جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
مظاهر الفساد الاجتماعي في العصر العباسي الثاني (232-334هـ/846-945م)
نویسنده:
مهند مصطفى الدعجة
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مطالعه با هدف تبیین مظاهر فساد در عصر عباسی دوم (233-334 ق/846AD-945AD) ، به دلیل اهمیت و نقش این موضوع در این دوره خاص ، با کاهش و خاموش شدن تأثیر خلفا تحت کنترل خانواده های با نفوذ ، بر خلاف آنچه در آن دوران حاکم بود ، بنابراین ، ویژگی های فساد در سطوح مختلف ، از جمله اجتماعی ، مشخص شد که با کمبود و عدم تحقیق به عنوان دلیل تحقیق و مطالعه مشخص می شد. دوره مطالعه از ابتدای تسلط ترکها (232 ق/846 م) ، تا آغاز حکومت آل بویه بر افسار امور خلافت عباسی (334 ق/945 م). بنابراین ، این مطالعه در تلاش برای بررسی بسیاری از مظاهر فساد اجتماعی و حوادث متعاقب آن زمان ، چه مربوط به خلفا ، دولتمردان ارشد ، شاهزادگان و ثروتمندان ، زنان و خدمتکاران ، خدمتکاران و افراد عادی در عصر عباسی دوم بوده است. به این تحقیق به سه بخش تقسیم شد که شامل تعریف فساد بود ، سپس بحث به موضوع اصلی اختصاص یافت ، که شامل مظاهر فساد اجتماعی در خلافت عباسی بود ، که شامل خلفا و دیوان خلافت می شود ، که شامل برده ها ، نوکرها و اهالی آواز خواندن و سرگرمی ، و تأثیرات آن بر جنبه های اجتماعی ، و نتیجه گیری به مهمترین نتایجی می پردازد که این مطالعه به آن رسید.
شیوه های مبارزه با مفاسد اجتماعی از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
نسرین عمرایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف از انجام این پروژه آن است که با تفکر و تعمق در انوار نورانی قرآن و سایر منابع معتبر اسلامی ، موجبات آشنایی با شیوه های صحیح مبارزه با مفاسد اجتماعی که اهمیت آشنایی با این شیوه ها به علت شیوع مفاسد در روزگار کنونی دو چندان شده ، مورد بررسی قرار گیرد . در فصل اول تحقیق ضمن طرح پرسش های زیر به ضرورت و اهمیت این مسأله و هدف از آشنایی با شیوه های مبارزه بیان شده است . 1- کلیاتی پیرامون فساد از دیدگاه قرآن : - معنا و مفهوم فساد از دیدگاه قرآن چه می باشد ؟ - انواع مفاسد اجتماعی به طور کلی کدامند ؟ - اهمیت مبارزه با مفاسد اجتماعی چیست ؟ 2- شیوه های مبارزه با مفاسد اجتماعی کدامند ؟ 3- گروه های مفسدین از دیدگاه قرآن کدامند ؟ در فصل دوم ، مرور مطالعاتی که به مبنای نظری موضوع و نقد وبررسی تعدادی از آثارکتب مرتبط با آن از قبیل " الگوی برتر " اثر محمد رضا تویسرکانی و " سیمای عدالت در قرآن و حدیث " اثر حجه الاسلام رمضان فؤادیان و اندیشه ی اصلاحی در نهضت های اسلامی نوشته ی محمد جواد صاحبی ، تا در راستای پیشینه و زمینه ی مذکور ، تحقیق حاضر شکل گیرد در فصل سوم با توجه به ماهیت و اهداف موضوع رسش تحقیق توصیفی – تحلیلی برای موضوع انتخاب گردید است . فصل چهارم که شامل سه بخش است که در بخش اول کلیاتی پیرامون فساد از دیدگاه قرآن و روایات ( مفهوم فساد ، انواع فساد ، اهمیت مبارزه با فساد ) مورد بررسی قرار گرفته است و در بخش دوم انواع شیوه های مبارزه با مفاسد اجتماعی از دیدگاه قرآن و روایات بیان شده و در بخش سوم به بیان گروه های مفسدین از دیدگاه قرآن پرداخته شده است . فصل پنجم شامل نتیجه گیری ، محدودیت ها و پیشنهادات است و با فهرست آیات و منابع این تحقیق به پایان رسید . در انجام این پروژه به این نتیجه دست یافتیم که فساد نقیض گلمه ی صلاح می باشد و در فرهنگ لغات ، به طرق گوناگون این معنا بیان شده بود و فساد در اصطلاح به معنای تباهی و ویرانی می باشد . در ادامه ی تحقیق انواع فساد شامل : فسادهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و اخلاقی مورد بررسی قرار گرفت و سپس به بیان اهمیت مبارزه با مفاسد که به طور کلی عبارتند از داشتن جامعه ای سالم و به دور از هر گونه فساد و انحراف که در سیر ارتقای الهی گام بردارد ، پرداختیم . در آخر نیز به چهارمین سؤال تحقیق یعنی مهمترین شیوه های مبارزه با مفاسد اجتماعی یعنی ؛ امر به معروف و نهی از منکر ، اجرای عدالت ، از بین بردن فقر ، اصلاح درون و آگاهی عمومی ( مبارزه با جهل و نادانی ) و برنامه ریزی ، اعتدال و میانه روی و تقوای الهی و عقلانیت پاسخ داده شد . در نهایت به بررسی گروه های مفسدین در قرآن یعنی ؛ فرعون ، سارقین ، اسرافکاران ، قوم هود ، قوم صالح ، قارون ، بنی اسرائیل ، قوم شعیب ، شورشگر علیه پیشوای عادل و پادشاه ، منافق و کسی که پیوند خویشاوندی را از میان ببرد و جادوگر مورد استناد قرار گرفت . یکی از محدودیت های این تحقیق و به عبارتی مهمترین آن این بود که زمینه ی انجام این پؤوهش بسیار گسترده و وسیع بود و نیاز به سالیان سال فعالیت های دقیق و علمی داشت . در پایان تحقیق پیشنهاداتی مطرح گردید که از جمله ی آن می توان به پرهیز از مبارزه ی سطحی و شعاری که نتیجه ای جز گسترش بیش از پیش فساد ندارد را نام برد .
علی و چالش‌های عصر خلافت
نویسنده:
محمدرحیم عیوضی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
پس از رحلت پیامبر نظام سیاسی تازه تاسیس اسلام با چالش اندیشه‌ای ــ سیاسی مواجه شد و مبانی نظری سیره نبوی در تبیین حکومت اسلامی را به مسیری دیگر کشاند و سر آغاز تحول فکری جدیدی در مفهوم حکومت اسلامی گردید. سرانجام این چالش‌ها، شرایط و اوضاع جوامع اسلامی را به گونه‌ای ترسیم کرد که جهان اسلام با دو شکل از حکومت، یکی بر پایه سیره نبوی و ادله قرآنی و دیگری با ملاحظه عرف و مقتضیات زمانه، به دو نظریه امامت و خلافت انجامید؛ به گونه‌ای که می‌توان دوران خلافت را اساسی‌ترین چالش نظریه‌سازی در جهان اسلام نامید که به ارائه دو دیدگاه اهل سنت و تشیع انجامید. هر دو دیدگاه معتقد بودند رهبری پس از پیامبر از آن کسی است که زمام امور را به دست گیرد و به تنظیم امور بپردازد. با این حال، در مورد حیطه صلاحیت و قلمرو اختیارات وی کاملا دو نظر مختلف مطرح گشت. همین امر سبب شد ماهیت خلافت و شرایط امام به دو گونه جلوه کند و چالش نظری امامت را شدت بخشد. این مقاله در پی تبیین چالش‌های فکری ــ سیاسی عصر امام علی و بازتاب سیاسی ـ اجتماعی این چالش‌ها در بروز تحولات سیاسی ـ اجتماعی در امت اسلامی است که هم‌گرایی و وحدت جهان اسلام را خدشه‌دار ساخت. شرایط امروز جهان اسلام که اثر پذیرفته از دگرگونی‌ها فکری ــ سیاسی پیشین است، ضرورت تبیین استراتژی فراگیر جهت پویایی وحدت اسلامی را فراهم می‌سازد. در این راستا، رفتار فکری ــ سیاسی امام‌علی در جایگاه الگو یی برای وحدت امت اسلامی، می‌تواند به پویایی استراتژی وحدت در جهان اسلام کمک کند.
صفحات :
از صفحه 171 تا 188
  • تعداد رکورد ها : 3