جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
07. افعال Acts
>
افعال الهی
>
خلافت الهی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 150
عنوان :
فطرت در قرآن
نویسنده:
مرتضى حاج حسینى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
فطرت(کلام)
,
آیات فطرت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
کلیدواژههای فرعی :
طبیعت انسان ,
خلافت الهی ,
عالم ذر ,
اهل بیت(ع) ,
آیه میثاق ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
روانشناسی دین ,
تفسیر قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
تقوا ,
حرص ,
شهوت جنسی ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
الهام فطری ,
فطرتمندی انسان ,
الهام فطری فجور ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
يكى از مباحثى كه در قرآن و سنت، با اهميت ويژه اى، مطرح گرديده بحث فطرت است. فطرتمندى انسان، فطرى بودن دين، فطرت پسندى حسن عدل و قبح ظلم، معلوم بودن فجور و تقوى به الهام فطرى، اعتراف رسمى انسان به ربوبيت الهى در عالم ذر و عهد و پيمان خداوند با او در عدم تبعيت از شيطان از جمله مسائلى است كه آيات قرآن و روايات ائمه معصومين (عليهم السلام) بر آن دلالت صريح دارند. اما آنچه مهم است اينكه گرچه در پاره اى آيات، انسان فطرتمند معرفى شده و بحث از الهام فطرى فجور و تقوى به انسان به ميان آمده است ولى در بعضى آيات ديگر، انسان به عنوان موجودى ظلوم، جهول، هلوع، كفار و طغيانگر مطرح شده است. در این مقاله موضوعات: معنای لغوی فطرت، انسان شناسی قرآن، آیه میثاق، جهت تبیین معنای فطرت در قرآن مورد تحلیل قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا غیر از چهارده نور مقدس، کس دیگری می تواند خلیفةالله باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : به سؤال در دو محور خلیفه کیست و اوصاف او چیست، و مصداق آن چه کسی یا کسانی میتوانند باشند، پاسخ میدهیم: خلیفة الله کیست؟ در باطن واژه ی خلافت و جانشینی، این معنا نهفته است که خلافت ظهور مستخلفعنه در خلیفه است و خلیفه کسی است که هویت او وابست
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلافت الهی
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
خلافت الهی ,
تجلی خدا در انسان کامل ,
مصداق خلیفه الله ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا در همه انسانها از نظر خلقت، استعداد رسیدن به مقام خلیفة الله وجود دارد؟ آیا این مقام بالاترین مقامی است که از طریق بندگی قابل دسترسی است یا مقام های دیگری نیز وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : برای روشن شدن پاسخ توضیح چند نکته ضروری است: 1. خلیفه و خلافت از ریشه «خلف» به معنای پشت سر، گرفته شده و به معنای جانشینی است. جانشینی گاه در امور حسی است مانند «و او کسی است که شب و روز را جانشین یکدیگر قرار داد»[1]، گاه در امور اعتباری نظیر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلافت الهی
,
خلافت الهی
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
خلافت الهی ,
تجلی خدا در انسان کامل ,
مصداق خلیفه الله ,
دلیل وجود خلیفه الله ,
آثار وجود خلیفه الله ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زعامت سياسى انسان كامل از منظر ابن عربى و صدرالمتألهين
نویسنده:
مرتضى علويان، عباس بخشنده بالى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان کامل (کلام)
,
ابن عربی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه سیاست
,
زعامت سیاسی انسان کامل
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
فتوحات مکیه ,
خلافت الهی ,
نبوت ,
شواهد ربوبیه ,
جامعه اسلامی ,
امت اسلامی ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
قرب الهی ,
کمالات اولیه ,
کمالات ثانویه ,
قرآن ,
اصطلاحنامه تصوف ,
اصطلاحنامه عرفان ,
زعامت خلق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
موضوع انسان كامل كه در آثار انديشمندان مسلمان به صورت پراكنده مطرح بود، در مكتب عرفانى محيى الدين ابن عربى به صورت مستقل مدون شد و به مرور زمان، مورد توجه دانشمندان بعدى قرار گرفت. آنچه در آثار متعدد مورد بررسى قرار گرفته، بُعد هستى شناسانه موضوع است، ولى به طور مستقل به نقش اين جهانى (دنيوى) چنين انسانى پرداخته نشده است. بر خلاف ديدگاه برخى عرفا و متصوفه، انسان كامل ابن عربى كه بعدها مورد توجه صدرالمتألهين هم قرار گرفت، در سير صعودى به سوى حق تعالى راهى مى شود و سپس سير الى الخلق را در ادامه كمال خود سپرى مى كند. اين مقاله كه به روش توصيفى ـ تحليلى نگارش شده، با واكاوى آثار ابن عربى و صدرالمتألهين درباره انسان كامل، نشان خواهد داد كه چنين انسانى نسبت به اجتماع و سياست جامعه بشرى بى تفاوت نبوده و تلاش مى كند به عنوان خليفه الهى، انسان هاى ديگر را در مسير شايسته اجتماعى رهنمون سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نصب الهى امام معصوم در انديشه محدثان متقدم اماميه بخصوص شيخ صدوق
نویسنده:
احمد حسينى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ صدوق
,
امام شناسی
,
اهل بیت(ع)
,
نصب امام معصوم
کلیدواژههای فرعی :
خلافت الهی ,
غلات شیعه ,
وجوب امامت ,
امامت (سیاسی) ,
زندگی نامه نگاری ائمه (ع) ,
حکمت الهی ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
عصر غیبت ,
محدثان متقدم ,
زمینی بودن امامت ,
الهی بودن امامت ,
امامت دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
علامه حلی
چکیده :
اين تحقيق در پى تبيين ديدگاه محدثان متقدم شيعى درباره الهى بودن مقام امامت و انتصاب الهى ائمه از اهل بيت عليهم السلام مى باشد. هر چند گزينش الهى امام از عقايد مبنايى در مكتب تشيع است، برخى در انتقاد به ديدگاه تشيع در اين موضوع، آن را حاصل نگاه عقلى اى دانسته اند كه متكلمان مكتب بغداد به مسائل اعتقادى داشته اند و معتقدند محدثان متقدم تا اوايل قرن پنجم، امامت را امرى زمينى تلقى مى كردند و باور به نصب الهى امام را باورى غاليانه مى شمردند. اين تحقيق با روش توصيفى ـ تحليلى، بر آن است كه انديشه اغلب محدثان متقدم همانند متكلمان و بزرگان مدرسه بغداد چنين بوده كه امامت را منصبى الهى و ائمه اطهار عليهم السلام را افرادى منصوب از سوى خدا در مقام امامت (سياسى و دينى) مى دانستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جايگاه كرامت انسانى در تربيت اخلاقى و اجتماعى با تكيه بر آراء شهيد مطهرى
نویسنده:
محمد نجفى، فاطمه رمضانى، احسان ياورى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
تعلیم اخلاق
,
کرامت نفس
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
لطف ,
03. انسان شناسی Human nature ,
خلافت الهی ,
جامعه اسلامی ,
انسان شناسی دینی ,
تفاوت های جنسی ,
تعاملات اجتماعی ,
تفاوت سنی ,
روابط اجتماعی ,
قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
تخلق به اخلاق پسندیده ,
ظواهر نژادی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
در ديدگاه اسلامى، نظر بر كرامت و ارزشمندى شخصيت انسان است؛ زيرا انسان در اين ديدگاه، از بهره هايى ذاتى همچون روح الهى، اراده و اختيار، متناسب ترين خلقت، جايگاه خليفه اللهى و مانند آن برخوردار است؛ انتفاعى كه ساير مخلوقات از آن بى بهره، اما تمام انسان ها به دور از ظواهر نژادى، جنسى و سنى از آن محظوظ اند. پاسخ به اين سؤال مهم كه «جايگاه كرامت ذاتى انسان، در تربيت اجتماعى و اخلاقى كجاست؟» هدف اين پژوهش است كه با تكيه بر آراء شهيد مطهرى دنبال كرده و از روش توصيفى ـ تحليلى براى رسيدن به پاسخ سؤال مذكور استفاده كرده است. نتايج به دست آمده بيانگر اين است كه آگاهى متربى نسبت به كرامت خدادادى و انسانى خود، و به تبع آن، باور و اصرار او بر حفظ و ارتقاى اين دارايى وجودى بر تنظيم و سامان بخشى روابط و تعاملات اجتماعى و همچنين تخلق به اخلاقيات پسنديده تأثيرگذار است و تحقق تربيت اخلاقى و اجتماعى را به دنبال دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه انسان کامل در عرفان اسلامی
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان کامل (کلام)
,
عرفان اسلامی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
تجلی
,
ولایت
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
امامت ,
خلافت الهی ,
نبوت ,
اهل بیت(ع) ,
کمال حقیقی انسان ,
خلق آدم (ع) ,
مظهر اتم ,
غایت آفرینش ,
قرب الهی ,
فیض الهی ,
قرآن ,
کرامت نفس ,
عرفان شیعی ,
معرفت شناسی عرفانی ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
تجلی اعظم(مقابل تجلی غیر اعظم) ,
تجلیات ربوبی(مقابل تجلیات الهی اسمائی) ,
حضرت جامع(کَون جامع) ,
عالَم کبیر(مقابل عالَم صغیر) ,
عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
چکیده :
عرفان اسلامی در بعد معرفتی، نوعی هستی شناسی شهودی است که از راه سلوک عرفانی حاصل می شود. در این دیدگاه، هستی حقیقی همان وجود مطلق یا خدای متعال است که واحد، نامتناهی و کامل مطلق است. در میان موجودات عالم، انسان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. او از جسم طبیعی و روح الهی ترکیب یافته است. آنچه در عالم هست، در انسان یافت می شود؛ از این جهت انسان را عالم صغیر و کون جامع می دانند. همه عالم برای اوست و او غایت خلقت است. انسان برخوردار از عقل و اختیار و تمایلات و شهوات حیوانی است. انسان با تبعیت از عقل و بندگی خدا می تواند عالی ترین مدارج کمال را طی کند؛ چنان که با پیروی از تمایلات حیوانی می تواند به نازل ترین مراتب سقوط کند. انسان کامل مظهر اتم همه اسماء و صفات حق تعالی است. ولایت گاه با نبوت همراه است و گاه با وصایت و امامت. قرب به خدا و طی طریق کمال، در گرو شناخت ولی و پیروی از نور هدایت اوست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش واسطه فیض در تفویض تکوینی
نویسنده:
عادل مقدادیان، محمدجواد شمس
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفویض تکوینی
,
واسطه فیض
,
فیض الهی
,
عرفان عملی
,
عارفان (مسلمان)
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اسرار الهی ,
امانت الهی ,
هستی شناسی عرفانی ,
صحیفه کامله سجادیه ,
اذن الهی ,
خلافت الهی ,
عالم تکوین ,
کرامت ,
اختیار الهی ,
اراده الهی ,
اهل بیت(ع) ,
حیات ,
انسان کامل (کلام) ,
بداء ,
اسماء مستأثره الهی ,
قرآن ,
مقام تفویض ,
عالم تشریع ,
تفویض در تشریع ,
تصرف اختیاری ,
تفویض در تکوین ,
تفویض عرفانی ,
ولایتنا ولایة الله ,
امین بودن واسطه فیض ,
حجج الهی ,
مقام خلیفه اللهی ,
خالقیت واسطه فیض ,
معجزه و خلقت ,
واسطه فیض عامل بقا ,
رازقیت واسطه فیض ,
حیات بخشی واسطه فیض ,
ممیت بودن واسطه فیض ,
تفویض تکوینیات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
واژه «تفویض» در نظام عرفانی به دو گونه به کار می رود: گاه تفویض در سیر صعود و مرحله ای از مرتبه معاملات است که پس از ایجاد روحیه توکل، و در افقی بالاتر باید در سالک الی الله ایجاد شود؛ اما دومین معنای تفویض در عرفان، در سیر نزول و به معنای واگذاری امور به اختیار «واسطه فیض» است. این نوع تفویض اجمالا به معنای اجازه و اذن الهی در تصرف اختیاری است و خود شامل دو نوع است: «تفویض در تکوین» یا همان تاثیرگذاری و فاعلیت واسطه فیض به اختیار خویش در امور آفرینش؛ و دوم «تفویض در تشریع» که به معنای اذن الهی است برای دخالت واسطه فیض در دین گذاری و تشریع و انجام هر چه به مصلحت و مسبب رشد خلق خدا است. در این مقاله به بررسی مفهوم «تفویض تکوینی» برای واسطه فیض می پردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 139
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه وجودی دین با تاکید بر تفسیر آیه 24 انفال
نویسنده:
عبدالله حاجی صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هدایت الهی
,
آیه 24 انفال
,
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
فلسفه وجودی دین
,
آیه 024 سوره انفال
کلیدواژههای فرعی :
حیات طیبه ,
امامت ,
خلافت الهی ,
عالم خلقت ,
خالق ,
ضرورت نبوت ,
حیات معنوی ,
امامت امام علی(ع) ,
حیات انسانی ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
قرب الهی ,
اهل بهشت ,
نعمت ,
قرآن ,
سوره اَنفال ,
تفسیر قرآن ,
صراط مستقیم ( قرآن ) ,
عقل(منطق) ,
کرامت نفس ,
فلسفه دین ,
فلسفه خلقت انسان ,
راهزنان هدایت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
بزرگترین نعمت الهی به انسان ها، نعمت دین و هدایت تشریعی است که تعالی حقیقی و وصول به هدف آفرینش و مقصد نهایی را برای پیروان آن تامین نموده و دستیابی به حیات طیبه آنها را تضمین می کند. دین پژوهان همواره به دنبال بازشناسی کارکرد دین در زندگی انسان و چیستی فلسفه آن هستند. قرآن کریم در آیات متعددی به بهترین وجه به بیان این کارکرد و تبیین فلسفه آن پرداخته است. قرآن شخصیت و کرامت انسان را به میزان دینداری او مستند نموده است. آیه شریفه «یا أیها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول إ ذا دعاکم لما یحییکم ...» نمونه ای از این دسته از آیات است. این مقاله با تاکید بر مفاد و تفسیر آیه فوق، فلسفه وجودی دین و راهکارهای وصول به آن را به اجمال ارائه نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تناظر قرآن و انسان در حکمت صدرایی و نتایج این رویکرد در زبان دین
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، محمدحسین میردامادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان قرآن
,
حکمت متعالیه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
فلسفه دین
,
رابطه انسان و قرآن
,
زبان دین (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
نظام تکوین و تشریع ,
لسان قوم (علوم قرآن) ,
خلافت الهی ,
علم حضوری ,
اهل بیت(ع) ,
انجیل ,
روح معنا ,
قوس صعود ,
قوس نزول ,
گزاره دینی ,
تفسیر أنفسی ,
ابطال پذیری گزاره های دینی ,
صدق گزارههای دینی ,
نفس نبوی ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
عقل فعال ,
نزول قرآن ,
علم الیقین ,
انسان در قرآن ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
فلسفه زبان ,
عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت) ,
عرفی بودن زبان قرآن ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
تخیل(راه های معرفت) ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
عصر نزول قرآن ,
مراتب قرآن ,
روح قدسی انسان ,
ساحت انفسی زبان ,
نظریه غیرشناختاری زبان ,
نظریه شناختاری زبان ,
واقع نمایی زبان ,
عالم ارواح قدری ,
مرتبه فرقانیت ,
علوم تفصیلی نفسانی ,
لوح خیال ,
عالم حس ,
الفاظ حسی قرآن ,
نظریه زبان عرفی ,
زبان طولی انفسی قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
مقالهی حاضر به بررسی تناظر قرآن و انسان در حکمت متعالیه میپردازد و ناظر به کاربرد حقیقی و غیراعتباری زبان دین در اسلام (زبان قرآن) با رویکرد حکمت متعالیه است. این نوشتار ضمن طرح اهم مسائل و مبانی حکمت متعالیه، دیدگاه خود را در بحث زبان دین و قرآن بیان میکند. همچنین با عنایت به تئوری ترکیبی زبان دین و مراتب مختلف دین، لزوم توجه به ساحت انفسیِ زبان قرآن را متذکر میشود. در طی این مقاله، خواننده ضمن مرور اجمالی نظریات گوناگون در باب زبان دین و قرآن، به افقهای درخور تأملی در این مسأله راه مییابد. همچنین نظرهای متمایز مفسران در باب مسألهی «لسان قوم» مورد بررسی قرار میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 150
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید