جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2091
روح الهي
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
روح، نزديك‏ترين مخلوق به مبدأ متعال بوده و ظهور و جلوه تام و كامل حق و صفات اوست ، نه اينکه جزئ وجود و بخشي از هستي خدا باشد. روح از کمال ،قدس و طهارت خاصي برخوردار است. اين روح با ملائكه و ملازم آنهاست؛ و در عين اين كه غير ملائكه است، يك نوع اتحاد بیشتر ...
تبیین خداشناسي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
دين شناسي با خدا شناسي آغاز مي شود. اول الدين معرفت الجبار. ابتداي دين خدا شناسي است. البته گفتني است كه شناخت خداوند همراه با شناخت توحيد او است و بدون وصف توحيد اين شناخت محقق نمي شود
شناخت خدا , خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
تصحیح و مقدمه رساله ی وحدت وجود نگاشته عبدالعلی انصاری
نویسنده:
احمد کفاش تهرانی، حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
وحدت وجود، عالی ترین شکل توحید و محور مسائل و مباحث عرفان نظری است. عرفان نظری به شکل مدوّن و منسجم از زمان محی الدین بن عربی در سده ی هفتم ق شکل گرفت. از آن زمان تا کنون عده ی بسیاری، هم به منظور اثبات و هم به منظور رد کردن وحدت وجود، رساله ها و کتاب هایی نگاشته اند. یکی از افرادی که در این رابطه دست به قلم برده و در صدد اثبات و رد ایرادات و اشکالات وارده به این اصل اساسی عرفان نظری بر آمده است، عبدالعلی محمد بن نظام الدین محمد انصاری از دانشوران طراز اول حنفی مذهب هند در سده ی دوازدهم ق است. وی به پیروی از انگاره های ابن عربی در پی تبیین وحدت وجود و توجیه کثرات و تعینات آن برآمده است. این نوشتار ضمن بیان درون مایه ی این رساله، به تصحیح آن به شیوه ی قیاسی پرداخته تا از رهگذر آن، مرجعی در عرفان به ویژه یکی از مهمترین و کلیدی ترین مباحث آن یعنی وحدت وجود، پیشکش و پژوهشگران حوزه عرفان قرار گیرد.
بررسی نظریۀ «توحید وجود» (ذوق التأله) از منظر جلال‌الدین دوانی متقدم و متأخر
نویسنده:
حسن ابراهیمی، کرامت ورزدار
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
جلال­ الدین دوانی بنابر اکثر آثار به جای مانده از او دارای مشربی اشعری بوده است و گرایش به اصالت ماهیت در آثارش فراوان دیده می­ شود. وی در رسائل و کتاب­های خویش با این دیدگاه به تبیین نظریۀ «ذوق التأله» خود پرداخته است و به وحدت وجود در حق و کثرت ماهیات منسوب به حق قائل شده است. او به نوعی سعی دارد، علاوه بر حفظ مواضع اشعری خویش، از دیدگاه عرفا در مسئلۀ «صدور کثیر از واحد» تفسیری اشعری بیان کند. اما وی در طی یک انقلاب درونی و یک مبشرۀ علوی از مواضع پیشین خود دست کشیده است و با نگارش رسالۀ «الزوراء» روی به سوی اهل عرفان و معرفت می­ گرداند. وی در این رساله وجود را منحصر در حق می­ داند و صراحتاً اشاره می­ کند که معلول به اعتبار ذات خود معدوم و بلکه ممتنع است و فقط در نسبت با علت است که موجود خوانده می­ شود. با تأمل در این رساله روشن می ­شود که برداشت رایج از نظریۀ ذوق التأله مبنی بر اصالت وجود در حق و اصالت ماهیت در ممکنات، برداشتی بدون توجه به منویات دوانی متأخر (دوانی به روایت الزوراء) است. همچنین، روشن می­ گردد که مراد وی از نسبت و اضافه، اضافۀ اشراقی است و در واقع معلول عین نسبت و اضافه به علت است. وی صراحتاّ از تجلی دم زده، غیر حق را از شؤون و اطوار حق دانسته است و بیان می ­دارد که این وجود حق است که در ممکنات به ظهور رسیده است و در نتیجه به اندیشۀ عرفا و علی الخصوص محیی‌الدین ابن عربی نزدیک می­ شود
صفحات :
از صفحه 23 تا 39
وجود خداوند و قديم بودن صفات خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداوند موجودي است مجرد و غير مادي ، از اين رو از محدوديت هاي ماديات بدور است. او علت و پديد آورنده و هستي بخش تمام موجودات است. داراي وجودي بي نهايت و كامل و بي عيب است. او وجودي است كه هيچ جهت امكاني اي در او راه ندارد. او عالم ، قادر ، بينا ، شنوا بیشتر ...
آفرينش خدا
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
حل اين مساله در گرو کشف ملاک حاجت به علت است . به عبارت ديگر بايد ديد آيا اساسا هر چيزي نيازمند به علت است يانه ، بلکه نياز به علت مربوط به موجودات خاصي با ويژگيها و شرايط معيني است . فيلسوفان در اين باره بحثهاي مفصلي کرده اند که به اختصار آنها را مر بیشتر ...
تفكر در خدا و جهان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در زمينه معرفت ذات الهي ما مي دانيم كه ذات الهي، محض هستي و هستي محض است و جهان هستي مظهر ذات و صفات الهي است. به طور قطع خداي متعال بدين مقدار شناختني است، ولي اينكه كنه ذات الهي چيست، فكر و انديشه و حتي شهود بشر, به كنه ذات غيبي او راه ندارد و به ج بیشتر ...
وجود بي نهايت خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مو جود عقلاً به دو قسم تقسیم می شود . موجود یا غنیّ بالذات است یا غنیّ بالذات نیست . به عبارت دیگر موجود یا عین وجود است یا عین وجود نیست . موجودی که عین وجود و غنیّ بالذات است واجب الوجود نامیده می شود ؛ وموجودی که عین وجود نیست ممکن الوجود گفته می بیشتر ...
دليل العناية في إثبات وجود الله - تعالى -
نویسنده:
محمد خليل النويهي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 113 تا 135
اثبات وجود خدا و نیل به کمال
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شكي نيست كه وجود موجود است چون هر چه هست وجود است و وجود عقلا از دو حالت نمي تواند خارج باشد يا واجب الوجود است يعني وجود مستقل است و محتاج علت نيست يا ممكن الوجود غيرمستقل و محتاج به علت است. فرض سوم براي وجود عقلا محال است شكي نيست كه ممكن الوجود م بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 2091