جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 19
خلود عذاب در مکتب ابن عربی
نویسنده:
مسعود اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی,
چکیده :
ابن عربی منکر خلود در جهنم و جاودانه بودن عذاب ظاهری و باطنی نیست. اگر وی، از قطع عذاب و حدوث نعمت برای اهل آتش (جاودانگان در جهنم) سخن می گوید، منظور از آن، حصول عادت و مزاج مناسب با عذاب و عدم احساس الم آن، و در برخی، تلذذ به آن می باشد که تنها درباره عذاب ظاهری مطرح است و جاودانگی اصل عذاب ظاهری و نیز باقی بودن عذاب و الم باطنی و نفسی را نفی نمی کند. وی در همین راستا از سعادت مناسب با جهنم برای اهل آن (جاودانگان در جهنم) سخن می راند که این نیز نباید منافی با خلود صورت عذاب حسی و الم عذاب باطنی شمرده شود. وی سعادت فی الجمله اهل جهنم را با سعادت و نعمت اهل بهشت، یکسان یا همسان نمی داند و بیش ترین توجه وی این است که به مقتضای متن کتاب و سنت، برای اهل جهنم نیز نعمت و سعادتی فی الجمله وجود دارد. نظر وی این است که آنچه نص صریح متون دینی است، خلود عذاب ظاهری (مثل آتش و زقوم) است، نه خلود الم ناشی از آن.
صفحات :
از صفحه 7 تا 46
عذاب جاودان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خلود در لغت : ابن فارس مي‌گويد «خُلد يَدُلُّ عي الثبات و ملازمه» : خلود بر دوام و ملازم آن دلالت مي‌کند ، ‌به ويژه آن که در پاره‌اي از آيات قرآن واژه‌«خلود» و مشتقات آن با لفظ «ابد» مورد تأکيد واقع شده است. ابديت و خلود به همه انسان‏ها مربوط نيست. اگ بیشتر ...
فرجام جهنميان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1ـ جهنّم بسته به مرتبه ي وجودي اهل آن به سه قسم كلّي تقسيم مي شود كه عبارتند از: جهنّم ذات ، جهنّم صفات و جهنّم اعمال. جهنّم ذات براي كساني است كه در مرتبه ي ذاتشان كافرند ؛ مثل ابليس و ابوجهل و ديگر ائمه كفر كه كفر در ذاتشان رخنه كرده است و در عين ا بیشتر ...
جاودانگي عذاب
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براساس آيات و روايات، اگر آدمى، در مجموع رو به خدا داشته و مؤمن و دوستدار حضرت رسول اكرم‏صلى الله عليه وآله و اهل بيت‏عليهم السلام باشد، ولى در اينجا خود را از آلودگى‏ها و تعلّقات پاك نسازد؛ با عذاب‏ها و فشارهايى رو به رو بوده و چه بسا به طبقات اوليه بیشتر ...
كساني كه در دنيا مرتكب قتل شده اند آنها هم خلود در آتش دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از آيات قرآن استفاده مي شود كه مرتكبان قتل عمد نيز عذاب جاوداني دارند چنانچه مي فرمايد: «و من يقتل مؤمناً متعهداً فجزائه جهنم خالداً فيها و غضب الله عليه و لعنه و اعدّ له عذاباً عظيماً»(1): هركس فرد با ايماني را از روي عمد به قتل برساند كيفر ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آيا مؤمني كه مرتكب گناه كبيره شده است آنها هم در دوزخ جاودان هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در آيه اي از قرآن كريم اين امر را روشن مي سازد چنانچه مي فرمايد: «ان الله لا يغفران يشرک به ويغفر مادون ذلك لمن يشاء»(1) خداوند گناه شرك را نمي آمرزد ولي كمتر از آن را براي هر كس كه بخواهد مي آمرزد. اين آيه دليل روشني است براين است گناه مشركين بیشتر ...
با توجه به مسئله خلود عذاب و اثبات آن آيا اين مسئله با عدالت سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آنچه مسلم است مجازاتها بر چند قسم هستند: اول: مجازات و كيفر قراردادي و ثانياً مجازاتي كه با گناه رابطه تكويني و طبيعي دارد و ثالثاً:مجازاتي كه تجسّم خود جرم و گناه است و چيزي غير از آن نمي باشد. و عذابهاي اخروي نه از نوع اول و نه از نوع دوم بل بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آيا گناهكاران از دوزخ آزاد مي شوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در آيات 21-23 سوره ي مباركه نبأ اشاره به اين موضوع دارد و مي فرمايد: «انّ جهنم كانت مرصادا للطاغين مأبا لابثين فيها احقابا»: جهنم كمينگاهي است بزرگ و محل بازگشتي براي طغيانگران و مدتهاي طولاني در آن مي مانند. امّا درمورد «احقاب»، به معني مدت بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
با توجه به مسئله خلود عذاب براي کافران، آيا اين مسئله با عدالت الهي سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آن چه مسلم است مجازاتها بر چند قسم است: قسم اول: مجازات و کيفر قراردادي، قسم دوم: مجازاتي که با گناه رابطه تکويني و طبيعي دارد، قسم سوم: مجازاتي که تجسّم خود جُرم و گناه است و چيزي غير از آن نمي باشد. و عذابهاي اخروي نه از نوع اول و نه از نوع بیشتر ...
آيا مسلماناني كه در قيامت وارد دوزخ مي شوند، براي هميشه در آن جا باقي مي مانند يا اين كه بعد از تحمل عذاب ، مورد الطاف الهي قرار مي گيرند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : جهنمياني كه كافر نيستند، بعد از تحمل كيفر، از جهنم نجات مي‌يابند و به بهشت وارد مي‌شوند، ولي كفار و كساني كه منكر خدا هستند و معاند هم هستند، در جهنم مخلّدند. حضرت موسي بن جعفر عليه‌السلام فرمود: "خدا در آتش جز اهل كفر و انكار را مخلد نمي‌سازد بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 19