جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 14
تاریخ الأنبیاء
نویسنده:
محمد حسين طباطبائي؛ محقق: قاسم هاشمي
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت لبنان: مؤسسة الأعلمي للمطبوعات,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
قرآن عنایت ویژه ‌ای به مسئله داستان دارد و در قرآن صدها نمونه از قصص پیامبران و اقوام گذشته دیده می‌ شود. البته داستان‌های قرآن همگی با هدف‌های معین و نتیجه گیری‌های دقیق ارائه شده به طوری که گاهی از یک داستان چندین پرداخت متفاوت ارائه می‌ شود و در هر مورد نتیجه ‌ای خاص به دست می‌ آید. آیات فراوانی نیز این نکته را گوشزد می‌کند که ما داستان را برای سرگرمی نمی‌ گوییم بلکه در هر داستان اهدافی نهفته همچنین اصل اولیه در داستان‌های قرآنی اختصار است به طوری که بعضی داستان‌های قرآن تنها در چند سطر بیان شده است. البته در بعضی موارد داستانی با ذکر جزییات دقیق آن و به گونه ‌ای مفصل آمده است کتاب «تاریخ الأنبیاء» اثر علامه طباطبایی به بیان معارفی از سرگذشت پیامبران پرداخته و فقط به انبیائی اشاره دارد که نام آن ها در قرآن آمده است.
سیمای حضرت ابراهیم ( علیه السلام ) در قرآن و حدیث
نویسنده:
رقیه بای
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیق حاضر در دو بخش و دوازده فصل تنظیم شده است موضوعات ذیل محور بحثهای این پژوهش است. در بخش اول که مشتمل بر پنج فصل است٬ از جمله : خاندان و زادگاه حضرت ابراهیم ( علیه السلام )٬ ولادت حضرت ابراهیم ( علیه السلام )٬ سپس آیا آزر پدر ابراهیم ( علیه السلام ) بود و زندگانی آن حضرت در دوران جوانی و اشتغالات او و اشاره ای به شکستن بتهای بت پرستان و محاکمه حضرت ابراهیم ( علیه السلام ) و مقدمات سوزاندن مورد بررس و تحلیل قرار گرفته و در پایان این بخش ازدواج حضرت ابراهیم ( علیه السلام ) با ساره و بخشیدن هاجر اختصاص یافته است و در این بخش در کنار اشارات قرآنی که بر فرازهایی از زندگانی آن حضرت شده احادیثی نیز ذکر گردیده است. بخش دوم مشتمل بر هفت فصل که به درون نبوت و رسالت حضرت ابراهیم ( علیه السلام ) اختصاص دارد. در فصل اول به خداجویی و توحید حضرت ابراهیم ( علیه السلام ) و مناظره آن حضرت با بت پرستان و مهاجرت حضرت ابراهیم ( علیه السلام )ّ اشاره شده است و فصلی جداگانه به آیین « حنیف » در عصر جاهلیت اختصاص داده شده است و در فصل بعدی « حنیفیت » در بیان قرآن مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته. فصل چهارم آزمون حضرت ابراهیم ( علیه السلام ) که اشاره به معاد و زنده شدن دوباره مرغان و ذبح اسماعیل ( علیه السلام ) دارد. و فصلی جداگانه اختصاص به ازدواج حضرت ابراهیم ( علیه السلام ) با هاجر و بردن هاجر و اسماعیل ( علیه السلام ) به مکه و ساختن کعبه با همیاری اسماعیل به فرمان خداوند و ازدواج اسماعیل ( علیه السلام ) دارد و فصلی نیز به کتاب آسمانی و مناقب آن حضرت اختصاص یافته است.
سیمای حضرت ابراهیم(علیه السلام) در قرآن وعهدین
نویسنده:
محمد اسحاق اشرفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله با عنوان «سیمای حضرت ابراهیم(علیه السلام) در قرآن و عهدین» در ده فصل تنظیم شده است. قرآن و عهدین درباره حضرت ابراهیم(علیه السلام) در بعضی موارد مشترک هستند و در بعضی موارد اختلاف دارند. نام مبارک حضرت ابراهیم(علیه السلام) 69 بار در 25 سوره قرآن مجید ذکر شده و چهاردهمین سوره قرآن نیز به نام این پیامبر الهی است. نسب حضرت ابراهیم(علیه السلام) تا حضرت آدم(علیه السلام) در تورات آمده است. به عقیده اهل کتاب، حضرت ابراهیم(علیه السلام) حدود دو هزار سال قبل از میلاد در شهر اور به دنیا آمده است و به گفته تورات، او در آغاز «آبرام» (پدر بلندمرتبه) نامیده می شده و خدای متعال نام وی را در سن نود و نه سالگی به ابراهیم (پدر اقوام) برگرداند. علمای شیعه معتقدند همه پدران آن حضرت تا حضرت آدم(علیه السلام) یکتاپرست بوده اند. قرآن، دین حضرت ابراهیم(علیه السلام) را «حنیف» و کتاب وی را «صحف» معرفی کرده است. احتجاجات حضرت ابراهیم(علیه السلام) در قرآن عبارت اند از: احتجاج ابراهیم(علیه السلام) با بت پرستان، ستاره پرستان، ماه پرستان و خورشیدپرستان. در این رساله پس از زندگی نامة حضرت و مواردی که در مقدمه ذکر شد، دعاهای ایشان، جریان بت شکنی، بنای کعبه، مقامات و عناوین ایشان در قرآن و عهدین و ویژگی های حضرت، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
سیمای ابراهیم علیه السلام در قرآن کریم
نویسنده:
عبدالمجید طالب تاش
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه شامل دو بخش است. در بخش نخست، با نام ولادت تا نبوت از این موضوعات بحث شده است: زادگاه، ولادت، نسب و پدر ابراهیم؛ دعاهای ابراهیم در قرآن، مانند دعا برای ذریه، دعا برای پدر و مادر، دعا برای خود؛ اوصاف ابراهیم در قرآن کریم، مثل حنیف، خلیل، مسلم، نبی، صدّیق، اوّاه، حلیم، منیب، اسوه حسنه، امة، قانتا لِلّه، شیعه نوح، عبد. در بخش دوم، تحت عنوان نبوت تا امامت، این موضوعات بررسی شده است: احتجاج با بت پرستان، استدلال بر توحید، ارائه ملکوت به ابراهیم، دین حنیف، احتجاجات قوم، ابراهیم و معاد، زنده شدن پرندگان، معاد جسمانی، میهمانان، تجدیدبنای کعبه، مهاجرت، ولادت اسماعیل، چشمه زمزم، اسماعیل و قبیله جرهم، سفر به کعبه، درخواست ابراهیم.
زندگی حضرت ابراهیم (ع) در روایات مدرستین
نویسنده:
ملیحه السادات سید رضا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر بر آن است که با بررسی آیات قرآنی و روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و نیز روایات برادران اهل سنت و برخی کتب تاریخی و همچنین در پاره ای از موارد با استفاده از تورات، زندگی صحیحی از حضرت ابراهیم علیه السلام تبیین نماید. تا با تمسک و توسل به ذیل الطاف و عنایات خداوندی این قهرمان توحید را اسوه و الگو خود قرار داده و به رشد و سعادت واقعی رهنمون گردیم. در این راستا به انبوهی از روایات در کتب شیعه و اهل سنت برخورد گردید، که گاه مخالف با یکدیگر بودند. لذا خود را موظف بر آن دانستم تا ابتدا در مورد ارزش روایات تفسیری هر دو مکتب تحقیق نموده و سپس به بررسی روایات وارده در مورد ابراهیم علیه السلام در این کتب بپردازم. لازم به تذکر است که ملاک حقیقی در برخورد با روایات مقایسه آنها با مفاد آیات قرآن در زمینه زندگی و شخصیت ابراهیم علیه السلام بوده و در پاره ای از موارد از ملاکهای عقلی، تاریخی معتبر بهره جویی شده است.
امتحان حضرت ابراهيم(ع) و ظلم به هاجر و اسماعيل(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در هر دو مورد دستور و فرمان الهي را حضرت ابراهيم عملي ساخت و به فرموده قرآن خداوند به هيچ كس ظلم نمي‏كند ولا يظلم ربك احدا و پروردگارت به هيچ كس ستم نمي‏كند. اولاً، جريان اسكان حضرت هاجر و اسماعيل بیشتر ...
رسالت توحیدی حضرت ابراهیم (ع) از دیدگاه قرآن
نویسنده:
فخریه لبیبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
حضرت ابراهیم (ع) دومین پیامبر صاحب شریعت است. در این پایان نامه با استفاده از آیات قرآن کریم،سیر دعوت آن حضرت به توحید بررسی شده است. ازدعوت ستاره پرستان گرفته تا شکستن بتان و دعوت آزر به یگانه پرستی. نویسنده آزر را عموی حضرت ابراهیم دانسته و دلایل استغفار آن حضرت برای او رابرشمرده است.
در دنیا اقوام، ملت‌ها و ادیان و مذاهب مختلف وجود داشته است، چرا قوم یهود و پیامبران آنان این همه در قرآن که کتاب مسلمانان و کتاب ابدی بشریت است مطرح شده‌اند و مهم جلوه داده شده‌اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از ميان اديان بزرگ سامي يعني يهوديت، مسيحيت و اسلام، يهوديت قديمي‌ترين دين است. تاريخ يهوديت با زندگي حضرت ابراهيم ـ عليه السّلام ـ كه نياي بزرگ مسيحيت و اسلام نيز هست شروع مي‌شود و در حقيقت مي‌توان گفت زندگي و مهاجرت آن حضرت منشأ شكل گيري قوم بني‌اس بیشتر ...
شخصيت حضرت ابراهيم در قرآن چگونه شخصيتي است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
پاسخ تفصیلی:
انبيا سر سلسله و طلايه دار راه عبوديت به سوي خداوند تبارك و تعالي هستند. قول و فعل آنها براي ما سرمشق و حجت است، و در زندگي آنها براي جويندگان راه حقيقت درسهاي فراواني هست. چنانچه قرآن كريم مي فرمايد:«لقد كان لكم في رسول الله اسوة حسنة»[1] تمام انبيا بیشتر ...
بازتاب قصص قرآنی در تشبیه های دیوان خاقانی
نویسنده:
امیر مومنی هزاوه، محمد رحیم بیرقی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
چکیده :
بازتاب قرآن در تصویرهای شاعرانه شعر خاقانی شروانی (520 ه.ق 595 ه.ق) بویژه در تشبیه های او بسیار گسترده است؛ چنان که فقط قصص قرآن بخش زیادی از تشبیه های او را تحت تاثیر خود قرار داده است. بر همین اساس در مقاله حاضر، ابتدا آن دسته از قصص قرآنی که در تشبیه های دیوان خاقانی به کار رفته است، استخراج و بررسی شده است و در پایان چنین نتیجه گیری شده است که قرآن علاوه بر آن که منبعی حکمی برای اشعار خاقانی است، در خیال پردازی های شاعرانه او نیز نمودی گسترده دارد. خاقانی در تشبیه که یکی از مهمترین عناصر خیال پردازی در شعر محسوب می شود، از قصص قرآنی به شکلی وسیع بهره جسته است؛ این بهره گیری گاه به صورت لفظی، گاه به صورت غیر لفظی (معنوی) و گاه به صورت ترکیباتی است که بر اساس الفاظ و مفاهیم قرآنی ساخته شده است. برخی از قصه های قرآنی در تشبه های خاقانی، به طور مستقیم مقتبس از قرآن و برخی دیگر ماخوذ از تفاسیر و برخی نیز برگرفته از اسرائیلیاتی است که در تفاسیر قرآن راه یافته است.
صفحات :
از صفحه 91 تا 128
  • تعداد رکورد ها : 14