جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
مدیریت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
تعداد رکورد ها : 790
عنوان :
فنا از دیدگاه ابن عربی و ارتباط آن با معرفت نفس
نویسنده:
مرتضی شجاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
عرفان اسلامی
,
مراتب توحید
,
فنا
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری)
,
حقیقت انسان کامل
,
رتبه بقاء(مقابل مراتب فناء)
,
مراتب فناء(مقابل رتبه بقاء)
,
مقام فناء
,
فناء و بقاء
,
فنا از دیدگاه ابن عربی
,
فنا در تصوف
,
توحید الهی
کلیدواژههای فرعی :
سعادت ,
توحید عرفانی ,
آیه 19 ذاریات ,
آیه 105 مائده ,
هدف سیر و سلوک ,
فنای ذاتی ,
فنای وجودی ,
اعیان ثابته ,
وحدت(احکام ظهورات ذات عرفان نظری) ,
وحدت ذاتی((احدی)، قسیم وحدت صفاتی واحدی و وحدت فعلی) ,
وحدت صفاتی((واحدی)، قسیم وحدت ذاتی احدی و وحدت افعالی) ,
وحدت فعلی(قسیم وحدت ذاتی احدی و وحدت صفاتی واحدی) ,
اهمیت خودشناسی ,
آیه 93 مریم ,
فنای افعال ,
فنای صفات ,
چکیده :
ابن عربی درباره فنا دیدگاهی هستی شناسانه دارد که براساس آن همه چیز فانی است و حقیقتی جز حق تعالی وجود ندارد. از این رو هر قولی درباره فنای در حق تعالی که لازمه آن اثبات وجودی درمقابل وجود خداوند است شرک است، زیرا لازمه آن، قبول وجود برای سالک است که در انتهای سلوک، فانی می شود. از نظر وی، حدیث «من عرف نفسه فقد عرف ربه» بیانگر این است که حقیقت نفس آدمی چیزی جز خداوند تعالی نیست و اگر کسی بر آن باشد که به غیر از خداوند واقعیتی هست، خواه مستقل یا وابسته به خدا و خواه از وجود خود یا از فنای خود فانی شده باشد، بوی از معرفت نفس به مشامش نرسیده است، زیرا کسی که موجودی غیرحق را ممکن بداند که قایم به حق و فانی در او باشد و فنایش نیز فانی در فنا باشد، گرفتار شرکی بعد از شرک می شود و راهی به معرفت نفس نخواهد یافت، مشرکی است که نه خدای را شناخته است و نه خود را.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم و دین در آرای علوم اجتماعی: از تعارض تا تعامل
نویسنده:
مجید موحد، احسان حمیدی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه علم و دین
,
دین شناسی جامعه شناختی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
معرفت شناسی علوم اجتماعی
,
جامعهشناسی علم
کلیدواژههای فرعی :
ماتریالیست ,
دوره روشنگری ,
افسون زدایی ,
تعارض علم و دین ,
انقلاب علمی ,
علم مدرن ,
مکتب فرانکفورت ,
استقلال علم و دین ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
نظریه تکامل انواع ,
تعارض علم و دین ,
ماتریالیسم ,
اگزیستانسیالیسم ,
هستیگرایی = اگزیستانسیالیسم (مکتب فلسفی) ,
نظریه کلاسیک جامعه شناسی ,
نظریه مدرن جامعه شناسی ,
تضعیف جایگاه دین ,
نص گرایان افراطی ,
نظریه دنیوی شدن ,
جامعه سرمایه داری ,
علم بورژوازی ,
کاتولیسیسم ,
قضیه علمی ,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه) ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
گذر از جامعه سنتی به جامعه نوین و تضعیف جایگاه دین در دوران مدرن، موجب شکل گیری معضلات نظری و اجتماعی در مورد جایگاه دین و رابطه آن با علم شده است. در این پژوهش با استفاده از یک رویکرد طبقه بندی سه بخشی در رابطه علم و دین (تعارض، تمایز و تعامل)، به بررسی آرای اندیشمندان کلاسیک معاصر علوم اجتماعی در باب رابطه، این دو حوزه معرفتی پرداخته ایم. یافته های پژوهش نشانگر تغییر رهیافت های کلاسیک مبتنی بر تعارض، به سوی رهیافت های مبتنی بر تعامل علم و دین در نظریه های علوم اجتماعی است که به نوعی هم زیستی مسالمت آمیز میان مدرنیته و علم از سویی و دین در یک چارچوب تکثرگرایانه، از سوی دیگر، منجر شده است. این [رهیافت] خود در بازنگری اندیشمندان نسبت به نظریات دنیوی شدن [حایز اهمیت] است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شوارق الالهام فی شرح تجرید الکلام المجلد 5
نویسنده:
عبدالرزاق لاهیجی؛ مقدمه نویس: جعفر سبحانی؛ محقق: اکبر اسدعلیزاده
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
متن
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه امام صادق (ع),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
کلام امامیه
,
آراء کلامی
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت مشاء
,
01. خداشناسی (کلام)
,
19. مسایل کلامی
,
اثبات خدا
,
صفات الهی
,
عقاید شیعه امامیه
,
براهین خداشناسی
,
صفات خدا
,
تعلیم آموزه های دینی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
جعفر سبحانی
شابک (isbn):
978-964-357-447-5
چکیده :
شَوارق الالهام فی شَرح تَجریدِ الكلام تألیف عبدالرزاق فیاض لاهیجی، شرحی است مزجی به زبان عربی بر تجرید الاعتقادِ خواجه نصیرالدین طوسی. این شرح پس از مجموع شروح میرسید احمد علوی بر تجرید، مفصل ترین شرح این کتاب به شمار می آید. این کتاب به پایان نرسیده است و تنها دربردارنده شرح مقصد اول و دوم و بخشی از مقصد سوم تجرید است. در این شرح الفاظ و عبارات تجرید را به روشنی توضیح می دهد. به نظر وی کتاب تجرید به لحاظ ترتیب مسائل، جامعیت و اشتمال بر تحقیقات و فواید مهم کلامی و حکمی، تقریر ادله به نحو دقیق و مختصر و به دور بودن از زواید و مطالب غیر مفید، در میان کتب کلامی ممتاز و بی نظیر است. لاهیجی بسیاری از این شروح تجرید را ناکام میداند. پس از نگارش شوارق الالهام، این کتاب با استقبال روبرو شد و حواشی و تعلیقات بسیاری بر آن نوشته شد. نقل قول های فراوان از کتاب فلسفی و کلامی پیشینیان، از خصوصیات این کتاب است. این نقل قول ها حجم زیادی از کتاب را تشکیل می دهد. با توجه به مشی لاهیجی، صبغه فلسفی شوارق پررنگ تر از صبغه کلامی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الگوهای خداباوری در دوران معاصر و ظرفیتهای فلسفه اسلامی
نویسنده:
رضا اکبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ظرفیت فلسفه اسلامی
,
الگوهای خداباوری
کلیدواژههای فرعی :
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی) ,
ایمان و عقل ,
وجود خدا ,
ایمان به خدا ,
برهان شرط بندی ,
اعتقاد به خدا ,
قرینهگرایی ,
پراگماتیسم ,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه پراگماتیسم ,
عمل گرایی آخرت محور ,
عمل گرایی دنیا محور ,
مسئله توجیه ,
الگوی ایمانگرایی ,
خداباوری فطری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
در دوران معاصر، میتوان سه کلانالگوی خداباوری را دنبال کرد. این سه کلانالگو عبارتاند از: ایمانگرایی، قرینهگرایی، عملگرایی. هر یک از این سه کلانالگو متضمن الگوهایی است. ایمانگروی سه نظریه عمده را شامل میشود که بر اساس آنها، ایمان در تعارض با استدلال عقلانی، بیارتباط با استدلال عقلانی یا بینیاز از استدلال عقلانی است. قرینهگرایی دو نظریه عمده قرینهگرایی برهانی و قرینهگرایی استقرایی (احتمالاتی) را در بر میگیرد. عملگرایی نیز مشتمل بر دو نظریه عملگرایی آخرتمحور و عملگرایی دنیامحور است. مراجعه به آرای فیلسوفان مسلمان و بازسازی آنها به زبان جدید همسخنی با نظریات معاصر را برای ما ممکن میکند؛ مثلا با تأمل در اندیشههای ابن سینا میتوان به بازسازی دیدگاه او در قالب قرینهگرایی برهانی و با تأمل در اندیشههای ملاصدرا میتوان به بازسازی دیدگاه او در قالب ایمانگرایی از نوع سوم اقدام کرد. همچنین توجه به آرای غزالی امکان بازسازی آنها را در قالب عملگرایی به ما میدهد. فهم دقیق الگوهای خداباوری در دوران معاصر و تلاش برای بازسازی نظریات فیلسوفان مسلمان این امکان را به ما میدهد که در مواجهه با الحاد و الگوهای مختلف آن نیز بهخوبی عمل کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد دیدگاه هوبرت دریفوس مبنی بر تقدم هایدگر بر کوهن در طرح علم هنجاری و انقلابهای علمی : سال 5، شماره 3 : حکمت اسراء
نویسنده:
حمیدرضا سعادت نیاکی، محمدتقی چاوشی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تامس کوهن
,
فلسفه علم
,
فلسفه هایدگر
,
علم هنجاری
,
هایدگر
,
علم مدرن
,
هوبرت دریفوس
,
ایده انقلاب علمی
,
درباره هایدگر
کلیدواژههای فرعی :
علوم طبیعی ,
تعریف علم ,
کوژیتو ,
علم مکانیک ,
فیزیک کوانتوم ,
علم نجوم ,
پارادایم علمی ,
فلسفه طبیعی ,
انقلاب های علمی ,
ریاضی ,
مته متیکال ,
تاریخ متافیزیک ,
غفلت از هستی ,
علم ریاضی ,
علم طبیعی ,
ماهیت علم ,
علم فلک ,
جرمانی بودن ماده ,
پارادایم ,
هیئت بطلمیوسی ,
هستی و زمان (کتاب) ,
فیزیک مدرن ,
تغییر انقلابی ,
تغییر انباشتی ,
بحران علوم ,
بحران فلسفه ,
تا مته متا ,
تاریخ فراموشی هستی ,
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
این مقاله در صدد اثبات این مطلب است که بر خلاف ادعای هوبرت دریفوس مبنی بر تقدم هایدگر بر کوهن در طرح ایده علم هنجاری و انقلابهای علمی، هیچ رابطهای میان دیدگاه فلسفی هایدگر در باب علم مدرن و فلسفه علم کوهن وجود ندارد و بنابراین، نوبت به سخن گفتن از تقدم هایدگر بر کوهن در مباحثی که مطرح شد نمیرسد. برای نیل به این مقصود، ابتدا دیدگاه هایدگر درباره ماهیت علم مدرن را مطرح میکنیم. سپس به تبیین و نقد دیدگاه دریفوس درباره تقدم هایدگر بر کوهن در بحث از علم هنجاری میپردازیم. بعد از آن، نظر دریفوس در باب تقدم هایدگر بر کوهن در طرح ایدهی انقلاب علمی را نقد و بررسی میکنیم و در پایان نتیجهگیری حاصل از مطالب مطروحه را بیان مینماییم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر تطبیقی سوره نجم در 10 تفسیر مشهور با تأکید بر شبهات آیات شیطانی
نویسنده:
محمد سمیع الحق سرکار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
معراج
,
علوم انسانی
,
تفسیر
,
نبوت
,
قیامت
,
سوره نجم
,
سوره نجم
,
آیات شیطانی
,
وحی
چکیده :
قرآن کریم، آخرین کتاب الاهی و معجزه همیشگی رسول الله(ص) است، سوره نجم شامل آیات کوتاه و آهنگ خاص است و نخستین سورهای است که پیامبر(ص) بعد از علنی کردن دعوت خود، آن را آشکارا و با صدای بلند در حرم "مکه" تلاوت کرد. هدف این سوره یادآوری اصول سه گانه اسلام: توحید، معاد و نبوت است که با بیان توحید، بت پرستی و شرک را به بلیغترین صورتی نفی می کند. همچنین در این سوره مباحثی چون داستان معراج پیامبر(ص)، منتهی شدن خلقت و تدبیر عالم به خداوند، وضعیت قیامت و...طرح شده است.این تحقیق که به عنوان "تفسیر تطبیقی سوره نجم در 10 تفسیر مشهور با تأکید بر شبهات آیات شیطانی" صورت گرفته است، معراج پیامبر(ص) و شبهه معروف افسانه غرانیق در آن مورد بررسی قرار گرفته است. از سوی دیگر بعضی از چالش ها و نظرات ضعیف برخی از مفسّران در ارتباط با آیات این سوره مورد بررسی قرار گرفته است.نویسنده با استناد به تحقیقات به عمل آمده بر آن است تا اثبات کند که، پیامبر اکرم(ص) از هرگونه خطا و گناه مصون است، معراج آن حضرت با خدا بوده است، معلم حقیقی او نیز خداوند متعال بوده و جبرائیل امین نقش واسطه را داشته است؛ نکته دیگر آن که قرآن تأکید می کند که با ملاحظه همهی این مطالب و شنیدن آیات الاهی مثل سورهی نجم و اخبار قیامت نباید کسی تعجب کند، یا آن را مورد مضحکه قرار دهد بلکه باید بیاندیشد و برای خدا به سجده بیفتد.پیشنهادات: این رساله با تکیه بر 10 تفسیر و تأکید بر شبهات آیات شیطانیقلمی گردید، برای بقیه تفاسیر و با تأکید بر موضوعات دیگر این سوره مثل عصمت و رویت پروردگاه می تواند تحقیقات دیگری انجام شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان سنجی معرفت شناختی رابطه قرآن و جامعه شناسی
نویسنده:
محمد میرسندسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
رابطه عقل و وحی
,
معرفت وحیانی
,
پوزیتیویسم اگوست کنت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر موضوعی
,
جامعه شناسى قرآن
,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته)
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
,
تقریب گرایی تعاملی
,
کمک قرآن به جامعه شناسی
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
کلیدواژههای فرعی :
سنت گرایان ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
سنخ شناسی اجتماعی ,
جامعه شناسی در ایران ,
سلفی گرایی ,
ضرورت تفسیر قرآن ,
سیطره علم در غرب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
سید محمدباقر صدر
,
امام خمینی
چکیده :
نسبت بین معارف وحیانی و علوم بشری از دیرباز مورد توجه اندیشمندان حوزههای مختلف علوم بوده است و یکی از اولین مواجههای آن را شاید بتوان چگونگی تعامل عالمان علوم طبیعی با کلیسا تلقی نمود که در دورههای مختلف، اشکال و نسبتهای متفاوتی را به خود گرفت. موضوع این مقاله بررسی امکان یا امتناع تبادل بین دو حوزه معرفتی قرآن بهعنوان یک منبع وحیانی، و جامعهشناسی بهعنوان یک علم انسانی است. برای پاسخ به این سؤال، محقق به بازخوانی مواجههای تاریخی مختلفی که بین این دو حوزه معرفتی رخ داده است و نقش آنها در شکلگیری چگونگی این تعاملات میپردازد. همچنین، نگاه سنتهای فکری مختلف را در باب این تعامل مرور میکند. سپس با مرور و تصویر سطوح معرفتی مختلف شکلگیری جامعهشناسی، به تعریف رویکرد پیشنهادی خود در این خصوص میپردازد که آن را تحت عنوان تقریبگرایی تعاملی مفهومسازی مینماید. در پایان، دستاوردها و فواید مختلفی را که هر یک از این دو حوزه معرفتی میتوانند برای دیگری داشته باشند، ذکر کرده و شرح میدهد. بهطور خلاصه باید گفت این مقاله کوشیده است فضای ارتباطی بین قرآن و جامعهشناسی را روشن سازد و از امکانها صحبت کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 100 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توزین ایمان و کفر در ترازوی مصلحت
نویسنده:
ابراهیم نوئی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
امام محمد غزالی
,
معارف دینی
,
عقلانیت نظری احتمالی
,
مصلحت اندیشی پاسکال
,
مصلحت اندیشی(کلام جدید)
کلیدواژههای فرعی :
عقلانیت عملی ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
قرآن ,
احادیث و روایات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
قرآن، پیشوایان دینی و اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان، بارها به استدلالی پرداخته اند که با برانگیختن خوی تجارت پیشگی، آدمیان را به سوی ایمان فرا می خواند. این پرداخت اقناعی یا جدلی، کفه ایمان را در ترازوی مصلحت سنجی آدمیان، سنگین تر از کفه کفر نشان می دهد؛ زیرا انسان ها به هنگام داوری میان گزاره ها، به گزینشی روی می آورند که دربردارنده بیشترین مصالح و کم ترین زیان برای آنان باشد. بر این اساس چون کافران به این سنجش می پردازند، ناگزیر از پذیرش گزاره های دینی خواهند بود؛ زیرا حتی احتمال صدق آنها نیز می تواند بیشترین و پایدارترین مصالح را برای آنان برآورد و دشوارترین خطرها را از آنان دور سازد. این استدلال می تواند کافران را با تردید روبه رو ساخته و زمینه مناسبی برای حاکمیت ایمان مبتنی بر برهان فراهم آورد.این شیوه استدلال، شخص جاهل و شکاک میان ایمان و بی ایمانی را در مقام عمل نیز از سرگردانی خارج می سازد؛ هم چنانکه در هنگامه های شک و آشفتگی فکری بر دلگرمی مومنان نیز خواهد افزود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 203 تا 233
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تصویرآفرینی ساختارهای صرفی افعال در ترجمه های قرآن کریم
نویسنده:
رضا امانی,ام البنین فرهادی,لیلا زربخش
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم صرف
,
افعال در قرآن
,
تکلیف مترجم قران
,
تصویرآفرینی قرآنی
,
زبان قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
ترجمه و مترجمان قرآن
,
قرآن
,
کلمات قرآن
,
ترجمه قرآن
,
تعادل در ساختار
,
تعادل در معنا
,
نقد ترجمه های قرآن
کلیدواژههای فرعی :
تصویر در قرآن ,
ساختارهای زبانی ,
ساختار صرفی ,
قاعده صرفی ,
آیه 20 بقره ,
آیه 87 نمل ,
آیه 185 آل عمران ,
معنی تصویر ,
آیه 11 قمر ,
زمان فعل در زبان عربی ,
آیه 9 فاطر ,
آیه 19 ملک ,
آیه 82 اسراء ,
آیه 13 طور ,
آیه 23 یوسف ,
ترجمه تصویری قرآن ,
چکیده :
قرآن کریم جهت نیل به اهداف عالی خود، به زبان عامه مردم جهان، یعنی زبان تصویری، سخن گفته است؛ زیرا زبان و اسلوب تصویرآفرینی مفاهیم را ملموس و حاضر در ذهن و تخیل ساخته و در نهایت موجب اثربخشی و انگیزش بیشتر در مخاطب میگردد. در این راستا از ظرفیتهای زبان عربی که زبانی تصویری است، بهره برده شده است. تمام ظرفیتهای این زبان بهصورت روش یا ابزاری مستقل و درعینحال مرتبط با سایر روشها بهکار گرفته میشود. پژوهش حاضر با روش تحلیلی ـ توصیفی و مطالعه کارکرد چهار ساختار از ساختارهای صرفی افعال (ساختار زمانی، لازم و متعدّی، معلوم و مجهول و مجرد و مزید) در تصویرآفرینی نمونههایی از آیات قرآن، به بررسی شش ترجمه از ترجمههای امروزین در راستای تصویرسازی پرداخته است. در سایه این مطالعه و بررسی، به نقش شایسته ساختارهای صرفی افعال بهطور مستقل در تصویرآفرینی آیات مذکور اهتمام ورزیده میشود، بهویژه در عرصه ترجمه و برگردان این افعال به زبان مقصد تا تصویر آیه، هرچه نزدیکتر به تصویر مدنظر قرآن در ذهن مخاطب زبان مقصد مشاهده شده، مایه درک و اثرپذیری بیشتر او از مفهوم شود. نتایج بهدستآمده و نمونه آیات گویای آن است که هر یک از ساختارهای صرفی افعال در حاضرسازی حادثه آینده در زمان حال، گسترش زوایای پنهان صحنهها و تمرکز بر بعدی از ابعاد صحنهها اثری انکارناپذیر دارد. در غالب ترجمهها این اثرها و عمقبخشی معنا یا نادیده گرفته شده، یا کمتر مورد توجه واقع شده است. این امر میتواند به سبب غفلت یا سهلانگاری در توجه به کارکرد ساختار صرفی افعال در زبان تصویری قرآن و عدم دغدغه انتقال همان تصویر به زبان مقصد باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 50 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ساختار تفضیل در استنباط نظام اخلاقی از گزاره های دینی
نویسنده:
محمد عالم زاده نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب اخلاقی اسلام
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
نظام اخلاقی قرآن
,
خیر در قرآن
,
صیغه تفضیل
,
صیغه تفضیل در قرآن
,
اظلم در قرآن
,
برترین عمل
,
بهترین انسان
,
نسبیت تفضیل
کلیدواژههای فرعی :
آیه 116 نساء ,
آیه 020 حشر ,
آیه 58 غافر ,
آیه 10 حدید ,
آیه 13 حجرات ,
آیه 114 بقره ,
آیه 140 بقره ,
آیه 55 انفال ,
آیه 85 اعراف ,
آیه 48 نساء ,
آیه 57 کهف ,
آیه 9 زمر ,
آیه 19 توبه ,
آیه 110 آل عمران ,
آیه 25 نساء ,
آیه 95 نساء ,
آیه 86 انعام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
اگر در میان منابع دینی به دنبال کشف نظام ارزشهای اخلاقی بوده و بخواهیم مراتب خوب و بد را به دست آوریم؛ یعنی خوب را از خوبتر و بد را از بدتر تمیز دهیم، لاجرم به سراغ مفاهیمی از قبیل افعل تفضیل خواهیم رفت. در نگاه نخست انتظار داریم که این مفهوم تنها دارای یک مصداق باشد، اما برخلاف انتظار اولیه، در آیات و روایات، مصادیق مختلف و متنوعی برای آن بیان شده است! مفسران در تفسیر این آیات و جمع میان ادله چند پیشنهاد ارائه کردهاند: نسخ دلیل متقدم، نفی تکثر بدوی موضوع، اثبات تکثر موضوع بدون ادعای تساوی، اثبات تکثر موضوع و ادعای تساوی آنها، محدود گرفتن دایره تفاضل (نفی تفضیل مطلق و نسبیت تفضیل)، نفی مطلق تفضیل و حمل بر مبالغه. در این نوشتار به بررسی این احتمالات پرداخته و با استقرای موارد استعمال این صیغه، به این نتیجه میرسیم که اصالةالعموم یا اصالةالاطلاق در صیغۀ تفضیل جاری نمیشود، بلکه درباره این صیغه، اصالةالتقیید حاکم است؛ مگر دلیلی بر نفی آن داشته باشیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 60 تا 91
مشخصات اثر
ثبت نظر
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
تعداد رکورد ها : 790
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید