جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
تبعیت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 4
عنوان :
بررسی تطبیقی کارکردهای فیض در الهیات کاتولیک و قاعده لطف در کلام شیعه
نویسنده:
رئوف نصرتیان، مهدی قاسمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
کتب آسمانی
,
قرون وسطی
,
کتاب ایمان مسیحی (شلایرماخر)
,
متعلق ایمان
,
ارسال رسل
,
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
2- قاعدة اللّطف: قاعده لطف
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
مهدویت
,
نبوت
,
هدایت الهی
,
حسن و قبح عقلی
,
لطف
,
اختیار انسان
,
روح القدس ( روح )
,
انجیل
,
تورات
,
تبعیت
,
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات مسیحی
,
هشام بن حَکَم
,
شیخ مفید
,
سید مرتضی
,
شیخ طوسی
,
ابوالحسن شعرانی
,
علامه طباطبایی
,
علامه جعفری
,
قرآن
,
گناه ذاتی
,
علامه حلی
,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی)
,
تثلیث مسیحی
,
آموزه ی تجسد مسیحی
,
محمود زمخشری
,
04- آگوستین قدیس( از تأثیر گذار ترین متفکران اندیشه غرب و از شکل دهندگان اصلی فرهنگ مسیحی)
,
سنت آنسلم
,
قدیس بوناونتورا
,
پولس رسول (از رسولان مسحیت و از مهمترین چهره ای سراسر تاریخ مسیحی)
,
حضرت عیسی(ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج)
,
تولد
,
آباء کلیسا
,
عقل طبیعی
,
کارکرد قاعده لطف
,
فیض در الهیات کاتولیک
,
قاعده لطف در کلام شیعه
,
آیین های فیض بخش
,
طرح اولیه الهی
,
الهیات فیضی
,
فیض مسیح
,
کارکرد فیض در کلیسا
,
وجوب لطف بر خداوند
,
انسان شیعی
,
راهنما شناسی شیعه
,
آگوستین قدیس
,
فیاض لاهیجی
,
توماس آکوئیناس
شاپا (issn):
2251 6123
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 200
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق محبت در آرا و اندیشههای آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
محمد رضا حجازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
اخلاق دینی
,
عرفان عملی
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
انسان شناسی
,
قرب نوافل
,
قرب فرائض
,
غایت آدمی
,
غایت خلقت
,
اطاعت و بندگی خدا
,
صحیفه کامله سجادیه
,
اخلاص
,
اخلاق محبت
,
نظام اخلاقی
,
سلوک
,
اخلاق اسلامی
,
تبعیت
,
محبوب
,
محبوب ازل
,
معرفت و محبت
,
نظریه جذب و دفع
,
نظام اخلاقی اسلام
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
محبت و عشق در اخلاق
,
حب به خدا
,
بینش شهودی (معرفت شناسی)
,
انسان شناسی اخلاقی
,
کمال اخلاقی
,
محبت اهل بیت(ع)
,
انسان شناسی اخلاق
,
عرفان نظری
,
برهان محبت
,
جذبه
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
آیت اله جوادی آملی
,
فهم قرآن کریم
,
معرفت شناسی محبت
,
پیروی از راهنما
,
مبدأشناسی نظام اخلاقی
,
اثر تکوینی محبت
,
محبت توحیدی
,
توحید محبتی
,
محبت موحدانه
,
محبت مشرکانه
,
غایت شناختی نظام اخلاقی
,
حبیب خدا
,
جد و جهد در عبادت
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اهل بیت(ع)
,
اطاعت انسان
,
خلق آدم (ع)
,
اخلاق دینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
اخلاص
,
حب اهل بیت (ع)
,
حب به خدا
,
قرب فرایض
,
قرب نوافل
,
عبدالله جوادی آملی
,
عرفان عملی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع)
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
محبت و عشق از عناصر کلیدی و زیربنایی در عرصههای معرفتی، اخلاقی و عرفانی است. از این رو پژوهش دربارهٴ آن در همهٴ ساحتهای یادشده، میتواند بخشی اصلی از مباحث زیربنایی یا روبنایی شمرده شود.<br /> جایگاه محبت در عرصهٴ اخلاق و رابطهٴ عمیق و تنگاتنگ آن با بخشهای مختلف اخلاق و عرفان عملی، باعث میشود پیوندی ناگسستنی میان اخلاق و عرفان از یک سو، و اخلاق و محبت و عشق از دیگر سو، پدید آید. عمق این درهمتنیدگی تا جایی است که محبت و عشق به شکوفایی و شکلگیری یک نظام اخلاقی مبتنی بر محبت، منتهی شده است. این نظام اخلاقی مبتنی بر محبت و عشق که «اخلاق محبت» خوانده میشود، از یک جهت، مبانی کلامی و فلسفی خود را با عنصر محبت (محبت خدا) مرتبط میداند؛ و از جهت دیگر، در پرتو اصل محبت و عشق، به مسائل فرعی و موضوعات متنوع اخلاقی میپردازد. <br /> در این پژوهش بر آنیم که با تکیه بر آرا و اندیشههای استاد فرزانه، آیتالله جوادی آملی، اصول و مبانی «اخلاق محبت» را بررسی و احصا نموده، جایگاه آنها را در شاخصهدهی به یک ساختار نظاممند اخلاقی در مقایسه با سایر نظامهای رایج و تعریف شدهٴ اخلاقی ترسیم کنیم. در نهایت شاخصه مبنایی برای تمایز «اخلاق محبت» و دیگر نظامهای اخلاقی، به دست خواهیم داد.<br /> اهم این اصول و مبانی، در چهار گروه کلی «معرفتی و معرفتشناختی»، «مبدأشناختی»، «انسانشناختی»، و «عملی و غایتشناختی» قرار میگیرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طراحی الگوی «دولت» اسلامی با استفاده از آیات قرآنی
نویسنده:
علی واعظ طبسی، رضا عباس پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی, بهار و تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امامت
,
تدبیر منزل
,
مولی
,
مصالح عمومی
,
القدره
,
اطاعت
,
حکومت
,
امانت الهی
,
سیاست دینی
,
عبودیت
,
حکم
,
ولی (اسماء افعال الهی)
,
اطاعت انسان
,
قرآن
,
سیاست اسلامی
,
جمعیت
,
دوران غیبت
,
تبعیت
,
سید محمدباقر صدر
,
حکومت اسلامی
,
دین و سیاست
,
علامه مجلسی
,
سید محمدباقر صدر
,
شیخ مفید
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
حکم
,
سیاست مدن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
آیه استیذان
,
عهد با خدا
,
عبودیت
,
عبدالله جوادی آملی
,
امداد الهی
,
عصر غیبت
,
ابن منظور
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج)
,
جمعیت(تعین انسانی)
,
قدرت
,
عبودیت در قرآن
,
حکومت مداری
,
تحقق دولت
,
عناصر دولت
,
قلمرو جمعیت
,
حوادث واقعه
,
علی واعظ طبسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
<br /> ماهیت مفهوم دولت از منظر قرآن متضمن دو مولفه "امر و حکم" و "فرمانبری و پذیرش" بوده و از ارتباط آن دو با عنوان "عهد" و "میثاق"ی که بین انسان و خداوند وجود دارد یاد می شود. با این مبنا که پذیرش انسان و اراده او برای قبول "حکم" خداوند شرط لازم تحقق دولت و جامعه است؛ قرآن برای جوامع انسانی میثاق هایی را ذکر می کند که مبنای اطاعت انسان ها از پیامبران و خداوند در حوزه فردی و اجتماعی است.<br /> نگارندگان در این مقاله تلاش می کنند تا ضمن بررسی مفاهیم مرتبط با ماهیت دولت، عهده داران و نحوه تحقق آن در زمین، الگوی دولت در جامعه اسلامی را با رویکرد قرآنی طراحی کرده و در نهایت آن را پیش روی حکومت مداران قرار داده تا زمینه را برای تشکیل دولت اسلامی محقق سازند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اتصاف ماهیت به وجود در پرتو قاعده فرعیت در اندیشه صدرالمتألهین
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری، محمدعلی اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود ذهنی
,
اسفار
,
وجود
,
الله
,
اصالت وجود
,
اتحاد عاقل و معقول
,
اتصاف ماهیت به وجود
,
ثبوت ماهیت در ذهن
,
قاعده فرعیه
,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه)
,
حمل شایع
,
هلیه بسیطه
,
استلزام
,
ماهیت لابشرط
,
تبعیت
,
هلیات بسیطه
,
عوارض وجود
,
ثبوت ماهیت در خارج
,
ثبوت وجود
,
جنبه ایجابی قاعده فرعیه
,
مفاد قاعده فرعیه
,
کاربرد قاعده فرعیه
,
هویت خارجی
,
اعتبار ماهیت
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
ماهیت ( عام )
,
ماهیت
,
ماهیت من حیث هی
,
اصالت وجود
,
حمل شایع
,
حمل اولی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابونصر فارابی
,
فخر رازی
,
ارسطو
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
عسکری سلیمانی امیری
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
هلیه بسیطه(مقابل هلیه مرکبه)
,
هلیه مرکبه(مقابل هلیه بسیطه)
,
وجود ذهنی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
0
چکیده :
مطابق قاعدة فرعیّت، ثبوت چیزی برای چیز دیگر فرع بر ثبوت مثبت له است (جنبة اثباتی) و فرع بر ثبوت ثابت نیست (جنبة سلبی). مسئلة اتّصاف ماهیت به وجود از مهمترین کاربردهای جنبة ایجابی قاعدة فرعیّت است. این مسئلة از گذشته دور در بین فلاسفه مطرح بوده و پاسخهای متعددّی از سوی فلاسفه در حل آن ارائه شده است. صدرالمتألهین، پس از نقد و بررسی پاسخهای ارائه شده، چهار پاسخ به مسئلة فوق ارائه مینماید: 1. ثبوت وجود برای ماهیت از قبیل ثبوت شیء لشیء نیست بلکه از قبیل ثبوت الشیء است. 2. قاعدة فرعیّت مختص به عوارض وجود است و شامل عوارض ماهیّت نمیگردد. 3. مطابق اصالت وجود، ماهیّت ثبوت حقیقی ندارد تا عروض وجود بر آن مصداق قاعدة فرعیّت (ثبوت شیء لشیء) گردد. 4. عقل ماهیّت را بما هیهی (لابشرط) اعتبار مینماید و حتی از اینکه ماهیّت بما هی هی نیز دارای وجود ذهنی است صرفنظر مینماید. بنابراین، ماهیّت مفروض هیچگونه ثبوتی ندارد تا مشمول قاعدة فرعیّت گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 4
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید