردبیلی
نویسنده:
مولود جوانمرد ، حسین فقیهی ، محبوبه مباشری ، سید سلمان صفوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نشانههای زبانی هر اثر با توجه به تجربههای عرفانی و شرایط زمانی، مقامی و زیستی عارف میتواند بر معانی متعددی دلالت کند. جستوجوی این آفاق معنایی و آشکارکردن روند تولید معنا از رویکردها و اهداف دانش نشانهشناسی است. امبرتو اکو با احاطه بر روشهای گوناگون تحلیل در نشانهشناسی و ویژگیهای هر یک از این روشها کوشیده است تا نظریهای ترکیبی و تفسیری در این راه به وجود آورد. هدف پژوهش حاضر آن است که فرایند تولید واقعه و فهم و تفسیر آن را تبیین کند. در نتیجه اگرچه واقعه بهطورمعمول پیامی برای سالک از عالم معنا در نظر گرفته میشود، از دیدگاه نظریۀ «تولید نشانه» واقعه سکهای است که در یک رو مسیر ارتباطی میان سالک با عالم معناست و رویی دیگر پیامی که از عالم معنا به سالک میرساند. سالک گیرندۀ پیام است، اما قادر به ادراک معنای پیام نیست، تنها میتواند پیام را به نشانههای زبانی تبدیل کند. پیر و مراد مفسر واقعه است و اوست که پیام اصلی واقعه را برای سالک آشکار میکند. در دیگر سو واقعه خود نشانهای است که کارکردهایی دارد و از آن جمله میتوان به تکاپو برای یافتن و کارکردهای تعلیمی اشاره کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد نظریۀ امیرمعزی درباره تحریف قرآن
نویسنده:
حسین کرمی ، رحمان ستایش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در فصل بیستم از جلد اولِ «قرآن مورخان»، محمدعلی امیرمعزی رابطۀ تشیّع و قرآن را بررسی کرده و با ارائۀ شواهدی، معتقد است که تشیّع نخستین، به صورت گستردهای قائل به تحریف لفظی قرآن بودهاند. وی احتمال میدهد که نسخۀ رسمی مصحف تا زمان عبدالمکبن مروان تثبیت نشده، چرا که همۀ نشانههای ویراستاری طولانی مدت نیز در قرآن مشهود است. حاکمیت وقت نیز، آیات مربوط به ولایت امام علی (ع)، اسامیِ اهلبیت (ع) و دشمنانشان را حذف کرده است. با توجه به جایگاه ویژه و اهمیت اصالت متن و نقش اثبات آن در حجیّت قرآن، نوشتار حاضر با روش تاریخی- تحلیلی، ادعای نویسنده را که بر بُعد آخرالزّمانیِ پیامهای آغازین حضرت محمّد (ص)، محوریّت مطلق چهرۀ امام علی (ع) در تشیّع و درگیریهای داخلی مسلمانان بنا شده، بررسی و در بوتۀ نقد قرار داده است. جستار حاضر ضمن بررسی مسیر پژوهشی و شواهد مورد ادعای امیرمعزی، با تتبع در منابع اسلامی و با ارائۀ شواهدی بر عدم تحریف لفظی قرآن در نگاه تشیّع نخستین، نشان داده است که دلایل امیرمعزی دربارۀ حمایت وسیع تشیّع نخستین از تحریف قرآن کریم و عدم اصالت متن آن ناکافی بوده و تلقی مشهور تشیّع دربارۀ صیانت قرآن از تحریف لفظی به قوت خود باقی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 217 تا 236
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت وحی رسالی و نسبت آن با شهود عرفانی از نگاه ملاصدرا
نویسنده:
محمد مهدی علیمردی ، زینب ارتیدار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
از جمله مبانی ملاصدرا حرکت جوهری است. به اعتقاد وی آدمی در پرتو حرکت جوهری یک سیر تکاملی پیشرو دارد و تمام مراتب لازم را طی میکند تا به حقیقت نهایی دست یابد. از نگاه صدرا هر کس که قادر باشد قوۀ نظری و عملی خود را به کمال نهایی برساند، همچون نبی غرق در شهود جمال حق شده است؛ بهطوری که هیچ چیزی او را از اشتغال به نور الهی باز نمیدارد. صدرا شهود را به اقسامی تقسیم میکند و آخرین آن را به شهود روحی اختصاص داده است که شخص در این مرحله، روح حقایق را بهحسب استعداد روحی و بدون واسطه دریافت میکند. بحث وحی در فلسفۀ ملاصدرا با رویکرد متفاوت فلسفی، کلامی و عرفانی مطرح است. در رویکرد عرفانی کشف و شهود را به میان آورده است و آن را به حقیقت محمدیه مرتبط میکند؛ ازاینرو نسبت وحی رسالی و شهود عرفانی در نظر ملاصدرا ابتدائاً مبتنی بر منشاء آن است؛ زیرا وحی رسالی در همۀ مراتب از بالا به پایین رخ میدهد و شهود عرفانی از پایین به بالا پدید میآید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به تصحیح احسن القصص
نویسنده:
فرزاد ضیایی حبیب آبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
احسن القصص، ترجمهء فارسیِ کتابی است در باب حضرت یوسف (ع). این متن کهن فارسی، که متعلق به پایان قرن۵ یا آغاز قرن ۶ق است، اخیرا به چاپ رسیده، اما متاسفانه کاستیهایی قابل توجه بدان راه یافته است.در این مقاله برآنیم تا پاره ای از آن کاستیها را نشان دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 269 تا 284
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه یکسانانگارانه در باب گزارهها: چگونگی رابطۀ استنتاجی هست/باید و کاربست آن در علم اجتماعی
نویسنده:
سید علی سیدی فرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
چگونگی رابطۀ میان گزارههای توصیفی و هنجاری از مسائل شناختهشده در فلسفه است. در سنت علمی مسلمانان، منطقدانان، اهل بلاغت و اصحاب علم اصول در باب طبیعت این گزارهها بیشتر بحث کردهاند. آنها عموماً پذیرفتهاند تنها گزارههای توصیفی صدق و کذبپذیر بوده و طبیعتی بازنمودی دارند. از نظر آنها گزارههای هنجاری قابلیت اتّصاف به صدق و کذب را ندارند و به تبع، برقراری رابطۀ استنتاجی میان این دو دسته از گزارهها بیمعناست. در نوشتۀ پیش رو، تلاش نویسنده دفاع از سه مدعا است: اول آنکه گزارههای هنجاری نیز صدق و کذبپذیر و دارای طبیعی بازنمودی هستند، دوّم آنکه استنتاج هست از باید و باید از هست (استنتاج متقابل گزارههای توصیفی و هنجاری از یکدیگر) محظور منطقی ندارد و سوّم آنکه توجه به گزارههای هنجاری و استنتاج گزارههای توصیفی از آنها در علم اجتماعی اهمیت بیشتری مییابد. در انتهای مقاله، نمونههایی از استنتاجها در علم اجتماعی ارائه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 133
مشخصات اثر
ثبت نظر
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
تعداد رکورد ها : 319676
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید