جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
علوم سیاسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
تعداد رکورد ها : 467
عنوان :
زمینههای ظهور نئولیبرالیسم به عنوان رهیافت مسلط
نویسنده:
قاسم حیدری نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
لیبرالیسم
,
علوم انسانی
,
فردگرایی
,
جنگ سرد
,
هستیشناسی
,
سوسیالیسم
,
Ontology
,
epistemology
,
individualism
,
liberalism
,
socialism
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتار در گرایش نظری و تحقیق در تفکر سیاسی سید جعفر کشفی
نویسنده:
ابوالفضل شکوهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
علوم انسانی
,
نگرش
,
هستیشناسی
,
hermeneutics
,
mysticism
,
علم تأویل
,
Ontology
,
اصطلاحنامه عرفان
,
زندگینامه
,
biography
,
عقلباوری
,
attitudes
,
Rationalism
,
Speech
,
گفتار
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش هیئت رزمندگان اسلام در تحولات سیاسی ایران
نویسنده:
کمیل خجسته باقرزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
نظام سیاسی
,
هویت
,
کنش گر
,
جمهوری اسلامی ایران
,
رفتار اجتماعی
,
نظام کنش
,
فضای کنش
,
تحول سیاسی
,
هیأت رزمندگان اسلام
,
رابطه میانگروهی
چکیده :
نظام جمهوری اسلامی ایران، برآمده از انقلابی است که بر اساس آرمان و عقیده به پیروزی رسیده است. این نظام، برای حفظ و تثبیت خود نیاز به انتقال ارزشهایش به نسل بعدی دارد و لذا ضروری است که در پی ابزار و روشهایی برای تحقق این مهم باشد. جمهوری اسلامی ایران، در زمانی که حال و هوای انقلابیگری در آن داشت خاموش و کمفروغ میشد، دست به آسیبشناسی و بهسازی خود برای برگرداندن این روحیه زد. از این رو؛ بعد از جنگ و تا اواسط دههی 80، این نظام در برخورد با آسیبهایی که به آن وارد میشد، دو دورهی متفاوت را تجربه کرد. از تدابیری که در این دو دوره برای حفظ انقلاب انجام گرفت، تأسیس و توسعهی هیئت رزمندگان به عنوان یک نهاد حافظ ارزشهای انقلاب در سراسر کشور بود. هیئت رزمندگان اسلام در دورهی سازندگی و در مقابله با آسیبهای تصمیمسازی سیاستگذاران فرهنگی-اقتصادی آن وقت به وجود آمد. پیامهایی که در این دوره هیئت رزمندگان اسلام برای مخاطبانش ارسال میکرد، عمدتاً پیامهای سلبی بود و بیشتر نقش هشداری داشت. دلیل آن هم این بود که هیئت در دورهی تأسیس قرار داشت. لذا راهبردش بر این اساس شکل گرفته بود که جایگاهی برای خود به عنوان یک نهاد مرجع تثبیت کند. هدف هیئت رزمندگان اسلام از این راهبرد این بود که هم نیروهای رزمنده را دوباره جمع کند؛ نیروهایی که بعد از جنگ پراکنده شده بودند، و هم بتواند در مقابل جریانهای انحرافی یا خرافه که داشت درون نیروهای رزمنده رخنه میکرد، ایستادگی کند. در دورهی بعد، هیئت رزمندگان اسلام در مقابل جبههی دوم خرداد و گفتمان ضد ارزشی حاکم بر آن آرایش گرفت. در این دوره رفتار هیئت در مقابل مسائل سیاسی و فرهنگی کشور، هم جنبهی ایجابی به خود گرفت و هم جنبهی سلبی همچنان ادامه یافت.همین رفتارهای ایجابی و سلبی که هیئت رزمندگان با کمک نهادهای پشتیبانش -بهصورت چندلایه- از خود بروز داد، از مهمترین عواملی شد که سرانجام جریان برانداز به اهداف خود نرسد و بر خلاف تصور همگان، مردم در دورهی نهم انتخابات ریاستجمهوری به کاندیدایی رأی بدهند که در شعار و عمل بیشترین قرابت را با ارزشهای انقلاب اسلامی و ارزشهای مطروحهی این هیئت داشت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیب شناسی هویت ملی در ایران
نویسنده:
اکبر قلیپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
ایران باستان
,
هویت اسلامی
,
هویت
,
ناسیونالیسم
,
هویت ملی
,
مدرنیت
,
آسیب شناسی
,
ایران
,
اسطورهها
چکیده :
پرسش از کیستی و هویت افراد، طوایف، اقوام و ملتها از اساسیترین مسایل فکری جامعه بشری بودهاست و افراد و جوامع انسانی از دیر زمان در تکاپوی هویت فردی و اجتماعی خود در دورههای مختلف حیات خویش بودهاند. با تکوین و حاکمیت یک گفتمان هویتی، گفتمانهای هویتی رقیب به حاشیه راندهمیشود؛ ولی هرگز از بین نرفته و مترصد فرصتی است که مجدداً ظهور یابد و حاکمیت خود را احیا نماید.با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص ایران در دورههای مختلف تاریخی، این کشور با گفتمانهای تمدنی بزرگ همسایه بود و رقیب آنها به شمار میرفت. گفتمان تمدن ایران در دورهای از مرزهای چین تا مصر گستره داشته و برخی مواقع نیز مغلوب تمدنهای همسایه شدهاست. تمدن ایران باستان با دین نوظهور اسلام همراه گشت و در رشد و گسترش آن اهتمام ورزید و بعد از یک دوره تاریخی، چنان با هم عجین شدند و گفتمان واحدی با دو جزء جداییناپذیر ایرانی و اسلامی شکل گرفت که قرنهای متمادی این گفتمان بر جامعه ایران حاکم بود.با رویارویی جامعه ایران با جامعه مدرن غرب و آشنایی نخبگان سیاسی ایران آن دوران با تمدن جدید غرب و سرگشتگی از عقبماندگی جامعه خود، برخی از نخبگان سیاسی و روشنفکران ایران هویت خویش را فراموش کرده و به دامان آن درآویختند و در اخذ و توسعه آن کوشیدند. پس از اینکه تمدن مدرن، به دلیل عملکرد خود زیر سوال رفت، بیشتر نخبگان سیاسی و روشنفکران ایران آن دوران، نیم نگاهی به گذشته باستان خود البته با نگاه مستشرقین نمودند.پس از این دوران، سه جریان سیاسی با زمینههای فکری اسلامی، ایرانی و مدرن در مقابل هم شکل گرفتند که سایه کشاکش آنها بر جامعه سیاسی ایران در دوران معاصر سنگینی مینماید. نخبگان سیاسی قاجاریه و پهلوی بدون توجه به بنیانهای هویتی جامعه ایران، در صدد تغییر و اصلاح ظواهر جامعه برآمدند که در هر دوره با عکسالعمل طیف مقابل در جامعه ایران رو به رو گردید و این رویارویی طیفهای جامعه منجر به انقلاب اسلامی شد. حتی بعد از انقلاب تنش لایههای هویتی ادامه یافت. سوال اصلی این تحقیق آسیبشناسی وضعیت هویت ایران است یعنی" هویت ملی ایران در بعد داخلی با چه آسیبهایی مواجه میباشد؟"پاسخ مفروض این سوال یا فرضیه پژوهش عبارت است از: " آسیبهای هویت ملی ایران در بعد داخلی، متأثر از عدم تعامل و توازن بین عناصر فکری تشکیلدهنده آن یعنی ایرانی، اسلامی و تجدد میباشد" که نخبگان سیاسی کشور به جای حل بنیادین مسأله، با تکساحتنگری و اصلاحات صوری و مقطعی، ضمن برانگیختن احساسات سایر جریانها، عکسالعمل آنها را در پی داشته و در نتیجه، جامعه ایران را از رسیدن به سامان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باز داشتهاست. نتیجه مهم تحقیق حاضر این است که با تلفیق سه گفتمان باستانی، اسلامی و تجدد، تعریفی فراگیر از هویت ملی ایران ارائه شود تا منافع همه جریانهای فکری و هویتی جامعه را در برگیرد و جامعه ایران را به سامان برساند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم آزادی در اندیشه سیاسی آیت ا... جوادی آملی
نویسنده:
عبدالله حاجیزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
مردم سالاری
,
هستیشناسی
,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
آزادی
,
آزادی تشریعی
,
آزادی تکوینی
,
حکمت متعالیه
,
اصالت وجود
,
عدالت
,
اندیشه سیاسی
,
آیت اله جوادی آملی
چکیده :
آزادي، مفهوم جديدي است كه با ابعاد و عناصر مختلف آن، تنها در دوره اخير مورد توجه انديشمندان غربي قرار گرفته و در كشاكش نهضت ناتمام مشروطيت ، وارد انديشه ايران و ايرانيان و بيش از آن، متفكران مسلمان شده است؛ از اين رو دچار فقر ادبيات و غناي تئوريك است.در مقابل،برخي بر اين باورند كه گرچه مسئله آزادي با مصاديق جديد، تولد يافته ارزشها و توليدات مدرن است، اما نميتوان محتوا و مضاميني از مصاديق آن را در زندگي قديم و منابع دینی نيافت؛ به رغم استدلالهايي كه در اين زمينه ارائه ميشود، نگارنده ،مدعي است كه متفكران مسلمان ، به ويژه در دورههاي اخير- از جمله آیت ا... جوادی آملی- هر يك، با نگره و رويكرد خاصيبه مسئله آزادي توجه کرده اند . گویی اينكه اين موضوع از سويي مسئلهاي نو پديد نيز به شمار ميآيد. پرسش اصلی این است که مفهوم آزادی در اندیشه سیاسی آیت ا... جوادی آملی را چگونه می توان تبیین کرد؟فرضیه اصلی آن است که ایشان، از منظر و مشرب فکری حکمت متعالیه می کوشد از سویی دغدغه سازگاری و ناسازگاری مفهوم آزادی با آموزه های دینی را مورد توجه قرار داده و از طرف دیگر به یک مفهوم اسلامی از آزادی، دست یابد.همچنین وی با معرفی شریعت، به عنوان مرجع تحدید آزادی،با ارائه آزادی تشریعی و تکوینی، آن را به آزادی سیاسی پیوند می دهد و اقسامی از آزادی را شناسایی و نسبت آن با سایر مفاهیم مرتبط از قبیل عدالت،امربه معروف و نهی ازمنکر، ولایت، قانون ... در حوزه روابط سیاسی، اجتماعی را مشخص می کند. دانش سیاسی در منظومه فکری صدرالمتألهین، از چه جایگاهی برخوردار است ؟ فرض اولیه این است که، هر چند ملاصدرا ، اثر مستقلی درباره سیاست ندارد اما در آثار خویش به کرات و به صورت پراکنده از جوانب مختلف درباره معرفت سیاسی به تأمل پرداخته است.در پاسخ به پرسش فرعی جایگاه حکمت متعالیه در نظام اندیشگی آیت ا... جوادی آملی ، از نظر نگارنده در نظام اندیشگی آیت ا... جوادی آملی ، امتياز حكمت متعاليه از ساير علوم الهي، مانند عرفان نظری، حكمت اشراق، حكمت مشاء، كلام و حديث، با اشتراكي كه بين آنهاست، در اين است كه هر يك از آن علوم به يك جهت اكتفا مينمايد ليكن حكمت متعاليه كمال خود را در جمع بين ادله ياد شده، جستجو ميكندو حکمت متعالیه در بحث معرفت و شناخت به مثابه میزان است .فصول مختلف پژوهش در جهت تحقق فرضیه های اصلی و فرعی سازماندهی شده استوحکمت متعالیه به عنوان مبانی نظری پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است . در این فصل سعی شده است ، به بازنمایی اندیشه آیت ا... جوادی آملی نسبت به حکمت متعالیه نیز، مبادرت شود. از مبانی فکری وی و نیز زندگینامه و زمانه آیت ا... جوادی آملی در فصل دوم گفتگو شده است . فصل سوم ، عهده دار تبیین مفهوم آزادی در اندیشه سیاسی آیت ا... جوادی آملی،در ابعاد؛ تبیین مفهوم آزادی ، حدود ، اقسام و نسبت آزادی با سایر مفاهیم مرتبط می باشد .یافته های پژوهش از این امر حکایت دارد که در منظومه فکری آیت ا... جوادی آملی ، هيچ ارزشي در اسلام به اندازه ارزش آزادي نيست و از منظر وی ، تبیین معناي آزادي از صنف مفهوم است و نه ماهيت؛ از اينرو، حدّ و رسم ماهوي ندارد و نميتوان آن را با جنس و فصل و... شناخت؛ بلكه فقط از راه تحليل مفهومي ميتوان به معناي آن پي برد و حقيقت خارجي، يعني همان آزادي حقيقي از سنخ هستي است؛ از اينرو، دارایتشكيك و مراتبي فراوان است . در مقوله تشکیک وجود ،بالاترين مرتبه آزادي از آنِ ذات مقدس ربوبي است.در مرتبه بعدي آزادي وافر، از آنِ فرشتگان بزرگ الهي، عقول عاليه و ارواح متعالي انبيا و معصومان است. پس از آنان نيز ، در ميان انسانها هر كس از بند تن و قيد طبيعتْ رهيدهتر و با كمالات علمي و عملي همآغوشتر باشد، سهم بيشتري از آزادي حقيقي خواهد داشت .در نظام اندیشگی استاد جوادی آملی ،انسان در انتخاب راه و عقيده اجبار پذير نيست. انسان در نظام تكوين آزاد است، امّا، نميتواند فراتر از قانون عليّت، كاري انجام دهد. در نظام تشريع ،مطلقاً سخن از آزادي و اختيار نيست؛ بلكه انسان به لحاظ قوانين شرعي حتماً بايد مطيع باشد. پس از تبیین و اثبات لزوم محدویت آزادی از منظر ایشان، در منظومه فکری وی، مُحَدِّد آزادي نميتواند عنوان عدالت، حقوق بشر، دمكراسي و مانند آن باشد؛ زيرا اگر تحديد كننده خودْ داراي حدود مشخص نباشد، هرگز توان تحديد چيز ديگر را ندارد. تنها عاملي كه ميتواند حدود آزادي را كاملاً تحديد كند، شريعت الهي است . وی همچنین با شناسایی اقسامی از آزادی، ضمن انتقاد ازآزادی موجود در فضای رقیب، نسبت آن با سایر مفاهیم مرتبط در حوزه روابط سیاسی اجتماعی را معین کرده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیبشناسی حکومت از دیدگاه آیتالله نائینی (ره) و امام خمینی(ره)
نویسنده:
مهدیه نجفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
آسیب شناسی
,
علامه نائینی
,
حکومت
,
نخبگان سیاسی
,
حکومت اسلامی
,
آسیب شناسی
,
اندیشه سیاسی امام خمینی
,
امام خمینی
,
سیاست دولت
,
نظامهای سیاسی
چکیده :
یکی از موضوعات قابل توجه در هر نظام و حکومتی آسیبهای آن نظام است. در همین راستا آسیب شناسی حکومت از دیدگاه آیت ا... نائینی و امام خمینی مسأله این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی قرار گرفت. حکومت از دیدگاه این دو اندیشمند، در دو بخش ساختاری و کارکردی قابل طبقه بندی است.با توجه به آنچه در رساله حاضر آمده، اهم دستاوردهای رساله حاضر چنین است: در حوزۀ آسیبهای ساختاری حکومت، آسیب ضرورت تشکیل حکومت که از نظر آیت الله نائینی انحراف حاکمان از انجام امور نوعیۀ مردم است اما از نظر امام خمینی آسیب ضرورت تشکیل حکومت اجرا نکردن احکام اسلام است. در آسیب عناصر و نهادهای حکومت که از آسیبهای ساختاری میباشد، آسیب نهاد رهبری بررسی شد. آیت الله نائینی حاکم و رهبر را پادشاه میداند و بر این اساس آسیب آن را سلطنت نامحدود و تجاوز از انجام امور نوعیه مردم بر میشمرد اما امام خمینی رهبر را ولی فقیه میداند و بر این اساس آسیب آن را بر شمرده است. در بررسی آسیب قوۀ مجریه آیت الله نائینی به طور کلی آسیب قوۀ مجریه را استبدادی شدن قوۀ مجریه بر شمرد اما نهادی بنام ریاست جمهوری را مورد بررسی قرار نداد. اما امام خمینی نهاد ریاست جمهوری را در ذیل قوۀ مجریه به طور مفصل مورد آسیبشناسی قرار داد. در بررسی آسیبهای قوۀ مقننه هر دو فقیه بزرگوار شرایطی را برای نمایندگان در نظر گرفته-اند که نبود آن شرایط در آنها، باعث اختلال در انجام وظایف آنها خواهد شد. در بررسی آسیبشناسی قوۀ قضائیه آیت الله نائینی به طور مختصر و اجمالی این نهاد را مورد آسیبشناسی قرار داد اما امام خمینی به طور مفصل این نهاد را بررسی نمودهاند. در بررسی آسیب مرزهای قدرت دولت که در ساختارهای حکومت جای میگیرد آیت الله نائینی مرزهای دولت را مرزهای ملی میداند در صورتیکه امام خمینی آسیب مرزهای دولت را مرزهای ملی میداند. در بررسی آسیب شبکۀ قدرت دولت که در ذیل ساختارهای حکومت قرار میگیرد. آیت الله نائینی در مورد ورود زنان به درون شبکۀ قدرت اظهار نظر نکردند اما ورود اقلیتها را در حد امور محلی و نمایندگی مجلس پذیرفتهاند و تجاوز از آن حد را آسیب شمردهاند. در ذیل آسیبهای کارکردی حکومت آسیب مرکز تصمیمگیری، آسیب دامنۀ قدرت دولت، آسیب جریان قدرت دولت و آسیب باز خورد حکومت قابل بررسی است. در بررسی آسیب مرکز تصمیمگیری، آیت الله نائینی مرکز تصمیمگیری را فقها و مردم با هم میداند اما امام خمینی مرکز تصمیمگیری را فقیه جامع الشرایط میداند و بر این اساس آسیبهای متفاوتی را برای آن بر می-شمرند آیت الله نائینی و اما خمینی هر دو آسیب قلمرو دخالت دولت را، دخالت دولت در حوزۀ خصوصی افراد میدانند. این دو فقیه بزرگوار آسیب جریان قدرت را یک طرفه شدن جریان قدرت بر میشمرند. آیت الله نائینی و امام خمینی هر دو ترک امر به معروف و نهی از منکر را از آسیبهای باز خوردی حکومت بر شمردهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدلبندی و کاربرد معرفتشناسی هوشمند در آیندهپژوهی سیاسی
نویسنده:
مجید گلپرور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
نظریه انتگرال
,
علوم سیاسی
,
منطق چند ارزشی
,
ایندهپژوهی
,
انتگرال
,
معرفت شناسی هوشمند آینده
,
آینده پژوهی سیاسی
,
رویکرد هولوگرافیک
چکیده :
تحولات شتابان در همهی عرصههای حیات بشری، چشماندازهای پیشین حیات سیاسی را دگرگون کرده و افقهای تازهای را آشکار نموده است. دگرگونیهای بنیادین حاصل شده، شناخت «امر سیاسی» بر بنیادهای موجود را با ناکارآمدی مواجه نموده و استقرار شناخت بر بنیادهای متفاوتی که امکان شناخت آیندههای سیاسی بسیار پیچیده و سیال را فراهم آورد، ضرورت بخشیده است. هدف این پژوهش نشان دادن کاستیها و محدودیتهای بنیادهای شناخت سیاسی کنونی و تبیین بنیادهایی است که با عبور از ساختارها و مرزبندیهای کنونی، از رهگذر به کرسی علم نشاندن دانش آیندهپژوهی سیاسی، امکان شناخت خلاقانهی پیچیدگیهای فزایندهی آیندههای سیاسی را بطوری هوشمندانه فراهم آورد. مدل بکار گرفته شده برای تبیین بنیادهای شناخت هوشمند آیندههای سیاسی، مدل هولوگرافیک، رویکرد آن انتگرال و روش برگرفته از این رویکرد روش AQAL و IMP است تا به یاری آنها، بتوان آیندههای سیاسی را همزمان، از همهی منظرهای فردی/ جمعی و درونی/ بیرونی و بر اساس همهی مراتب آگاهی فردی/ اجتماعی مورد تبیین قرار داد. با بهرهمندی از مدل, رویکرد و روش مذکور، تلاش گردیده نشان داده شود که به منظور دستیابی به شناختی هوشمند، شناخت آیندههای سیاسی بایستی بر بنیادهایی: فرامتافیزیکی، روابط در عین استقلال جدایشناپذیر بین حوزههای عینی و ذهنی و فردی و جمعی،«امر واقع» گسترش یافتهی درونی/ بیرونی چند واقعیته، ساختار منطقی چند ارزشی و چند منطقی، مفاهیم و سازههای مفهومی دربرگیرندهترِ برهانی/ استعاری و شناخت مبتنی بر همهی مراتب آگاهی، سامان یافته و استوار گردد. در این صورت، آیندهپژوهی سیاسی قادر خواهد بود امر پیچیدهی آیندههایی که با دگرگونی فزاینده همراه است را مورد شناخت قرار دهد. همچنین استدلال گردیده است که شناخت آیندههای سیاسی ضرورتاً بایستی بر بنیادها و مفروضاتی استوار گردد که متضمن شناختی هوشمند باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
تعداد رکورد ها : 467
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید