جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
لیبرال دموکراسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 4
عنوان :
نقدهایی بر دموکراسی از دیدگاه اندیشمندان غرب
نویسنده:
بهرام اخوان کاظمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, پاییز/ 1377
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
لیبرال دموکراسی
,
بحران دموکراسی
,
نقد دموکراسی
,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی)
,
حکومت دموکراسی لیبرال
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
امام خمینی
,
ارسطو
,
افلاطون
,
اندیشه سیاسی
,
فرانسیس فوکویاما
,
رابطه آزادی و برابری
,
اندیشه سیاسی غرب
,
سیاست افلاطونی
,
معایب دموکراسی
,
انواع دموکراسی
,
دموکراسی از نظر افلاطون
,
منتقدان دموکراسی
,
دموکراسی و استبداد
,
دموکراسی نخبه گرا
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 22 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهکاری برای تحقق «حماسه اقتصادی» (بازخوانی اخلاقی اندیشه ای اقتصادی اسمیت بر اساس الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت)
نویسنده:
شیرزاد پیک حرفه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
نظریه اقتصادی آدام اسمیت
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
انسان شناسی
,
همدلی
,
فقر
,
03. انسان شناسی Human nature
,
لیبرال دموکراسی
,
تقسیم کار
,
تولید ملی
,
کارگر
,
نابرابری اقتصادی
,
احساس از خودبیگانگی
,
انسان شناسی اسلامی
,
مهارتهای فردی
,
رقابت پذیری اقتصادی
,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی)
,
حکومت دموکراسی لیبرال
,
علامه مجلسی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
انسان شناسی غربی
,
سرمایهداری
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اقتصاد اسلامی
,
عدالت اقتصادی ؛ حقوق ؛ هایک ؛ رقابت
,
آدام اسمیت
,
رابطه اقتصاد و اخلاق
,
آفات سرمایه داری
,
دست مزد حداقلی
,
بهره کشی از نیروی کار
,
مستعمرات
,
استعداد انسانی
,
عدالت در دستمزد
,
فرصت برابر اقتصادی
,
ثروت ملل
,
نظریه ای در باره عواطف اخلاقی
,
فساد عواطف
,
لیبرترینیزم
,
لسه فر مطلق
,
مارتا کریون نوسبام
,
آدام اسمیت (بنیانگذار علم اقتصاد، صاحب کتاب ثروت ملل)
شاپا (issn):
0
چکیده :
نظریۀ اقتصادی کلاسیک بیشتر تمایل داشت ادم اسمیت را اقتصاددانی بداند که نیمنگاهی به فلسفۀ اخلاق داشت، نه یک فیلسوف اخلاق جدی با دغدغههای سترگ اخلاقی. به همین دلیل، ثروت ملل ادم اسمیت غالباً اثری کاملاً جدا از اثر اخلاقی او ـنظریهای دربارۀ عواطف اخلاقیـ دانسته شد و بیش از آن قدر دید. این در حالی است که اسمیت اقتصاد و اخلاق را مکمل هم و این دو اثر را مرتبط به هم میدانست. او پیش از آنکه دربارۀ اقتصاد بنویسد، دربارۀ فلسفۀ اخلاق نوشت و بیش از آنکه اقتصاددان باشد، فیلسوف اخلاق بود. اسمیت، که غالباً پدرخواندۀ «سرمایهداری» دانسته میشود، ضمن ارائۀ اصول کلی آن، بسیاری از آفاتش را پیشبینی کرد. از میان آفاتی که وی برای «سرمایهداری» برشمرد، میتوان به «دستمزدهای حداقلی»، «بهرهکشی از نیروی کار در مستعمرهها»، «ازخودبیگانگیِ ناشی از تقسیم کار»، «ازبینرفتنِ مهارتهای فرد» و «کاهش استعدادهای انسانی کارگران» اشاره کرد. او کوشید با ارائۀ تمهیداتی اخلاقی مانند تأکید بر «همدلی»، «عدالت در افزایش سطح دستمزدِ کارگران» و «برخورداری از فرصت برابر برای رقابت در اقتصاد»، از پیدایش آن آفات جلوگیری کند؛ اما خوانش یکسویۀ نظریۀ اقتصادی کلاسیک از پازل هنجاری اسمیت و بیتوجهی به تمهیدات اخلاقی او در ثروت ملل و نظریهای دربارۀ عواطف اخلاقی، باعث شد بسیاری از پیشبینیهای اسمیت دربارۀ آفات «سرمایهداری» بهوقوع پیوندند. این مقاله بر آن است با تکیه بر اندیشههای اخلاقی ادم اسمیت و بر اساس «الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت»، خوانشی جدید از «سرمایهداری» ارائه کند که بتوان از آن بهعنوان راهکاری برای تحقق «حماسۀ اقتصادی» و پیشبرد «تولید ملی» استفاده کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 14
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی بازتولید فلسفههای علوم انسانی با تکیه بر فلسفه اسلامی
نویسنده:
حسین سوزنچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
اسفار
,
سکولاریسم
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عقلگرایی
,
فلسفه اسلامی
,
علوم انسانی
,
وجودشناسی
,
معقول ثانی
,
علت غایی
,
قرآن
,
لیبرال دموکراسی
,
طبقه بندی علوم
,
فلسفه علم
,
پوزیتیویسم منطقی
,
علم شناسی
,
فلسفه اولی
,
فلسفه های مضاف
,
فلسفه حقوق
,
طبیعت شناسی
,
دانش سنتی
,
فلسفه حقوق اسلامی
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
هستی شناسی اسلامی
,
سکولاریسم
,
حکومت دموکراسی لیبرال
,
پوزیتیویسم منطقی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا
,
علم طبیعی
,
فلسفه الهی
,
فلسفه پوزیتیویسم
,
فلسفه اسلامی
,
ماهیت علت غایی
,
قرآن
,
فلسفه علوم انسانی
,
فلسفه علوم انسانی
,
دانش مدرن
,
عبدالله جوادی آملی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
حسین سوزنچی
,
فلسفه حقوق
,
فلسفه علم
,
علوم انسانی (سایر)
,
فرانسیس بیکن
,
رنه دکارت
,
مارتین هایدگر
,
ادموند هوسرل
,
دیوید هیوم
,
حسین دباغ
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
معقولات ثالثه(مقابل معقولات ثانیه خاص)
,
لقاء حق
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی)
,
ظلم از دیدگاه قرآن
,
بازتولید فلسفه علوم انسانی
,
زیر بنای علوم
,
وجودشناسی ماتریالیستی
,
مادی انگاری انسان
,
وجودشناسی مضاف
,
کاربرد فلسفه اسلامی
,
گزاره حسی
,
گزاره عقلی
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
,
عبدالکریم سروش
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
امروزه اثبات اینکه بسیاری از آموزههای علوم انسانی مدرن، با آموزههای اسلامی ناسازگار است و تحول در این علوم، امری ضروری است، کار دشواری نیست. آنچه دشوار است تبیین این نکته است که چگونه میتوان این تحول را، نه با نگاه خام و گذاشتن چند آیه و روایت در کنار متون جدید، بلکه با استمداد از علوم و اندیشههای اسلامیای که حاصل قرنها تلاش علمی اندیشمندان مسلمان بوده و در تعاملی پویا با اندیشههای معاصر، رقم زد. اگرچه این تحولبخشی نیازمند استمداد از بسیاری از دانشهای سنتی مسلمانان است، اما هدف مقالهٔ حاضر، این است که فقط شیوه و میزان کمک «فلسفهٔ اسلامی موجود» به تحولآفرینی در علوم انسانی مدرن را مورد بحث قرار دهد.<br /> در طبقهبندیهای سنتی علوم، به دلیل پذیرش ماهیت سلسله مراتبی دانشها، «فلسفهٔ اولی» مادر علوم شمرده میشد، و به لحاظ معرفتشناختی، شایستگی این را دارد که پشتوانهٔ تمام علوم دیگر قرار گیرد. با انحطاط مابعدالطبیعه در دوران جدید و القای بنبست در عرصه وجودشناسی، فلسفه به مثابهٔ علم وجودشناسی رسما کنار زده شد، و تقدم فلسفه بر سایر علوم زیر سؤال رفت؛ اما در پس پرده، وجودشناسی ماتریالیستی زیربنای علوم گردید و با غلبه یافتن پیشفرضهایی همچون مادی و متباین دانستن وجود انسانها و کنار گذاشتن مبحث علیت غایی در تحلیل واقعیات انسانی، استقلال و اصالت فلسفی بسیاری از مباحث علوم انسانی زیر سؤال رفت و فضای قراردادانگاری و تبعیت از اعتباریاتِ بیضابطه غلبه یافت و مباحث این دسته از علوم، به یک سلسله مباحث حسی و قراردادی آمیخته با پیشداوریهای ماتریالیستی در باب ماهیت انسان، فروکاسته شد.<br /> این مقاله میکوشد با تبیین الگوی مطالعه وجودشناختی در بررسی امور خاص، نشان دهد که چگونه «وجودشناسی مضاف» میتواند الگوی موجهی برای تحقیق در عرصهٔ «فلسفههای مضاف» (فلسفه روانشناسی، فلسفهٔ اقتصاد، و...) باشد؛ و نیز اینکه چگونه تحولآفرینی در علوم انسانی مدرن، نیازمند بهرهمندی از چنین «فلسفههای مضاف»ی است. همچنین با نشان دادن مصادیقی از تحقق یافتن چنین وجودشناسیهای مضافی در تاریخ اندیشهٔ اسلامی، و ارائه مصادیقی از ورود این گونه مباحث در نقد و اصلاح علوم انسانی جدید، امکان عملی چنین الگویی را آشکارتر سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه اندیشه مهدویت شیعه اثنی عشری و نظریه پایان تاریخ فوکویاما : دوره 10، شماره 2 : تاریخ اسلام
نویسنده:
حسن حضرتی- نفیسه فلاح پور
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه باقرالعلوم (ع), تابستان / 1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قوای نفس
,
تشیع
,
مهدویت
,
فطرت
,
تاریخ در قرآن
,
دموکراسی
,
قانونمندی تاریخی
,
علیت تاریخی
,
غایت تاریخ
,
تکامل انسان
,
تاریخ عمومی بشر
,
تکامل تاریخ
,
کرامت انسان
,
پایان خوش تاریخ
,
لیبرالیسم
,
تاریخ عام بشری
,
شیعه و تکامل تاریخ
,
دیالکتیک تاریخی
,
حکومت جهانی مهدی (ع)
,
میل به شناخته شدن
,
نظم جهانی
,
لیبرال دموکراسی
,
رابطه تاریخ و فطرت
,
شیعه شناسی
,
فرانسیس فوکویاما
,
فریدریش هگل
شاپا (issn):
0
چکیده :
موضوع پایان تاریخ که از آموزه های ادیان و مذاهب مختلف آن از جمله تشیع اثنی عشری است، در دوران معاصر نیز مورد توجه ویژه اندیشمندان مغرب زمین قرار گرفته است. فوکویاما از نظریه پردازانی است که اندیشه های او در این زمینه آوازه یافته است. در این مقاله پایه های نظری مهدویت در سپهر اندیشهای تشیع اثنی عشری با نظریة پایان تاریخ فوکویاما در محورهای زیر مقایسه شده است: قانونمندی تاریخ، تکامل تاریخ، کرامت انسان و سرانجام چیستی و ویژگیهای غایت تاریخ، این مقاله به این نتیجه دست یافته است که مهمترین تفاوت مبنایی این دو نظریه، در نگاه به انسان و ابعاد وجودی اوست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 4
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید