جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ادبیّات فارسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 192
عنوان :
جریان شناسی عرفان اسلامی - ایرانی براساس متون منثور قبل از قرن هفتم
نویسنده:
سمیه جباپور زرگآباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
متون عرفانی
,
تفسیر
,
جریان شناسی
,
ادبیّات فارسی
,
عرفان اسلامی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تصوف عاشقانه
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
قرن هفتم هجری قمری
,
قرن هفتم هجری قمری
چکیده :
اگر منشأ و خاستگاه عرفان و تصوّف اسلامی – ایرانی را با دوران آغازین اسلام مصادف بدانیم، از آن زمان تا قرن های مدیدی، تحوّلات و جریان های مختلفی در آن به منصّه ظهور رسیده است. عرفان و تصوّف درختی است که جریان ها و مکاتب مختلف صوفیانه، چون شاخه های متعدّدی از آن سر برآورده است. افکار و نظریّات گوناگونِ مطرح شده در تصوّف و عرفان را می توان از لحاظ تاریخی ، یا محیط جغرافیایی رایج در آن ، یا به لحاظ دوران رشد و انحطاط و یا به لحاظ مضمون و محتوای غالب بر آثار عرفانی و صوفیانه، تقسیم بندی کرد. آن چه می تواند در ظهور یک جریان جدید در تصوّف موثّر باشد، علاوه بر بینش و عقاید شخصی هر صوفی و عارفی، شرایط محیطی ، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی نیز می باشد. هر کدام از صوفیه و عرفا با دیدگاه ها و باورهای خاصّ خود به این مشرب عظیم فکری می نگریستند و با همان افکار و عقاید به تعریف اصول و مبانی تصوّف و عرفان می پرداختند. عدّه ای از صوفیه معتقد بودند که طریقت عارفانه باید در چارچوبی که شریعت تعیین کرده است، تعریف شود و هر گونه تخطّی از آن را بدعت می شمردند. عدّه ای نیز چنان بر مذهب و سنّت پافشاری می کردند که تصوّفی را که بر اساس آن مذهب و سنّت خاص نبود، نمی پذیرفتند. این گروه از صوفیان، مذهب و سنّت را از شریعت هم مهمّ تر می دانستند. گروه دیگری از صوفیان هم از آن جوّ خشک و بی روح و ذوق حاکم بر تصوّف، فاصله گرفتند و با دمیدن روح ایرانی در آن، تصوّف را پرشور و رونق کردند. اینان در مخلوقات زیبا به دنبال جمال الهی بودند و عاشقانه و بی هیچ سدّ و مانعی با خداوند ارتباط برقرار می کردند. عدّه ای فیلسوف هم از تصوّف ایرانی و اسلامی سر برآوردند و بدون توجّه به اصول مدوّن و از پیش تعیین شده صوفیان قبلی، مباحث عرفانی را با نگاهی متفاوت مطرح کردند. ظهور و رواج هر جریانی به معنی کنار رفتن مکتب و جریان دیگر نبود و چه بسا که دو یا چند جریان که اختلاف مشرب و طریقه زیادی با هم داشتند، هم زمان در تصوّف جریان داشتند. این مطلب را از همان دوران آغازین تصوّف می توان مشاهده کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهنما در مثنویهای عطار و بررسی میزان انطباق آن با کهنالگوی پیر خردمند از دیدگاه یونگ
نویسنده:
طاهره زارعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
رهبری
,
سلوک عرفانی
,
ناخودآگاه جمعی
,
کهن الگو
,
ادبیّات فارسی
,
راهنماها
,
پیر (عرفان)
,
هنر و علوم انسانی
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
یونگ، کارل گوستاو
چکیده :
از دیدگاه یونگ، کهنالگوی پیر خردمند در قالب پیرمردی یاریرسان در افسانهها، داستانها و اسطورهها ظاهر میشود و با اطلاعاتی که به قهرمان میدهد او را در رسیدن به موفقیت و حقیقت یاری میکند. پدر، شاه، معشوق، جادوگر شرور، ندای درونی، حیوانات، بهخصوص پرندگان و... از چهرههای این کهنالگو هستند.در آثار عطار، پدر در الهینامه، هدهد در منطق الطیر، پیر در مصیبتنامه و گاه ندایی درونی در اسرارنامه، همچنین برخی دیگر از چهرهها مانند پیرزال، کیمیاگر، دنیا ( چهر? شرور پیر)، معشوق و حیواناتی مانند پرندگان، مار و... در نقش راهنما ظاهر شدهاند. بررسی دقیق نشان میدهد که راهنما در آثار عطار شباهت فراوانی به کهنالگوی پیر خردمند در آثار یونگ دارد. از جمله صفات مشابه ایندو میتوان به این موارد اشاره کرد: تجربه، نورانیت، آگاهی از اسرار، دیدار با خدا، کهنسالی، تنهایی و تجرد، رنگ سبز، نواقص پیر و... . پایاننامه حاضر کوشیده است با بررسی ویژگیها و نمودهای پیر در چهار مثنوی عطار، میزان انطباق آنها را با کهنالگوی پیر خردمند از دیدگاه یونگ نشان دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ریاضت در مثنوی معنوی
نویسنده:
احمدرضا شکوهی خانیمنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
مثنوی معنوی
,
ادبیّات فارسی
,
زهد
,
ریاضت
,
تصوف زاهدانه
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
تهذیب نفس
چکیده :
این رساله در9 فصل با هدف بررسی نظرمولوی در مورد ریاضت و نمود آن در مثنوی معنوی تدوین گردیده است.در مقدمه که فصل اول این رساله را تشکیل میدهد روش، اهداف،پیشینه و اهمیت تحقیق به طورمختصر و مفید آمده است.در فصل دوم برای شناخت بیشتر مولوی با فرض صوفی بودن او مکتب تصوف مورد تحقیق قرار گرفته است،در مورد ضرورت ایجاد این مکتب سخن گفته شده و با توجه به اقوال صوفیان ومولوی، صوفیان گروه بندی شده اند ودر آخر این نتیجه حاصل آمده که مولوی صوفی عاشق است.درفصل سوم تعاریف مختلف ریاضت در لغت نامه ها وگفتار صوفیانپیدا شده است ریاضت در کلام الهی وگفتار ائمه جستجو گردیده واین مقوله در مذاهب مختلف خصوصا مسیحیت مورد فحص قرار گرفته و تفاوت آن با رهبانیت بیان شده است.ریاضت در عصر مولوی و از نظرسعدی و نجم رازی بررسی شده است.فصل چهارم از کتابهای مهم عرفانی موارد مشمول ریاضت استخراج شده است.فصل پنجم بانگاهی انتقادی ریاضت دوازده تن از بزرگان تصوف که همگی از صوفیان خائف هستندبررسی شده است.در فصل ششم با روندی منطقی از هفده موردی که مستقیما به ریاضت اشاره شده است «خود» و«تن» تعریف شده اند از اشعار مثنوی این نتیجه به دست آمده که .قیاس،پندارآفرین است وموجب ایجادتصورات واوهام وشخصیت کاذبمی گردد ،هدف اصلی ریاضت زدودن این زنگارهاست. صمت،جوع،سهر،عزلت،ذکر،صبر،ترک تقلید،دوری از اندیشه های وهم آفرین،ترک نفس و هوای نفس،ترک دنیا برای آخرت ودوری از حشمت و جاه از مواردی است که در فصل هفتم مبسوطا به آن پرداخته شده است.از آن جا که مولوی از صوفیان عاشق است در فصل هشتم به عشق پرداخته شده است،صفات عشق بیان شده واین نتیجه حاصل آمده که عاشق از ریاضت بی نیاز است،عاشقی در بر گیرنده تمام ریاضت هاست ولیکن لازمه عاشقی ریاضت کشیدن و تهذیب نفس است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزههای اخلاقی – تربیتی در مصباحالهدایه
نویسنده:
حسن نعمتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
آموزش و پرورش
,
آموزش و پرورش
,
رفتار اخلاقی
,
رفتار اجتماعی
,
ادبیّات فارسی
,
عوامل فردی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه (کتاب)
,
آداب رفتاری
,
عزالدین کاشانی، محمودبن علی
چکیده :
مصباحالهدایه و مفتاحالکفایه کتابی است از عزّالدّین محمود کاشانی در اصول و مبانی تصوّف و عرفان به زبان فارسی. این کتاب علاوه بر اینکه در بردارند? بیشتر اصول و فروع عوارفالمعارف شیخ شهابالدّین سهروردی است، مطالب دیگری نیز در مبانی تصوّف دارد.مصنف مصباحالهدایه، برای سعادت و کمال اهل تصوّف و عرفان در سیر و سلوک و مبارزه با نفس، به آداب و نکات عرفانی بسیاری اشاره نمودهاست. در کنار آداب خاصّ اهل تصوّف و مفاهیم عرفانی در این کتاب، آموزههای اخلاقی- تربیتی فراوانی به چشم میخورد. در این پایان نامه، بعد از شرح حال کوتاهی از عزّالدّین محمود کاشانی و معرفی مصباحالهدایه، با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی، ابتدا به تبیین مفاهیم تربیت و اخلاق، اهداف تربیتی قرآن کریم و اندیشمندان و صاحب نظران اسلامی پرداختهایم. آموزه های اخلاقی- تربیتی مصباحالهدایه شامل اخلاق بندگی، اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی است، ما در این تحقیق، اخلاق بندگی را هم، در قالب اخلاق فردی آوردهایم و به طور کلی، آن را در دو دست? فردی و اجتماعی طرح کردهایم. سپس شیوههای ارائه مطالب کتاب را بررسی نمودهایم. کاشانی برای تأثیر گذاری بر خوانندگان، در بیان مطالب و مفاهیم، شیوههای مختلفی را به کار بردهاست؛ تا بتواند مطالب کتابش را به خوانندگان القا نماید. به نظر میرسد، یکی از اهداف در به کار بردن روشهای گوناگون در طرح مباحث، اقناع خوانندگان، بویژه کسانی است که از وی درخواست تألیف کتاب نمودهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل و موانع رشد و کمال انسان در نهجالبلاغه و مثنوی
نویسنده:
زهرا حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
معنویت
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
مثنوی معنوی
,
کمال انسانی
,
ادبیّات فارسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
رسیدن به کمال و سعادت، مهمترین هدف پیش روی انسان است. هر مکتبی بر اساس دیدگاه خود کمال را تعریف میکند. در این میان، منابع دینی و عرفانی در تعریف کمال، عوامل رشد و موانع آن، نظر به آموزههای وحیانی دین دارند. در این رساله موضوع عوامل و موانع رشد و کمال انسان در نهجالبلاغه و مثنوی بررسی شد که شامل پنج فصل است: مقدمه و کلیات، کمال انسان از دیدگاه حضرت علی (ع) و مولوی، عوامل رشد و کمال انسان در نهجالبلاغه و مثنوی، موانع راه کمال انسان در نهجالبلاغه و مثنوی و نتیجهگیری. نهجالبلاغه و مثنوی دربارهی کمال، عوامل و موانع آن آفاقی وسیع دارند. کمال انسان از دیدگاه حضرت علی (ع) و مولوی در گرو پیوستن به خداست و این خود حاصل برقراری عدالت در بین قوای وجودی انسان و اعتدال و استوای او در بعد نظر و عمل است. پیروی از برگزیدگان حق و بهرهگیری از عقل اصلیترین عوامل رشد و کمال انسان در بعد نظرند. در بعد عمل، عبادات عامل رشد انسان است. از دیدگاه حضرت علی (ع) توحید، عامل اصلی سعادت انسان است و تقوای الهی که بر بنای توحید استوار است، در رأس همهی فضایل اخلاقی قرار دارد. در مثنوی اگرچه همچون نهجالبلاغه مسائل توحید و ایمان، نظاممند مطرح نشده است؛ اما همهی تعالیم مولوی رویکردی توحیدی دارد؛ به عبارت دیگر فنای عارفانه و رسیدن به حقیقت توحید، مرکز همهی سخنان مولوی است؛ اما مهمترین موانع راه کمال شامل نفس اماره، شیطان و حب دنیاست؛ زیرا این عوامل سهگانه، خود مانعزاست؛ یعنی ریشهی آفتهای بسیار دیگری نیز به شمار میروند. در کلام حضرت علی (ع) دشمنانگی شیطان به نسبت نفس بیشتر است؛ زیرا نفس آنگاه که تبدیل مزاج مییابد، دیگر بر سر راه انسان قرار نمیگیرد؛ امّا در کلام مولوی، نفس غالباً به معنی نفس امّاره است؛ بنابراین خطر او از شیطان بیشتر است. دنیا در کلام امیرمومنان و مولوی دو چهره دارد: چهرهای فریبا و چهرهای پنددهنده. توجه به بعد فریبندگی دنیا باعث نابینایی فرد میشود؛ این چنین دنیایی مذموم است؛ اما توجه به جنبهی عدمی دنیا باعث بینایی انسان است. این دنیایی است که در مسیر آخرت قرار دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و مقایسه آموزههای اخلاقی (اخلاق عملی) در قابوسنامه، کیمیای سعادت و گلستان
نویسنده:
فاطمهالسادات آقامیرکریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تربیت اخلاقی
,
شایستگی
,
ادبیّات فارسی
,
علم اخلاق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
هنر و علوم انسانی
,
کیمیای سعادت (کتاب)
,
گلستان (کتاب)
,
عملگرایی
چکیده :
تعالیم و آموزههای اخلاقی در سه کتاب گلستان، کیمیای سعادت و قابوسنامه، بسیار به چشم میخورد. بهطور کلی، آموزههای اخلاقی در سه کتاب فوق، به دو بخش مستقیم و غیرمستقیم دستهبندی میشوند: تعالیم اخلاقی در کیمیای سعادت و قابوسنامه، بهطور مستقیم و تعالیم مطرح شده در گلستان، غیرمستقیم است. در گلستان، جلوههای اخلاقی، بیشتر واقعگرایانهاند؛ حال آنکه در دو کتاب دیگر، این جلوهها، آموزشی هستند. سعدی، بدیها را نیز در کنار خوبیها میآورد، بهگونهای که گلستان، نموداری است از دنیا، با همه خوبیها و بدیهای آن.غزالی در کیمیای سعادت، به جزئیترین مفاهیم و ارزشهای اخلاقی پرداخته و بیشتر مفاهیم اخلاق عملی، از دروغ، ریا، حسد، غیبت، بخل، حرص و طمع گرفته تا آداب نماز و آداب طعام خوردن و میزبان بودن و غیره، همگی در کیمیای سعادت مطرح شدهاند؛ بهگونهای که آموزهای به نظر نمیرسد که غزالی به نوعی به آن نپرداخته باشد. درحالیکه تعالیم اخلاقی مطرح شده توسط سعدی، تمامی مفاهیم و ارزشهای اخلاقی را شامل نمیشود. این تعالیم، در قابوسنامه، به حد گلستان، کلی مطرح نشدهاند، ولی همانند کیمیای سعادت نیز شامل اکثر مفاهیم اخلاقی نیستند.بیشتر مفاهیم و ارزشهایی که غزالی از آنها سخن گفته، در مورد مسلمانان است؛ بهگونهای که گویی هدف از نوشتن آن، ارائه کتابی برای مسلمانان و مطرح کردن آداب و رسوم اسلامی در بسیاری زمینههاست؛ ولی تعالیم ذکر شده توسط سعدی، بیشتر طبقات مختلف اجتماع را دربرمیگیرد.با توجه به بابهایی که عنصرالمعالی به آیین شراب خوردن و آداب چوگان زدن اختصاص داده، میتوان گفت که قابوسنامه، کتابی است که برای خواص و اشراف تنظیم شده است. ذکر این مطلب نیز اهمیت دارد که گلستان مانند کیمیای سعادت و قابوسنامه، بهطور مستقیم، خطمشی اخلاقی ارائه نداده است و خواننده را ملزم به رعایت بایدها و نبایدها نکرده است؛ مسئلهای که در قابوسنامه و کیمیای سعادت به چشم میخورد. استناد به آیه و حدیث، اعتبار و هویت خاصی به تعالیم غزالی بخشیدهاند؛ مسئلهای که گلستان و قابوسنامه فاقد آن هستند، از طرفی، ایجاز بهکار رفته در گلستان و قابوسنامه را کیمیای سعادت فاقد است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جهان آرمانی امام علی (ع) در نهج البلاغه
نویسنده:
فاطمه میان آبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
مدینه فاضله
,
انسان کامل (کلام)
,
ادبیّات فارسی
,
هنر و علوم انسانی
,
سهروردی، عمربن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
فارابی، محمدبن محمد
,
سهروردی، عمربن محمد
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
فارابی، محمدبن محمد
,
آرمانشهر
چکیده :
فصل اول رساله ی حاضر شامل عناوین : مقدمه، بیان مسأله، هدف و پیشینه ی تحقیق بوده و در فصل دوم با ذکر پیشینه ی تاریخی طرح مدینه فاضله از جانب حکیمان و دانشمندان جهان اسلام چون فارابی، ابن سینا، سهروردی، اخوان الصفا، غزالی ، خواجه نظام الملک، خواجه نصیر طوسی، ابن خلدون و صدرالمتألهین، به تقابل اندیشه ی این بزرگان با کلام امام در نهج البلاغه پرداخته شد و بعد با مراجعه به نهج البلاغه و کتب مرتبط با آن درفصل سوم به صفات بارز آن امام همام به عنوان رئیس مدینه فاضله از زبان خود ایشان اشاره گردید که با گفتار حکیمان در این زمینه همراه شد. در ادامه شرح طبقات و اقشار اجتماع از دیدگاه حکیمان و امام آورده شد که توصیه های سازنده ی امام در مورد اقشار اجتماع به صورت ارتباط حاکم جامعه آرمانی با قاضیان،نظامیان،صنعتگران،محرومان،کشاورزان،حکیمان، خویشاوندان، اقلیت های مذهبی، دشمنان و جایگاه زنان، کودکان، بردگان و محیط زیست بیان گردید. هدف از این جستار طرح جهان آرمانی امام علی (ع) در نهج البلاغه است که در نهایت این نتایج حاصل آمد: جامع ترین طرح جامعه آرمانی در اوج کمال مطلوب از جانب امام درنهج البلاغه طرح گردیده که اهم اصول آن عبارتند از: پیروی از قرآن و سنت نبوی، عدالت، رضایت عموم مردم و حاکمیت امامت به همراه حمایت مردمی. ویژگی بارز جامعه ی آرمانی امام رونوشتی راستین از اسلام و سیره ی نبوی است که رستگاری و سعادت را نه تنها در زندگی آرمانی که در مرگ آرمانی هم رقم می زند. امیرمومنان علی (ع) در نگاهی واقع گرایانه به اجتما ، عالی ترین عامل یعنی تقوا را برای آحاد امت اسلامی توصیه کرده وآن را در ایجاد مدینه فاضله واجب می داند. حکیمان و دانشمندانی که توانسته اند تا حدی در طرح مدینه فاضله موفق واقع شوند، اندیشه و گفتارشان تا حدودی در راستای کلام امام در نهج البلاغه بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر تحول غربت صوفیانه با تاکید بر (مرصادالعباد نجم رازی، مثنوی مولوی و دیوان حافظ)
نویسنده:
حمید غلامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
هبوط آدم
,
ازلیت
,
صوفیان
,
عهد الست
,
ادبیّات فارسی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
مرصاد العباد (کتاب)
,
نجم رازی، عبداللهبن محمد
,
حافظ، شمسالدین محمد
چکیده :
در این پژوهش یکی از بنیادیترین ابعاد احساسات در درون انسان، یعنی احساس غربت بررسی شده و کوشیده شده است که نگرشهای متفاوت نسبت به این مسأله در ادیان و هستی-شناسیهای گوناگون بیان شود و نوع نگرش بزرگان صوفیه و عارفان این طریق با تأکید بر آراء و دیدگاههای سه تن از بزرگان ادب فارسی مورد بحث قرار گیرد. در زمینۀ احساس غربت آراء پراکندهای در کتب عرفانی اعم از شعر و نثر میتوان استخراج کرد؛ اما درجنبۀ اسطورهشناسی و ازلی آن بیشتر در شعر حافظ به آن پرداخته شده است. اغلب یافتهها در زمینۀ تحلیل مفهومی این موضوع انجام پذیرفتهاند و از منظر ادبی در این زمینه پژوهشی انجام نگرفته است. در این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی و با تحلیل منابع و مآخذ مربوط و با استناد به متنهای مورد نظر مسألۀ غربت تجزیه و تحلیل شده است. بزرگان صوفیه در گذر ازاسارتگاه دنیای ماده و دریافت بارقههایی از موطن ازلی از مضامینی چون عشق، فنا، وحدت و نظایر آن بهره جستهاند. یکی از عوامل اصلی احساس غربت، هبوط از دنیای لازمان و لامکان و هویتمند شدن انسان است. درد و رنج ناشی از هبوط و ناهمجنسی روح با عالم ماده از عوامل تشدید کنندۀ احساس غربت هستند. شاعران و نویسندگان در بیان احساس غربت به دلیل ذهنی و چندلایۀ بودن مفهوم آن، همواره از صنایع ادبی، تعابیر، تصاویر و روایتپردازیها بهره جستهاند. نگاه به این مسئله در مرصادالعباد، در ارتباط مستقیم با آفرینش از دیدگاه اسلامی است. در اشعار مولوی و دیوان حافظ، این احساس عمیقتر و هنرمندانهتر میشود. مولانا با بهکارگیریِ تصاویر، تعابیر و روایتپردازیها در بسامد بالایی، سعی در بیان این موضوع داشته است و میتوان اظهار داشت که مثنوی و غزلیات شمس، زادۀ احساس غربت مولوی هستند. حافظ با استعانت از ذهن آفرینشگر و زبان نمادین خود، به غربتِ انسان از ساحتهای متفاوت مینگرد که مهمترین آنها در بازگشت به عهد ازل و عالم الست، شکل میگیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حسد در شاهنامه
نویسنده:
مریم رستمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
حسادت
,
شاهنامه
,
افراسیاب
,
ادبیّات فارسی
,
هنر و علوم انسانی
,
فردوسی، ابوالقاسم
,
رستم و سهراب (داستان)
,
سیاوش (اسطوره)
چکیده :
یکی از رذایل اخلاقی که در طول تاریخ بشر آثار بسیار منفی فردی و اجتماعی داشته است مسأله حسد است، حسد به معنی «ناراحت شدن از نعمتهایی است که خداوند نصیب دیگران کرده و آرزوی زوال آنها و حتی تلاش و کوشش در این راه»!
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان کامل با تکیه بر مخزنالاسرار نظامی
نویسنده:
محسن گلشن زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
انسان کامل (کلام)
,
قرآن
,
نقد ادبی
,
ادبیّات فارسی
,
قرآن
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
نظامی، الیاس بن یوسف
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
بررسیآثار ادبی
,
مخزنالاسرار (کتاب)
,
بررسی آثار ادبی
چکیده :
این تحقیق درنظردارد انسان کامل را از دیدگاه نظامی گنجوی مورد مطالعهقراردهد و بدین منظور قصد دارد تا با مطالعه آثارو اشعاربرجای مانده ازاین شاعربه ویژه مخزن الاسرار و یافتن شاخصهایی که برای انسان کامل مشخص نموده اند به یک الگوی جامع دست یابد و ضمن تطبیق آن با شاخص های انسان کامل درقرآن وحدیث و شخصیت های برجسته در دین راهنمایی برای آیندگان قراردهد.حاصل تحقیق به عمل آمده نشان می دهدکه نظامی ضمن بیان ویژگی های انسان کامل به طور کلی و متأثر از قرآن و روایات، سعی می کند به صورت اخص نیز ویژگی های انسان کامل را در شخصیت حضرت رسول(ص) بیان نماید. قریب به 25 رویکرد در مخزن الاسرار نظامی نمود بیشتری داشته است و اهم این رویکرد ها ، انسان کامل را به عنوان ( مظهر عقل ، نور الهی ، علم الهی ، رحمت الهی ، هدایتگری، حق نگری و وصال حق، اخلاق فردی و پایبندی و ترک تعلقات و نفی غیر) معرفی می نماید.این تحقیق در سه فصل، تحت عنوان مقدمات و تعاریف، انسان کامل از دیدگاههای مختلف، انسان کامل در مخزن الاسرار نظامی و نتیجه گیری ارائه شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 192
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید