جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
07. افعال Acts
>
افعال الهی
>
قبض روح
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 29
عنوان :
قبض روح براي مؤمن چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : روايتي است از امام علي بن الحسين (ع) که ايشان در اين باره فرمودند: مردن براي مؤمن «کنَزع ثياب و غسلُ وَ سخه و قمله و فکُّ قيوده و اَغلال يقله و الاستبدال باَمخَز الثياب و اطيبَها رَوايح و اوحي اَلمراکب»، قبض روح براي مؤمن مانند کندن جامه و شس
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قبض روح
,
معاد(کلام)
,
قبض روح مؤمن
کلیدواژههای فرعی :
قبض روح ,
مقام قبض ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چـه كسى جان انسان را مى گيرد؟ و اختلافى كه بين آيات مربوطه به نظر مى رسد چگونه رفع مى شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قـرآن كـريـم از يـك سـو , گرفتن جان را به خداى متعال نسبت مى دهد، چنانچه در آيه42 زمر فـرموده است : اللّه يتوفى الانفس حين موتها خدا جانها را هنگام مرگشان مى گيرد و از سوى ديگر , ملك الموت را مامور قبض روح معرفى مى كند قل يتوفاكم ملك الموت الذ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
مرگ (فقه)
کلیدواژههای فرعی :
ملک الموت ,
قبض روح ,
فعل ملک الموت ,
مقام قبض ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا خدا روح انسان ها را قبض مى كند، يا فرشتگان هم در اين امر دخالت دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گاهى اين توهّم پيش مى آيد كه برخى از آيات قرآن كريم در باب مرگ (وتوفّاى) انسان، ظاهراً با هم سازگارى ندارند. قرآن كريم قابض ارواح (آن كه متصدّى قبض روح انسان است) را به سه صورت معرفى مى فرمايد: 1. متوفّى خداست: (اللّهُ يَتَوَفَّى الاَْنْفُسَ ح
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قبض روح
,
معاد(کلام)
,
مقام قبض
کلیدواژههای فرعی :
قبض روح ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا به لحاظ مراتب و مقامات انسان ها، قبض روح آنها هم متفاوت است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از آيات سه گانه اى كه در پاسخ پرسش قبل بيان داشتيم، استفاده مى شود كه به لحاظ مراتب و درجات انسان ها، قبض روح آنها هم متفاوت خواهد بود.[1] به استناد روايتى از اميرالمؤمنين (عليه السلام) مى توان گفت:[2] اختلاف قبض روح به اختلاف درجات قرب الهى ب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قبض روح
,
معاد(کلام)
,
مقام قبض
کلیدواژههای فرعی :
قبض روح ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملك الموت در هنگام قبض روح انسان به چه صورتى ظاهر مى شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از آيات كريمه ى قرآن و روايات معصومين(عليهم السلام) استفاده مى شود كه قبض روح انسان ها با هم متفاوت است و برخورد فرشتگان مرگ با انسان هاى متوفّى كاملا فرق مى كند. با يكى از روى ملاطفت و رأفت و با صورتى زيبا برخورد مى كنند و با ديگرى از روى غضب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قبض روح
,
معاد(کلام)
,
مقام قبض
کلیدواژههای فرعی :
قبض روح ,
ملک الموت ,
فعل ملک الموت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا فرشته ى مرگ مى تواند در يك زمان، روح افراد متعدد را در جاهاى متفاوت قبض كند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از آن جا كه فرشتگان جزء موجودات مجرّدند و مجرّدات محدود به زمان و مكان نيستند، پس چنين نيست كه فرشته اى در مكانى باشد و نتواند در مكان ديگرى حاضر شود.[1] حال كه هم ملك الموت و هم فعل او كه قبض روح انسان است، مجردند، پس ملك الموت با قوه ى خاصّى
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قبض روح
,
معاد(کلام)
,
مقام قبض
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت موت، انواع و مراتب آن از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
حسین کلباسی اشتری، زهرا نقوی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قبض روح
,
عالم برزخ
,
علم نفس
,
موت
,
عالَم امر
,
عالَم خلق
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
روح و بدن ,
ملک الموت ,
اجل موت ,
ساحت های وجودی انسان ,
حقیقت انسان از منظر قرآن ,
مراتب موت ,
مرگ اضطراری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
پدیدۀ «موت» مقوله ای است که به غیر از دانش های تجربی ، از دیدگاه فلسفی، کلامی و عرفانی به طورعمیق مطالعه می شود و به لحاظ جایگاه بحث، پیوند استواری نیز با ابواب علم النفس عقلی و حقیقت روح و مراتب آن در حکمت و عرفان دارد. علامه محمدحسین طباطبایی با استناد به آیات قرآنی و روایات معصومان علیهم السلام و بر مبنا و ممشای حکمت متعالیۀ صدرایی بر این باور است که روح اصالتاً به عالم امر متعلق است که در نشئۀ طبع، حدوث جسمانی داشته و به تدریج با حرکت در جوهر خود، تجرد یافته و سرانجام از بدن جدا مى شود؛ بدین ترتیب که با مرگ تن، به کلى از بدن جدا و مستقل می شود. ایشان مرگ را در واقع انتقال از مرحله ای به مرحلۀ دیگر می دانند؛ نه نابودی و پوچ شدن و با توجه به آیات قرآنی، دو مرحله از مرگ را براى انسان ها بیان می کند؛ یکى از آن دو، همان مرگى است که سبب خروج آدمى از دنیا می شود و دیگری مرگی است در عالم برزخ براى ورود به نشئۀ آخرت. برخی از حکما از جمله علامه طباطبایی، افزون بر مرگ اضطراری و اجل محتوم، به دو نوع دیگر از مرگ نیز باور دارند که عبارت اند از: مرگ طبیعی و مرگ ارادی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا در قرآن یک جا قبض روح را به خدا نسبت داده است و در جای دیگری آنرا به فرشتگان نسبت داده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : این سلسله مراتب است . هر چیزی که در این عالم اتفاق می افتد به دستور خداوند است . خداوند است که باران را می فرستد یعنی خدا است که این سلسله ابر و باد و ... را نگه می دارد . پس می گویید : خدا قبض روح می کند . ملک الموت یک ملک نیست بلکه هزاران مل
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قبض روح
,
معاد(کلام)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
مقام قبض
کلیدواژههای فرعی :
قبض روح ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برزخ هر کس از چه زمانی آغاز می شود و آیا در آن جا کیفر هست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از همان لحظه اي كه انسان قبض روح مي شود، عالم برزخ، آغاز مي گردد. از اين رو، رسول خدا (ص) فرمود: «به راستي كه قبر(عالم برزخ) آغاز سراي آخرت است، پس اگر انسان از آن نجات يابد، منازل بعدي بر او آسان مي گردد. و اگر از عذاب برزخ نجات نيابد، آن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
احوال عالم برزخ
,
عالم برزخ
کلیدواژههای فرعی :
البرزخ ,
عالم البرزخ ,
برزخ ,
عالم برزخ ,
قبض روح ,
کیفر انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه تفسیر المیزان جلد 20
نویسنده:
محمدحسین طباطبائی؛ مترجم محمدباقر موسویهمدانی.
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر تطبیقی
,
ترجمه و تفسیر قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر علمی قرآن
,
تفسیر فقهی
,
تفسیر فلسفی
,
تفسیر کلامی
,
تفسیر تاریخی
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
تفسیر امامیه
,
تفسیر روایی
,
ترجمه قرآن
,
توحید صدوق
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
کتب تفسیر عقلی شیعه
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر عیاشی (روایی)
کلیدواژههای فرعی :
قیامت ,
مشیت الهی ,
فرعون ,
جزا ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
تدبیر الهی ,
علایم قیامت ,
علم غیب ,
قبض روح ,
معاد(کلام) ,
هدایت الهی ,
هدایت تشریعی ,
هدایت تکوینی ,
اجل غیر مسمّی ,
اجل مسمى ,
جهنم ,
ذو المعارج (اسماء ذات الهی) ,
حضرت موسی (ع) ,
حضرت نوح (ع) ,
قصه اصحاب فیل ,
وحی الهی ,
آمرزش ,
قوم ثمود ,
اصحاب اخدود ,
اصحاب فیل ,
عصمت انبیاء ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
کد کنگره:
BP98/ط25م9041 1374
چکیده :
ترجمه تفسیر نفیس المیزان توسط شاگردان مرحوم علامه طباطبایی «ره» انجام گرفت ابتدا آقایان مکارم شیرازی، مصباح یزدی، محمد علی گرامی، عبد الکریم نیری بروجردی، محمدرضا صالحی کرمانی، سید محمد خامنهای، محمد جواد حجتی کرمانی، ۱۲ جلد آن را ترجمه کردند. آقای موسوی همدانی خود میگویند: «روزی مرحوم علامه به من امر فرمودند که تفسیر ایشان را ترجمه کنم، وقتی ترجمه را ملاحظه نمودند، فرمود: آن ۱۲ جلد دیگر را نیز ترجمه کن تا یکدست گردد من هم دوباره آنها را ترجمه کردم. بنابراین بعضی مجلدات تفسیر المیزان، دو ترجمه دارد. البته ایشان در مقدمه ترجمه تفسیر المیزان چاپ جامعه مدرسین مینویسند: «۱۰ جلد آن قبلا ترجمه شده بود و آن ترجمه ۵ جلد عربی المیزان میباشد.» ایشان ضمن ترجمه تفسیر المیزان، ترجمهای نیز از آیات قرآنی ارائه دادهاند، و بطور مستقل نیز میتواند، مورد استفاده واقع شود. بنابر نقل دانشنامه قرآنی ایشان در ترجمه قرآن به ترجمه مرحوم پاینده نظر داشته است. ایشان بدلیل اینکه از شاگردان مرحوم علامه طباطبایی «ره» بوده، و با مبانی فکری استاد خود در جنبههای مختلف، آشنایی داشته، توانستهاند، ترجمه خوبی از این تفسیر ارائه دهند، ترجمهای که در رساندن معنا و منظور مفسر، تقریبا موفق بودهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 29
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید