جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
علوم انسانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
تعداد رکورد ها : 5307
عنوان :
دولوز و استتیک
نویسنده:
فواد جراح باشی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
حسگری
,
فیگورزدایی
,
تجربه گرایی استعلایی
چکیده :
متفاوت یافت: نظریه حس پذیری و امر محسوس ، نظریه حکم زیبایی شناختی و امر زیبا.این رسالهبه چرایی و چگونگی رویارویی ژیل دولوز، فیلسوف معاصر فرانسوی، با این دوگانگی معنایی، یا بهعبارتی شکاف خوردگی مفهومی ، خواهد پرداخت؛ مواجهه ای که از بطن کلیت اندیشه کانتی،نوآوری هاو پیوستگی ها،موانع درونذات و گسستگی های منطقی، و اساسا قابلیت های آن برایپیشبرد رادیکال تفکر مدرن و فلسفه بماهو فلسفه بر آفریده می شود؛از نقدعقل محض تا منطقحسگری.در نهایت هدف رساله حاضر این است که نشان دهد دولوز چرا و چگونه در نظام برگشودههستی شناختی خویش، با اندیشیدن آثار نقاش معاصر ایرلندی، فرانسیس بیکن، محدودی تهای تفکرکانتی را پشت سرگذاشته و با طرح و بسط منطق حسگری، شکاف مذکور را بخیه می زند؛ لیکن نهاز رهگذر انحلال یکی از حدین یا با پر کردن حفره از حدی ثالث،بل با یگانه سازی منطقی-تجربی-هستی شناختی آن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عوامل موثر بر انواع پنداشتهای مردم از اسلام و ارتباط بین آنها و گرایش به توسعه در ایران
نویسنده:
شعبان علی بهرام پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
سازگاری
,
علوم انسانی
,
مردم
,
توسعه
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
جامعهشناسی
,
ایران
چکیده :
پژوهشحاضر پاسخی استبه پرسشهای ذیل: - مردم چه پنداشتی از اسلام دارند؟ - آیا پنداشتمردم از اسلام آنقدر متفاوتهستکه تحتالگوی خاصی طبقهبندی و مورد بررسی قرار گیرد؟ - ریشههای تفاوتپنداشتهای مردم از اسلام چیست ؟ - نتایج و پیامدهای اجتماعی و روانشناختی پنداشتمردم از اسلام چیست ؟ - آیا پنداشتهای مردم از اسلام با توسعه رابطه دارد؟ با توجه به پرسشهای فوق، مهمترین اهدافرساله عبارتستاز: - شناختعوامل تعیین کنندهء تنوع پنداشتهای اقشار مختلفاز اسلام - نشان دادن رابطهء بین پنداشتمردم از اسلام و پایگاه اجتماعی، اقتصادی، شغل، درآمد، سواد، اشغال همسر، مادر ... - نشان دادن رابطهء بین نوع پنداشتمردم از اسلام با نوع پنداشتاز توسعه و نهایتا آنکه، پنداشتموافق توسعه و نوسازی، چه پنداشتی از اسلام میطلبد. پنداشتمردم از اسلام را به عنوان برآیندی از باورها، اعتقاداتو دریافتهای مردم از اسلام مدنظر قرار دادیم که با توجه به پنداشتصاحبنظران مسلمان از اسلام در دو تیپ(ایدهآل تایپ) سنتی و مدرن بررسی شده است . این پژوهشبا استفاده از تئوریهای معرفتی و دینی جامعهشناسان کلاسکنظیر: دورکی، مارکس ، وبر، وبلن، مانهایم و کوزو و اندیشمندان متاخر نظیر: ماکسیم رودنسون، برایان ترنر و محمدعلی (همایون) کاتوزیان و با بهرهگیری از دیدگاه متفکران و اصلاحطلبان مسلمان، سیدجمال، اقبال لاهوری و دکتر شریعتی، چارچوبنظری خود را با توجه به مجموعهء عوامل مورد توجه و بررسی نظیر: عوامل فردی، محیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در سطح تحلیلی خرد مورد پیریزی و بررسی قرار داده است . جامعه آماری این پژوهشعبارتستاز: کلیه سرپرستان خانوار مناطق 3 و 19 تهران که با توجه به فرمولهای نمونهگیری و سطح معنیداری 95 درصدی، نمونه مناسباز میان آنان با توجه به نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب ، و مورد بررسی قرار گرفت . اهم نتایج بدستآمده عبارتستاز: - پایگاه اجتماعی از مهمترین متغیرهای اثرگذاری بر روی پنداشتمردم از اسلام و توسعه است . بدین معنی که افراد دارای پایگاه اجتماعی بالا بیشتر دارای پنداشتمدرن از اسلام و موافق توسعه میباشند. - تحصیلاتبطور مستقیم و غیرمستقیم در پنداشتمردم از اسلام و توسعه تاثیر میگذارد. افزایشمیزان تحصیلاتسببکاهشپنداشتسنتی از اسلام و پنداشتمخالفاز توسعه میگردد. تاثیر غیرمستقیم آنکه، افزایشمیزان تحصیلاتسببدگرگون شدن چگونگی گذران اوقاتفراغت ، نوع مسافرت ، شغل، درآمد، پایگاه اجتماعی و ... میشود که هر یکخود نیز جداگانه بر پنداشتاز اسلام و توسعه تاثیر میگذارند. - وضعیتاقتصادی، نوع مشاغل، محل تولد، محل سکونتو شهرنشینی نیز در تکثر افکار و عقاید مذهبی افراد جامعه تاثیر میگذارند. - اشتغال زنان از موارد بسیار مهمی استکه در تنوع آراء و عقاید مذهبی افراد (همسران و فرزندان) نقشزیادی ایفاء میکند افرادی که همسران و مادران آنها شاغل بودند بیشتر پنداشتمدرن از اسلام و پنداشتموافق توسعه داشتند (البته عکسآن نیز صادق است ، اینکه افراد دارای پنداشتمدرن از اسلام و موافق توسعه بیشتر، همسران و مادرانشان شاغل هستند. ناگفته پیداستکه این تاثیر دو جانبه استنه یکجانبه و یکسویه) پنداشتاز توسعه است . بدین معنی که افراد دارای پنداشتمدرن از اسلام بیشتر دارای پنداشتموافق توسعه میباشند و آنانیکه دارای دیدگاه سنتی از اسلام هستند بیشتر مخالفتوسعهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسلام و هنجارهای طنز در سیمای جمهوری اسلامی ایران: بررسی سریال تلویزیونی «مرد هزار چهره»
نویسنده:
میثم اسماعیل زادگان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
طنز
,
هنجار
,
تلویزیون
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
چکیده :
پژوهش پیش رو، بر محور مسأله «چیستی طنز منطبق با اهداف و موازین اسلامی» در پی کارکردها و هنجارهای اسلامی طنز در رسانه تلویزیون است که با سوال از مفهوم طنز آغاز میشود. ابتدائا درک این مفهوم، مستلزم واژهشناسی، تعریفشناسی و تبیین کارکردهای آن است و بر این مبنا، تحقیق به دنبال واکاوی معنای صحیح طنز و مشابهات آن، جایگاه آن در هنرها، تعریف دقیق و اَشکال و قالبهای موجود آن بوده است. برای شناخت عمیقی از طنز، عناصر ذاتی آن از قبیل ماهیت، هدف، کارکرد و درونمایه، نیز مورد کنکاش قرار گرفته که منتج به ارائه تعریف مفهومی جدیدی شده است. نگاه اجتماعی به طنز، ضرورت توجه به کارکردهای آن را در جامعه اثبات میکند. با نظری به منابع، میتوان سه کارکرد انتقاد، سرگرمی و سرکوبگری را در رابطه با مخاطب شناخت و آنها را بعنوان کارکردهای طنز تصویری با کارکردهای رسانه تلویزیون تطبیق داد. کارکردها با پشتوانه نظریه هنجاری منشا شکلگیری هنجارهای طنز در رسانه خواهند شد و همین امر، بازشناسی کارکرد و هنجار به همراه ادبیات ارتباطی حول آن دو را در این تحقیق ضروری مینماید.تحقیق برای کشف موضع دین اسلام در قبال کارکردهای طنز، به شیوه «موضوعشناسی» به بررسی تطبیقی در متون اسلامی دست زده و شواهدی برای این سه کارکرد و ضرورت آن برای جامعه اسلامی به عناوین ادخال سرور، تذکار عیوب و برائت یافته است و نتیجه میگیرد که میتوان این کارکردها را با رعایت چارچوبهایی ایجابی و سلبی، در رسانهای با اهداف دینی به کار گرفت. در ادامه، تحقیق ابتدا بر اساس مطالعات مشابه، با استمداد از آیات و روایات، هنجارهای اسلامیای را عنوان و بر اساس آن، قواعد حاکم بر کارکردهای طنز را از متون اسلامی استخراج کرده است. این قواعد، با قرارگیری در دو دسته ایجابی (بایدها) و سلبی (نبایدها) هنجارهای اسلامی طنز را ایجاد میکند. سپس با بکارگیری بخشی از هنجارها، به تحلیل انتقادهای سریال تلویزیونی «مرد هزار چهره» پرداخته و پس از بررسی با استفاده از روش تحلیل گفتمان تصویری و تعیین شاخصهها، آن را از نظر موضوعات انتقاد، مطلوب و از نظر کیفیت آنها تا حدی مطلوب ارزیابی کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی روشهای تحلیل در جامعه شناسی معاصر
نویسنده:
بنیتا سالک آزاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
جامعه شناسی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
تجزیه و تحلیل
,
جامعهشناسی
چکیده :
از جمله شیوه های تحلیل در جامعه شناسی به قرار زیر می باشد : تحلیل کارکردی ، تحلیل ساختاری ، تحلیل سیستمی ، تحلیل شبکه ای ، تحلیل فرایندی و تحلیل شی گرا .تغییر فلسفه هستی شناسی باعث گردید تا تغییر دیدگاهی بر روی تحلیل های معاصرین به وجود آید .تغییر در فلسفه معرفت شناسی باعث شد تا تغییر فرایندی دانش جامعه شناسی ایجاد شود و همچنین خود فرایند دانش ، رخداد و فرایندهایی را درکل ایجاد می نماید که می تواند باعث آشفتگی و یا تغییر در پویایی و تغییر کل گردد .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر اندیشه سیاسی و دینی امام خمینی (ره) در پیدایش بیداری دینی و ضد صهیونیسستی جنبش های اسلام گرا (حزب الله لبنان و جنبش جهاد اسلامی فلسطین)
نویسنده:
روزبه عسکری زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
صهیونیسم
,
نگرش دینی
,
نگرش سیاسی
,
آگاهی دینی
,
نهضت اسلامی
,
Political attitudes
,
حزب الله
,
روح الله
,
خمینی
,
رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
جنبش جهاد اسلامی فلسطین
,
zionism
,
هومنز
,
جورج کاسپر
,
homans
,
george caspar
چکیده :
چکیده شامل هدف تحقیق، روش تحقیق، طرح تحقیق و یافتهها و نتایج تحقیق میباشد.موضوع این پژوهش بررسی نحوه تاثیرگذاری امام خمینی(ره) بر جنبش های ضدصهیونیستی اسلام گرا به ویژه حزب الله لبنان و جنبش جهاد اسلامی فلسطین می باشد. و بدین سبب برای تبیین این مسئله از رویکرد نظری جورج هومنز استفاده شده است. تا فهم نسبتا روشنی از رابطه تبادلی حزب الله لبنان و جهاد اسلامی فلسطین با امام خمینی(ره) و اندیشه سیاسی وی حاصل گردد. و از آنجایی که جورج هومنز نظریه پردازی است، که از دریچه جامعه شناسی رفتاری به مطالعه تبادل پرداخته است. این امر در جهت فهم بهتر مولفه های رفتاری این جنبش ها به کار گرفته شده است.تاثیر مولفه های اندیشه ای امام خمینی(ره) ،آرمان رهایی قدس،آزاد سازی اراضی اشغالی لبنان و فلسطین، نابودی صهیونیسم و همچنین اسلام سیاسی و باور انقلابی امام(ره) به تحول سیاسی با بهره گیری از قضایای نظری جورج هومنز که عبارتند از: ارزشمندی، محرک و موفقیت مورد بررسی قرار گرفته اند و تاثیرات رفتاری هریک از مولفه های برآمده از اندیشه امام خمینی(ره) بر رفتار ضد صهیونیستی حزب الله لبنان و جنبش جهاد اسلامی فلسطین در راستای شناخت دلیل رفتار ضدصهیونیستی، انگیزه ایدئولوژیک رفتار ضدصهیونیستی ،عامل اعتماد به نفس و مقوم رفتار ضدصهیونیستی جنبش های اسلام گرا (حزب الله و جهاد اسلامی) مورد توجه و واکاوی قرار گرفته است. و در نهایت نتیجه کلی که مختصرا و در قالب چکیده می توان ابراز داشت، این است که رابطه تبادلی جنبش های ضد صهیونیستی اسلام گرا بالاخص حزب الله لبنان و جنبش جهاد اسلامیفلسطین با رژیم صهیونیستی تابعی از رابطه این جنبش ها با امام و اندیشه سیاسی وی می باشد. چرا که این رابطه تبادلی برآمده از نوع رابطه ای است که مابین امام و رژیم صهیونیستی برقرار بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر تحول و تطور بناهای مذهبی- اسلامی ایران از آغاز ظهور اسلام تا پایان سده ششم هجری قمری با تکیه بر دیدگاه سنتگرایی
نویسنده:
حسین صبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنت گرایی
,
علوم انسانی
,
کیهان شناسی
,
شکل گیری معماری اسلامی
,
سنت های پیشین
چکیده :
چکیدهدر شکلگیری هنر اسلامی فرمها و عناصر مادی پیشین به عنوان اجزای هنری استفاده میشوند. در این راستا جرح و تعدیلهایی لحاظ میشود که منجر به ایجاد فرمهای آرمانی منطبق با معنویت اسلامی و همزمان، کیهانشناسی اصیل ایرانی است. پیدایش آنچه در قالب هنر اسلامی قابل تعریف است و نیز روند استفاده از مقبرهها و شکلگیری فرم شبستان گنبدخانهای در مساجد در این راستا قابل توضیح و توجیه خواهد بود. در این زمینه معنای کیهانشناختی هر یک از فضاها مدنظر خواهد بود؛ و همچنین عدم تداوم فرمهای مختلف بررسی خواهد شد؛ و اینکه بستر فرهنگی لازم هر یک از آنها منطبق با چه معیارهایی است؛ و در نهایت سیر شکلگیری آنها به بحث گذاشته خواهد شد. پژوهش حاضر که پژوهشی بنیادین محسوب میشود در پیریزی مبنای نظری خود از دیدگاه «سنتگرایی» بهره خواهد برد که به نظر میآید اصیلترین روش شناسایی انتقال فرمها و جرح و تعدیل آنها از سنتهای پیش از اسلامی به سنتها اسلامی است؛ مکتبی که مدعی است ماهیت ادیان را به عنوان محور خود میشناسد، و انتقال صور شاخص از سنتهای مختلف را به عنوان ثبات مفاهیم و محور مشترک ذات ادیان میشناسد. با بهرهمندی از مطالعات اسنادی و استفاده از منابع مکتوب به این مهم پرداخته خواهد شد. واژگان کلیدی: شکلگیری معماری اسلامی، سنتهای پیشین، سنتگرایی، کیهانشناسی، ماهیت ادیان.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش ملی گرایی و اسلام در ایجاد هویت مشترک ملت سازی در دوره پهلوی و جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
اصغر پرتوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
ملی گرایی
,
هویت فرهنگی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
حقوق و علوم سیاسی
,
ایران
چکیده :
ملت سازی و ایجاد هویت سیاسی مشترک از موضوعات حائز اهمیت در جامعه شناسی سیاسی و نظریات توسعه است که برای جوامع در حال توسعه و از جمله برای ایران قرن بیستم از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. حل بحران هویت و ایجاد حس ملی واحد، اولین گام در توسعه اجتماعی و سیاسی و حرکت در جهت حل بحرانهای مشروعیت و مشارکت محسوب می شود. از آنجا که جامعه حال حاضر ایران دچار چنین چالشهایی است. به دنبال پاسخ به این سوال اصلی می باشیم که: ((هویت مشترک سیاسی و وفاق ملی ایران از مشروطیت به این سو چگونه شکل گرفته و چرا در برهه هایی از تاریخ معاصر دچار بحران شده است؟))مفروض ما این است که هویت ایرانی از دوره ساسانی و با توسل به مولفه هایی از قبیل سرزمین و مفهوم فرشاهی و ایرانشهر، اقوام همخونی ایرانی، زبان و دین مشترک توسط حاکمان ساسانی و به یاری مویدان زرتشتی پایه گذاری شد و تا دوره معاصر (نهضت مشروطیت) با فراز و نشیبهای بسیار و با تغییرات و جابجائیهایی در مولفه های متشکله آن، پیش آمد. پس از نهضت مشروطیت و به خصوص در دوره پهلوی تحت تاثیر شرایط خاص داخلی و بین المللی و در طی فرایند مدرنیزاسیون و سکولاریسم، ((ملت سازی)) با تکیه بر ناسیونالیسم متکی بر نژاد آریایی، زبان فارسی و تاریخ ایران باستان همراه با دین زدایی از جامعه، اولویت یافت. رسالتهای دوره پهلوی در سه محور شبه مدرنیسم، سکولاریسم و ناسیونالیسم خلاصه شد و براین اساس پایه دینی هویت ایرانی متزلزل گشت و ((ایرانیت)) در مقابل ((اسلامیت)) قرار گرفت. یکسو نگری در تبیین هویت ملی ایران وفاق اجتماعی را بر هم زد و دین زدایی از جامعه سبب واکنش طرفداران هویت دینی شد که در نهایت به صورت انقلاب اسلامی ظهور یافت. از سوی دیگر در دهه اولپس از انقلاب، تحت تاثیر ذهنیت شکل گرفته در دوره پهلوی و افراط گری های انقلابی، پایه ((ایرانیت)) جامعه تا حدی به سستی گرایید و منافع و افتخارات ملی (ایرانی) تحت الشعاع آرمانهای دینی قرار گرفت که این وضعیت نیز به دلیل یکسونگرانه بودن، وفاق اجتماعی را متزلزل ساخت. لکن از دهه دوم انقلاب به تدریج افراط گری های دین مدارانه رو به تعدیل نهاده و فرایندی شکل گرفته که درطی آن(ایرانیت) و (اسلامیت) به موازات هم مطرح می گردد و نوعی هویت ایرانی - اسلامی شکل می گیرد. لذا علت اصلی پدیداری بحران هویت در سطوح مختلف زندگی جمعی و تزلزل وفاق اجتماعی و ملی در برهه هایی از تاریخ معاصر ایران، اتخاذ راه حلهای یکسونگر در تبیین هویت ملی بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی آموزش زبان عربی در ایران از ظهور اسلام تا پایان قرن ششم هجری
نویسنده:
نسرین جمشیدی اوانکی,نسرین جمشیدی اوانکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
زبان عربی
,
آموزش زبان
,
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی
,
نظریه های آموزش زبان
چکیده :
زبان عربی با ظهور اسلام چهره ای جهانی به خود گرفت و دایره نفوذش با گسترش اسلام در سراسر جهان وسعت بیشتری یافت. زبان عربی، زبان قرآن و زبان وحی الهی بود، لذا مسلمانان با هر زبانی برای درک دین اسلام و فهم قرآن، ملزم به یادگیری زبان عربی شدند. یکی از سرزمین هایی که اسلام و زبان عربی وارد آن شد ایران بود. تسلط ایرانیان کهن بر زبان عربی و مهارت آنان در به کارگیری و خلق آثار متعدد به این زبان، می تواند بیانگر موفقیت آنان در فرآیند یادگیری و آموزش این زبان باشد. هدف از این پژوهش بررسی روشهای آموزش زبان عربی در بین ایرانیان و عوامل موفقیت و مهارت آن ها در این زبان می باشد. محدوده این پژوهش از آغاز ظهور اسلام تا پایان قرن ششم هجری است چرا که آموزش زبان عربی توسط ایرانیان در این دوره زمانی، بیش از دیگر دوره های تاریخی مطرح بوده است.روش انجام این پژوهش کتابخانه ای و توصیفی- تحلیلی می باشد.برخی از نتایج پژوهش، حاکی از آن است که زبان عربی در قرون نخستین هجری، وسیله ارتباطی مهمی به شمار می رفته است و روش های آموزش این زبان در دوران مورد نظر بیشتر بر اساس گوش دادن و صحبت کردن و تمرین گوش دادن و صحبت کردن می باشد و شناخت واژگان و ساختارهای دستوری، شرط لازم، اما ناکافی مهارت یادگیری بوده است؛ همچنین نقش عوامل و متغیرهای عاطفی و اجتماعی در موفقیت زبان آموزان ایرانی مهم و چشم گیر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظام باورهای معرفت شناسی مدیران و جو سازمانی مدارس ابتدایی ناحیه یک و دو سنندج در سال تحصیلی 94-93
نویسنده:
صاحبه ناصری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
مدارس ابتدایی
,
جو سازمانی
,
باورهای متافیزیکی (معرفت شناسی)
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی نظام باورهای معرفت شناسی مدیران با جوسازمانی درمدارس ابتدایی شهر سنندج انجام گرفت. روش انجام پژوهش کمی از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان و مدیران مقطع ابتدایی ناحیه 1و 2 آموزش و پرورش شهر سنندج درسال تحصیلی 94-93 که شامل مجموع 904 معلم و86 مدیراست بود. روش نمونه گیری ازروی جدول مورگان وکرسچی بهتعداد 437 معلم زن ومرد انتخاب شدند، حجم نمونه مدیران برابر با جامعه از سرشماری کامل استفاده شد. ابزار اندازه گیری به وسیله پرسشنامه هایی که از قبل روایی و پایایی آن ها ارزیابی شده بود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نظام باورهای معرفت شناسی مدیران(پرسشنامه معرفت شناسی مدیران شومر ) و برای سنجش مولفه های جوسازمانی از پرسشنامه هوی استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها ازشاخص هایی مانند تحلیل کلاستر، آزمون tتک نمونه ای ، آزمون t برای دو گروه مستقل، آزمون تحلیل واریانس یک طرفه ،آزمون تعقیبی و.. استفاده شده است. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که مدیران این مدارس از نظر خود آنان دارای باورهای مترقی هستند. معلمان جو مدارس را جوی باز می دانستند. نتایج پژوهش نشان میدهد که همه ابعاد، نقش معناداری در جداسازی دو خوشه جو سازمانی باز و بسته دارند. در این زمینه بعد خاص بودن دانش، بیشترین نقش را در تعیین انواع جوهای سازمانی (باز و بسته) دارد و پس از این بعد، ابعاد ذاتی بودن توانایی، فراگیر بودن علم نویسنده، ساده بودن دانش و سریع بودن آموزش، به ترتیب بیشترین نقش را در جداسازی و خوشهبندی جو سازمانی به دو نوع جو باز و جو بسته دارند.نتایج تحلیل کلاستر نشان داد که هم در کلاستربندی اولیه و هم در کلاستربندی نهایی، میانگین نمره باورهای معرفتشناسی در کلاستر اول، کمتر از کلاستر دوم است و در عین حال میانگین نمره جو سازمانی در کلاستر اول بالاتر از کلاستر دوم است. این نتایج نشان میدهد که افراد نمونه را میتوان در دو کلاستر دستهبندی نمود به نحوی که در کلاستر اول که جو سازمانی بازتر است، باورهای معرفتشناسی مدیران نیز مترقیتر میباشد. همچنین در کلاستر دوم که جو سازمانی بستهتر است،باورهای معرفتشناسی مدیران نیز خامتر است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که مقادیر F در مورد هر دو متغیر مزبور، معنادار است و لذا دو متغیر باورهای معرفتشناسی و جو سازمانی، نقش معناداری در جداسازی کلاسترها دارند. بر این اساس میتوان گفت که بین باورهای خام معرفتشناسی با جو سازمانی بسته و باورهای معرفتشناسی مترقی با جو سازمانی باز رابطه وجود دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیل مردم شناختی زیارتگاه های شهرستان کاشان
نویسنده:
عباس تراب زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
ضریح
,
اعتقاد
,
آیین
,
گنبد
,
امامزاده
,
نذر
,
زیارت
,
حرم
,
بقعه
,
حاجت
,
اماکن مقدس
,
صحن
چکیده :
از تعاریف و تحلیل انسان شناسان چینین استنباط می شود که انسان شناسان به دنبال شناخت رابطه دین با فراگردهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه هستند. اماکن مقدس که بقاع امام زاده ها و نیز مناظر طبیعی از قبیل چشمه ها، چاه ها، درختان، کوه سنگ، مزار مشاهیر و عرفا، چهل دخترون و... را در می گیرد محور این مطالعه و پژوهش را شکل می دهد.در بیشتر کوی برزن شهر کاشان و نیز بیشتر نقاط شهری و روستایی این شهرستان زیارتگاه هایی مشاهده می شود که محیط و فضای معنوی و روحانی آن ها نقش زیادی در تسکین و آرامش روحی وروانی انسان دارد و به عنوان «پایگاه اجتماعی» در جامعه نقش ایفا می کنند. بنابراین از آنجایی این پایگاه بر رفتار و کردار انسان تأثیرگذار است، پژوهش و تحلیل آن ضرورتی انکارناشدنی است. گفت وگو و مصاحبه، بیشتر با متولیان، خادمان، هیئت امنای بقعه و زیارتگاه و نیز مطلعان، ریش سفیدان و اهالی محل بوده است. مصاحبه، مشارکت و مشاهده ی مستقیم در آداب زیارت زائرین، تکنیکی بود که برای مطالعه ی شیوه های مختلف حاجتخواهی، متوسل شدن، دخیل بستن و غیره به کار گرفته شده است. زیارتگاه ها کارکردهایی در جامعه دارند. کارکرد اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، هنری، اقتصادی، روانی و سیاسیاز این قبیل اند که متداول ترین آن کارکرد روانی است. در واقع کسانی که به زیارتگاه می روند بر مبنای کارکرد روانی آرامش روحی و روانی کسب می کنند.این پژوهش از چهار بخش تشکیل شده که هر بخش خودبه چند فصل تقسیم می شود. بخش اول به کلیات طرح و آشنایی به جامعه ی مورد تحقیق اختصاص دارد.بخش دوم به ادبیات پژوهش متشکل از دوفصل، مطالعات نظری و چهارچوب نظری است که دیدگاه ها و نظریه های انسان شناسان و جامعه شناسان مورد بررسی قرار گرفته است.بخش سوم به معرفی زیارتگاه ها و آیین هایی که در این زیارتگاه هابرگزار می شود، جنبه های اقتصادی و عقاید و باور نسبت به زیارتگاه هاو در نهایت در فصل چهارم به تحلیل یافته ها و کارکرد زیارتگاه ها پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
تعداد رکورد ها : 5307
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید