جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 510
ت‍ح‍ق‍ی‍ق‌ ت‍اری‍خ‍ی‌ و ع‍ل‍م‍ی‌ درب‍اره‌ ت‍ش‍ی‍ع‌ - ام‍ام‍ت‌ - ام‍ام‍ان‌(ع‌) - م‍ه‍دوی‍ت‌ ب‍ه‌ دو زب‍ان‌ ف‍ارس‍ی‌ - ان‍گ‍ل‍ی‍س‍ی‌
نویسنده:
ی‍ح‍ی‍ی‌ ن‍وری‌.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ت‍ه‍ران‌: ب‍ن‍ی‍اد ع‍ل‍م‍ی‌ و اس‍لام‍ی‌ م‍درس‍ه‌ ال‍ش‍ه‍دا و م‍ج‍م‍ع‌ م‍طال‍ع‍ات‌ و ت‍ح‍ق‍ی‍ق‍ات‌ اس‍لام‍ی‌‏‫,
ع‍ل‍م‍ای‌ رب‍ان‍ی‌ در ت‍اری‍خ‌ ت‍ش‍ی‍ع‌
نویسنده:
ت‍ال‍ی‍ف‌ م‍ح‍م‍د طب‍اطب‍ای‍ی‌.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ق‍م‌: ف‍ات‍ح‌ خ‍ی‍ب‍ر‏‫‬‏,
تاریخ تشیع در ایلام (از دوره سلجوقیان تا پایان حکومت قاجار)‬
نویسنده:
پروین کوچکی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: انتشارات شیعه‌شناسی‏‫,
تاريخ حديث شيعه در قرن هفتم وهشتم
نویسنده:
‫کوه پیما، حمید
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، دانشکده اصول دين,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫بخش اوّل: به بيان موقعيت سياسى، اجتماعى وفرهنگى قرن هفتم وهشتم پرداخته شد. بخش دوم: ارائه تصويرى از رجال ومحدثان اين دو قرن كه داراى سه فصل: محدثان قرن هفتم، محدثان قرن هشتم، محدثان شيعه ويك تكمله: تصحيح برخى از اشتباهات اعيان الشيعه مى‏باشد. بخش سوم: مختص بيان دانشهاى حديثى اين دو قرن مى‏باشدكه در سه فصل دراية الحديث وسير تطور آن، رجال ودر نهايت نيز از اجازات موجود در اين دو قرن بحث شد. بخش چهارم: به بيان آثار تأليفى قرن هفتم وهشتم كه داراى دو فصل با عناوين: آثار خطى وشرح آثار چاپى موجود از اين دو قرن مى‏باشد. در انتها نيز خاتمه‏اى ذكر شده كه در آن نتايج كلى حاصله از بيان مطالب پايان نامه ارائه گرديده است.
مذهب تشیع آینده تاریخ بشریت
نویسنده:
مولف گرامی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: مبین اندیشه,
تشیع در مسیر تاریخ تحلیل و بررسی علل پیدایش تشیع و سیر تکوینی آن در اسلام
نویسنده:
نويسنده:حسین‌محمد جعفری مترجم:سیدمحمدتقی آیت‌اللهی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی,
تاريخ شيعه در کشمير هندوستان (تا پايان عصر مغولان کبير)
نویسنده:
‫سيدمحمد موسوي‌نجفي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫پژوهش حاضر به بررسي تاريخ تشيع در کشمير، و مهم‌ترين تحولاتي که شيعيان در اين منطقه پشت سر گذارده‌اند پرداخته است. گسترش دين اسلام در کشمير توسط رينچن‌شاه که به‌دست سيد شرف‌الدين اسلام آورد، آغاز شد. نخستين مبلغ شيعه در کشمير، مير شمس‌الدين عراقي مي‌باشد که در سال 884 ه.ق به‌عنوان سفير خراسان به کشمير آمد. او تمامي بت‌خانه‌ها را ويران نمود و به‌جاي آن‌ها مسجد بنا کرد، و در هر مسجدي مبلّغي قرار داد. از ديگر مبلغان شيعه در کشمير، سيد علي همداني و سيد محمد مدني هستند که به‌ترتيب در سال‌هاي 774 و 796 هجري وارد کشمير شدند؛ همچنين حکومت خاندان شيعه چک از سال 701 تا 720 هجري در کشمير موجب رونق بيشتر تشيع گرديد، و علما و شاعران بسياري در اين زمان به تبليغ تشيع مي‌پرداختند. يکي ديگر از حاکمان شيعه، غازي‌شاه بود که در زمان وي همه اقشار مردم از آزادي کامل ديني برخوردار بودند. اين حکومت از سال 968 تا 997 ادامه داشت. خاندان انصاري، موسوي و شيخ بحريني نيز خدمات ديني زيادي را براي شيعيان انجام داده‌اند. البته برخوردهاي خشني هم در طول تاريخ با شيعيان صورت گرفته است، که از جمله، ميرزاحيدر کاشغري سني مذهب، اعتمادخان در سال 1032، سيک‌ها در سال 1246 هجري، و مغولان در سال 1289 اقدام به کشتار شيعيان نموده، اموالشان را غارت کرده، و مساجد و خانه‌هاي آنان را آتش زدند. در حال حاضر، شيعيان کشمير در مناطق وادي کشمير، له، کرگل و جمون در هندوستان، حدود يک ميليون و پانصد هزار نفر هستند. در مناطق کرگل و له، حدود پانصد نفر از روحانيون تحصيل کرده در حوزه‌هاي علميه نجف و قم، حضور دارند که با مرکزيت مدرسه اثناعشريه اداره مي‌شوند. از مراکز فرهنگي شيعيان در کشمير مي‌توان به ايجوکيشنل ترست، تنظيم المکاتب، مؤسسه نشر علوم اهل بيت(ع)، بنياد امام حسين(ع) ، و جامعه باب‌العلم اشاره کرد. در مجموع، شيعيان کشمير از وضعيت اقتصادي و تحصيلات مناسبي برخوردار نيستند.
نقد کتاب "ميزان الکتاب" (در تشيع مؤلفين کتاب‌هاي شرح ابن ابي الحديد ـ تاريخ طبري)
نویسنده:
‫محمدعلي جوهري
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
چکیده :
‫مروري اجمالي بر آثار اهل سنت نشان مي‌دهد که بسياري از دلايل حقانيت مذهب شيعه، در کتب معتبر اهل سنت وجود دارد. به همين دليل، برخي از اهل سنت تلاش مي‌کنند تا اين سلاح علمي را از دست شيعه بگيرند، و در اين راستا، مؤلفان چنين آثاري را به تشيع متهم مي‌کنند. "ميزان الکتاب" يکي از اين موارد است که در پاکستان به زبان اردو منتشر گرديده و مؤلف آن سعي کرده تا بسياري از دانشمندان اهل سنت را، شيعه جلوه دهد. پژوهش حاضر ديدگاه اين مؤلف را درباره ابن ابي‌الحديد و طبري بررسي کرده است. از نظر مؤلف ميزان الکتاب، انتقاد از صحابه يکي از ملاک‌هاي تشيع افراد است و به‌همين دليل اين دو نفر را متهم به شيعه‌گري نموده و هرچه را که آن‌ها در موافقت با ديدگاه شيعه مطرح کرده‌اند، در اين راستا توجيه نموده، و گرايشات صريح آنان به تسنن را ناديده مي‌گيرد. او صحت حديث غدير از ديدگاه طبري را دليل تشيع وي مي‌داند، در حالي‌که حديث غدير از روايات متواتر نزد فريقين به‌شمار مي‌رود. بدين ترتيب، او به اعترافات صريح طبري درباره صحت خلافت خلفا، توجهي نمي‌کند. اين در حالي است که سلفي‌گري در آثار طبري کاملاً مشهود است. همچنين نظر وي درباره تشيع ابن ابي‌الحديد نيز درست نيست؛ زيرا با توجه به تصريح دانشمندان فريقين، و رد دلايل مؤلف ميزان الکتاب، و تفتيش در عقايد ابن ابي‌الحديد، در تسنن او هيچ ترديدي باقي نمي‌ماند. مهم‌ترين دلايل رد تشيع اين دو دانشمند عبارت است از: انکار نص بر امامت و خلافت بلافصل اميرالمؤمنين علي(ع) ، و قبول خلافت خلفاي سه‌گانه از سوي آن‌ها؛ ارايه نظريات مخالف اعتقادات شيعه در مسايل فقهي و اعتقادي، و تصريح به مخالفت با مذهب شيعه؛ جواز گناه صغيره در حق انبيا، و انتساب اموري که دور از شأن پيامبران است؛ و قبول اسرائيليات در مسايل تاريخي و تفسيري، که دانشمندان شيعه آن‌ها را مردود دانسته‌اند.
ره‍ب‍ر و ام‍ام‌ ع‍اش‍ورائ‍ی‍ان‌ ت‍اری‍خ‌ ت‍ش‍ی‍ع‌ م‍ح‍رم‌ ۶۱ ق‍م‍ری‌
نویسنده:
ع‍ب‍دال‍ح‍س‍ی‍ن‌ س‍ی‍ف‌ال‍ه‍ی‌.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
اص‍ف‍ه‍ان‌: دان‍ش‌ن‍م‍ا‏‫‏‏,
تاریخ تشیع قرن اول و دوم هجری
نویسنده:
---
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
چکیده :
---
  • تعداد رکورد ها : 510