جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
قاعده «الواحد»
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 83
عنوان :
ابن رشد، فعل الهی و قاعده الواحد
نویسنده:
مهدی فرجی پاک، محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن رشد
,
صدور
,
قاعده «الواحد»
,
عقل ( جوهر )
,
افعال واجب(حکمت نظری)
,
فیض الهی
کلیدواژههای فرعی :
محرک اول ,
عقل اول ,
فلک الافلاک ,
نظام طبیعت ,
کثرت ,
تهافت التهافت ,
تفسیر مابعدالطبیعه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
قاعده «الواحد»، یکی از مهم ترین قواعد فلسفی به شمار می آید، که البته می توان بنیاد آن را نظریه ای نوافلاطونی دانست. ابن رشد، در کتاب های مختلف خود به قاعده «الواحد» و در پی آن، به تبیین نحوه فاعلیت خداوند و «صدور» پرداخته است. در آثار او، به صراحت می توان دو رویکرد کاملا متفاوت به قاعده الواحد را مشاهده کرد؛ چنان که می توان گفت دیدگاه او نسبت به این قاعده، در آثار اولیه اش مدافعانه بوده اما در آثار نهایی اش منکرانه است. او، در آثاری مانند «تلخیص مابعدالطبیعه»، همانند فلاسفه مشائی مسلمان، به سلسله ترتیبی عقول معتقد می باشد که بر اساس آن، فعل خداوند به صورت آفرینش نظام طولی عقول در عالم ظهور می یابد. با این حال، در آثاری مانند «تهافت التهافت» و «تفسیر مابعدالطبیعه»، او این قاعده را رد کرده و به صدور نظام طولی و ترتیبی عقول مفارق از مبدا اول معتقد نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش اراده در فاعلیّت الاهی از منظر حکمت اسلامی
نویسنده:
حسین رمضانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فاعلیت الهی
,
فعل الهی
,
اراده الهی در مذاهب
,
اراده الهی
,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص)
کلیدواژههای فرعی :
نظام هستی ,
حکمت متعالیه ,
عقل فعال ,
آفرینش (اِبداع) ,
مشاء ,
اِبداع (آفرینش) ,
الامامیه ,
ظهور ,
اشراقیون ,
اصل علیت ,
امکان و وجوب ,
جعل ,
عنایت ,
علم عنایی حق ,
فاعلیت بالتجلی ,
نظریه فیض ,
ایجاد ,
نظام هستی ,
ابداع ,
خالق ,
علم عنایی ذاتی خدا ,
قرآن ,
نورالانوار ,
عالم اعیان ,
قاعده «الواحد» ,
فاعل بالعنایه ,
فاعلیت وجودی ,
حکمت متعالیه ,
فلسفه اشراقی ,
فلسفه مشاء ,
عقل فعال ,
علیت ,
عنایت ,
تجلی ,
عالم ( امکانی ) ,
نظام احسن ,
قرآن ,
وجوب ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
فاعلیت اشراقی ,
تعقل مبدا اول ,
افاضه اشراقی ,
فاعلیت وجودی خدا ,
هستی شناسی صدوری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
مقاله حاضر در صدد بررسی مسأله نسبت اراده و فاعلیت الاهی، در آرای حکمای مسلمان است. ازاینرو، مقاله حاضر، پس از تبیین لغوی و مفهومی واژگان اراده و فاعلیت الاهی، نخست فاعلیت الاهی را از منظر ابونصر فارابی و ابنسینا ملاحظه کرده، استدلالهای ایشان را بر ابداعی بودن فاعلیت الاهی بیان کرده است. سپس به بررسی دیدگاه شیخ اشراق و فاعلیت اشراقی از منظر او پرداخته شده است. در ادامه، با بررسی آرای صدرالمتألهین، ابعاد مختلف فاعلیت ایجادی، شرح و بسط داده شده است. در خاتمه، ادامه دیدگاه صدرالمتألهین نزد حکمای متأله متأخر، تا روزگار معاصر، مد نظر قرار گرفته، ضمن بررسی و ارزیابی دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی در باب اراده الاهی، دیدگاه کلامی امامیه نیز در باب فاعلیت و اراده الاهی تبیین شده است. در نهایت، ضمن جمعبندی آرا، اختلاف نظرهای موجود، تبارشناسی و علتیابی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قاعده الواحد و فاعلیت الهی
نویسنده:
جعفر شانظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنخیت
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
قاعده «الواحد»
,
علیت
,
بساطت واجب(امور عامه)
,
بساطت واجب(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فیض الهی
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
کلیدواژههای فرعی :
سنخیت ,
امتناع صدور کثرت از وحدت ,
نظام هستی ,
عمومیت قدرت الهی ,
فاعلیت خداوند ,
الهیات بالمعنی الاخص ,
احکام کثرت ,
امکان فقری ,
اصالت وجود ,
وحدت وجود ,
وحدت(احکام ظهورات ذات عرفان نظری) ,
بداهت قاعده الواحد ,
علت صدور کثیر از واحد ,
تاریخ قاعده الواحد ,
فاعل هستی بخش ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
از جمله قواعد فلسفی در باب علیت، قاعده معروف «الواحد» است که با اصل سنخیت علت و معلول ارتباط تنگاتنگ دارد. در منظر بسیاری از حکیمان، این قاعده بدیهی تلقی شده، در عین این که از منظر برخی با اشکالها و پرسشهای جدی در خصوص قلمرو آن رو به رو شده است، از جمله اینکه: قاعده الواحد با فاعلیت و قدرت مطلقه الهی تعارض دارد، به گونه ای که برخی علیت الهی را از شمول قاعده خارج کرده اند. این مقاله ضمن تبیین اصل قاعده و قلمرو آن، به اشکال محدودیت قدرت الهی پرداخته و پاسخ حکیمان را در این خصوص نقد و تحلیل می کند و سرانجام به این نتیجه می رسد که نه تخصیص در قاعده عقلی «الواحد» صحیح است و نه محدودیت در قدرت مطلقه الهی رواست، بنابراین، هیچ تناقضی میان مفاد قاعده الواحد و براهین دال بر اطلاق فاعلیت الهی وجود ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مقایسهای آراء آکویناس و ابنسینا درباره علم فرشتگان
نویسنده:
علی سنایی، عظیم حمزئیان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آکوئیناس
,
عالم فرشتگان
,
ابن سینا
,
فلسفه الهی
,
فلسفه مشاء
,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
,
هستی شناسی مشائی
,
علم فرشته
,
فرشته شناسی اسلامی
,
فرشته شناسی مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
اشارات و تنبیهات ,
فرشته وحی ,
راه کشف و شهود ,
قاعده «الواحد» ,
فلسفه ارسطو ,
عقل ( جوهر ) ,
عقل فعال ,
جوهر عقلانی ,
موجود مجرد ,
حس مشترک ,
لوگوس(اصطلاح وابسته) ,
هیئت بطلمیوس ,
طبایع عقلی ,
علم به جزئی با کلی ,
علم به جزئی به ما هو جزئی ,
اثبات وجود فرشته ,
قوه استدلال ,
سلسله مراتب عقول ,
علم فرشته به مادون ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
در این نوشتار، دیدگاه آکویناس و ابنسینا درباره علم فرشته بررسی و تحلیل شده است و وجوه اشتراک و اختلاف آنها را در این خصوص بیان کردهایم. با اینکه آکویناس و ابنسینا هر دو متأثَر از سنّت ارسطویی بودهاند؛ ولی چون جهانشناسی آنها از جهاتی متفاوت است، درباره جایگاه علم فرشته به نتایج مختلفی رسیدهاند. آکویناس و ابنسینا هر دو معتقدند که فرشتگان طبایع عقلانی هستند؛ بنابراین مشخّصه اصلی آنها علم است؛ ولی با این تفاوت که ابنسینا علم فرشته را علّت ایجادی موجودات مادون خود میداند؛ ولی آکویناس معتقد است که فرشتگان نقش ایجادی و علّی در عالم ندارند و کیفیّت علم فرشته بیشتر به امور مادون با درجه بساطت ذات آن تبیینپذیر است. ازسویدیگر، ابنسینا معتقد است که فرشته، جزئی را از طریق کلی (به معنای ثابت و لایتغیر) میشناسد؛ ولی آکویناس میگوید که فرشته، جزئی را به ما هو جزئی میشناسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطهری و الهیات جدید
نویسنده:
علی اکبر احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
الهیات جدید
,
الهیات(کلام جدید)
,
فلسفه دین
,
الهیات مطهری
کلیدواژههای فرعی :
نظام علی و معلولی عالم ,
الهیات یهودی ,
فعل انسان ,
اشاعره (اهل سنت) ,
عالم خلقت ,
اراده الهی ,
اهل بیت(ع) ,
نظام طولی جهان ,
نظام عرضی جهان ,
سرنوشت انسان ,
قاعده «الواحد» ,
الهیات مسیحی ,
الهیات جدید مسیحی ,
علیت ,
قضاء ,
عالم ( امکانی ) ,
قرآن ,
مارکسیسم ,
دخالت خدا در عالم ,
مقام قدسی الهی ,
مداخله مستقیم خدا در عالم ,
الهیات یهودی - مسیحی ,
جریان کوری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
مقاله حاضر به تحلیل مطهری از الهیات جدید می پردازد. نخست رای مطهری در باب الهیات را مختصرا شرح می دهم. دیدگاهی که بر اساس آن مطهری مقام قدسی خداوند را مقتضی این می داند که مستقیما در اشیا مداخله نکند. به عبارت دیگر، او بر این باور است که خلقت صرفا از طریق نظام علی است. سپس، توضیح می دهم که مطابق با آرای مطهری در الهیات جدید، تحت تاثیر نگرش یهودی و مسیحی، خدا هم چون نیرویی کر و کور است که بلاواسطه اشیا، و خصوصا سرنوشت بشری را، تحت نفوذ خود می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 16
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی در اینهمانی حیثیت تقییدیه و واسطه در عروض
نویسنده:
محمد هادی توکلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
میرداماد
,
حیثیت
,
حیثیت تقییدیه
,
حیثیت تعلیلیه
,
واسطه در عروض
,
حکمت متعالیه
کلیدواژههای فرعی :
مشیت الهی ,
اراده الهی ,
کمال صفات واجب ,
قاعده «الواحد» ,
تقید ,
مقید ,
فلسفه مشاء ,
عقل اول ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
اقسام حیثیت ,
حیثیت اطلاقیه ,
حصر حیثیات ,
مکثر ذات ,
علت حصر حیثیات ,
خدا و حیثیت ,
جسم و حیثیت ,
ملاک تقسیم حیثیات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
در آثار صدرالمتألهین و میرداماد حیثیات با ملاک جزء موضوع بودن یا خارج از موضوع بودن حصر عقلی در دو معنا مییابند، که اصطلاح حیثیت تقییدیه برای حیثیتی که جزء موضوع است (اعم از جزء حقیقی در مرکب حقیقی یا جزء اعتباری در مرکب اعتباری) و اصطلاح حیثیت تعلیلی برای حیثیتی که خارج از موضوع است، وضع گردید. جدای سخن از ملاک تقسیم که خود به صورت واضح معنای حیثیت تقییدیه را روشن میکند، استعمال «حیثیت تقییدیه» در معنای جزء موضوع، در آثار میرداماد و صدرالمتألهین کاشف از آن است که این اصطلاح در دورههای بعدی دستخوش تحریف گشته و مساوی با «واسطه در عروض» دانسته شده، و در هیچ جا به اینکه اصطلاح حیثیت تقییدی بر معنای جدید وضع شده، اشاره نشده بلکه وانمود میشود که حکمای پیشین نیز حیثیت تقییدیه را در این معنا به کار میبردهاند. حتی با فرض اینکه گفته شود، فیلسوف را با لفظ کاری نیست، به طور کلی واسطه در عروض را نمی توان حیثیتی از موضوع دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حذف علیت، یعنی حذف عقل
نویسنده:
سید یحیی یثربی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
کلیدواژههای اصلی :
معلول (درمقابل علت)
,
امکان
,
قاعده «الواحد»
,
علیت
,
علل فاعلی الهی
چکیده :
این مقال بر آن است که آرای ابن رشد را در خصوص اصل علیت مورد مداقّه قرار دهد. ابن رشد، انکار علیت را به دلیل ناسازگاری با عقل و اختلال منطق فهم و علم، نامعقول دانسته، تقسیم علت فاعلی به بالطبع و بالاراده را غیر دقیق و و تقسیم به طبیعی و الاهی را نادرست می داند. مؤلف ، موارد نیازمندی معلول به علت را بیان ، و قاعده الواحد را از نظر ابنرشد یک خرافه ارزیابی می کند. این مقال، ابن رشد را به سبب نکته سنجی های ظریف و دقیق در موارد گوناگون، فیلسوف و نه شارح به شمار می آورد، و به برخی از نکات میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی منظومه ثئوگونی هسیودس در پرتو قاعده «الواحد»
نویسنده:
مهتاب مبینی ,امین شاهوردی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
قاعده «الواحد»
,
اساطیر یونان
,
علیت
,
هسیودس
,
ثئوگونی
,
آفرینش در اساطیر
,
سیر اندیشه انسان
,
بکرزایی
کلیدواژههای فرعی :
گایا ,
اساطیر ملل ,
ایلیاد ,
اسطوره سازی ,
ایزدان یونان باستان ,
تاریخ قاعده الواحد ,
اندیشه اسطوره ای ,
انسان و اسطوره ,
خائوس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در این پژوهش به بررسی بنیاد یکی از قواعد مشهور فلسفۀ اسلامی در منظومۀ ثئوگونی هسیودس پرداخته شده است؛ برای پیگیری این امر، نخست چارچوبهای ممکنی که به بررسی چنین امری اختصاص دارند، مورد پژوهش قرار گرفتهاند و از میان آنها دیدگاهی که نه بر انفکاک قطعی و تاریخی اندیشۀ اسطورهای از اندیشۀ فلسفی، بلکه بر تداوم و تطور آنها رأی داده است، به عنوان منظری متناسبتر انتخاب شده است. در بخش دوم این پژوهش بر اساس چنین رویکردی به توضیح اجمالی قاعدۀ «الواحد» پرداخته شده و با استفاده از این قاعده به بررسی منظومۀ ثئوگونی اقدام شده است. درک ابتدایی قاعدۀ علیت، سنخیت میان علت و معلول، فرو کاهش کثرت به وحدت در این منظومه را میتوان در تبارشناسی خدایان، رابطه والد و فرزند و شباهتهای آنها و بکر زایی بازشناخت. از این منظر مفاهیم فلسفی مذکور و مشابههای آنها در اسطوره ثئوگونی را میتوان در پرتو قاعدۀ الواحد چونان غایتی متحد کننده، مورد بازخوانی قرار داد و بساطت و نامتعین بودن علت نخستین را به خوبی مشاهده کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 210
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی شیوه اثبات حدوث یا قدم عالم از دیدگاه غزالی و ابن سینا
نویسنده:
زهره زمانی، صدیقه بحرانی، حسین غلامزاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
حدوث و قدم
,
17. فرق کلامی
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
ملاصدرا ,
امکان ماهوی ,
سنخیت ,
ممکن الوجود ,
واجب الوجود ,
فلسفه اسلامی ,
حدوث زمانی عالم ,
علت و معلول ,
دوام فیض الهی ,
حدوث ذاتی عالم ,
قدیم زمانی ,
فلسفه آناکسیمندر ,
قدم عالم ,
تقدم علت بر معلول ,
تقدم بالذات ,
ممتنع الوجود ,
معیت ,
دور مصرح ,
رابطه فلسفه و کلام ,
ارسطو ,
قاعده «الواحد» ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
هدف اصلی این پژوهش بررسی نظریه امام محمـد غزالـی و ابـوعلـی سـینا در بـاره یکـی از دیرینهترین مسائل کلامی و فلسفی در حوزه اندیشه اسلامی یعنی مساله حدوث و قدم عالم و تبیین چگونگی تکامل اندیشه متفکران یاد شده از حدوث زمانی عالم به حدوث ذاتی و جوهری جهـان طبیعت ، است. نظر به اینکه ابن سینا ملاک نیاز معلول به علت را امکان ماهوی میدانست لذا عـالم از نظر او حادث ذاتی است و این امر هرگز منافاتی با قدیم زمانی بودن عالم ندارد. چون عالم علت خود نیست و نیاز به خالقی دارد که او را خلق کند ، لـذا آن را حـادث مـی دانسـت و چـون از نظـر زمانی آغازی ندارد ، پس قدیم است. بر خلاف نظر غزالی که معتقد است جهان از یک نقطه معین شروع و قبل از آن لحظه نیستی عالم بوده است. او معتقد است که به سوی گذشته که پیش بـرویم عالم و زمان محدود است، یعنی تـا نامتنـاهی پـیش نمـی رود. در آینـده هـم زمـان و زمانیـان پـیش نخواهد رفت. از نظر او خدا در خلقت عالم تحکما وقت خاصی را بر وقت دیگر برگزید ما نیـازی نداریم درباره این گزینش چیزی بپرسیم. مقاله حاضر بـا روش کتابخانـه ای و تجربـه و تحلیـل دادههای مطالعاتی به واکاوی این مسئله پرداخته و به ابهاماتی در این زمینه پاسخ داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 169
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنخیت از دیدگاه ابن سینا و غزالی
نویسنده:
مرتضی حسینی شاهرودی، تکتم مشهدی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی
,
سنخیت
,
امام محمد غزالی
,
اصل علیت
,
ابن سینا
,
الهیات(کلام جدید)
,
فلسفه بوعلی
,
اصل علّیت
,
خداشناسی ابن سینا
کلیدواژههای فرعی :
حکمت متعالیه ,
جهان شناسی اسلامی ,
اشارات و تنبیهات ,
حکمت مشاء ,
تصادف در خلقت ,
تهافت الفلاسفه ,
02. جهان شناسی Religious cosmology ,
اختیار الهی ,
چیستی حرکت ,
جهان شناسی ,
تباین وجود ,
قاعده «الواحد» ,
مسبب ,
ترجیح و ترجح بلامرجح ,
اختیار الهی ,
حکمت متعالیه ,
فلسفه مشاء ,
مبدء حرکت ,
ماهیت حرکت ,
المباحثات ,
جهان شناسی ابن سینا ,
سبب و مسبب ,
تغیر ,
سنخیت میان سبب و مسبب ,
کتاب شفا (ابن سینا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
غزالی با استناد و نقض برخی از دیدگاههای حکما در باب صانع بودن خداوند اصل سنخیت میان خدای متعال و مخلوقات را نقض میکند، زیرا وی معتقد است بر اساس این استدلالها و تحلیلی که وی از علیت و ضرورت علی مطرح میکند عالم نمیتواند ساخته خدا باشد. وی این امتناع را از جهت فعل، فاعل و جهت مشترک بین فعل و فاعل مورد بررسی قرار میدهد. در دیدگاه ابنسینا نیز با توجه به اینکه استدلال وی بر قاعده الواحد مبتنی بر اصل سنخیت است میتوان گفت که او این اصل را به عنوان قاعده عقلی در ضمن قاعده الواحد میپذیرد، اما با توجه به دیدگاه وی درباره تباین وجودات نمیتوان وی را قائل به سنخیت میان خالق و مخلوق دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 83
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید