جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1529
اخلاق در آیین یهود
نویسنده:
اسماعیل علیخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اخلاق جوهرة یهودیت است؛ اما با توجه به مشکلات مطرح شده دربارة باب اخلاق یهودی، یافتن تعریفی جامع از اخلاق یهودی ممکن نیست. با این حال، مجموعة گسترده و پرارزشی وجود دارد که «اخلاق یهودی» نامیده میشود. اصول اخلاقیات یهود، نخست در ده فرمان حضرت موسی تبیین شد؛ سپس در قوانین شریعت تورات در کتب مقدس عبری توسعه یافت و پس از آن، پیامبران عبرانی به نقد و بررسی آن پرداختند، و بار دیگر در قوانین شفاهی میشنا گسترش یافت. پس از آن، در گمارا و میدراش تجزیه و تحلیل شد و در قرون وسطا و مدرن، دوباره با واژه های فلسفی و عرفانی تفسیر شد.با توجه به این امر، آثار مکتوب اخلاق یهودی به طور معمول به چهار گروه اصلی تقسیم میشوند: توراتی، حاخامی، قرون وسطایی و مدرن.اخلاق اجتماعی جایگاه خاصی در یهودیت و کتاب مقدس و تلمود دارد. برخی از آموزه های اخلاق اجتماعی یهود عبارت اند از: محبت به همنوع، تواضع و فروتنی، دستگیری از مستمندان، عدالت و درستکاری، تقدس حیات، اعتدال و میانه روی و عفو و گذشت. به جز اخلاق، فلسفة اخلاق نیز جایگاه خاصی در یهودیت دارد که به برخی از امور بنیادین اخلاق، مانند کمال اخلاقی میپردازد.
 بنی اسرائیل در قرآن ( یهود در قران)
نویسنده:
عاطفه طالب پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بنی اسرائیل عبارتی است که در قرآن کریم و بسیاری از کتب فقهی اسلام برای یاد کردن از یهودیان آمده است . کلمات دیگری مانند « اهل کتاب» ، « کتابیون»، « اهل ذمه» ، « ذمیون» برای اشاره به یهودیان و مسیحیان بکار می رود. « یهودا» نام یکی از فرزندان حضرت یعقوب ? است که « یهودی» از این کلمه گرفته شده است و به کسی که به او « یهودا» نسبت داده شود « یهودی » گفته می شود. بنابه تصریح قرآن قوم یهود مردمی بهانه جو ، دنیا پرست، نژادپرست و ... بوده اند و در عصر حاضر نیز این ویژگیها را به گونه ای دیگر از خود بروز می دهند ، با تکیه بر آیات صریح قرآن که برنامه زندگی را تا ابدیت جهان برای ما به ارمغان آورده است و به وسعت تاریخ پیامهایش تازگی دارد به بررسی ویژگیهای این قوم می پردازیم . در اواخر قرن نوزدهم گروهی از یهودیان از روسیه اخراج شدند و به نقاط دیگر رفته در آنجا ساکن شدند، عده ای نیز به فلسطین رفتند و به دلیل وجود کوهی به نام « صهیون» در آنجا، نام « صهیون» را برای فلسطین برگزیدند. در همین زمان گروهی از یهودیان اروپا و روسیه برای کسب استقلال برخاستند و صهیونیسم را بنیان نهادند و به دنبال آن مهاجرت یهودیان به فلسطین آغاز شد. اندیشمندان مسلمان این واقعه را توطئه ای خطرناک دانستند و مسلمانان را از همکاری با مهاجران برحذر داشتند اما مسلمانان هنگامی از فاجعه آگاهی یافتند که راه چاره بسته شده بود. در خصوص یهودیان ، صهیونیستها و خصوصیات آنان کتب و مقالات زیادی نگاشته شده است مانند : زر سالاران یهودی و پارسی نوشته عبدالله شهبازی، نظیر این که : یهودیان صهیونیست معتقدند که فلسطین متعلق به اجداد ایشان است اما تاریخ و علم نژاد شناسی ثابت می کند که یهودیان اروپا و آمریکا و .... کمترین نسبتی به یهودیانی که قرنها قبل در سرزمین فلسطین زندگی می کرده اند ندارند ، علاوه بر آن پیش از مهاجرت یهودیان ( بنی اسرائیل ) در زمان حضرت موسی ( ع) و بسیار پیش از آن اعراب در فلسطین زندگی می کردند که در آن زمان نام آن سرزمین « کنعان» بوده است. کتابهایی نیز به تحقیق پیرامون عقاید و اخلاق آنان تکیه کرده اند مانند : یهودشناخت نوشته سهیلا جلالی کندری ، سیری در مکتب یهود نوشته محمد علی حسین زاده و ... چنانکه یهودیان اعتقادات خاصی دارند از جمله ماده گرا و حس گرا بودن ، بهمین دلیل هنگامی که حضرت موسی ( ع) آنان را از چنگال فرعونیان نجات داد در میان راه به گروهی رسیدند که مشغول بت پرستی بودند از حضرت موسی ? خواستند برای آنان خدایی مانند خدای ایشان بسازد!!! اخلاقیات آنان نیز پیرو اعتقادات باطل ایشان است نظیر این که خود را برتر از دیگران می دانند و به همین دلیل در کتاب تلمود آورده اند : خداوند دو دسته حیوان برای یهودیان خلق کرده است گروهی زبان دار و گروهی بی زبان ، گروه بی زبان مانند مرغ و اسب و ... ، و گروه زبان دار مانند مسیحیان ، مسلمانان و سایر مردم غیر یهودی . و بسیاری صفات ناپسند دیگر چون: دروغگویی و دروغ پراکنی ، مفسده جویی ، کتمان حق و ... از صفات بارز یهود است. آنان بر اساس این اعتقادات و خلقیات از بسیاری کشورهای دنیا رانده شده اند و مقبولیتی در جوامع نداشته اند لذا دنبال راه چاره ای می گشتند و پس از برپایی جنگ جهانی اول و دوم که خود در آن نقش بسزایی داشتند اما پنهان کاری ها مانع از آگاهی مردم شد ، سناریویی نوشتند به نام هولوکاست ! مبنی بر اینکه طی جنگ جهانی دوم شش میلیون یهودی توسط آلمان نازی در کوره های آدم سوزی و اتاقهای گاز قتل عام شده اند! اما بررسی ها و تحقیقات دانشمندان بسیاری که علیرغم ممانعت دولتمردان اروپایی ، آمریکایی و اسرائیلی وارد منطقه ممنوعه هولوکاست شده اند و با استناد به مدارک و شواهد معتبر اثبات کرده اند که مسئله ای به نام هولوکاست حقیقت ندارد. یهودیان با بزرگنمایی این مسئله سعی در پنهان کردن بسیاری از مسائل مهم رخداده در سطح جهان دارند که نمونه کوچک آن میلیونها کشته طی جنگ جهانی دوم است ، نسل کشی ایرانیها و فلسطینیها در تاریخ ثبت است و امروزه نیز شاهد این جنایات در فلسطین ، غزه، جنوب لبنان و ... هستیم. وظیفه ای خطیر بر دوش ماست ، « دشمن شناسی» اصلی ترین وظیفه ای است که باید هوشیارانه به آن عمل شود و راههای دشمنی آنان شناسائی و راه حل مقابله با آن بررسی شود . واژگان کلیدی مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از : پروتکل، تورات، یهود، اسرائیل و هولوکاست است.
روابط سیاسی پیامبر گرامی اسلام با گروه های اجتماعی (منافقین یهودیان) از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
محمدکاظم رضازاده جودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
این پایان نامه به بررسی روابط سیاسی پیامبر اسلام با منافقان و یهودیان با تکیه بر آیات قرآن کریم پرداخته است. و شامل نه بخش با این عناوین است: بخش اول، بررسی نفاق از جنبه های مختلف لغت و قرآن; بخش دوم، جایگاه حقوق اساسی در اسلام و قرآن; بخش سوم، حقوق و آزادی های منافقان در جامعه نبوی; بخش چهارم، تاریخ قوم یهود; بخش پنجم، اعتقادات یهود در قرآن کریم و تورات; بخش ششم، ادعاهای یهود در قرآن کریم، یهودیان و ظهور اسلام; بخش هشتم، صفات یهودیان در قرآن; بخش نهم، برخورد پیامبراکرم(ص) با یهودیان.
 بررسی جایگاه زن در خانواده و اجتماع در اسلام و یهودیت
نویسنده:
محمدرضا جلیلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در پایان نامه حاضر موضوع زن در آیات و روایات و تورات بررسی شده و مطالب آن در پنج بخش آمده است: بخش اول، آفرینش و ارزش زن: زن در ادوار تاریخ، آفرینش زن، فضیلت زن در خانواده و اجتماع؛ بخش دوم، زن در شکل گیری خانواده و اجتماع، معیارهای انتخاب همسر، نقش حجاب در خانواده و اجتماع، نقش زن در تزلزل خانواده و اجتماع؛ بخش سوم، حقوق زن در خانواده و اجتماع: حقوق مادی زن، حقوق معنوی زن، تعدی به حقوق زن؛ بخش چهارم، مشارکت زنان در اجتماع: حضور زنان در اجتماع، موانع حضور زن در اجتماع، مشارکت زنان در اشتغال، زنان در مدیریت و رهبری جامعه؛ بخش پنجم، دیدگاه اسلام و یهود پیرامون تعدادی از زنان وابسته به انبیاء: همسر آدم و همسر نوح، سارا و هاجر، مادر موسی و خواهر موسی و همسر موسی، همسر و دختران لوط، زلیخا و ملکه سبأ.
 بررسی تطبیقی اسلام و یهود در سوره اسراء
نویسنده:
نسرین کباری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مهم ترین بحث در سورة اسراء، که آغاز سوره نیز به آن اختصاص یافته است، معرفی اسلام، پیامبر اسلام و قرآن است در کنار معرفی شریعت حضرت موسی علیه السلام و تورات، و گزارش فساد جهانی بنی اسرائیل در دو مرحله، که ذکر این دو فساد تنها در این سوره بیان شده است، بخشی از این بحث محوری است، که به دلیل ذکر این ماجرا، این سوره«بنی اسرائیل» هم نامیده شده است. با تأمل و دقت در آیات این سوره مطالب عمیقی از مقایسة میان این دو شریعت الهی به دست می آید و کامل بودن و در سایة آن جاودانی و جهانی بودن شریعت اسلام از مهم ترین خصوصیاتی است که باعث برتری آن بر شرایع دیگر شده است گرچه شرایع الهی همه عامل هدایت و پیش برد جامعه بشری به سوی کمال و هدف نهایی هستند اما آنها تنها در زمان و مکان های خاص خود کارآرایی داشته و زمانی رسیده است که دیگر موعد عمل به آن ها سر آمده است و خداوند با ارسال انذارگر، شریعت و کتاب دیگری راه هدایت را برای اقوام بشری هموار کرده است تا نوبت به دین خاتم، اسلام، می رسد که با مبعوث کردن برجسته ترین پیامبر، خاتم الانبیاء، دین الهی در آخرین مرحلة تکامل بشری در اختیار مردم قرار می گیرد. آیات سورة اسراء آیینه تمام نمایی از برتری اسلام است. اما امت یهود برتری اسلام همان دینی که مدت ها چشم به راه آمدنش بودند را نادیده گرفته، بنای سرکشی گذاشته اند و ادعای علو و برتری بر جهان می کنند؛ و مطابق این مدعا تاکنون به کشتار، چپاول اموال و اشغال سرزمین های مسلمین پرداخته اند، اما سر انجام بر اساس پیش گویی قرآن کریم، آن ها در رویارویی با سپاهیان اسلام مغلوب و وامانده خواهند شد و بر خلاف ادعایشان به ذلت خواهند نشست. این پژوهش، کوششی است در جهت مقایسه دین اسلام و یهود و تشریح برتری های اسلام، دینی که تا قیامت پابرجاست، و هم چنین درگیری امت اسلام و یهود که در پی فتنه های یهود در جهان صورت می گیرد، و عاقبت و فرجام آن، که پیروزی و فتح نهایی اسلام است، بیان آنچه در وصف قرآن و تورات در سوره آمده است، پرداختن به تعالیم و مباحث اخلاقی مشترک میان آیین اسلام و یهود. مطالب تحقیق مستند به آیات قرآن، احادیث معصومین، شواهدی در کتاب مقدس و آثار نویسندگانی است که در این راستا اثری از خود به یادگار گذاشته اند.
 برخورد پیامبر اسلام (ص ) با یهود مدینه و وادی القری (با استناد به آیات قرآن )
نویسنده:
محمد علی اخویان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش : هم زیستی یهودیان و مسلمانان درکنار هم و دریک سرزمین و توان مالی آنان ، برزندگی مسلمانان تاثیرگذار بود. دراین پژوهش میزان تاثیر و انگیزه مخالفت یهودیان با مسلمانان و چگونگی برخورد پیامبر با آنان مورد بررسی قرار گرفته است روش پژوهش کتابخانه ای است ارتباط پیامبر اسلام با یهودیان و تاثیرگذاری رفتار یهودیان بر تازه مسلمانان مدینه و فتنه آنان ضربات نفس گیری بر پیکر اسلام وارد آورد. به طوری که قرآن در آیات مکرر، از آنها به صورتهای مختلف یادکرده است . و مورخان نیز این مباحث را مورد توجه قرار داده و به آن پرداخته اند. این پژوهش درصدد بیان انگیزه های این مخالفت و بررسی موقعیت یهود در صدر اسلام میباشد نتیجه کلی : انگیزه مبارزه با یهودیان واخراج و قتلشان به رفتار و سلوک خودشان برمیگردد و چرا که رسول خدا در بدو ورود به مدینه با آنان پیمان بست ولی از طرف ایشان نقض شد و در واقع شروع جنگ و نافرمانی از طرف یهودیان بوده است
ترجمه فصول"تجربه دینی یهودی " و تجربه "دینی مسیحی" با مقدمه و پاورقی از کتاب" تجربیات دینی نوع بشر"
نویسنده:
ابوالفضل محمودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر ترجمه دو فصل " تجربه دین یهودی"" و " تجربه دینی مسیحیت پیشین" از کتاب " تجربیات دینی بشر" اثر نینیان اسمارت می باشد. در این کتاب این مباحث آورده شده است: زندگی عیسی، ماموریت عیسی، رستاخیز مسیح، پولس طرسوسی، الهیات پولس، گنگوسی گری، ساختار کلیسا در قرن دوم، مانوی گرایی،
تحلیل صهیونیسم براساس ویژگیهای منفی قوم یهود در قرآن کریم
نویسنده:
هادی آجیلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عملکرد صهیونیسم معاصر نسبت به جهان بیانگر دشمنی های این مکتب و توطئه های علیه مسلمین و دین اسلام است. شناخت صهیونیسم معاصر برای تعیین خط مشی های کلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در جهت دفع خطرات و فتنه انگیزی های آنان حائز اهمیت می باشد نیل به این هدف مستلزم شناسایی تجزیه و تحلیل مسئله صهیونیسم در طول تاریخ است. آیات زیادی در قرآن کریم در مورد قوم یهود وجود دارند که بیانگر دیدگاه مدون و مشخص قرآن کریم در مورد مسئله یهود هستند. این آیات به نوعی هویت یهود را معرفی کرده و استمرار و تداوم صفات هویتی آنها را در طول تاریخ بنی اسرائیل زمان نزول آیات و پس از آن تایید می کند. لذا با توجه به ارتباط هویتی پدیده های صهیونیست و یهود و تداوم صفات هویتی یهود در تاریخ می توان "صهیونیسم" را براساس "هویت یهود" شناخت. در این رهگذر قرآن کریم به عنوان منبع وحی و عنصر اصلی هویت ساز جمهوری اسلامی ایران و مسلمین می تواند ما را در شناخت و تحلیل هویت یهود رهنمون سازد. در نهایت نیز به تبع درک و فهم صهیونیسم راهبردهای عملیاتی مهمی از لابلای آیات قرآن کریم در مورد یهود برای طراحی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله صهیونیسم و اسرائیل قابل بهره برداری است.
دیدگاه اسلام و یهود دربارة سحر
نویسنده:
حسام الدین خلعتبری,مهری رحمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«سِحر»درلغتبهمعنىهرکارییاچیزىاستکهمأخذآنمخفىوپنهانباشد، ولىدر عرفعامغالباًبههمانکارهاىخارق العاده اىمى گویندکه بااستفادهازوسایلمختلفانجاممى شود.سِحر امری آموختنىاستو منشاء آن ابلیس است، لذاکسانی که از سِحر استفاده می کنند، با شیاطین در ارتباط هستند.باتوجّهبهتصریحخداونددرآیاتقرآن در باب مسألة سِحر، می توانبهایننتیجهرسیدکهبرخیازشعبه هایسِحرازامورواقعیاست، ولی اسلام،رفتن به سوی این امور و استفاده از آن را به شدّت نهی می کند. همانگونه که در دین یهود نیز سِحر مورد نهی فراوان قرار گرفته، هرچند که قوم یهود بسیار مرتکب این گناه می شوند. البتّه یادگیری سِحر به طور کُل حرام نیست و مردان خاصّ خود را می طلبد (؛ زیرا درغیر این صورت، آثار مخرّب فردی و اجتماعی یا حتّی خانوادگی به بار می آورد).در این تحقیق، پس از بررسی معنای لغوی و اصطلاحی سِحر و واژه های مرتبط با آن، سِحر از دیدگاه اسلام و یهود مورد توجّه قرار می گیرد و سعی خواهد شد ضمن بیان شعبه های مختلف آن، موارد واقعی از غیرواقعی بازشناسی شود و مصادیق و نیز حُکم آن از منظر اسلام و تورات تبیین شود.
  • تعداد رکورد ها : 1529