جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فقه
>
احکام ( وظایف )
>
احکام عبادات
>
احکام نماز
>
موانع قبولی نماز
>
منکر ( منهی )
>
قتل ( جنایت )
>
قتل عمد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
عنوان :
با کدام عقل و دین می توان بمب گذاری و تخریب انتحاری را جهاد تلقی کرد؟ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Shaykh Abdul-Muhsin al-Abbaad
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
اسلام و جهاد
,
جهاد ( اعم )(فقه)
,
قتل عمد
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
تخریب انتحاری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موسوعة قضايا إسلامية معاصرة المجلد 3
نویسنده:
محمد الزحيلي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دمشق: دارالمکتبی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
قواعد فقهی اهل سنت
,
فقه اهل سنت
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب فقه اهل سنت
,
تاریخ طبری
,
الکامل فی التاریخ
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
سیره ابن هشام
کلیدواژههای فرعی :
شفاعت ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
کتاب ,
مزارعه زمین بایر ,
دیات ( عام ) ,
دیه قتل ,
دیه اعضا ,
دیه قتل آدمی ,
قتل (قصاص ) ,
حد زنا ,
عقل ,
احیای موات ,
زنا ,
احکام قصاص ,
آداب قصاص ,
قتل خطا ,
قتل شبه عمد ,
قتل عمد ,
انابه ,
اجماع ,
چکیده :
جلد سوم موسوعه قضایای اسلامی معاصر درباره مسائل مختلف فقهی بحث می کند که در این مجلد بحث قصاص و دیات سهم بیشتری از بقیه دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
... الوافی المجلد 16
نویسنده:
محمدحسن المشتهر بالفیض الکاشانی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی قائمیه
نسخه قائمیه
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: مکتبه الامام امیرالمومنین علی علیهالسلام العامه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول دین
,
فروع دین
,
احکام اسلامی
,
احادیث و روایات
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
کتب حدیث شیعه
,
کتب فقه شیعه
کلیدواژههای فرعی :
قَسَم ,
شهادت ( گواهی ) ,
دیات ( عام ) ,
دیه جنین ,
حبس ( عقوبت ) ,
قتل (قصاص ) ,
قتل شبه عمد ,
قتل عمد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
کد کنگره:
BP135/ف9ک2 1370
چکیده :
کتاب وافی مهمترین اثر حدیثی فیض و از جوامع احادیث امامیه است. در واقع می توان گفت که وافی یکی از بزرگترین، مهمترین و جامع ترین آثار حدیثی شیعه از دوره صفویان است که در آن اخبار و احادیث مربوط به: اصول، فروع، سنن و احکام اسلامی منقول در کتب اربعه متقدم امامیه یعنی: الکافی، من لایحضره الفقیه، التهذیب و الاستبصار گرد آمده است. او پس از گردآوری همه احادیث کتاب های چهارگانه پیشین، احادیث مکرر را حذف نموده، آن گاه آیه هایی از قرآن کریم در مورد هر یک از اصول و فروع دین آورده است و هر جا که آیه یا حدیثی نیاز به توضیح و تاویل داشته، به شرح آن پرداخته و دشواری های متنی و لغوی آن را نیز حل کرده است. اهمیت این کتاب از آن جا آشکار می شود که علاوه بر ویژگی های یاد شده، خواننده را از مراجعه دوباره یا هر باره به کتاب های چهارگانه پیشین بی نیاز می سازد. مولف خود بيان مي كند كه اين كتاب را الوافي ناميدم چون مشتمل بر تمامي مطالب مهم مي باشد و از مطالب مبهم پرده برمي دارد. سمّیته بالوافی لوفائه بالمهمّات و کشف المبهمات. مرحوم فیض در مقدمه کتاب وافی انگیزه خود از تألیف این کتاب را مشاهده کاستی های موجود در کتب اربعه بیان کرده است. این کاستی ها عبارتاند از: 1.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عباد الرحمن
نویسنده:
شیلا خدادادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عبادت
,
مخلصین
,
اخلاق اسلامی و دینی
کلیدواژههای فرعی :
دعا ,
توحید عملی فردی ,
قتل عمد ,
اخلاص ,
تواضع ,
خشیت ,
انفاق ,
اسراف ,
ریا (اخلاق) ,
کفر ,
عبادت در شب ,
برخورد با جاهلان ,
صفات عباد در قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
اخلاص از بالاترین مراتب دینی است که رسیدن به این مقام و دوری از تظاهرات بی شمار نفسانی، دارای ظرایفی است که صرفا مختص عباد الرحمن و بندگان خالص خداوند است. در این مقاله سعی شده است با توجه به آیات قرآن و احادیث وارده از ناحیه پیامبر (ص) و ائمه معصومین ویژگی های این دسته از بندگان خدا که در بالاترین مقامات عبودیت هستند مورد بررسی قرار گیرد و به پرسش هایی در این رابطه پاسخ داده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 12
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا قاتل حضرت علی ـ علیه السلام ـ که در این دنیا قصاص شده است، در آن جهان نیز به عذاب دوزخ معذّب می باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اولا؛ً از آنجا كه دين مبين اسلام براي رشد و تعالي و هدايت بشر، در اين دنيا تشريع شده است و از آنجا كه جايگاه عمل به احكام ديني آن، در همين دنيا بوده و آخرت جاي برداشت اعمال نيك و بد است، از اين روي تنها آخرت جايگاه بازيابي و نتيجه اعمال مي باشد. با ا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شهادت امیرالمومنین (ع)
,
امامت خاصه
,
قصاص
,
قتل عمد
,
ویژگی های امام علی
کلیدواژههای فرعی :
قصاص ابن ملجم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تخیل و تخلق : سال هشتم ، شماره ۲۸ : پژوهش نامه اخلاق
نویسنده:
مسعود صادقی ،عسکر دیرباز
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان (فرجام شناسی)
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
خرافه ,
نسیان الهی ,
قرض الحسنه ,
خودکشی ,
استهزا ,
غیبت ,
زکات ,
قتل عمد ,
وجه تولیدی تخیل ,
انواع تخیل ,
تخیل تقلیدی ,
تفاوت تخیل و ایمان به غیب ,
تفاوت تخیل و خرافات ,
ارادی بودن تخیل ,
نقش تخیل در اخلاق ,
قاعده طلایی اخلاق ,
تخیل شخصیت متفاوت برای خود ,
تخیل وضعیت متفاوت ,
خیال خود آرمانی ,
نمود انسانیت در خیال ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
تخیل به ویژه تخیل اخلاقی، مقوله ای است که تعریف دقیق و تعیین مختصات آن، چندان مورد توجه قرار نگرفته و بررسی نقش آن در بسیاری از نظام ها و نظریه های اخلاقی از جمله اخلاق اسلامی مغفول مانده است. برای رسیدن به این هدف، با ارائه تعریف پیشنهادی خود از تخیل اخلاقی، نسبت این تعریف با پاردایم های رایج بررسی می شود. پس از تبیین رابطه و تفاوت های تخیل اخلاقی با مفاهیمی چون خرافه یا ایمان به غیب، نقش و مدخلیت تخیل در دو سطح جداگانه تحلیل خواهد شد: سطح اصول شکلی و سطح هنجارهای اخلاق اسلامی. برای انجام این مهم، کارکرد تخیل در قاعده طلایی به عنوان یک اصل مهم در میان اصول شکلی اخلاق اسلامی تحلیل گشته، با بررسی فضایل و رذایلی چون قرض الحسنه، غیبت، زکات، قتل و احیا، نقش تخیل در ساحت هنجارها واکاوی خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قتل عمد اضطراری از دیدگاه فقه و حقوق
نویسنده:
اشرف عبدالمالکی، احمد مرادخانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اضطرار
,
سقط جنین
,
اکراه
,
قتل عمد
چکیده :
اضطرار به معنی ناچاری و درماندگی؛ آن چنان وضعی است که انسان برای حفظ جان یا مال یا حق خود یا دیگری ناچار از ارتکاب جرم شود. وضع اضطراری گریزگاهی است که انسان ناچار از اختیار میان دو امر می-گردد؛ یا اطاعات از قانونگذار و یا آسیب رساندن به مال غیر و تجاوز به حق دیگران و سرانجام ارتکاب جرم. اضطرار در قتل از منظر اکثر فقها مجوزی برای قتل عمد نمیباشد. فقها به منظور اثبات این ادعای خود به قاعدهی «لاتقیه فی الدما»، استناد نمودهاند. بر طبق این قاعده ریختن خون غیر جایز نیست، زیرا علت واجب شدن تقیه محفوظ بودن خونها است. البته فقها از استثنائاتی سخن میگویند که در آن صورت اضطرار مجوزی برای قتل میگردد. در مقابل حقوقدانان با آن که مادهی 152 قانون مجازات اسلامی به طور مطلق، اضطرار را مانع مجازات میداند، نظری مشابه فقها اتخاذ نمودهاند البته با استدلالهایی متفاوت. بسیاری از حقوقدانان، اضطرار را مجوز قتل نمیدانند همانگونه که اکراه را مجوزی برای قتل نمیدانند. در این تحقیق تلاش بر این شده است که نظرات فقها و حقوقدانان را با دیدگاهی تطبیقی در خصوص قتل عمد اضطراری بیان کنیم تا در نهایت بدین نتیجه برسیم که اضطرار مجوزی برای قتل نیست چه از نظر فقها و چه از نظر حقوقدانان.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاونت در قتل عمدی؛ از منظر فقه جزایی و حقوق موضوعه
نویسنده:
امیر محمّد کریمی، درید موسوی مجاب، اسماعیل آقابابائی بنی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ناظر
,
معاونت
,
قتل عمد
,
ممسک
چکیده :
شریعت اسلام همواره اهداف مختلفی را در مقام سزادهی مد نظر قرار داده است که برخی از آنها در قرآن کریم و برخی نیز در روایات ذکر شدهاند. با مراجعه به آرای فقهی، روشن میشود که در مورد معاونت در قتل از طریق إمساک و نظارت، مجازات شرعی مقرر شده است. حال بنابر صدر مادهی 127ق.م.ا. که برای تعیین مجازات معاون ابتدا کلمهی شرع، سپس کلمهی قانون را آورده، باید به همین صورت عمل شود؛ گرچه به نظر میرسد ارجاع مجازات به شرع، بر خلاف اصل قانونی بودن جرم و «مجازات» است. درصورتیکه معاونت مشمول هیچیک از عناوین فوق نباشد، بر اساس مادهی 127ق.م.ا، درصورتیکه مرتکب جنایت بر نفس، محکوم و قصاص نفس وی اجرا شود، معاون به حبس تعزیری درجه دو یا سه محکوم میشود، و درصورتیکه قصاص نفس اجرا نشود، مجازات معاون یک تا دو درجه پایینتر از مجازات مرتکب جرم خواهد بود. البته در مورد اخیر بین تبصرهی2 و بند«ت» مادهی 127ق.م.ا. از یک طرف و تبصرهی مادهی 612ق.م.ا.ت. از طرف دیگر، تعارض وجود دارد و در این مورد میان حقوقدانان نیز اختلاف نظر میباشد؛ ولی با استناد به بند«ب» و صدر مادهی 10ق.م.ا، در مورد مساعدتر بودن مجازات قانون لاحق، تبصرهی مادهی 612ق.م.ا.ت. نسخ شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید