جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 319444
مجموعة أسئلة و أجوبة
نویسنده:
منصور بالله، قاسم بن محمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
أجوبة المسائل الصنعانية عن الاختلافات الاعتقادية
نویسنده:
منصور بالله، قاسم بن محمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
سؤال و جواب
عنوان :
نویسنده:
احسائي، هاشم بن احمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
تعليقات الاسئلة و الاجوبة
نویسنده:
خواجوئي، محمد اسماعيل بن حسين
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
تعليقاتي است بر پرسشها و پاسخهاي علامه حلّي در مباحث فقهي و اعتقادي كه اغلب آنها پيرامون طهارت و صلاة و صوم و حج مي باشد، مطالب تحت عنوان «قال الحلّي طاب ثراه» قال آية الله العلامة. قال العلامه و ... و - اقوال - آمده است، كلاً شامل دويست و دو مسأله است. (اولين مسأله) : قال آية الله العلامه في جواب من سأله عن المؤمن هل يجوز ان يكفر ام لا ... (آخرين عنوان موجود) قال في جواب من سأله عن استعداد المكلفين هل يجوز علي مذهبنا ان نقول ... (فاضل) پاسخ چند پرسش است در فقه و اعتقادات كه به شخصي تقديم شده كه مؤلف از وي به آية الله العلامة تعبير مي كند و خواجوئي از آنها پاسخ مي گويد. (سيد احمد اشكوري) آغاز كتاب: بعد حمدالله مفيض الوجود و الصلاة علي صاحب المقام المحمود و آله معادن الاحسان و الكرم و الجود [كتابخانه جامع گوهرشاد 4/2052]
اجوبة مسائل محمد مهدي بن محمد ابرقوئي
نویسنده:
احسائي، احمد بن زين الدين
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چند سؤال مختصر است كه درباره عمل به ظن، غنا، اختلاف احاديث و آيات دال بر امامت ائمه؛ با عناوين «قال، اقول» نگارش يافته است. (سيد محمود مرعشي) پاسخ پرسشهاي حاج محمد مهدي ابن حاج محمد ابرقوئي است. حاج محمد ابرقوئي از شيخ احمد احسايي پرسشهايي مي كند و شيخ بجواب پرسشهاي او مي نشيند و سرانجام اين رساله تهيه ميشود. اما پرسشهاي حاج محمد اسئله اربعه زير است: 1-ان الظن الغائب الغريب كاف من العقائد الاماميه و به يحصل الايمان ام لا. 2-الغناء و ماهو و ما الفرق بينه و بين الصوت الحسن المباح. 3-ما سبب اختلاف الاحاديث فان الاختلاف من شأن المجتهدين لا المعصومين. 4-ان تاتي بايات القران المحكمة من الدلالة علي امامة الائمة عليهم السلام و حجيتهم بامرالله حسن الوجوه و ابين الدلالات و بآخر رساله مسأله ابتلاء طفلان به پاره اي از امراض مفصل بحث ميشود (عبدالله انوار) شيخ احمد مي نويسد كه حاج محمد ابرقوئي شيخ ماو مولاي مامسائلي چند را طرح كرده است كه آنها را در ايمان دخلي نيست و از من خواسته است كه بحل آنها كوشم: 1- ظن غالب و نزديك بعلم آيا كافي است در عقايد اماميه و ايمان بآن حاصل مي شود يا نه. 2- فرق بين غنا و صوت احسن چيست، 3- آيا محكمه اي بر ما عرضه كنيد كه دلالت بر امامت كند. شيخ بپاسخ يكايك آنها مي كوشد. (عبدالله انوار) اجوبة عن مسائله حول التكليف و نطاقه، و قدم مسئلة في طهارة طين الطرق، كتبها في 1230. آغاز كتاب: قال محمد المهدي ... شيخنا و مولانا أشكل علي مسائل انجام كتاب: أن يقول لا أله ألا الله محمد رسول الله علي ولي الله كلما عرض شئ من ذلك فانه يذهب عنه [مرعشي 30/551؛ جوامع الكلم 2/130؛ ريحانة الأدب 1/81؛ نسخه پژوهي 3/176؛ شيخ علي حيدر 2/62]
القطيفية 5
عنوان :
نویسنده:
احسائي، احمد بن زين الدين
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
از شیخ احمد احسایی در پاسخ پرسش‌های شیخ احمد بن شیخ صالح بن طوق. یازده پرسش از مسایل گوناگون، نمایۀ آن‌ها در «فهرست کتب مشایخ 250» آمده است: 1. نیت: هل یجب فی النیة مراعاة الوجه؟ 2. معنی نیت و وجه چیست: و ما معنی الوجه؟، 3. در ادعا بر مرده: هل یکفی فی اثبات الدعوی علی المیت شاهد و یمین، 4. میقات اهل مدینه: هل محرم اهل المدینة نفس المسجد او اوادی... با سربندهای «قال سلمه الله». آغاز: حمدله. صلاة. قال العبد المسکین احمد بن زین‌الدین ااحسایی. قد ارسل الشیخ الارشد الشیخ احمد بن الشیخ صالح بن طوق القطیفی مسایل یرید جوابها فکتبت الجواب علی جهة الاستعجال و حسبنا الله و نعم الوکیل. قال سمله الله تعالی مسئلة هل یجب فی النیة مراعاة... انجام: الاعراب الذی هو تغییر اواخر الکلم و عندی الاعراب هی جزء الکلمة الصوری الذی هو الهیئه.
شرح الفصول النصیریة
نویسنده:
حسینی استر آبادی، عبد الوهاب بن علی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
شرحي است مزجي بر تعريب فصول خواجه نصيرالدين طوسي، از متكلم قرن نهم سيد عبدالوهاب بن علي حسيني استرابادي كه در تاريخ 21 محرم سال 875 آن را آغاز و در20 صفر همان سال به پايان مي رساند كتاب مشتمل بر چهار فصل به ترتيب ذيل مي باشد: الفصل الاول: في التوحيد اي في بيان ان الله تعالي موجود واحد و ذكر صفاته الثبوتيه و السلبيه. الفصل الثاني: في العدل. الفصل الثالث: في النبوة و الامامة. الفصل الرابع‌: في المعاد. «اردلان». مؤلف در روز چهارشنبه 23 رجب سال 832 از آن فراغت يافته است. «مدرس رضوي» فصول نصيرية را خواجه نصيرالدين طوسي (672ق) به فارسي نگاشته ركن الدين محمدبن علي جرجاني به عربي برگردانده است. «باريك بين، محمد كريم» شرح متوسطي است بر متن عربي «الفصول النصيرية» رکن الدين جرجاني. شارح به صورت مزجي به توضيح عبارات پرداخته و آن را در 21 محرم 875 شروع و در 20 صفر همان سال به پايان رسانيده است. کتاب مشتمل بر چهار فصل است: الفصل الاول: في التوحيد اي في بيان ان الله تعالي موجود واحد و ذکر صفاته الثبوتية و السلبية. الثاني: في العدل. الثالث: في النبوة و الامامة. الرابع: في المعاد. آغاز كتاب: آغاز: بسمله رب يسر و لا تعسر نحمدك اللهم علي ما وفقنا لادراك فصول الكلام ... و بعد يقول المفتقر الي الله الهادي عبد الوهاب ... ان كمال كل نوع بحصول صفاته الخاصه ... و ان ارفع العلوم رتبة و اعلاها درجة علم الكلام ... و مما صنف فيه من المختصرات المنقحه ... كتاب الفصول ... فاجتمع الي نفر من الاحباب المطلعين علي سرائر الكتاب در برخي نسخه ها اين گونه آغاز شده: يا كريم اعنا فيما قصدنا يا عظيم نحمدك الله اللهم ... انجام كتاب: ختم و نصيحة حيث فرغنا ... من اثبات واجب الموجود و صفاته و مايترتب عليها ... و فقنا الله و اياكم بسعادة الدار الاخرة بملازمة عبادة الخالق ... هذا ما تيسر لنا في شرح هذه الرساله مما سمحت به القريحه الفاتره ... و المامول ممن وقف عليه النظر بعين الرضا و القبول لما ذكرنا من تفاهم الاعذار ... و الله اسال ان يقبله بفضله و انعامه ... ويجعله ذخر اليوم الدين و لنختم الكلام حامدين لله تعالي و السلام عليكم اجمعين [احوال و آثار خواجه از مدرس رضوي 439-442؛ الذريعة 13/384 و 6/126-127 و 13/384؛ مرعشي 12/278؛ الفبايي آستان قدس /350؛ فهرست آستان قدس 1/153-154 و 4/189؛ ملي 17/391؛ طبقات اعلام الشيعه قرن 9: ص 83؛ دانشگاه تهران 3/593 و 13/3488؛ مجلس شورا 23/630؛ نشريه 4/405؛ التراث العربي 3/363؛ كشف الحجب 344؛ دانشگاه اصفهان 1/156؛ وزيري 2/792؛ چهار كتابخانه مشهد ص 328؛ كتابخانه شخصي رضا استادي ص 24؛ شيخ علي حيدر 2/318]
مفا‌تیح‌ الغیب‌
نویسنده:
صدرالدین محمد شیرازی؛ تعلیقات: علي النوري؛ مقدمه: علی عابدی شاهرودی؛ صححه و قدم له: محمد خواجوی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مشاوره‌ی فلسفی: نظر و عمل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
پیتر بی. راب
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Praeger,
چکیده :
مشاوره فلسفی به فیلسوفان یادآوری می‌کند که هدف از فلسفه‌بافی نه تنها نظريه‌پردازی و موشکافی صِرف که پرداختن به چالش‌هایی است که زندگی روزمره انسان قرن 21 را فراگرفته و به روان‌شناسان نیز یادآوری می‌کند که برخی پرسش‌ها از قلمرو تعریف‌شده روان‌شناسی بیرون می‌روند، اما در عین حال بر بهداشت روانی مُراجع تأثیری بسزا دارند و نمی‌توان با نادیده گرفتن آن‌ها از دست تأثیرات پنهانشان در امان ماند. مشاوره فلسفی به روان‌شناسی، کمک می‌کند تا تکنیک‌ها و مهارت‌ها و روش‌های خود را در دامنه گسترده‌تری به کار بندد و به فلسفه، کمک می‌کند تا به میدان عمل زندگی بازگردد و نقش بازاندیشی زندگی را دوباره برعهده گیرد. در این کتاب فلسفه مشاوره فلسفی در چهار مطالعه موردی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
مدرنیسم ارتجاعی: تکنولوژی، فرهنگ و سیاست در دوره وایمار و رایش سوم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
جفری هرف
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
Cambridge University Press ,
چکیده :
چه شد که مدرنیته آلمانی به آشویتز راه برد؟ چرا آن ملتی که غره بود به فرهنگش با استقبال شری چنین عظیم رفت، یا در برابر آن سکوت کرد؟ فاجعه ی آلمان چه نسبتی با مدرنیته دارد؟ اهمیت این پرسش ها تنها معطوف به دهشتی بزرگ که در یک زمان تاریخی خاص روی داده و تمام شده نیست، این پرسش ها معطوف به امروز و فردا هم هستند. آلمان نخستین ملت نوپای است که آینده ی کشور های توسعه یافته را به آن ها نشان می دهد. تا زمانی که ناسیونالیسم نیرویی قدرتمند باقی بماند. کماکان با چیزی شبیه به مدرنیسم ارتجاعی رو به رو خواهیم بود. چیزی به اسم مدرنیته به عنوان یک کلیت وجود ندارد. تنها از جوامعی ملی می توان سخن گفت که هرکدام به شیوه ی خاص خود مدرن می شوند. مطالعه ی حاضر تناقض فرنگی موجود در مدرنیته ی آلمانی را بررسی می کند. تناقضی که در آن متفکران آلمانی با نفی عقل روشنگری به استقبال تکنولوژی مدرن رفتند.
  • تعداد رکورد ها : 319444