جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ارتباطات
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
تعداد رکورد ها : 799
عنوان :
غــديرخـم در آثار پژوهشى انگليسى زبان غرب
نویسنده:
محمدمقداد اميری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
احقیت علی به خلافت
,
اهل بیت(ع)
,
خلافت بعد از رسول الله (ص)
,
خلافت امام علی(ع)
,
حدیث غدیر
,
خلافت علی (ع) بعد از نبی(ص)
,
وصی بلا فصل پیامبر(ص)
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
شیعه شناسی
,
شیعه پژوهی در غرب
,
مطالعات اسلامی در غرب
,
اعتبار منابع سیره
,
پژوهش گران غربی
,
تفسیرهای شیعی و سنّی از حدیث غدیرخم
,
غدیر خم ازدیدگاه اهل سنت
,
غدیرخم از دیدگاه شیعه
کلیدواژههای فرعی :
احمد بن حنبل ,
حجة الوداع ,
کتاب های سیره ,
نگاه تاریخ به سیره ,
تعیین خلیفه سوم ,
خلافت به شورا ,
انتخاب به شورا ,
حدیث ثقلین ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
جغرافیای غدیر خم ,
من کنت مولاه فهذا علی مولاه ,
معاویه و حضرت علی ,
منابع حدیث غدیر ,
منابع غدیر خم ,
رحبه کوفه ,
چکیده :
غديرخم يكی از مهمترين، كليدیترين و سرنوشتسازترين نقاط تاريخ اسلام است كه درآن، دست كم به اعتقاد شيعه، رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم سرنوشت آيندۀ جهان اسلام را تعيين کردند و نسبت به موضوع مطرح شده در آن، از امت اسلام بيعت و پيمان وفاداری گرفتند. اين رويداد را میتوان از ميان ديگر رويدادهای دوران رسالت پيامبر صلی الله علیه وآله وسلم ، بارزترين نقطهای دانست كه خاستگاه اصلی شيعه از آن جاست و باز هم دست كم به اعتقاد شيعه، بحث وفاداری يا عدم وفاداری به پيمان مطرح شده در آن است كه امت اسلامی را به دو گروه مهم شيعه و غيرشيعه تقسيم كرده است. غديرخم با اين ديدگاه، همواره و برای هميشۀ تاريخ، موضع ظهور تمايز اصلی ميان شيعه و غيرشيعه به حساب میآيد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 191 تا 250
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفاوتهای رسم الخط سلطانی و عثمانی
نویسنده:
احد رضایی بیرانوند
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خط عربی
,
خط و زبان
,
زیادت الف
,
زیادت واو
,
رسم قرآن
,
رسم عثمانی
,
خط کوفی
,
رسم الخط سلطانی
,
کتابت قرآن
,
خوشنویسی عربی
کلیدواژههای فرعی :
آیه 111 مائده ,
آیه 3 علق ,
نوشتار ,
آیه 1 علق ,
آیه 19 حج ,
آیه 026 بقره ,
آیه 102 بقره ,
آیه 140 بقره ,
آیه 021 بقره ,
آیه 60 اسراء ,
آیه 153 نساء ,
آیه 101 نساء ,
آیه 176 نساء ,
آیه 16 نساء ,
آیه 8 قصص ,
آیه 105 صافات ,
آیه 51 شوری ,
آیه 35 احزاب ,
آیه 31 ابراهیم ,
آیه 184 آل عمران ,
آیه 122 آل عمران ,
آیه 20 آل عمران ,
آیه دَین ,
آیه 64 آل عمران ,
آیه 1 قلم ,
چکیده :
نوشتار همواره بهترین ابزار، برای ثبت اندیشه ها و انتقال معارف است و با این حال در بسیاری از مواقع جهت نشان دادن صداهای کلمات، به تکامل نیازمند است. از این جهت کاستی هایی دارد که یکی از آنها، وجود علامتهایی است که نوشته می شود، ولی خوانده نمی شود و دومی، وجود علامتهایی است که نوشته می شود ولی صدایی غیر از آنچه که برای آن تعیین شده، می دهد و سومی از آنها صداهایی است که در مقام سخن گفتن وجود دارند، ولی در کتابت علامتی برای آنها نیست . هجای کلمات در قرآن کریم، تقریباً با نطق مطابقت تمام دارد جز در مواردی که به نظر می رسد علامتهای حرکتهای بلند (الف، واو و یاء) حذف یا زیاده شده است . در مقاله حاضر به بررسی و اهمیت جایگاه رسم الخط قرآن در میان مسلمانان و تفاوتهای رسم الخط عثمانی و رسم الخط سلطانی پرداخته خواهد شد .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 332 تا 347
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستاری در مفهوم شناسی «ختم» و «طبع» بر قلب از منظر قرآن
نویسنده:
ام سلمه نعیم امینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قلب
,
ختم قلوب
,
ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات ختم بر قلوب
,
کفر
,
تکبر (اخلاق)
,
تنبلی
,
مخاطبین ختم
,
معیارهای ختم و طبع
,
حب دنیا
,
هواپرستی
,
جهل مرکب(مقابل بسیط)
,
ختم قلب(اصطلاح وابسته)
,
قلب در قرآن
,
ختم و طبع الهى بر قلوب
,
حجاب قلب
,
اقسام شرک
,
ختم و طبع
,
معنی ختم
,
عوامل ختم بر قلب
,
کفر در قرآن
,
معنی طبع
,
موانع طبع قلب
کلیدواژههای فرعی :
منافق ,
اجابت دعوت الهی ,
آیه 007 بقره ,
آیه 24 انفال ,
کافران ,
ضلالت علمی ,
آیه 35 غافر ,
آیه 14 مطففین ,
آیه 20 حدید ,
آیه 014 بقره ,
آیه 25 انعام ,
آیه 14 نمل ,
آیه 40 نمل ,
آیه 22 زمر ,
آیه 23 جاثیه ,
آیه 87 توبه ,
آیه 4 احزاب ,
آیه 185 آل عمران ,
تفقه ,
پرهیز از تکبر ,
آیه 7 شمس ,
آیه 8 شمس ,
آیه 64 عنکبوت ,
آیه 24 محمد ,
چکیده :
قرآن در بسیاری از آیات، از «ختم» و «طبع» بر قلب سخن گفته است. آن گونه که از آیات برمی آید، خداوند این دو تعبیر را در مورد کسانی به کار برده است که قلبهایشان در احاطه گناهانشان است و به دلیل کثرت معاصی، از اصل فطرت خود برگشته اند و در نتیجه ایمان نمی آورند. البته در آیاتی از قرآن، واژه های مختلف و ظریف دیگری از قبیل «رین»، «غلف»، «قفل»، «قساوت» و «اکنّه» که در واقع واژه های هم گروه با «طبع» و «ختم» هستند، در مورد محروم شدن انسان از فطرت خود به کار رفته است. هر کدام از این واژگان، به مرحله ای از انحراف فکری انسان و محرومیت او از شناخت اشاره دارد، به گونه ای که از مراحل ضعیف تر شروع میشود و به مراحل سخت و خطرناک می رسد، آن چنان که به کلی حسّ تشخیص از انسان گرفته می شود. این مقاله بر آن است تا ضمن اشاره ای کوتاه به مفهوم قلب در قرآن، با توجه به واژگان همگروه «ختم» و «طبع»، به معناشناسی این دو واژه بپردازد و هم معنایی نسبی میان آن دو را بیان کند. به این منظور، در اولین گام به کاوش در معناشناسی این دو واژه نزد اهل لغت پرداخته شده تا ضمن توجّه به معنای لغوی این واژگان، معانی قرآنی آنها نیز به دست آید. در ادامه ضمن بحث از عدم ترادف و هممعنایی کامل میان این دو واژه، به مخاطبین ختم و طبع و عواملی که باعث این بیماریهای خطرناک روان انسان می شود، پرداخته شده است. در پایان از آنچه که مانع از این عارضه های قلب معنوی انسان می گردد نیز سخن گفته خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 254 تا 291
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تصویرآفرینی ساختارهای صرفی افعال در ترجمه های قرآن کریم
نویسنده:
رضا امانی,ام البنین فرهادی,لیلا زربخش
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم صرف
,
افعال در قرآن
,
تکلیف مترجم قران
,
تصویرآفرینی قرآنی
,
زبان قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
ترجمه و مترجمان قرآن
,
قرآن
,
کلمات قرآن
,
ترجمه قرآن
,
تعادل در ساختار
,
تعادل در معنا
,
نقد ترجمه های قرآن
کلیدواژههای فرعی :
تصویر در قرآن ,
ساختارهای زبانی ,
ساختار صرفی ,
قاعده صرفی ,
آیه 20 بقره ,
آیه 87 نمل ,
آیه 185 آل عمران ,
معنی تصویر ,
آیه 11 قمر ,
زمان فعل در زبان عربی ,
آیه 9 فاطر ,
آیه 19 ملک ,
آیه 82 اسراء ,
آیه 13 طور ,
آیه 23 یوسف ,
ترجمه تصویری قرآن ,
چکیده :
قرآن کریم جهت نیل به اهداف عالی خود، به زبان عامه مردم جهان، یعنی زبان تصویری، سخن گفته است؛ زیرا زبان و اسلوب تصویرآفرینی مفاهیم را ملموس و حاضر در ذهن و تخیل ساخته و در نهایت موجب اثربخشی و انگیزش بیشتر در مخاطب میگردد. در این راستا از ظرفیتهای زبان عربی که زبانی تصویری است، بهره برده شده است. تمام ظرفیتهای این زبان بهصورت روش یا ابزاری مستقل و درعینحال مرتبط با سایر روشها بهکار گرفته میشود. پژوهش حاضر با روش تحلیلی ـ توصیفی و مطالعه کارکرد چهار ساختار از ساختارهای صرفی افعال (ساختار زمانی، لازم و متعدّی، معلوم و مجهول و مجرد و مزید) در تصویرآفرینی نمونههایی از آیات قرآن، به بررسی شش ترجمه از ترجمههای امروزین در راستای تصویرسازی پرداخته است. در سایه این مطالعه و بررسی، به نقش شایسته ساختارهای صرفی افعال بهطور مستقل در تصویرآفرینی آیات مذکور اهتمام ورزیده میشود، بهویژه در عرصه ترجمه و برگردان این افعال به زبان مقصد تا تصویر آیه، هرچه نزدیکتر به تصویر مدنظر قرآن در ذهن مخاطب زبان مقصد مشاهده شده، مایه درک و اثرپذیری بیشتر او از مفهوم شود. نتایج بهدستآمده و نمونه آیات گویای آن است که هر یک از ساختارهای صرفی افعال در حاضرسازی حادثه آینده در زمان حال، گسترش زوایای پنهان صحنهها و تمرکز بر بعدی از ابعاد صحنهها اثری انکارناپذیر دارد. در غالب ترجمهها این اثرها و عمقبخشی معنا یا نادیده گرفته شده، یا کمتر مورد توجه واقع شده است. این امر میتواند به سبب غفلت یا سهلانگاری در توجه به کارکرد ساختار صرفی افعال در زبان تصویری قرآن و عدم دغدغه انتقال همان تصویر به زبان مقصد باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 50 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر بر اساس ترتیب نزول با سه قرائت
نویسنده:
محمدکاظم شاکر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر نزولی
,
سبک های تفسیری
,
ترتیب نزول سوره ها
,
تفسیر و مفسران
,
تفسیر قرآن
,
مفسران قرآن
,
تفسیر تاریخی
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
اسباب نزول
,
نزول تدریجی
,
فواید تفسیر نزولی
,
نقد تفسیر نزولی
,
روش تفسیری علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
مصحف امام علی (ع) ,
اختلافات تفسیری ,
آیه 20 مزمل ,
آیه 32 فرقان ,
آیه 69 نساء ,
جمع قرآن ,
فضای نزول ,
حکمت نزول تدریجی قرآن ,
جو نزول ,
پا به پای وحی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
این نوشتار به گزارش و نقد دیدگاهها راجع به روش تفسیر بر اساس ترتیب نزول میپردازد. در این راستا نویسنده نخست به مجموع اندیشههای مطرح در این زمینه اشاره کرده و آنها را در سه محور دستهبندی میکند: 1- اندیشهای که معتقد به ضرورت روش تفسیر بر اساس ترتیب نزول برای آسان و روان ساختن فهم قرآن است 2- اندیشهای که معتقد به ضرورت روش یاد شده جهت تحول آفرینی در جامعه است 3- اندیشهای که معتقد به تاریخمندی قرآن است و تنها راه درست فهمیدن آن را رجوع به شرایط و مقتضیات نزول میداند. سپس نویسنده به بررسی هر یک از محورهای فوق پرداخته و رویکردهای دوم و سوم را از لحاظ مبانی و دلایل به نقد میگیرد و ضرورت روش ترتیب نزول با لحاظ دو را رویکرد را انکار میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 90 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
همگرایى و فروپاشى نهاد خانواده در قرآن
نویسنده:
ابراهیم سجادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تمایز مرد و زن
,
خانواده
,
ازدواج
,
تساوی زن و مرد
,
خانواده در اسلام
,
جایگاه خانواده در قرآن
,
سلامت خانواده
,
حقوق زن
,
فمینیسم
,
آزادی جنسی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
فروپاشى خانواده
,
عوامل فروپاشی خانواده
,
آزادی جنسی
,
ازدواج در قرآن
,
مطالعات زنان و خانواده
,
عوامل طلاق
,
روانشناسى ازدواج
,
روانشناسى خانواده
,
جامعهشناسى خانواده
,
فمینیسم و خانواده
,
انواع ازدواج
,
طلاق در قرآن
,
زن و مرد در قرآن
,
آزادی جنسی
کلیدواژههای فرعی :
فمینیسم لیبرال ,
آیه 13 حجرات ,
آیه 229 بقره ,
آیه 187 بقره ,
آیه 221 بقره ,
آیه 189 اعراف ,
آیه 24 اسراء ,
آیه افک ,
آیه 32 نور ,
آیه 3 نساء ,
آیه طلاق ,
قوامیت مرد بر زن ,
آیه 19 نساء ,
بهداشت جنسى ,
روابط دختر و پسر در اسلام ,
آیه 21 روم ,
انواع ازدواج ,
ازدواج گروهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
بررسى عوامل همگرایى و فروپاشى نهاد خانواده از منظر قرآن است. نویسنده در آغاز دیدگاههاى متفاوت راجع به پیشینه تاریخى چگونگى شکلگیرى خانواده را مطرح مىکند، آن گاه نظریات گوناگون را در بارهى سلامت خانواده مورد بررسى قرار داده و به تبیین دیدگاه قرآن نیز پرداخته است، سپس از فروپاشى خانواده سخن گفته، علل و اسباب آن را نیز از منظر قرآن بحث مىکند، در این راستا، عوامل فروپاشى را به دو دسته برون خانوادگى و درون خانوادگى تقسیم کرده از قسم نخست به طرح و توسعه آزادى جنسى از سوى غیر مسلمانان اشاره کرده و از قسم دوم با استناد به آیات قرآن به شرح ناهمگونى شخصیتى، فقدان درک متقابل و احساس مشترک، بىتوجهى به حریم عفاف مىپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 146 تا 183
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول حاکم بر ارتباطات کلامى میان فردى از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
سید مصطفى احمدزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
کلیدواژههای اصلی :
ارتباطات
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
ارتباطات انسانى
,
ارتباطات کلامى میان فردى
,
اصول ارتباطات کلامى میان فردى
,
ارتباطات کلامى میان فردى در قرآن
,
آداب سخن گفتن در قرآن
,
ارتباطات کلامى
چکیده :
ارتباطات، به عنوان یکى از شاخه هاى جوان علوم اجتماعى، از دیر باز و به ویژه پس از جنگ جهانى دوم مورد توجه دانشمندان رشته هاى گوناگون علوم انسانى قرار گرفته است. ارتباطات، نخست به عنوان «انتقال اطلاعات» و سپس به عنوان «اقناع» و در برداشت هاى جدید به منزله «بیان شخصى»، «تأثیرگزارى متقابل و همبستگى اجتماعى»، «ابزار اصلى دگرگونى اجتماعى و سیاسى» مورد مطالعه و بررسى واقع شده است، در میان شاخه هاى مختلف ارتباطات، ارتباطات انسانى و به ویژه ارتباطات کلامى به لحاظ نقش اثر گذار آن از یک سو در تقویت مناسبات و همبستگى اجتماعى و از سوى دیگر در کاهش یا افزایش ناهنجارى ها و آسیب هاى اجتماعى از اهمیت خاصى برخوردار است. در این گزیده، برخى از اصول حاکم بر ارتباطات کلامى میان فردى از دیدگاه قرآن کریم مورد بررسى قرار گرفته است. آغاز و پایان سخن با سلام، استفاده از واژه هاى زیبا، عدم استفاده از واژه هاى زشت، مثبت نگرى در گفتار، مخاطب محورى و میانه روى در گفتار از جمله این اصولند. نویسنده در پایان نتیجه گرفته است که اصول قرآنى بر خلاف مکاتب دیگر که درمان و اصلاح ارتباطات کلامى را وجه همت خویش ساخته اند، سمت و سوى پیش گیرانه دارد و مؤمنان را به نکات دقیق و ظریف ارتباطات کلامى میان فردى آگاه ساخته و از آنان خواسته است که در ارتباطات کلامى خویش به این دستورات عمل کنند تا به حدى برسند که ارتباطات کلامى نامناسب، نه تنها در آنان تأثیر منفى از خود بر جاى ننهد بلکه عکس العمل مناسب و مثبت نیز از خود نشان دهند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی پیرامون مشترکات روایی شیعه و اهل سنت در جزء بیستم قرآن کریم
نویسنده:
نرجس نصرالهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
جزء 20 قرآن کریم: فما کان جواب قومه الا ان قالوا اخرجوا آل لوط
چکیده :
این تحقیق به گردآوری و بررسی احادیث مشترک شیعه و سنی ذیل آیات جزء بیستم قرآن کریم شامل سوره های نمل، قصص و عنکبوت اختصاص دارد. در آن ابتدا احادیث تفسیری مشترک از تفاسیر نورالثقلین و درالمنثور استخراج شده، سپس با استفاده از تفاسیر تحلیلی دو فرقه مثل تفاسیر قرطبی، کشاف، المیزان و نمونه به تحلیل آن احادیث اهتمام گردیده است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فضائل و رذائل اخلاقی در دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه
نویسنده:
مهدی صانعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
صحیفه کامله سجادیه
,
فضایل
,
قرآن کریم
,
رذایل
,
دعا
,
مکارم الاخلاق
,
20- دعای بیستم صحیفه سجادیه (دعای آنحضرت در مکارم اخلاق): اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَبَلِّغْ بِایمانى اَکْمَلَ الْایمانِ
چکیده :
چکیده:پژوهش حاضر با موضوع فضایل و رذایل اخلاقی در دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه به انجام رسیده است. صحیفه سجادیه قدیمیترین کتاب دعا در منابع اسلامی و یکی از برجستهترین آثار معنوی اسلامی در قرون اولیه محسوب میشود. از طرفی انگیزه عمل به دستورات الهى، عشق و محبّت به خداوند است، در این پژوهش با آموزه های دعای مکارم الاخلاق برای کسب فضایل بیشتر خداوند که نتیجه ی آن سرعت بخشی در شناخت صراط المستقیم است، آشنا می گردیم. امام سجاد(ع)در دوران خاص عقاید خود را در نیایش نشان داده و با استفاده از ریشه های قرآنی در قالب دعا به بررسی فضایل اخلاقی پرداخته و برای زندگی انسان دستور العملهایی را تبیین مینماید که فرد و جامعه با برخورداری از فضایل و ترک رذایل خداوندی بتوانندجامعه ای فعال و شادابی را بسازند که مورد رضا و عنایت ذات اقدس الهی باشد.امام سجاد(ع) معیارهایی همچون،پیروی از رسول خدا، توبه، نیکوکاری،قسط، صبر،توکل، تقوا، پاکی، حق گویی، یاری دادخواهان، بخشش، حسن رفتار، پاکی در عمل را از جمله عوامل اسباب برخورداری از فضایل خداوندی و عواملی چون عجب، تجاوز از حدود الهی، کفر، خیال زدگی و مباهات، منت، اسراف، استکبار، شادی مغرورانه، سرزنش دیگران را از جمله عوامل محرومیت از محبت خداوندی و رذایل می شمرند تا شخص با توجه به این عوامل زمینه ی سعادت خویش را فراهم سازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان امکان و وجوب در رویارویی با نقدهای راسل، هیوم و کانت
نویسنده:
عبدالله مصباحی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هیوم
,
محدودیت شناخت
,
تببین عقلانی خدا
,
برهان امکان و وجوب (اثبات خدا)
,
مستقل
,
غیرمستقل
,
راسل
,
کانت
,
براهین خداشناسی
,
دین شناسی جامعه شناختی
,
دین شناسی روان شناختی
,
اثبات وجود خدا
,
حقیقت قائم بالذات
,
ماهیات غیر متناهی
,
ماهیت علت
,
استدلال((اصطلاح وابسته)، قسیم تحلیل خارجی و تحلیل ذهنی و خارجی)
کلیدواژههای فرعی :
جهان هستی ,
دین شناسی ,
انگیزه ,
جهان شناختی ,
نقد تفاسیر ,
تناقض ,
حقیقی ,
نیستی ,
باور (پذیرش) ,
چکیده :
برهان امکان و وجوب که از مهم ترین برهان های اثبات وجود خدا به شمار می آید، در گذر اندیشه های بشری جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است. در میان اندیشمندان، در طول تاریخِ اندیشه های مربوط به مبدا هستی، فیلسوف و متفکر بزرگی را نمی توان یافت؛ مگر اینکه به گونه ای با این برهان روبه رو شده است. و این برهان از همین رهگذر تقریرها و نقدهای گوناگونی را به خود دیده است.در این نوشتار، یکی از تقریرهای برهان یاد شده را به دلیل داشتن ویژگی های قابل توجه، برگزیده ایم و نقدهای راسل، هیوم و کانت به آن مطرح و پاسخ آنها را بیان کرده ایم. به نظر ما امتیاز تقریر مورد نظر «رسایی عبارتهای به کار رفته و نیفتادن در دام تسلسل و بطلان آن» است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
تعداد رکورد ها : 799
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید