جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ت: فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی دوره اول (نص گرائی)
>
محمد بن یعقوب کلینی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
تعداد رکورد ها : 637
عنوان :
نقد و بررسی دیدگاه قاضی عبدالجبار معتزلی دربارۀ ایمان و اسلام
نویسنده:
عین اله خادمی، عبداله علی زاده
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قاضی عبدالجبارمعتزلی
,
قاضی عبدالجبار همدانی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
فلسفه دین
,
ایمان
کلیدواژههای فرعی :
واجب ,
عناصر ایمان ,
محرمات ,
صفات الهی ,
معتزله (اهل سنت) ,
امر بین امرین ,
ثواب ,
عبادت ,
ذم ,
مدح ,
مکلَّف ,
حقیقت ایمان ,
مستحبات ,
عذاب ,
قرآن ,
طاعت ,
اسماء شرعی ,
تبجیل ,
موالات ,
معادات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه حلی
,
مرتضی مطهری
,
جعفر سبحانی
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
قاضی عبدالجبار معتقد است ایمان، انجام طاعات و واجبات و نوافل و دوری از زشتی ها و محرمات است. او ایمان را از اسماء شرعی دانسته و بر آن است که جزو اسما مدح به شمار می آید و صاحب آن مستحق پاداش می باشد. از نگاه او ایمان دارای سه رکن قول، معرفت و عمل است و عمل جزو لاینفک ایمان بوده و مشتمل بر سه بخش انجام طاعات و واجبات، انجام نوافل و دوری از زشتی ها و محرمات می گردد. عبدالجبار معتقد است اسلام نیز همانند ایمان از اسما شرعی و جزو اسم های مدح بوده و فرد مسلمان نیز همانند فرد مومن، مستحق پاداش است؛ بنابراین اسلام و ایمان بنابر رای قاضی عبدالجبار متشابهند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی و گستره علم دینی از نظرگاه آیت الله جوادی آملی؟
نویسنده:
عبدالحسین خسروپناه، قاسم بابایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه علم و دین
,
علم دینی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
معرفت شناسی اسلامی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
آیت اله جوادی آملی
,
نظریه علم دینی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
معرفت دینی ,
دین شناسی ,
دین حداکثری ,
دین حداقلی ,
دلایل نقلی ,
تعارض علم و دین ,
محدوده عقل ,
قلمرو دین ,
عصمت ,
اهل بیت(ع) ,
عصمت نبی از جمیع معاصی ,
قرآن ,
قلمرو دین (مسائل جدید کلامی) ,
وحی الهی ,
دین و معرفت شناسی ,
عقل و دین ,
سکولاریسم ,
تعارض علم و دین ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
قرآن ,
هندسه معرفت دینی ,
عقل و علم ,
وحی بر پیامبر ,
نقل (معرفت شناسی) ,
عقل(قوه عاقله) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
کلیات علوم ,
پذیرش علم دینی ,
منزلت عقل در هندسه معرفت دینی ,
تعاضد علم و دین ,
نظریه حداکثری علم دینی ,
معرفت شناسی دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
مبحث علم دینی، یکی از مباحث چالشی است که با دو رویکرد مخالف و موافق همراه است. یکی از موافقان نظریه علم دینی، آیت الله جوادی آملی ـ دامظلّه ـ است. ایشان «علم» را در این مباحث، به معنای اعم و شامل تمام علوم میداند و سایه دین را بر سر همه علوم میگستراند. استاد، امکان علم دینی را پذیرفته و با دو روش تفسیری و روش فلسفی آن را اثبات میکند. در مسئله چگونگی تحقق علم دینی، رویکرد حداکثری را به دین میپذیرند و معتقدند که دین، شامل تمام علوم میشود و علم غیردینی وجود ندارد. دیدگاه حداکثری علم دینی، دارای سه مرحله است: 1. قرار دادن عقل در هندسه معرفت دینی؛ 2. تنفیذ شرع بنای عقلا را؛ 3. تبیین کلیات علوم با دلیل نقلی. این مراحل به صورت تکاملی، همه علوم را در بر میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طهارت ذاتی، عصمت تکوینی و بساطت وجودی حقیقت محمدیه (ص)
نویسنده:
مرتضی حسینی شاهرودی، راضیه نیکی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت
,
عصمت انبیاء (ع )
,
اهل بیت(ع)
,
انسان کامل (کلام)
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
فیض مقدس ,
هستی شناسی عرفانی ,
امامت ,
عالم شهادت ,
عالم غیب(کلام) ,
نظام هستی ,
ولایت تشریعی ,
تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر) ,
ولایت تشریعی الهی ,
سهو النبی(ص) ,
ولایت تشریعی پیامبر(ص) ,
طهارت ذاتی پیامبر (ص) ,
طهارت ذاتی ,
عصمت تکوینی ,
وجود بشرط لا ,
هستی شناسی اسلامی ,
وجود لابشرط مقسمی ,
برهان بسیط الحقیقه ,
الله (اسماء ذات) ,
قرآن ,
فنا ,
عصمت و اختیار ,
وجود بشرط شئ ,
حبیب خدا ,
انوار الهی ,
عصمت ذاتی ,
محدودیت عالم طبیعت ,
عصمت تشریعی ,
هویت مطلق محمدی (ص) ,
طهارت جسمانی خاندان پیامبر (ص) ,
سریان وجودی حقیقت محمدیه (ص) ,
اتصاف به مقام فقر تام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
ویژگی اصلی و اساسی انبیاء و اولیاء الهی، عصمت و طهارت ایشان است. این عصمت دارای مراتب و درجات متعددی است. برترین مرتبه آن، عصمت از هر غیر و از هر نوع ترکیبی است، عصمتی که در واقع همان صرافت و بساطت وجود است که از ویژگی های خاص اولین تعین ذات الهی یعنی حقیقت محمدیه (ص) است. حقیقتی آسمانی که آن گاه که تنزل پیدا می کند، در وجود زمینی حبیب خدا (ص) و آل مطهرش (ع) ظهور می یابد؛ از این رو تمام صفات و کمالات آن وجه آسمانی در وجه زمینی او نیز وجود دارد، از جمله عصمت ذاتی و تکوینی و صرافت و بساطت وجودی، هر چند به سبب محدودیت های عالم طبیعت، تمام آن کمالات بالفعل به صورت عیان و آشکار در منظر تمام انظار نمی آید. بدین ترتیب، حقیقت وجود حضرت (ص) که مهبط وحی است، وجود بی کرانه و بسیطی است که جایی برای غیر باقی نمی گذارد، با این حال در عالم طبیعت و در ظاهر، بشری همانند دیگران و محکوم به احکام این عالم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
همانندیهای حضرت عیسی (ع) و حضرت علی (ع) در سنت اسلامی
نویسنده:
مهدی حسن زاده؛ علی اشرف امامی؛ سروش قنبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
نبوت عامه
,
حضرت عیسی (ع)
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
شبهات حضرت علی (ع) و حضرت عیسی (ع)
,
حضرت علی (ع) و قرآن
,
حضرت عیسی (ع) و قرآن
کلیدواژههای فرعی :
رجعت ,
غلات شیعه ,
انجیل ,
حواریون ,
زهد ,
جوانمردی ,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
تثلیث مسیحی ,
بکتاشیه (بکطاشیه از صوفیه) ,
اصطلاحنامه عرفان ,
خوارق عادت ,
تکلم در بدو تولد ,
سواره بودن بر ابرها ,
ولایت مطلقه حضرت عیسی (ع) ,
ولایت مطلقه حضرت علی (ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
در این جستار، شباهتهای حضرت عیسی(ع) با حضرت علی(ع) در سه حوزۀ قرآن و سنت(حدیث)، کلام و عرفان با تأکید بر منابع اصیل و رویکردی مقایسهای مورد بررسی قرار گرفته است، نقطه اوج این شباهتها را میتوان در دو حوزه عرفان و تشیّع ملاحظه کرد. از لحاظ خاستگاه، قرآن و سنت نخستین منابعی هستند که القا کنندۀ چنین مفهومی به حساب میآیند. در قرآن، به عنوان مثال در تفسیر سورههای زخرف و نساء، با آیاتی مواجه میشویم که به تشابه این دو بزرگوار اشاره شده است. بازتاب تشابه بین حضرت عیسی(ع) و حضرت علی(ع) را در احادیث پیرامون موضوعاتی از قبیلِ زهد، رجعت، فتوت و خوارقعادات میتوان یافت. پس از قرآن و سنت، شیعه نصیریه، به ویژه در اعتقادشان به تثلیث، گزارشگر این همانندیها است. در ادامه، با ظهور مکتب ابنعربی و مطرح ساختن نظریه ختم ولایت برای حضرت عیسی(ع) و حضرت علی(ع)، و اشتراک هر دو در مفهوم نبوت عامه، میتوان چنین برداشت نمود که علت این همانندیها، مفهوم ولایت است؛ تفکری که انعکاس آن را در طریقت بکتاشی میتوان دید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی کلامی صدوق
نویسنده:
جهانگیر مسعودی، مریم زارعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: جامعة المصطفی العالمیة,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام شیعه
,
مسایل جدید روش شناسی
,
طرق شیخ صدوق
,
13. علم کلام
,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه)
,
روش کلامی شیخ صدوق
,
عقل گرایی شیخ صدوق
کلیدواژههای فرعی :
گزاره های کلامی ,
حدوث عالم ,
اوامر الهی ,
اهل بیت(ع) ,
برهان صدیقین ,
نفی تشبیه ,
کارکرد عقل ,
برهان حدوث ,
قرآن ,
خداشناسی ,
روش علم کلام ,
الهیات تشبیهی ,
استنباط احکام دین ,
کارکرد تبیینی عقل ,
کارکرد اثباتی عقل ,
عقلانیت کلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
جعفر سبحانی
چکیده :
تعامل انسان با موجودات دیگر بر محور معرفت و شناخت صورت میگیرد. به همین سبب معرفتی که از یک روش و از طریق یک قوّه و مجرای ادراکی خاص به دست آمده اشست، شیوه اثباتی آن نیز باید بر پایه همان روش و از طریق همان قوّه و مجرای ادارکی خاص صورت گیرد. نمیتوان اثبات یک شیء عقلانی را که با قوّه و ادراکات عقلی صورت میگیرد با قوّه و ادراکات حسی و تجربی و حتی نقلی، سلب یا رد نمود. بر اساس این اصل، نوشتار حاضر به دنبال کشف روش کلامی در اندیشههای اعتقادی و دینی شیخ صدوق است. اگرچه نام روش بر این نوشتار نهاده شد، اما مراد از روش در این پژوهش، نوع قرائت و نگاه، و نیز نوع رویکردی است که اندیشههای کلامی صدوق را در مواجهه با گزارههای کلامی بازخوانی میکند. در این پژوهش برای رسیدن به این مهم از روش تحلیلی ـ توصیفی و از شیوه جمعآوری اطلاعات بر اساس اسناد بهره گرفته شده است. حاصل این نوشتار، عبارت است از اینکه رویکرد شیخ صدوق نسبت به گزارههای کلامی بر اساس عقل سامان یافته است. به عبارت دیگر، خلاف آنچه مشهور است که صدوق یک متکلم نقلی و اخباری است، شایسته است وی را یک متکلم عقلگرا دانست تا یک اخباری و محدث صرف.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت لازم در اصول عقاید(اصول دین)
نویسنده:
رحمت الله کریم زاده، محمد اسحاق عارفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: جامعة المصطفی العالمیة,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصول عقاید
,
معرفت اصول دین
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فقه
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
مؤمن ,
معرفت ظنی ,
احکام خداشناسی ,
اهل بیت(ع) ,
اعتقاد جازم ,
یقین منطقی ,
تعارض علم و دین ,
حکومت امام علی (ع) ,
قرآن ,
کافر ,
یقین ,
اعتقاد علی ما فی الواقع ,
لزوم یقین در اصول عقاید ,
تلازم ایمان و علم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
چگونگی معرفت در اصول دین یکی از مباحث مهم در حوزه معرفت دینی به شمار میآید. اصل مسئله این است که چه نوع معرفتی در اصول و اعتقادات دینی لازم است، آیا معرفت یقینی لازم است یا معرفت ظنی هم کفایت میکند؟ دیدگاههای گوناگون و سخنان مختلف بلکه متناقضی در این باب گفته شده است. در این نوشتار، پس از طرح و بررسی دیدگاهها به بررسی مقتضای اصول اعتقادات و محتوای ادله در این باب پرداخته شده و این مطلب به دست آمده است که در مرحله نخست، یقین منطقی نسبت به اصول عقاید لازم است و اگر این نوع معرفت برای کسی امکانپذیر نباشد، اعتقاد جازم ضرورت دارد و اگر این نوع معرفت نیز میسور نباشد، اعتقاد علی ما فیالواقع ضروری است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی «توحید» از نظر سید حیدر آملی(ره) و امام خمینی(ره)
نویسنده:
عظیم حمزئیان، علی سنایی، طوبی رشیدی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: جامعة المصطفی العالمیة,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سید حیدر آملی
,
امام خمینی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
عرفان شیعی
,
عرفان نظری
,
خداشناسی عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
03. انسان شناسی Human nature ,
فطرت(کلام) ,
توحید عملی ,
معرفت شناسی توحیدی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
مراتب توحید ,
وحدت حق ,
توحید صفاتی(فلسفه)) ,
توحید علمی (الهیات بالمعنی الاخص) ,
قرآن ,
تکبیر ,
تسبیح ,
توحید قلبی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
هستی شناسی توحیدی ,
تقسیمات توحید ,
کیفیات توحید ,
انسان شناسی توحیدی ,
توحید اولیا ,
توحید انبیا ,
ارکان توحید ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
مرتضی مطهری
,
جعفر سبحانی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
چکیده :
مسئله توحید یکی از مسایل مهم در حوزه کلام، عرفان و فلسفه اسلامی محسوب میشود. در این مقاله دیدگاههای سید حیدر آملی(ره) و امامخمینی(ره) در این مسئله با رویکرد کلامی ـ عرفانی بهویژه عرفان نظری، مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفته است. سید حیدر آملی در آثار خود، در تعریف توحید و جایگاه و اقسام آن به تعریفناپذیری و درجات آن پرداخته و توحید اهل شریعت، طریقت و حقیقت را از یکدیگر تفکیک نموده است. از سوی دیگر، امامخمینی(ره) درباره بساطت و وحدت حق و معنای لغوی آن بحثهایی را مطرح کردهاند. در مورد اهمیت و جایگاه آن در سه حوزه هستیشناسی، معرفتشناسی و انسانشناسی توحیدی، سیدحیدر آملی(ره) بر فطرت تأکید بسیار نموده و امامخمینی(ره) بر توحید علمی، قلبی و عملی توجه داشته است. در مورد تقسیمات و درجات و ارکان توحید نیز اشتراکها و اختلافهایی میان دیدگاههای آنها وجود دارد. امامخمینی(ره) بر وجه حجاب قرارگرفتن علم توحید در مسیر حق تأکید نمودهاند و مرحوم سیدحیدر آملی بر اصلی و پایهای بودن این علم نسبت به تمامی علوم؛ البته اشتراک دیدگاههای این دو متفکر در این مسئله زیاد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قواعد عام در فهم آیات و روایات عرفانی و اخلاقی از منظر کتاب سرالاسراء
نویسنده:
مصطفی همدانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت عرفانی
,
اخلاق در قرآن
,
سرالاسراء
,
تعلیم اخلاق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
آیات و روایات عرفانی
,
علی سعادت پرور
کلیدواژههای فرعی :
استوی بر عرش ,
ملکوت ,
آخرت گرایی ,
نگرش توحیدی ,
فطرت(کلام) ,
ارتباط اجتماعی ,
توصیه تربیتی ,
راز آفرینش ,
قرب الهی ,
قرآن ,
قواعد فقه جعفری (امامی) [منبع: اصطلاحنامه فقه] ,
اعتدال ,
توکل ,
ذکر ,
رضا ,
ورع ,
ذکر قلبی ,
اعتدال در زندگی ,
حب دنیا ,
غفلت ,
آداب عزلت ,
حیات باطنی و معنوی ,
نکوهش دنیا ,
حدیث معارج ,
تعلق خاطر انسان به موجودات ,
ملاک انتخاب همنشین ,
ستایش فقر ,
نکوهش غنی ,
کمالات انبیاء ,
ارزش گذاری رفتار اخلاقی ,
التزام به شرع ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
جعفر سبحانی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
سِرُّالإسراء تألیف استاد عرفان و اخلاق معاصر، مرحوم آیتالله سعادتپرور است که با روشهای اجتهادی به استنباط معارف عرفانی و آموزههای اخلاقی از کتاب و سنت پرداخته است. این تحقیق، به تدوین قوانین عامی میپردازد که در پسْزمینۀ روش مؤلف کتاب سِرُّالإسراء برای فهم آیات و روایات عرفانی و اخلاقی و یا در صدور توصیههای تربیتی بر اساس کتاب و سنت به کار رفته است. این قواعد، هموزن قواعد فقهی در دانش فقه و دارای همان کاربرد و کارکرد در حوزۀ عرفان و اخلاق اسلامی است؛ و برای نخستین بار، در این تحقیق، به عنوان حوزهای نو در عرفان و اخلاق اسلامی معرفی میشود. تحقیق حاضر با روش کتابخانهای و بر اساس شیوۀ استقرائی (تحلیل تماتیک) با بررسی صدها نمونه از روش استاد فقید، در استنباط از آیات و روایات اخلاقی در این کتاب، توانسته نُه قاعدۀ کلی حاکم بر روش ایشان را استخراج کند و مصادیق و کارکردهای این قواعد را نیز نشان دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 177
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی شواهد نصب الهی امام با تکيه بر روايات کتاب کافی : سال دوم، شماره 6 : امامت پژوهی
نویسنده:
سیدهادی سید وکیلی, صفیه سهرابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جایگاه امامت
,
افتراض طاعت
,
آیات امامت
,
امام
,
امامت
,
تعیین امام
,
خلافت الهی
,
شرایط امام
,
نص(امامت)
,
نصب امام معصوم
,
نصوص صریح امامت علی علیه السلام
,
امامت امام علی(ع)
,
اعلان امامت علی (ع)
,
نصب الهی امام (ع)
,
اصطفاء
,
اصول کافی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
امامت در تشیع
,
امامت پژوهی
,
روایات کتاب کافی
,
شواهد نصب الهی امام
کلیدواژههای فرعی :
افضلیت امام (ع) ,
وجوب اطاعت امام ,
عصمت امام (ع) ,
آیه 073 انبیاء ,
آیه تبلیغ ,
نصب ,
سوره زخرف ,
آیه 32 فاطر ,
آیه 030 بقره ,
آیه 124 بقره ,
آیه 124 انعام ,
آیه 40 یوسف ,
آیه 59 نمل ,
آیه 59 نساء ,
آیه 55 مائده ,
آیه 61 آل عمران ,
آیه 28 ابراهیم ,
آیه 75 نساء ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
چکیده :
در اين مقاله شواهد روايی نصب الهی امام در مباحث مورد اتفاق امامیه ـ به ویژه با اشاره به روایات کتاب کافی کلینی به عنوان منبع اصلی اعتقادی و فکری شیعه ـ مورد بررسي قرار گرفته اند؛ به این صورت که ابتدا مفاهیم «امام»، «امامت» و «نصب» و پس از آن ويژگی های امام ـ كه می تواند شاهد و نشانه ای برای انتصاب الهی وی باشد ـ بررسی شده اند. از مهمترين ویژگی های امام می توان به عصمت، علم، افضلیت و افتراض طاعت اشاره نمود. در این مقاله شواهد به گونه ای ذکر شده اند که جایگاه الهی امام در اندیشۀ شیعه به صورت واضح تبیین و نشان داده شود که نگاه شیعیان به امام به عنوان حجت الهی و خلیفۀ خداوند به گونه ای است که نمی تواند حاصل انتخاب فرد توسط دیگران و یا اهل حل و عقد باشد. همچنین چنین جایگاهی نمی تواند حاصل سیر طبیعی پیشرفت معنوی بشر ـ که در نظریۀ علمای ابرار مطرح می شود ـ باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آراء متکلمان و آیات مورد استفاده ایشان در اثبات عصمت انبیاء
نویسنده:
زهرا مصطفوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نبوت
,
عصمت انبیاء
کلیدواژههای فرعی :
فخر رازی ,
نبوت ,
حضرت موسی (ع) ,
شیخ کلینی ,
شیطان (ابلیس) ,
تحریف قرآن ,
اسرائیلیات ,
تفسیر موضوعی قرآن ,
جواز کافر شدن پیامبر ,
عصمت مطلق ,
عصمت در مقام تلقی و ابلاغ وحی ,
عصمت در اعتقادات دینی ,
عصمت در اعمال دینی ,
گناه کبیره ,
گناه صغیره ,
ادله قرآنی عصمت ,
میزان دلالت ادله قرآنی عصمت ,
تقیه و اظهار کفر ,
گناه سهوی ,
گناه عمدی ,
عدم عصمت پیامبر پیش از رسالت ,
عدم عصمت از صغائر ,
عصمت از رذائل اخلاقی ,
برهان خلف عصمت ,
تبعیت از پیامبر ,
ظالم بودن پیامبر ,
حضرت شعیب (ع) ,
حزب شیطان ,
امام علی بن موسی الرضا ,
قرآن ,
پیامبر ,
علامه محمدباقر مجلسی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
پیامبران الهی از هر پلیدی پاک از کفر و شرک و هر اعتقاد فاسدی منزه و از مفاسد اخلاقی مبرا و از ارتکاب گناهان کبیره و صغیره در تمام عمر خویش عمداً و سهوا معصومند این نظریه غالب در میان شیعیان است و در مقابل آن آرای بسیار گوناگونی از جانب دانشمندان علم کلام ابراز شده که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است برای اثبات ابعاد گوناگون این عصمت متکلمان مسلمان به آیاتی از قران کریم استدلال کرده اند این مقاله به جمع آوری بازنگاری و تبیین جزئیات منطقی و مقدماتی ادله قرانی عصمت و میزان دلالت آنها پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
تعداد رکورد ها : 637
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید