جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
آزمایش فکری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
عنوان :
نقش آزمایشهای فکری در کاوشهای علمی و فلسفی
نویسنده:
علی پایا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آزمایش فکری
,
روش شناسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آزمایشهای فکریِ ضدّفردگرایانه در فلسفۀ ذهن
نویسنده:
ارائه دهنده: علیرضا مازاریان ناقد: پیمان جباری
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آزمایش فکری
,
فلسفه ذهن
,
آزمایش فکری در فلسفه
,
آزمایشهای فکریِ ضدّفردگرایانه
,
آزمایشهای فکریِ ضدّفردگرایانه در فلسفۀ ذهن
,
ایندیویجویشن (تفرُّد)
چکیده :
محوریت بحث در مورد ایدۀ «آزمایشهای فکریِ ضدّفردگرایانه» است که تایلر بِرج (Tyler Burge) در فلسفۀ ذهن مطرح کرده است. استاد مازاریان در مقدمۀ گفتارش بر آن است که ارایۀ تعریف آزمایش فکری(Thought Experiment) با حفظ شروط لازم و کافی سخت است؛ اما یک تعریف سهلگیرانهتر میگوید آزمایش فکری چیزی است که به ما این امکان و توان را میبخشد که بدون اینکه لازم باشد یک داده یا دیتا یا اطلاع تجربی جدیدی کسب و آزمایش کنیم، بدون هزینههای گزاف و با توجه به یک یا چندتجربۀ کنونی ـکه ازقبل محققشدهـ به یکسری یافته در مورد نیچرِ اشیا برسیم. درواقع آزمایش فکری، میکسی است از استدلال و تخیل. استاد در ادامه میگوید، ضدّفردگرایی با این شکل و شمایل کنونیاش یک رویکرد فلسفی جدید قرن بیستمی است که در قلمرو فلسفۀ ذهن و فلسفۀ زبان از آن حیث که ناظر به ذهن است از سوی تایلر برج و شاگردانش و دیگر فیلسوفان تحلیلی مطرح شده است. دکتر مازاریان دربارۀ ایدۀ کلی ضدّفردگرایی در مجموعه مقالات برج میگوید، یکی از اصطلاحات کلیدی برای فهم ضدّفردگرایی، ایندی ویجویشن (تفرُّد) است. ضدّفردگرایی میگوید که انواع ذهنی بازنمودی در مقام تبیینهای گوناگون فلسفی و علمی در مقامهایی درواقع تفرد پیدا میکنند که از ذهن یا بدن فرد فراترند. او میگوید همچنین با نیچر (تشکیلدهندۀ اساسی یک شیء) ادراک حسی، پرسپشن مواجه هستیم که فیلد بسیار گستردهای است. الآن بعضی از فیلسوفان نهتنها روی پرسپشن بلکه فقط روی ویژن کار میکنند؛ یعنی فقط روی فلسفۀ بینایی یا حتی روی فلسفۀ رنگ کار میکنند! و البته که بحث برج در اینها تأثیر دارد. در این مکتب ضدّفردگرایی، نیچر عمل، اکشن، این تأثیر دارد. نیچر کامینیکیشن بحثهای فلسفۀ ارتباطات یا ارتباط اثر دارد. کسانی که در بحثهای محضتر علاقه دارند. نیچر معرفت پیشینی، نیچر معرفت به خود، سلفنالج که احتمالاً در سنت اسلامی علاقه زیاد دارد. نیچر معرفت تجربی، نیچر تبیین روانشناختی، نیچر پرسنال ایدنتیتی، این مال یک شخصی است همینطور. باز یکسری ریلیشنها روابطی اشخاص دارند با حیوانات. پرسن چیست انیمال چیست؟ تفاوتها و اشتراکاتش چیست؟mine body problem که مفصل شاید صدها جلد کتاب و پیپر در موردش نوشته شده و بحث اسکپت تیسیزن، شکاکیت در تمام اینها ضدّفردگرایی بهعنوان یک مبنای پایه تأثیر میگذارد چه نفیاً و چه اثباتاً، چه بپذیریم و چه ردّ کنیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان معلق؛ استدلالی موسوم به ابداعات ابن سینا
سخنران:
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی , فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان انسان معلق درفضا
,
تجرد نفس ناطقه
,
انسان معلق
,
انسان معلق در فضا
,
آزمایش فکری
,
فلسفه بوعلی
,
آزمایش فکری در فلسفه اسلامی
,
ابن سینا و انسان معلق
,
آزمایش فکری در فلسفه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ابنسینا در پارهای از آثار خود، و از همه معروفتر در فن ششم از طبیعیات شفا که در باب نفس است، استدلالی موسوم به انسان معلق عرضه کرده است. این استدلال که برخی آن را از ابداعات ابنسینا دانستهاند و از قرار معلوم بسیار مورد علاقه و توجه او نیز بوده، در جهان لاتینزبان بسیار نفوذ و شیوع پیدا کرده و در سدههای میانه بحثهای فراوانی برانگیخته است. در سالهای اخیر نیز محققان و فیلسوفان متعددی به بررسی ابعاد این برهان (آزمایش فکری) پرداختهاند. هدف اصلی این برهان نشان دادن تجرد نفس بهواسطه فرض موقعیتی است که در آن انسانی در فضا معلق است و هیچ ورودی حسیای از اندامهای خود دریافت نمیکند. از نظر ابنسینا، صرفا با دروننگری و با توسل به مفهوم آگاهی نفس از خود، تجرد نفس نشان داده میشود. در این درس گفتار، پس از معرفی صورت برهان ابنسینا، به دو قرائت معاصر از آن اشاره می شود. در قرائت اول، دالّ اصلی در این برهان «نفس» است و ابنسینا میکوشد تجرد نفس را از راه توانایی آن در کسب آگاهی به خود نشان دهد. در قرائت دوم، دالّ اصلی در این برهان «ذات» است و ابنسینا میکوشد تجرد نفس را از راه توانایی آن در شناخت ذات خود نشان دهد. استدلال خواهیم کرد که قرائت اول به دور دچار است و قرائت دوم نگاه غیرتاریخی و مطلقانگار ابنسینا را به انسان و قوای شناختی او نشان میدهد که در پرتو رویکردهای تاریخنگر و فرهنگمحور معاصر چندان قابلدفاع نمینماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زمینه رنج: بینش تجربی در مورد مساله شَرّ [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Ian M. Church, Isaac Warchol & Justin Barrett
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
آزمایش فکری
,
روانشناسی دینی
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
روانشناسی دینی
,
شر
,
مسئلۀ رنج
,
تعبیر الهیاتی آلام
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
فلسفه مبتنی بر آزمون
,
فلسفه آزمایشگاهی
,
آزمایش فکری در فلسفه
,
مساله اثباتی شر
,
فلسفه تجربی دین
چکیده :
ترجمه ماشینی: در حالی که مشکل شواهدی شر به شدت در ادبیات فلسفی معاصر تأثیرگذار بوده است - فرمول بندی ویلیام رو در سال 1979 در «مسئله شر و برخی از انواع الحاد» اساسی ترین است- هیچ تحقیق آکادمیک به بررسی مکانیسم های شناختی پرداخته است که ممکن است ظاهر آن را تضمین کند. بی معنی بودن در نمونه های هدف از رنج. در این مقاله اکتشافی، نشان میدهیم که ادراک بیمعنای در نمونههای هدف رنج که فرمولبندی اصلی راو از مسئله شر را تأیید میکنند، مشروط به عدم وجود زمینه وسیعتر است. به عبارت دیگر، ما نشان میدهیم که وقتی چنین رنجی در کنار اطلاعات زمینهای گستردهتر ارائه میشود، ظاهر بیمعنای به طور متوسط به طور قابل توجهی کاهش مییابد. در بند 1، ما به طور خلاصه فرمول روو از مسئله شر و آزمایش فکری را توضیح میدهیم که یک فرض کلیدی را ایجاد میکند. در §2 و §3 به ترتیب، فرضیه خود را در مورد مورد روو و روش های خود برای آزمون این فرضیه ها به اختصار توضیح می دهیم. در §4، ما نتایج خود را روشن می کنیم، و در §5 برخی از مفاهیم فلسفی یافته های خود را بررسی می کنیم و به برخی زمینه ها برای تحقیقات آینده اشاره می کنیم. در نهایت، در بند 6، پیش از نتیجهگیری، پژوهش خود را به اختصار به برخی از ادبیات فلسفی تثبیت شده در مورد رنج و روایت مرتبط میکنیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آزمایش فکری گالیله دربارهی اصل لختی و موضع علامه طباطبایی و شهید مطهری در باب آن
نویسنده:
سید علی حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آزمایش فکری
,
جرمانی بودن ماده
,
درباره مرتضی مطهری
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
چکیده در این مقاله، به بررسی دیدگاه دو فیلسوف مسلمان دربارهی میزان اعتبار آزمایش فکری گالیله (۱۵۶۴ - ۱۶۴۲م) برای اثبات قانون لختی پرداختهایم. علامه طباطبایی (۱۲۸۱ - ۱۳۶۰ش) و شهید مطهری (۱۲۹۸ - ۱۳۵۸ش) مستقیماً به رد آزمایش فکری گالیله نپرداختهاند، بلکه اگر چنین مینماید که با این آزمایش فکری سر ناسازگاری دارند، صرفاً به این دلیل است که ادعای خدشهناپذیری این آزمایش فکری و همارزشدانستن آن با آزمایش واقعی را تضعیف کنند و در گام بعدی نیز این گزاره را بیوجه کنند که نتیجهی این آزمایش فکری (یعنی قانون لختی) بتواند اصلی فلسفی را به زیر بکشد و آن را نقض کند. رویکرد این دو متفکر به آزمایش فکری خاصی (یعنی آزمایش فکریِ اثباتکنندهی قانون لختی) را میشود دیدگاهی اجمالی دربارهی طرز تلقی از اصل روش آزمایشهای فکری، در فضای فکری فلسفهی اسلامی معاصر دانست. در دیدگاه این دو متفکر، آزمایش فکری شأن اثبات مطلبی را دارد، اما نه بهاندازهی آزمایش در فضای آزمایشگاهی، آزمایش فکری حدسی و نظری است، نه بهدستآمده از اصول تجربی و عملی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایا ازمایش های فکری استدلال هستند؟
نویسنده:
ابراهیمی تیرتاش فهیمه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
استدلال
,
الاستدلال
,
آزمایش فکری
,
افلاطون گرایی
,
پاد آزمایش فکری
,
منطق عام
,
الاختبار الفکری
,
مضادة الاختبار الفکری
,
المنطق العام
,
الاستدلال الاستقرائی
,
التجریبیّة
,
الأفلاطونیة
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
,
استدلال استقرائی (منطق)
چکیده :
چکیده فارسی:آزمایش فکری ابزاری ابتکاری است که نقش مهمی در حوزه های مختلف علوم (اعم از علوم عقلی و علوم تجربی طبیعی و انسانی) ایفا می کند. مهم ترین ویژگی این آزمایش ها آن است که بدون داده تجربی تازه ای، ما را به شرایط معرفتی جدیدی می رساند و می تواند نظر ما را در مورد یک نظریه تغییر دهد. درباره نحوه عملکرد آزمایش های فکری، دیدگاه های مختلفی وجود دارند. در این مقاله، ابتدا نمونه هایی از آزمایش فکری و ویژگی های آنها ارایه و سپس دیدگاه استدلالی نورتن تشریح می شود که یکی از مشهورترین دیدگاه ها درباره آزمایش فکری است. در ادامه انتقادات سه تن از منتقدان اصلی دیدگاه استدلالی ارایه شده، در پایان نشان داده می شود با وجود مزایای بسیار دیدگاه استدلالی، نورتن باید نظر خود را مبنی بر اینکه در آزمایش فکری از تجربه فراتر نمی رویم، تعدیل کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش آزمایشهای فکری در فلسفه
نویسنده:
مسعود صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آزمایش فکری
,
آزمایش فکری در فلسفه
چکیده :
این مقاله در مقام تعریف، تبیین اهمیت و جایگاه آزمایشهای فکری در فلسفه است. در گام نخست تاریخچهای موجز از چگونگی پیدایش اصطلاح آزمایش فکری و نقش آن در تاریخ اندیشه بیان شده است. در گام دوم، دو تعریف مهم سورنسن و گندلر از آزمایشهای فکری مورد تحلیل قرار گرفته و پس از اشاره به چهار رهیافت کلی به آزمایشهای فکری، نقش شهود در آنها بررسی شده است. همچنین دربارۀ تفاوت آزمایشهای فکری با پدیدههای بهظاهر مشابهی چون داستانهای علمیـتخیلی و حِکمی، آزمایشهای آرمانی و براهین ریاضی بحث شده است. گفتنی است که پس از واکاوی نقش تخیل در آزمایشهای فکری، به تحلیل بیشتر نقش آزمایشهای فکری در فلسفه پرداخته شده است؛ نقشی که درواقع در چهار کارکرد اصلیِ تبیین نمونههای نقضی، نظریهپردازی، تأیید یک تئوری و تبیین ارتباطات ضروری بیشتر تبلور یافته است. همچنین انسان معلّق ابنسینا نیز بهعنوانِ مصداق اتم آزمایش فکری نزد فیلسوفان مسلمان بهاجمال تحلیل شده است. فلسفۀ اخلاق نیز براساسِ یافتههای مقاله بهعنوانِ گرهگاه اصلی فلسفه با آزمایشهای فکری شناخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آزمایشهای فکری در آثار ابنسینا و تحلیل آن
نویسنده:
سیدعلی حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن سینا
,
آزمایش فکری
,
روش استدلالی
,
تخیل(راه های معرفت)
,
وهم(معرفت شناسی)
,
الهیات و معارف اسلامی
,
مبانی فلسفه و کلام
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
آزمایش فکری روشی استدلالی است که در علوم مختلف، بهخصوص فلسفه و فیزیک نظری کاربرد دارد. در این روش فلسفی، موقعیتهایی تخیلی ترسیم میشود که درخلال آنها، مقصود طراح آزمایش فکری دنبال میشود و خواننده اگر منکر نتیجۀ موقعیتهای تخیلی باشد، به نتیجه مایل میشود یا به خطای خود ملتفت میشود؛ اگر خواننده درمقام آموزنده باشد، فهم مطلب برای او آسانتر میشود و اگر مطلب را بداند و بنابر عواملی، از آن غافل باشد، آزمایش فکری تلنگری است تا به مطلب ملتفت شود. در این پایاننامه، در پی تطبیق مفهوم آزمایش فکری بر برخی روشهای استدلالی ابنسینا هستیم. ابنسینا گاهی موقعیتهایی تخیلی را وصف میکند که کاملاً بر مفهوم مدرن آزمایش فکری منطبق است؛ مثلاً وی با فرض موقعیتی، تجرد نفس و تمایز جوهری نفس و بدن را یادآوری میکند؛ در موقعیتی دیگر، از تخیل دو تصویر خیالی که وضعهای گوناگون دارند، بر جسمانیبودن قوۀ خیال استدلال میکند؛ در متنی دیگر نیز با تشریح موقعیتهایی، در برابر لذتگرایی میایستد و موارد دیگری از این دست. دربخشی از پایاننامه نیز به مسائل شناختی آزمایشهای فکری و قوۀ پردازندۀ این موقعیتهای تخیلی توجه کردهایم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل ایده «انسان معلق در فضا» بر اساس مدل منطقی سورنسن
نویسنده:
محمد سعیدی مهر، وحید خادم زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع) ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجرد نفس ناطقه
,
انسان معلق
,
ابن سینا
,
انسان معلق در فضا
,
آزمایش فکری
,
سورنسن
,
علم نفس
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
کلیدواژههای فرعی :
ابطال تسلسل ,
فلسفه اسلامی ,
حرکت ,
فلسفه تحلیلی ,
فیلسوفان اسلامی ,
همزاد زمین ,
انواع آزمایش های فکری ,
جایگاه معرفتی آزمایش فکری ,
آزمایش فکری در فلسفه اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ابن سینا ظاهرا با ایجاد شرایطی ذهنی و تجربه نا پذیر در قالب ایده انسان معلق، در پی اثبات سه مساله برمی آید؛ وجود نفس، تجرد نفس و حضوری بودن علم به خود. با این حال، این ایده و دامنه معرفت بخشی آن، همواره مورد اختلاف فیلسوفان بوده است. به نظر می رسد یکی از بزرگ ترین عواملی که سبب سرگردانی در تحلیل این ایده شده است، نگاه به این ایده از دریچه منطق ارسطویی است. بهترین قالب برای تحلیل این ایده، تلقی آن به مثابه یک آزمایش فکری است. اولین بار فیلسوفان تحلیلی به معرفی و تشریح آزمایش های فکری پرداختند. در این مقاله، ابتدا به معرفی اجمالی آزما یش های فکری و بررسی جایگاه آنان نزد فیلسوفان اسلامی می پردازیم. سپس مدل پیشنهادی سورنسن جهت صورت بندی منطقی آزمایش های فکری را معرفی و در ادامه، ایده انسان معلق را بر اساس این مدل تحلیل می کنیم. بر پایه مدل سورنسن، آزمایش انسان معلق، هر چند می تواند جنبه معرفت بخشی خود را حفظ کند، ولی دیگر نمی توان بهره حداکثری از آن برد، بلکه باید در باب حوزه اثربخشی آن، جرح و تعدیلی صورت گیرد. در این مقاله، نشان داده خواهد شد که ایده مذکور را تنها می توان در جهت اثبات تجرد نفس به کار گرفت که البته این امر، خود منوط به پذیرش تعدادی فرضیه کمکی و مفروضات اضافی خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان انسان معلق ابن سینا و بررسی امکان تحقق عملی آن
نویسنده:
امید آهنچی، سعید انواری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان انسان معلق درفضا
,
انسان معلق
,
ابن سینا
,
انسان معلق در فضا
,
برهان هوای طلق
,
محرومیت حسی
,
فلسفه بوعلی
,
شستشوی مغزی
,
آزمایشگاه
کلیدواژههای فرعی :
تجربه ,
آزمایش فکری ,
ملاک منطقی ,
امور بدیهی ,
بدیهیات اولیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
برهان انسان معلق یکی از برهان های ابن سینا در مسئله نفس به شمار می آید که در آثار مختلف وی مطرح گردیده است. یکی از اشکالات مهم وارد بر این برهان، عدم امکان تحقق عملی فرض انسان معلق است. برای پاسخ گویی به این اشکال، اهل تحقیق مدل آزمایش فکری را عنوان کرده اند. در این مقاله دو راه حل دیگر پیشنهاد می شود که یکی از آن ها معطوف به دستاوردهای نوین در حوزه علوم تجربی است. در این دیدگاه پژوهشگران با توجه به آزمایش های تجربی بر امکان تحقق عملی فرض انسان معلق تأکید می کنند. با پذیرش این پاسخ، دیگر نیازی نیست تا این شرایط را حالتی فرضی در نظر بگیریم. در حقیقت حالت مطرح شده توسط ابن سینا، به تعبیر دانشمندان علوم تجربی نوین، همان محرومیت حسی است که در فرایند دستیابی به شست وشوی مغزی، مورد استفاده قرار می گیرد. با دقت در آزمایش های مرتبط با محرومیت حسی، آشکار می شود که امروزه نتایج به دست آمده از برهان انسان معلّق، مورد تأیید دانشمندان علوم تجربی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید