جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
دلالت الفاظ قرآن
>
مفهوم و منطوق
>
مفهوم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 63
عنوان :
انحراف در بحث از مفهوم وصف
نویسنده:
محمدرسول آهنگران
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
مفهوم وصف
,
مفهوم
,
مفهوم موافق
,
مفهوم مخالف
,
منطوق
,
مفهوم
,
منطوق
,
مفهوم مخالف
,
مفهوم موافق
,
مفهوم شرط
,
مفهوم وصف
,
مفهوم شرط
,
قضیه شرطیه محققه الموضوع
,
علیت منحصره
,
انتفا
,
منتفی
,
موضوع و حکم
چکیده :
»مفهوم وصف« از جمله مباحث علم اصول فقه است که در بیشتر کتابهای این علم مورد بحث و گفت و گو است. در تعریف و دلایلی که برای مفهوم وصف ذکر می شود، مسامحه و غفلت صورت گرفته، به طوری که موجب شده است تا بحث در مفهوم وصف از محور اصلی منحرف شده و سمت و سوی اشتباهی پیدا کند. در بیشتر کتابهای علم اصول، این بحث با بحث انتفای حکم در صورت انتفای موضوع مورد خلط قرار گرفته است، خلطی که باعث شده است تا یکی از امور مسلم و بدیهی مورد انکار قرار گیرد و آن انتفای حکم است در فرض انتفای موضوع. چنانکه در بحث مفهوم شرط همگی پذیرفته اند که بحث مفهوم شرط در جایی نیست که موضوع منتفی شود و با آن انتفای حکم مسلم و قطعی است و جای گفت و گو نیست؛ بلکه در مفهوم شرط سخن از استفاده انحصار و علیت منحصره است، در بحث مفهوم وصف نیز باید مورد گفت و گو چنین چیزی باشد و هم کسانی که میخواهند مفهومدار بودن وصف را اثبات کنند و هم کسانی که می خواهند مفهوم دار بودن وصف را ردّ و باطل کنند، باید بحث را در دخالت انحصاری وصف در حکم یا عدم دخالت آن، متمرکز کنند؛ نه اینکه با طرح مفهوم وصف به سراغ بحث انتفای حکم یا انتفای موضوع بروند. این انحراف هم در تعریف مفهوم وصف و هم در ادلهای که برای آن آورده میشود و هم در مثالها و تطبیقات این بحث در اکثر قریب به اتفاق کتابهای اصولی مشهود می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هویت عدد در فلسفه تحلیلی فرگه
نویسنده:
عبدالرضا صفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
همانندی
,
مفهوم
,
انتزاع گرایی
,
هم قوه بودن
,
اصل متن
,
اصل هیوم
چکیده :
تبیین و تحلیل هویت و مفهوم عدد در قلمرو معیارهای پذیرفته شده فلسفه تحلیلی از منظر فرگه، هدف اصلی این مقاله است و دست آورد مهم آن ورود مقوله های مفهوم و مصداق مفهوم هم قوه، در تعریف ماهیت عدد و در نتیجه ارایه برداشتی نو از مفهوم عدد است. در رویکرد معرفت شناسی به عدد که فرگه آن را رد می کند، پرسش این است که «عدد چگونه به ما داده می شود؟» در حالی که باید می پرسید «عدد به چه چیزی نسبت داده می شود؟» پاسخ فرگه براساس مبنای فلسفه تحلیلی، یعنی اصل متن آن است که اعداد به «مفهوم» ها نسبت داده می شود. ولی نقص آشکار اصل متن و بهره گیری از اصل هیوم سبب کنار گذاشتن آن می گردد و رویکرد دیگری به مفهوم عدد براساس مصداق و مفهوم هم قوه شکل می گیرد و تعریف ارایه شده از عدد براساس برهان استقرایی، اتقان می یابد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راه حل هگل برای دوگانگی ذهن و عینِ دکارتی
نویسنده:
فرزاد حاجی میرزایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
ذهن
,
عین (صفات خبریه الهی)
,
پدیدارشناسی
,
مفهوم
,
مطلق
,
سوژه باوری
,
این همانی در عین تفاوت
چکیده :
هدف از جستار کنونی، بررسی راه حل هگل در برخورد با ثنویتِ ذهن و عین دکارتی است. معنای چنین دوگانگی ای این است که ما در امر شناخت با دو قلمرو جداگانه و کاملاً مباین با یکدیگر روبه رو هستیم: قلمرو اندیشه ها، باورها، مفاهیم و ذهنیات و قلمرو بیرونی که حاوی اعیان و اشیاء بیرونی است که قلمرو نخست به آن ها ارجاع می دهند و معطوف می گردند. به اعتقاد هگل، ثنویت دکارتی ناشی از یک اشتباه مقوله ای است و اساساً نقطه ی آغاز سوبژکتیویسم از همان بنیاد غلط است. هگل معتقد است که یک فلسفه ی «اصیل» می تواند بر این دوگانگی غلبه کند؛ او با طرح اندیشه «مطلق» (Absolute) و ایده این همانی در عین تفاوت تلاش کرد از این دوراهی(dichotomy) فلسفی، برون شویی بیابد. او همچنین باور دارد که فلسفه نقش مهمی در نظریه پردازی «راجع به جهان واقعی» دارد. هگل با تبیین نحوه ی شکل گیری آگاهی، به ما نشان می دهد که این تضاد در درون «ساختار آگاهی» است و با اتخاذ رویکرد درست در تبیین مسأله ذهن/عین از منظر پدیدارشناسانه می توان ادیسه ی روح را در دل واقعیت نشان داد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کانت و تبیین غایتشناختی جهان
نویسنده:
اسماعیل تاجیک
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زیبایی شناسی
,
شناخت شناسی
,
غایتشناسی.
,
غایت شناسی
,
مفهوم
,
عقل
,
عقل
,
غایت فلسفه
,
فلسفه تاریخ
,
کانت، امانوئل
,
آموزه فلسفی
,
فهم (فلسفه)
,
نگرش فلسفی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
آموزه فلسفی
,
نگرش فلسفی
,
کانت، امانوئل
,
فهم (فلسفه)
چکیده :
این پژوهش با هدف فهم و واکاوی مفهوم غایت و غایتداری از منظر کانت انجام گرفته است. کانت همان طور که برای فهم و خرد اصلهای پیشین از تجربه پیدا کرد، که به ترتیب بر قوه شناخت و قوه میل قانون وضع میکردند، بر آن است که برای قوه حکم به عنوان یک قوه مستقل شناختی در کنار قوه فهم وخرد، یک اصل آزاد از تجربه پیدا کند که برای احساس لذت و الم قانون وضع کند. این اصل پیشین و آزاد از تجربه غایتداری طبیعت میباشد؛ کانت از این مفهوم به عنوان اصل پیشین قوه حکم در نقد سوم یا نقد قوه حکم استفاده میکند، که دارای دو بخش زیباشناسی و غایتشناسی است. برای کانت مفهوم غایت، مفهومی کلان است که هم در فلسفه اخلاق وی کاربرد دارد و هم در فلسفه تاریخ وی. بر همین مبنا ما در پژوهش خود گذشته از اینکه کارکرد غایتداری طبیعت را در زیباشناسی و غایتشناسی کانت مورد واکاوی قرار میدهیم، به فلسفه تاریخ وی که از اهمیت ویژهای برخوردار است نیز میپردازیم. هدف اصلی از انتخاب این پژوهش فهم کارکرد غایت و غایتداری طبیعت در اندیشه کانت است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیاق در قرآن
نویسنده:
سید علی هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
قرینه متصل
,
سیاق
,
قرینه منفصل
,
مفهوم
,
منطوق
,
قراین
,
وحدت موضوعی
,
حجیت ظهور
,
مفهوم
,
منطوق
,
دلالت سیاق
,
دلالت (دلالت مطابقی، تضمنی و التزامی
,
دلالت (اقتضا، ایماء و تنبیه)
چکیده :
یکی از قرائنی که در فهم آیات قرآن کریم و پی بردن به مقصود خداوند نقش دارد، قرینه سیاق یا دلالت سیاق است. برخی اهمیت آن را تا حدی می دانند که گفته اند دلالت سیاق از بزرگ ترین قراینی است که بر مراد متکلم دلالت دارد؛ هر که آن را نادیده انگارد در دیدگاه خود گرفتار خطا خواهد شد. با این حال در تعریف و حدود و شرایط قرینه سیاق در علومی که بایسته طرح این موضوع در آن علوم است، به صورت روشن نقد و بررسی نشده است. در این مقاله ضمن بیان اهمیت دلالت سیاق، تعاریف سیاق، انواع سیاق در قرآن و شرایط تحقق آن در آیات مطرح می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
[یادگیری مفهومی و مشارکتی مرتبط با هستیشناسی در سیستم چندعاملی]
نویسنده:
محسن افشارچی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
همکاری
,
هوش مصنوعی (AI)
,
هستیشناسی
,
خودمختاری
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
مفهوم
,
concepts
,
Ontology
,
فنی و مهندسی
,
سیستم چندعاملی
,
multi-agent system
,
ظرفیت یادگیری
,
learning capacity
,
artificial intelligence
,
Autonomy
,
مهندسی برق و کامپیوتر
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت گرایی ویلیامسون در باب ابهام
نویسنده:
هادی مرادی گلین قشلاقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابهام
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
مفهوم
,
مدارا
,
آموزه شناخت شناسانه
,
هنر و علوم انسانی
,
ویلیامسون، تیموتی
چکیده :
یک تار مو کسی را از تاس بودن در نمی آورد و کاشتن یک تار مو بر سر کسی که تاس است او را غیر تاس نمی کند، پس فرد غیر تاسی وجود ندارد. زبان طبیعی مملو از محمول هایی مشابه تاس است. مهمترین ویژگی این عبارات داشتن مورد حاشیه ای است یعنی مواردی وجود دارد که نه تاس بر آن ها صادق است و نه غیر تاس. به چنین کلماتی مبهم گفته می شود. ویلیامسون نظریه ای شناختی برای کلمات مبهم ارائه می کند که مبتنی بر دو امر اساسی است: (1) استدلال وی برای دفاع از معناشناسی دو ارزشی (2) سعی در توضیح ابهام از با استفاده از نظریه ی دانش نا دقیق خود. ویلیامسون ادعا می کند در موارد دانش نادقیق حاشیه برای خطایی برای دانستن لازم است و صورتبندی از حاشیه برای خطا ارائهمی کند. گومز تورنته با پیش کشیدن گزاره های شفاف این صورتبندی از حاشیه برای خطا را مورد نقد قرار می دهد. ویلیامسون در دفاع از معرفت گرایی به ارائه ی نوع جدیدی از اصل حاشیه برای خطا می پردازد و مدعی است که نوع جدید نیز برای دفاع از معرفت گرایی بسنده است. نوع جدید نیز بنا به ادعای گومز تورنته دچار مشکلاتی از قبیل مغالطه ای بر مبنای عدم تمایز بین "دانستن" و "قابل دانستن" صورتبندی شده است. فارا گرف با تعمیم نتایج گومز تورنته بر مبنای مدل های معرفت گراگزینه های موجود بر سر راه معرفت گرا را بر می شمرد و معتقد است که هیچ یک بدون دردسر نخواهند بود. ویلیامسون در مقام پاسخ به نقدهای مطرح شده آن ها را بیشتر مربوط به ساختار یک نظریه ی خوب برای ابهام می داند که این نقدها قابل ترجمه به تمام نظریه های دیگر ابهام نیز هستند و دیدگاه شناختی هیچ جایگاه بدتری نسبت به دیگر نظریه های ابهام ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استعاره در گفتمان سیاسی: تحقیقی بر اساس سخنرانی های دکتر محمود احمدی نژاد
نویسنده:
الهه ترابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فرهنگ سیاسی
,
سیاست زبانی
,
هستیشناسی
,
مفهوم
,
استعاره
,
زبان شناسی
,
تجزیه و تحلیل گفتمان
,
احمدینژاد، محمود
,
زبانشناسی
,
جهتگیری
,
سخنرانی عمومی
چکیده :
زبان سیاست مساَلهای پیچیده است شامل بسیاری از فنون زبانی که برای تأثیرگذاری بر گوینده در جهت دستیابی به فکر یا گرایش مورد نظر استفاده میشود. کاربرد فنون زبان به هدف گوینده بستگی دارد. یکی از این فنون، استعاره است. بهکارگیری استعاره در گفتمان سیاسی سبب میشود که سخنران بتواند منظور خود را بهتر به مخاطبان القا نماید و به بازخوردی که از آنها انتظار دارد برسد. لیکاف و جانسون اولین کسانی بودهاند که استعاره را از نگاهی نو بررسی و نظریهی استعاره مفهومی)(Conceptual Metaphorرا برای اولین بار در کتاب استعارههایی که با آنها زندگی میکنیم (1980) (Metaphors We Live By) مطرح کردند. آنها استعارهی مفهومی را به سه دسته اصلی استعارههای جهتی (Orientational Metaphors)، استعارههای هستیشناختی (Ontological Metaphors) و استعارههای ساختاری (Stractural Metaphors) تقسیم میکنند. هدف از انجام این پژوهش بررسی استعاره در گفتمان سیاسی دکتر احمدینژاد بر اساس نظریهی استعاره مفهومی لیکاف و جانسون (1980) است. برای این منظور، تعداد 38 سخنرانی دکتر احمدینژاد که بین سالهای 1384 تا 1392 ایراد گردیدهاند، انتخاب شدند و این نظریه بر روی آنها مورد بررسی قرار گرفت. سپس تمام نمونه همگن 27 تایی از این سخنرانیها انتخاب شد و پس از استخراج استعارههای آنها, جداول و نمودارهای آماری برای آنها رسم گردیدند. نتایج این پژوهش نشان میدهند که از بین سه نوع استعارههای یاد شده، استعارههای جهتی با 63.92 درصد، بیشترین میزان کاربرد در سخنرانیها را داشتهاند. پس از آن، استعارههای هستیشناختی با 32.16 درصد قرار میگیرند و در نهایت استعارهی ساختاری با 3.92 درصد، کمترین میزان بهرهگیری را به خود اختصاص میدهند. در بین سخنرانیها، سخنرانیای که در جمع حامیان دولت اسلامی بوده است، با 16.47 درصد، بیشترین میزان استعاره را به خود اختصاص داده است که دلیل آن میتواند احساس صمیمیت بیشتر دکتر احمدینژاد در میان این گروه باشد. کمترین میزان بهرهگیری از استعارهها نیز به صورت برابر مربوط به سخنرانیهای ایراد شده در سازمان ملل و اجلاس خارجی و سخنرانیهای خارج از کشور به اندازهی 7.84 درصد بودهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایجاد روشهایی برای اندیسگذاری, جستجو و رتبهبندی صفحات برای موتور جستجوی معنایی در حوزه صفحات فارسی ICT
نویسنده:
صادق خوارزمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فناوری اطلاعات و ارتباطات
,
هستیشناسی
,
مفهوم
,
جستجوی اطلاعات
,
رتبهبندی
,
علوم و علوم کاربردی
,
موتور جستجو
,
شاخص انتخاب
,
جستجوی معنایی
,
معماری موتور های جستجو
,
شاخص گذاری
,
هست شناسی
چکیده :
با توجه به رشد روزافزون اطلاعات و دانش, حجمهاي بسيار بالا از اين اطلاعات و دانشها موجود مي باشد که جستجو براي يافتن اطلاعاتي خاص در آنها, به دليل حجمهاي بالاي آنها ديگر کار آساني نميباشد.همواره نياز به سيستمهايي که بتواند اطلاعات مورد نياز افراد را فراهم کند احساس شده است. چالشهاي فني در مسير طراحي اين گونه سيستمها را ميتوان در دستههاي کلي تقسيمبندي کرد. ميتوان به نحوه ذخيره سازي و بازيابيو همچنين نحوه ارتباط با کاربر, به عنوان دو مسئله مهم در طراحي اين گونه سيستمها اشاره کرد که هر کدام شامل مسائل زيادي نظير شاخصگذاري, ذخيره-سازي, پردازش و ... است. در بسياري از موارد تعامل خوبي بين کاربران و موتور هاي جستجوي وب برقرار نميشود.دليل اصلي اين موضوع عدم استفاده از زبان مناسب و قابل فهم موتور جستجو توسط کاربر و همچنين عدم توانايي کاربر در بيان نياز هاي خود است.يکياز راهکارهاي حل اين مشکل استفاده از تکنولوژي معنايي است که امکان استفاده از مفاهيم و ارتباطات آنها را نيز به سيستم ميدهد . استفاده از اين تکنولوژي نيز چالشهايي را به همراه دارد.از مشکلات اين کار ارتباط مفاهيم با همديگر و در نظر گفتن آنها در سامانه , عدم وجود ساختمان داده متناسب با اين تکنولوژي , نحوه نمايش نتايج بر اساس ارتباطات معناييو زباني است که کاربر بتواند نياز ها خود را با استفاده از آن زبان به خوبي بيان کند. همزمان با بکارگيري تکنولوژي معنايي سعي گرديده تاحدودي زبان مورد استفاده کاربر به عنوان زبان پرس و جو وهمچنين مفاهيم کلمات به زبان طبيعي کاربر نزديک باشد. اين تحقيق نيز در جهت مطالعه براي ايجاد موتور جستجويي با استفاده از تکنولوژي معنايي در حوزه صفحات فارسي ICT مي باشد. در اين پروژه با توجه به امکانات موجود سعي در طراحي اوليه يک موتور جستجوي معنايي با استفاده از ساخت يک هستان شناسي بوده است. تمرکز بر روي ايجاد يک ساختمان داده و همجنين استفاده بهينه و انجام جستجوي معنايي با استفاده از اين ساختمان داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی باورهای دانشجویان در خصوص ماهیت دانش، فرایند کسب دانش و یادگیری (باورهای معرفت شناسی) در فعالیتهای پژوهشی
نویسنده:
مائده حبیبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
دانشجو
,
یادگیری
,
معارف اسلامی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
مفهوم
,
هنر و علوم انسانی
,
کسب دانش
,
راهبرد یادگیری شناختی
,
طرح پژوهشی
چکیده :
یادگیری یکی از مباحث مهم حوزه علوم تربیتی است که بوسیله آن، انسان مهارت های خود را توسعه می دهد و به رشد فکری دست می یابد و توانایی هایی ذهنی خود را فعلیت می بخشد. هدف از اجرای این پژوهش، بررسی باورهای دانشجویان در خصوص ماهیت دانش، فرایند کسب دانش و یادگیری ( باورهای معرفت شناسی )و نقش آن در فعالیت های پژوهشی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران می باشد. در واقع به بررسی باورهای دانشجویان درباره ساده بودن دانش، قطعیت دانش، ذاتی تلقی کردن توانایی یادگیری و سریع دانستن فرایند یادگیری می پردازیم. کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد علوم انسانی و علوم پایه دانشگاه مازندران در سال88- 1387جامعه آماری مورد نظر را تشکیل داده اند به منظور گردآوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه باورهای معرفت شناسی شومر( 1990) و مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش پژوهش توصیفی و از روشآماری تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج نشان می دهد دانشجویان کارشناسی ارشد احتمالاً بر این باورند که دانش نسبتاً ساده و قطعی است و توانایی یادگیری نسبتاً سریع و ذاتی است. همچنین با توجه به مصاحبه ای که درخصوص پایان نامه صورت گرفته است ، دانشجویانی که نمره بالا ( یعنی فراگیرانی که دانش را نسبتاً ساده و قطعی می پندارند و یادگیری را نسبتاً سریع و توانایی ذاتی می دانند) معتقدند یک واحد درسی یا تکلیفی است که باید انجام دهند تا بتوانند مدرک را دریافت کنند. اما در مقابل دانشجویانی که نمرهپایین را کسب کرده اند ( یعنی فراگیرانی که دانش را ساده و قطعی نمی پندارند و یادگیری را سریع و توانایی ذاتی نمی دانند) پایان نامه را یک پژوهش علمی در نظر می گیرند که باعث افزایش تجربه و بهبود روابط اجتماعی می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 63
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید