جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اخلاق
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
تعداد رکورد ها : 1402
عنوان :
نسبیت علم کلام و اخلاق
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل نظری
,
اراده خدا
,
حسن و قبح
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
اخلاق
,
استدلال اخلاقی
,
13. علم کلام
,
خوب
,
بد
,
اوامر الاهی
,
نواهی الاهی
,
استدلال عقلانی
چکیده :
در این مقاله، نسبت بین علم کلام و اخلاق مورد بررسی قرار میگیرد. در ابتدا تعریفی ازعلم کلام و اخلاق ارائه شده است: علم کلام عبارت است از تبیین، اثبات و دفاع برهانی و عقلی از عقاید دینی و اخلاق عبارت است؛ احکامی که عقل عملی در باب حسن و قبح افعال و بایدها و نبایدهای رفتار آدمی صادر میکند. سپس دو دیدگاه در باب نسبت علم کلام و اخلاق مختصراً مورد اشاره قرار گرفته است. 1. علم کلام مقدم بر اخلاق است. 2. اخلاق مقدم بر علم کلام است در دیدگاه اوّل، ابتدا باید خدا و اوصاف او از طریق استدلالهای عقلانی اثبات شود و سپس اخلاق به نظر آنان عبارت است از آنچه که خدا فرمان دهد، خوب و آنچه از آن نهی کند، بد میباشد. در ادامه، اشکالات و پاسخ طرفداران این دیدگاه مطرح شده است. در مورد نگرش دوّم، ابتدا دیدگاه کانت، فیلسوف بزرگ آلمانی مطرح و سپس مورد نقد قرار گرفته است. در خاتمه دیدگاه متفکران اسلامی مطرح گردیده و این نکته اثبات شده است که گزارههای اخلاقی مقدم بر علم کلام است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعلیم و تربیت در اندیشه افلاطون
نویسنده:
خدیجه قربانی سیسخت
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آموزش و پرورش
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
اخلاق
,
هستیشناسی
,
فلسفه افلاطون
,
وجودگرایی
,
نفس (فلسفه
,
هنر و علوم انسانی
,
نفس(فلسفه)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
نفس(فلسفه)
چکیده :
در دیدگاه افلاطون تعلیموتربیت به عنوان فرآیندی انسانی در برگیرندهی تمامی ابعاد وجودی انسان اعم از؛ مادی، معنوی، فردی و اجتماعی است، که قبل از تولد فرد آغاز میشود و تا پایان عمر ادامه مییابد. وی با چنین نگرشی، تعلیموتربیت آگاهانه انسان را، مهمترین هدف فلسفهورزی خویش در بزرگترین اثرش(یعنی رسالهی جمهوری )قرار میدهد.اندیشه تربیتی افلاطون مبتنی بر برخی ریشههای تاریخی است که زمینهی ظهور و بروز آن را فراهم نموده است. اثر حاضر ضمن بررسی اجمالی ریشههای تاریخی تعلیموتربیت افلاطون، مبانی فلسفی این اندیشه را در چارچوب نگاه افلاطون به مباحثی همچون: اخلاق، فضیلت، معرفت، عدالت و...مورد توجه قرار میدهد و به بررسی نظام تربیتی رسالهی جمهوری می-پردازد. جامعنگری و ایدهآلگرایی تربیتیافلاطون اگرچه زمینه را برای ظهور اندیشههای متفکران پس از وی فراهم کرده است ولی بدلیلنفوذ و سیطرهی برخی از شرایط زمانی و قومی بر تفکر افلاطون در معرض نقدهای جدی قرار دارد. با صرف نظر از دستورات تربیتیایکه متأثر از شرایط زمانی و آداب و رسوم قومی است، ارزش رساله جمهوری به عنوان یک اثر تربیتیِمهم همچنان قابل توجه است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هدف غايى تربيت اخلاقى در قرآن از منظر تفسير «الميزان»
نویسنده:
يونس حسنى ، احمد فقيهى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت
,
اخلاق
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
میزان
چکیده :
«تربيت اخلاقى» عبارت از فرايند زمينه سازى و آموزش و به كارگيرى راه كارهاى معرفتى و انگيزشى و عملى و رفع موانع به منظور تزكيه نفس و رشد و شكوفايى انسان براى نيل به كمال نهايى است. براى تربيت اخلاقى، اهداف متعددى در ابعاد بينش، گرايش و رفتار آدمى ترسيم مى شود كه در مجموع، همه اين اهداف در راستاى هدف نهايى واحدى قرار مى گيرد. هدف پژوهش حاضر ارزيابى برخى ديدگاه هاى مطرح شده براى هدف غايى و تبيين تعابير ناظر به آن و واكاوى ارتباط و نسبت بين آنها و در نتيجه، بيان هدف غايى براى تربيت اخلاقى در قرآن كريم از نگاه تفسير الميزان است. پژوهش حاضر با روش توصيفى و تحليلى، به اين موضوع پرداخته است. عناوين «هدايت»، «عبادت»، «سعادت»، «فوز» و «فلاح»، «رحمت»، «قرب» و «رضوان الهى» در قرآن كريم، مشير به هدف واحد نهايى است. با بررسى نسبت اين تعابير با يكديگر و تبيين نقش مقدمى بودن برخى از آنها نسبت به برخى ديگر، نيل به قرب و رضوان الهى به عنوان هدف غايى تربيت اخلاقى، حاصل پژوهش حاضر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین وتحلیل اخلاق پزشکی با تأکید بر مسئله های مبتلا به در کُردستان عراق
نویسنده:
سه رکه وت رسول حسن
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق حرفه ای
,
اخلاق
,
رحم
,
اخلاق پزشکی
,
سقط جنین
,
شبیهسازی
,
لقاح کمکی
,
اهداء عضو
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
در جامعه پزشکی طرح بحث فلسفه اخلاق به دلیل اهمیت حرفه پزشکی از جایگاه ویژهای برخوردار است. لذا در این پایان نامه سعی برآن است که به طور عمومی بر مباحث اخلاق پزشکی، مطالب متعارف این علم بررسی و آشانایی پایهای از اخلاق پزشکی و موضوعات آن فراهم شودو بر این اساس شناخت صحیح و کامل از موضوع راهکارهای علمی و قابل قبول مباحث اخلاق در کردستان عراق شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.بنابراین انتخاب این موضوع (تبیین و تحلیل اخلاق پزشکی با تأکید بر مسألههای مبتلا به در کردستان عراق) بر اساس مباحث مهم اخلاق پزشکی در کُردستان عراق میباشد در این راستا آموزش اخلاق پزشکی در دانشگاهها برای رشتههای مرتبط با درمان، حقوق بیماران، پیوند و اهدای عضوو مرگ مغزی، رحم جایگزین، سلولهای بنیادی، شبیهسازی و لقاح مصنوعی، سقط جنین، آسان میری مورد ارزیابی قرار گیرد، تا شاید بتوان در اتخاذ موضعی مناسب به مثابه امری که خواه ناخواه با آنها مواجه میشویم، یاری رساند.در پایان نیز سعی بر آن است که از طریق بررسی پیشینه تاریخی و مفاهیم بنیادین، موافقان و مخالفان، بطور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد، به همین دلیل حاصل تلاش به نحوی است که قضاوت نهایی را به مخاطب و خواننده واگذار میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سپهرهای هستی در تفکر کرکه گور
نویسنده:
زهرا رجبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
هستی
,
ذهن
,
ازدواج
,
استحسان
,
اخلاق
,
طنز و مطایبه
,
اضطراب
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
کییرکگور، سورن
چکیده :
سپهرهای هستی یکی از کلیدیترین اندیشههای کرکهگور است که تا حدی موجب منحصر به فرد بودن اندیشهی او گردیده است. دغدغه اصلی کرکهگور انسان و احوالات وجودی او است. وی قائل به سه سپهر استحسانی، اخلاق و ایمان است که آنها را سپهرهای هستی نامیده است. منظور از سپهرهای هستی، طریقههای مختلف زندگی است که هر یک از آنها از لحاظ غایت و مقصد با یکدیگر تفاوت دارند. نخستین سپهر، سپهر استحسانی است که فرد فقط برای ارضای تمناهای شخصیاش زندگی می-کند و به دنبال خوشگذرانی و رضایتمندی امیال خود است. سپهر دوم، سپهر اخلاقی است که فرد به فکر انجام دادن تکلیف بر مبنای کلی است. سپهر سوم، سپهر ایمان است که منشاء ارتباط مطلق با خداوند است. ایمان مورد نظر کرکهگور نه تنها فراتر از عقل است، بلکه در برابر عقل قرار میگیرد. ایمانی که باید به نحو انفسی به دست آید، نه به طریق آفاقی. ایمان دلبستگی شورمندانه و بیحد و حصر به خداوند است. از نظر وی سعادت و غایت ابدی در سپهر ایمان به وقوع میپیوندد. به اعتقاد وی گذر از یک سپهر به سپهر دیگر با جهش امکانپذیر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلایل عقلی و قرآنی بر حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال
نویسنده:
حسن صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : مووسه آموزش و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره
,
حسن و قبح
,
حسن و قبح ذاتی
,
شیعه اثنی عشری
,
قاعده حسن و قبح شرعی
,
معتزله
,
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
قاعده حسن و قبح عقلی
,
عقل و دین
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
استحقاق عقاب ,
استحقاق مدح ,
افعال اختیاری ,
استحقاق ذم ,
قضایای اخلاقی ,
سعد الدین تفتازانی ,
تفاوت مومنان و گناهکاران ,
آثار حسن و قبح ذاتی ,
هدفداری عالم ,
پاداش احسان ,
اخلاق ,
آیت اله جوادی آملی ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
یکی از مسائل اختلافی میان عدلیه (امامیه و معتزله) و اشاعره، حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال است. عدلیه به حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال اعتقاد دارند؛ لکن اشاعره، حسن و قبح ذاتی و عقلی را انکار نموده، به حسن و قبح شرعی باور دارند. از دیدگاه عدلیه، بهویژه امامیه، برای حسن و قبح افعال دلایل گوناگون عقلی و نقلی وجود دارد و پذیرش این مبنا، آثار فراوانی در خداشناسی، راهنماشناسی، اخلاق و احکام دارد.<br /> <br /> این نوشتار، با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی دلایل عقلی و قرآنی بر اثبات حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال میپردازد. مهمترین یافتة پژوهش آن است که بر اساس دلایل عقلی و آیات قرآن، حسن و قبح افعال ذاتی است، نه اعتباری؛ و عقل، حسن و قبح افعال را درک میکند؛ و نیز بسیاری از مسائل اعتقادی و ضروری اسلام، وابسته به حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال است.<br /> <br /> کلیدواژهها: حسن و قبح، حسن و قبح ذاتی، حسن و قبح عقلی، حسن و قبح شرعی، امامیه، معتزله، اشاعره
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اخلاق خوارج با تکیه بر سیره ی علوی و متون تاریخی
نویسنده:
ابتسام مزرعاوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اخلاق
,
اخلاق فردی
,
اخلاق اجتماعی
,
خوارج (مذاهب اسلامی)
,
خوارج
,
اخلاق فردی
,
اخلاق اجتماعی
چکیده :
چکیدهاین نوشتار به تعیین حدود ومرزهای اخلاق فردی واجتماعی و رابطه آن ها با یکدیگر و همچنین چکیده ای از تاریخ خوارج و اخلاق فردی واجتماعی آنان می پردازد. در این راستا اخلاق فضیلت و عدالت، به عنوان مقدمه ای ضروری برای درک بهتر مباحث فوق، مورد واکاوی قرار گرفته است. با توجه به تقسیم فضایل به فضایل فردی واجتماعی و نیز تقسیم عدالت به عدالت فردی و اجتماعی، اخلاق به دو قسم فردی و اجتماعی تقسیم می شود. با در نظر گرفتن تعاریف و تقسیمات گوناگون از اخلاق فردی و اجتماعی، در این پژوهش،نمونه هایی ازاخلاق فردی همچون : استقامت، عفت، فرو خوردن خشم، راستی، فروتنی، اطاعت از اوامر الهی،عفو، مسئولیت پذیری، آزادی شخصیت، صبر، بردباری، ترحم، جهاد بانفس،حیاء، شجاعت و شهامت آورده شده، ونمونه هایی از اخلاق اجتماعی از جمله: عدالت، همیاری با دیگران، صلاحیت عمومی، تعاون، وفای به عهد، امانت، اطاعت از رهبر، مسالمت، گذشت، بخشش، الفت، دوستی، ترک حقد وکینه، مروٍّت، ترک عناد ودشمنی، خوشرفتاری با همسرو خانواده، خیر بودن برای اهل،اصلاح میان مردم، خدمت به یکدیگر و مراعات حقوق همدیگر بیان شده است.بنابراین مباحثی از قبیل تصرف در امانت، نظام ناپذیری، شیوه ی برخورد امام با خوارج ، ذیل اخلاق اجتماعی خوارج قرار می گیرد و در ادامهاخلاق خوارج و رابطه های آن ها با همدیگر، مطرح می شود. از جمله نتایج بدست آمده از این رساله، نقش تنوع شرایط و موقعیت ها در تفاوت رفتارها و برخوردها و نیز اجرا نشدن تمام احکام اخلاق فردی در مصالح اجتماعی است.واژگان کلیدی: اخلاق، خوارج، اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق قدرت در سیره علوی
نویسنده:
امین رحیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
علوم انسانی
,
قدرت
,
اخلاق
,
امام علی (ع)
,
قدرت
چکیده :
این نوشتار ، کوششی در جهت تبیین نظری رابطه اخلاق و قدرت در سیره حکومتی امام علی علیهالسلام است . نگارنده در پی پاسخ به این سئوال اصلی است که نگرش و دیدگاه امام علی علیهالسلام در خصوص رابطه اخلاق و سیاست چیست و چه الگویی ارائه میکند ؟ نشان میدهد که آن حضرت به حدی بهاصول و ارزشهای اخلاق در زمینه قدرت وسیاست پایبند بود که در تزاحم بین اصل قدرت و حکومت و اصول ارزش های اخلاقی و انسانی،به آسانی و بدون کوچک ترین درنگ، قدرت و حکومت را وا مینهد و پایبندی خود به اصول اخلاقی را حفظ میکند.ایشان به لحاظ مبانی فکری خویش از حق و باطل تعبیری کاملاً درون دینی دارند و معتقد هستند که حق سرچشمه الهی دارد و منشأ حقانیت هر امری، دینی و الهی است و ملاک های آن کاملاً معین و مشخص است. و بالتبع در عرصهی سیاست و حکومت نیز اثبات حق و عمل به آن را وظیفه اصلی حاکم میدانند. از این منظر تفکیک اخلاق از سیاست غیرممکن میشود؛ اخلاق جزئی از سیاست میگردد و سیاستی که از مدار اخلاق خارج شود، درواقع از مدار حق خارج شده است. اخلاق مداری درسیاست نتیجهی حق مداری در اندیشهی سیاسی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین نقش راه بردی فرهنگ در زمینه سازی ظهور
نویسنده:
بهرام اخوان کاظمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
معنویت
,
انقلاب اسلامی
,
عدالت
,
تمدن
,
اخلاق
,
امام خمینی
,
زمینه سازی
,
دولت مهدوی
,
اعتلای فرهنگ
,
مولفه های فرهنگی
,
اصلاح انحرافات
چکیده :
بعد توحیدی و معنوی فرهنگ، وجه غالب آن است. به همین دلیل می توان ادیان الهی را مهم ترین خاستگاه فرهنگ های خلاق و مولد به شمار آورد. فرهنگ و فرآیند اصلاح فرهنگی نقش بی بدیل و راه بردی در زمینه سازی ظهور دارد و انقلاب اسلامی و فرهنگی ایران نیز وقتی موفق خواهد بود که در راستای دست یابی به این اهداف اصلاحی و فرهنگی حرکت کند.این نوشتار این مدعا را اثبات می کند که آسیب پذیری و انحطاط در جوامع فعلی، بیشتر از ناحیه فرهنگی است تا تمدنی و تکنیکی. به همین دلیل احیای فرهنگی و اعتلای جوانب معنوی فرهنگ، نقش بی بدیل و راه بردی در زمینه سازی ظهور و حتی در دولت مهدوی دارد و می توان تحقق توحید و سپس عدالت را در اصلاح انحرافات اعتقادی و رفتاری، از مهم ترین مولفه های فرهنگی و راه بردهای دولت مهدوی به شمار آورد. افزون بر این، سایر مولفه های دیگر نیز به تفصیل در این مقاله تشریح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امام خمينی (ره) و چالش در بنيانهای سياسی سکولاريسم
نویسنده:
ابراهیم حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رفتار سیاسی
,
دین
,
دنیا گرایی
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
معاد(کلام)
,
اخلاق
,
چالش
,
معارف اسلامی
,
شناخت شناسی
,
معاد(فلسفه)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
بحث حاضر در پی یافتن پاسخ این سؤال است، چالشهایی که امام رحمة الله علیه در بنیانهای سیاسی سکولاریسم ایجاد کرد چیست؟فرضیه این پژوهش بر این مطلب استوار است که امام در سه ساحت بنیان سیاسی سکولاریسم یعنی در ساحت های عقیده، اخلاق و رفتار سیاسی سکولاریسم چالش بوجود آورده است.از آنجا که دین در برابر دارنده سه بخش باور، اخلاق و احکام است و از طرفی چون امام رحمة الله علیه پارادایم اصلی سکولاریسم یعنی نفی مرجعیت دین در اجتماع را هدف قرار داده، بطور طبیعی، چالش های بنیانی که امام متوجه سکولاریسم نموده نیز درسه حوزه مذکور است.نخست، امام خمینی رحمة الله علیه باورهای اصلی سکولاریسم، یعنی هستی شناسی، انسان شناسی، اصول اعتقادی همچون توحید، معاد، راهنماشناسی ...،را دستخوش بحران نمود. امام رحمة الله علیه اساس تفکر مادی و اصول باورهای سیاسی چنین تفکری را به چالش می کشد و معتقدند مکتب مادی نمی تواند نیازهای واقعی انسان را پاسخگو باشد چرا که معرفت شناسی آن ناقص است.دوم، در حوزه گرایش های سیاسی نیز امام رحمة الله علیه مهمترین رکن اخلاق سیاسی سکولاریسم یعنی عدم دست یابی به حقیقت و نسبی گرایی و پلورالیزم را هدف قرار می دهد. امام، هم در ساحت باور و هم در ساحت اخلاق توهم عدم وجود و عدم اتکاء به اصول ثابت را رد می کند و از اصول ثابت و متغیر اخلاق سیاسی دینی دفاع می کند.سوم، در حوزه رفتار سیاسی نیز امام رحمة الله علیه رفتار سیاسی برآمده از معرفت شناسی ناقص در دو حوزه قبلی را ناکارآمد می داند و غیر مکمل نقیصه های جسمانی و معنوی بشریت معرفی می کند. این رفتار سیاسی چه در قالب مکتب باشد یا نظام سیاسی یا رهبری، یا... در این همه رفتارها سکولاریسم ناتوان از ایجاد جامعه متعالی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
تعداد رکورد ها : 1402
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید