جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 7367
نقش امیر المؤمنین علی (ع) در شکوفایی علم کلام اسلامی در معارف علوی با تکیه بر نهج البلاغه
نویسنده:
نویسنده:فهیمه مغفرت؛ استاد راهنما:عباسعلی فراهتی؛ استاد مشاور :محسن قاسم پور راوندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
از دیرباز دانش کلام به خاطر نقشی که در تبیین صحیح مسائل اعتقادی ایفا می‌نماید، همواره کانون توجّه اندیشمندان بوده است. آنها همواره در پی آن بوده‌اند تا محکم‌ترین و متقن‌ترین و در عین حال ساده‌ترین و روان‌ترین مفاهیم کلامی را در پیچیده‌ترین مسائل و شبهه‌های اعتقادی به مخاطب خویش انتقال دهند؛ هرچند دانش کلام در سده‌های سوم و چهارم نمود بیشتری از خود نشان داده است و در این دوره به رسمیّت شناخته شده است، با این حال به نظر می‌رسد شناخت اول بنیان‌گذار دانش کلام به عنوان پایه‌گذار مفاهیم کلیدی این دانش ضروری است. در این اثر، نگارنده بر آن است تا پس از ارائه تعریفی جامع از دانش کلام، زوایایی روشن از این دانش را بیان نموده تا ضمن تبیین مسائل مهم این دانش، به منشأ پیدایش، شکوفایی و بالندگی دانش کلام در حوزه علوم اسلامی بپردازد؛ از این رو بر اساس تحقیقات بسیار گسترده و با استفاده از منابع و متون کلامی معتبر امامیّه و اهل سنّت این حقیقت به اثبات می‌رسد که منشأ پیدایی علم کلام پس از قرآن و سخنان رسول خدا (صلّی الله علیه و آله سلّم)، اندیشه‌ها و نیز کلمات و سخنان نورانی و تابناک حضرت امیرمؤمنان علی (علیه‌السّلام) است. شیوه تحقیقی اثر حاضر بر اساس فیش‌برداری از متون معتبر کلامی، روایی، تاریخی، رجالی و بصورت کتابخانه‌ای است.
ویژگیهای زن از دیدگاه امام علی(ع) و ارتباط آن با جایگاه و نقش او در جامعه
نویسنده:
نویسنده:زهرا صادق دخت؛ استاد راهنما:پرویز آزادی؛ استاد مشاور :محمدجمال‌الدین خوش‌خاضع
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
موضوع زن، به دلیل جایگاه والا‌ی او در انسان‌ساز‌ی و تربیت نسل‌ها، اهمیّت ویژه‌ای دارد، با توجّه به دیدگاه‌ها‌ی گوناگون در باره‌ی زنان و نقش و جایگاه آنان در جامعه، شناخت هویّت و شخصیّت زنان برای بهره‌گیری از ظرفیّت-ها‌ی وجود‌ی آنان در بستر خانواده و جامعه لازم است؛ پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع دست اوّل در سنّت و سیره‌ی امام علی‌(ع)، درصدد بررسی ویژگی‌ها‌ی زن از دیدگاه امام علی‌(ع) و ارتباط آن با جایگاه و نقش او در جامعه است، امام علی‌(ع)، در برخی از سخنان خویش، به بیان ویژگی‌ها‌ی زنان در بستر زندگی فرد‌ی و خانوادگی اشاره می‌کند و در این‌سخنان، علاوه‌بر معرّفی شخصیّت زنان، به بیان نحوه‌ی حضور و فعّالیت آنان در جامعه و ویژگی‌ها‌ی آنان در ارتباط با همسر و فرزندان می‌پردازد، هم‌چنین آن‌حضرت در سخنان خویش به بیان ویژگی‌ها‌ی اجتماعی زنان که شامل: آسیب‌پذیر‌ی زن که اشاره بر ضرورت مراقبت از او در برابر مردان بیگانه دارد، شر بودن زن که اشاره بر آسیب‌ها‌ی حضور زنان نا‌شایست و فاسد در زندگی خانوادگی و اجتماعی افراد دارد، گزنده بودن زنان در روابط زنا‌شویی که بیانگر اهمیّت مدارا با آنان در زندگی مشترک است و گزنده بودن زن در روابط اجتماعی که بیانگر لذّت گذرا و موقّتی ارتباط نا‌مشروع با زنان و سر انجام دردناک این‌ارتباط که همان نابود‌ی و هلاکت است، می‌باشد، اشاره می‌نماید و مردان را از مشورت، اطاعت، معاشرت و خلوت طولانی و آزار و اذیّت زنان به ویژه در موقعیّت‌ها‌ی خاص بر حذر می‌دارد. با توجّه به ویژگی‌ها‌ی زنان از دیدگاه امام علی‌(ع)، اشتغال آنان در جامعه باید دارای شرایط ویژه‌ای باشد؛ از این رو در پژوهش حاضر نقش و جایگاه زنان در جامعه، با توجّه به ویژگی‌ها‌ی آنان از دیدگاه امام علی‌(ع) با استفاده از بررسی برخی از مشاغلی که زنان در آن مشغول به کار هستند، هم‌چون اشتغال آنان در امور آموزشی، امور خدماتی و قضایی مورد بررسی قرار گرفت و نقاط قوّت و ضعف اشتغال زنان، در این‌حوزه‌ها‌ی شغلی نمایان گشت، از این رو بهترین شغل‌ها برای زنان اشتغال در محیطی امن و سالم است که موجب آسیب‌های جسمی و روحی و ایجاد اختلال در وظایف همسر‌ی و مادر‌ی آنان نمی‌گردد.
تحلیل مهمترین رویکردهای متصوفه به سخنان امام علی (ع) در متون نثر عرفانی تا پایان قرن نهم هجری
نویسنده:
نویسنده:حسین ربیعی مطلق؛ استاد راهنما:علی نوری؛ استاد مشاور :حبیب حاتمی کنکبود
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
جایگاه معنوی امام علی (ع) در عرفان اسلامی بی‌بدیل است. غالب سلسله‌های متصوفه طریقت خویش را میراث آن حضرت(ع) دانسته‌ و به این دلیل، فراوان از گفتار ایشان بهره برده یا اثر پذیرفته‌اند. بر این اساس پژوهنده در این رساله به دنبال یافتن مهمترین رویکردهای این گروه به سخنان آن حضرت(ع) در نثر عرفانی فارسی تا پایان قرن نهم هجری است. شناخت حقیقت تصوف و بن‌مایه‌های فکری صوفیان که بخش ویژه‌ای از میراث مکتوب ما از آن ایشان است، بسیار اهمیت دارد و چون درباره بازتاب کلام امام علی(ع) در نثر متصوفه و رویکردهای چندگانۀ ایشان به گفتار امام(ع)، پژوهش مستقل و گسترده‌ای انجام نگرفته، انجام این تحقیق ضروری نموده است. نتیجه این تحقیق که بر اساس مطالعات کتابخانه‌ای و با بررسی نزدیک به شصت جلد از متون نثر صوفیان، به روش توصیفی-تحلیلی فراهم آمده، یافتن و تحلیل مهم‌ترین رویکردهای صوفیه در این آثار به گفتار امام علی(ع) است: استناد و استشهاد، نقل به فارسی، تأویل، تسامح در نقل روایات، تعظیم یا بیان فضائل، کاربرد‌های نحوی و ادبی، توجیه یا اثبات عقیده، نقل قول غیر مستقیم گفتار امام(ع). رویکرد غالب صوفیه به کلام امامان استناد است؛ موارد قابل توجهی هم روایات را به فارسی آورده‌اند؛ احادیث امام را کمتر تأویل کرده‌اند؛ مفاهیم فراوانی را هم در متون متصوفه می‌توان یافت که متأثر از کلام ایشان است، مثل: دنیا و زهد، عبادت برتر، انقطاع الی الله... . بررسی رویکرد عاطفی-اعتقادی صوفیان به نام و گفتار اهل بیت(ع) بویژه امام علی(ع) هم نشان می‌دهد که این رویکرد در آثار متصوفه روندی تزایدی دارد؛ به عبارت دیگر، تصوف به دلیل ماهیت حقیقی‌اش که چیزی جز معارف الهی اهل بیت(ع) نیست و نیز به دلیل تحولات اجتماعی و سیاسی، در طول تاریخ با گذر از تعصب بسیار بر تسنن و توجه اندک به اهل بیت(ع)، تدریجاً به تشیع نزدیک شده است.
بررسی دیدگاه‌‌های موجود دربارة میراث مکتوب علمی امام علی(ع)
نویسنده:
احمد منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اهل بیت عصمت و طهارت: که مدعیان راستین ولایت و امامت هستند و خود را رهبر و زعیم امت بعد از پیامبر می‌دانند، دارای جایگاه علمی و نفوذ کلامی حتی نزد دشمنان خود بودند.این رهبران و راهبران عالی قدر مکلف به هدایت عباد و رساندن معارف ژرف و عمیق اسلامی به آنان بود.سخنان و علوم رسیده از آنان چنان متقن و مستحکم است که مطابق با فطرت سلیم انسانی است. بر همین اساس است حضرت امام رضا7 فرمودند: «فإنّ الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعون»[1] تاثیر گذاری امامان شیعه در رشد و بالندگی معارف دینی و حیات فرهنگی و اجتماعی و توسعه تمدن اسلامی بر کسی پوشیده نیست. سخنان نغز و حکیمانه، سیره عملی، پروراندن فرهنگ و تربیت شاگردان دانشور و گسترش علم و سیره عملی آنها،از نمونه‌‌ها و مصداقهای بارز آن است. بی شک میزان شخصیت علمی و میراث مکتوب و علمی امام علی‌7 بعنوان امام اول و پدر امامان شیعه و کسی که علوم و دانش پیامبر از طریق ایشان به دیگر امامان رسیده، بر شیعیان پوشیده نیست. اما برای بررسی اقوال و بیان‌‌های پیرامون آن از دو فرقه اسلامی لازم است سنجیده شود تا پی به خرانه علمی خداوند که در نزد ایشان است ببریم.
صفحات :
از صفحه 67 تا 176
تقریب و وحدت در نظرگاه امامان شیعه‌‌
نویسنده:
علی دادرو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از اهداف و آرمان‌های مسلمانان «وحدت اسلامی» است. مصلحان مسلمان همواره در تلاش‌اند تا در جهان اسلام اتحاد و همگرایی به وجود آید. جامعه مسلمانان به دلایلی از همان روز نخستِ پس از رحلت پیامبر9 دچار شکاف شد. اختلاف در طول ‌سالیان دراز پس از پیامبر، آسیب‌های بسیاری بر امت اسلام وارد نموده است. هرچند این وضعیت نمی‌بایست به وجود می‌آمد اما از همان آغاز، امامان و اهلبیت‌‌: که دلسوزترین افراد به حال امّت بودند درصدد برآمدند تا با تدارک راهکارها و در پیش گرفتن رفتارهایی نه‌تنها مانع از آسیب‌های هرچه بیشتر شوند بلکه نوعی از وحدت و همزیستی سودمند را در درون امت اسلام شکل دهند. امام علی7 به‌عنوان مصلح از منادیان و طلایه‌داران اتحاد می‌باشد. او خود را شیفته و حریص‌ترین انسان نسبت به وحدت مسلمانان دانسته و یکی از علل بیست‌وپنج سال سکوت خود در برابر خلفا را حفظ وحدت اسلامی یاد نمود. از سوی دیگر همه مسلمانان را به همسویی و همدلی فراخواند تا اتحاد نهادینه‌شده و شجره طیبه آن به بار بنشیند. امامان و خاندان رسول الله‌‌9 دارای نگاه و نگرش و روش تقریبی و هم گرا بوده و با تأکید بر اُخوّت ایمانی، گفتگوی سازنده، تأکید بر مشارکت پیروان اهل‌بیت در مراسم و مناسک عبادی و اجتماعی دیگر هم‌کیشان، سفارش به برقراری روابط اخلاقی و عاطفی با آنان، ترویج خردورزی و آزاداندیشی و صیانت از یکپارچگی دینی- حاکمیتی در جامعه اسلامی درصدد تأمین تقریب و همگرایی در میان امت اسلام برآمده‎اند
روایات «ثانی اِثنَین» در منظومه‌های عطّارنیشابوری
نویسنده:
احمد احمدی ، سیدمهدی رضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
درپژوهش حاضر به تجزیه و تحلیل و نقدِ روایات منسوب به خلیفه اول در مثنوی‌های اسرارنامه، الاهی‌نامه، منطق‌الطّیر و مصیبت‌نامۀ عطّار نیشابوری تصحیح دکترمحمّدرضا شفیعی‌کدکنی پرداخته شده است. منظور از «ثانی اِثنَین»، «دومینِ دو تن» در پژوهش حاضر تمام روایاتی است که در مثنوی‌های چهارگانه عطار نیشابوری تلمیح به دوم بودنِ ابوبکربن ابی قُحافه بعد از حضرت ‌رسول اکرم؟صل؟ دارند. پژوهش با رویکرد نقد روایت‌شناسی بر اساس مطالعات کتابخانه‌ای، به روش اسنادی، تحلیل و مقایسۀ یافته‌ها انجام شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد شفیعی در تعلیقاتی که بر مثنوی‌های عطّار نوشته‌ است، به پنج حدیث با مضمونِ دوم بودنِ ابوبکر بعد از ‌رسول اکرم؟ص؟ اشاره دارد، اما به تجزیه و تحلیل آنها نپرداخته است. پژوهش حاضر به یازده حدیث منسوب به خلیفه اول در مثنوی‌های عطار نیشابوری دست یافته است که بر اساس مستندات تاریخی، تفسیر و حدیث با تکیه بر اشتراکات فریقین، مورد نقد، تجزیه و تحلیل و تطبیق قرار گرفته‌اند. از یافته‌های دیگر پژوهش حاضر این است که روایات مربوط به خلیفه اول در مثنوی‌های عطار نیشابوری از مناقب مسلّم و قطعی حضرت امیرالمؤمنین؟ع؟ الگو برداری‌ شده‌اند. در نتیجه ماوقع (لانگ) یکی بوده، ولی بوطیقای روایت (پارول) شکل عوض کرده است.
صفحات :
از صفحه 105 تا 132
بررسی شیوه های مدیریتی امیرالمؤمنین  در تعامل با زیر دستان برگرفته از زیارت غدیریه امام هادی
نویسنده:
رضیه سادات سجادی ، زینب سادات رضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نحوه مدیریت امیرالمؤمنین نشان می‌دهد که مدیریت در هر مکان وزمانی سبک خاص خود را می‌طلبد، که به این رویکرد مدیریت اقتضائی گفته می‌شود. این پژوهش با بررسی عبارات زیارت غدیریه، به روش توصیفی _ تحلیلی در صدد تبیین سبک‌های مدیریتی امام علی؟ع؟ مبنی بر شیوه‌های ارتباطی ایشان با زیردستان به ویژه کارگزاران از حیث اخلاقی و عملی است. شیوه‌های مدیریتی امام در زیارت غدیریه را می‌توان به دو بخش صفات اخلاقی و راهکارهای عملی دسته بندی نمود. در بخش صفات اخلاقی؛ عفو و گذشت، خشم و خشنودی برای خدا و تواضع در برابر مردم بویژه مؤمنان و در بخش راهکارهای عملی؛ هدایتگری، به دوش کشیدن بار سختی، کمک بدون چشم‌داشت به فقرا و نیازمندان و تقسیم عادلانه بیت المال را می‌توان بعنوان نمونه ذکر کرد.
صفحات :
از صفحه 133 تا 152
بررسی چگونگی نسبت بین حق‌تعالی وخلق در نگاه عرفانی امام‌علی(ع)
نویسنده:
روح اله جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
حضرت حق تعالی نسبتی با خلق را داراست که از بیانات ژرف امیر مؤمنان حضرت علی (ع)، قابل­استنباط می­باشد. به­جهت خلأ جدی کتب عرفانی از بحث متمرکز و جامعِ نقلی- استدلالی در موضوع و نیاز اساسی به بررسی سنجش ­رانه برداشت­های وحدت وجودیِ بزرگان اهل فن در این باب، پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی نسبت بین حق­ تعالی و خلق در نگاه عرفانی امام علی(ع) در مأثورات حضرت، با رویکرد اسنادیِ معتبر و به روش توصیفی- تحلیلی انجام­گرفته­است. بنا به نتایج یافته­های پژوهش، حضرت حق که مبدأ هستی است در همه عالَم سریان­دارد. خداوند در حدود و مراتب اشیاء داخل نیست و درعین­حال از حیثِ وجودی، از عالَم خارج نیست. این معنا، همان معیّت قیّومی حق تعالی با خلق می­باشد. بنابراین، همه خلق، شؤون و مراتب ظهورِ وجودِ خداوند هستند. البته شأن، هرگز در حدی نیست که معیت با ذات حق داشته­باشد. یعنی هیچ موجودی در مرتبه ذات حق تعالی نیست تا با او معیّت داشته­باشد. به همین جهت، حق تعالی در مقام ذات، تنهایِ تنهاست و در مقام ظهور، دارای معیّت قیّومی با خلق می­باشد. یافته­های تحقیق، تأیید فحواییِ وحدت وجود به معنای صحیح کلمه را نیز دربردارد.
صفحات :
از صفحه 361 تا 376
نقش خانواده و مدرسه در پرورش ارزش کرامت اخلاقى
نویسنده:
حسن رحمان نیا، احمد فقیهى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
چکیده :
پرورش کرامت انسانى را مى توان به عنوان یکى از مهم ترین اهداف در نظام تربیتى اسلام در نظر گرفت. منظور، نه کرامت ذاتى انسان، بلکه کرامت اکتسابى مراد است. شاید بتوان ادعا نمود که غایت همه فعالیت هاى تربیتى شکوفا ساختن و بالفعل رساندن این نوع کرامت در ساحت وجودى انسان مى باشد. این نوشتار با روش توصیفى تحلیلى، از بین عوامل گوناگون تأثیرگذار بر پرورش کرامت، عاملیت «خانواده» و «مدرسه» را مورد بررسى قرار داده است که نقشى ویژه در پرورش کرامت اخلاقى آنها ایفا مى نمایند. برهمین اساس در یک سو، «توجه به جنبه الگویى والدین»، «رابطه عاطفى والدین و فرزندان» و «اعتدال در محبت ورزى» در خانواده؛ و در سوى دیگر، «توجه به اهداف تربیت» و «الزامات اخلاقى مربیان و رابطه آنها با متربیان» و نیز عامل «دوستان و همسالان» در مدرسه، از جمله مؤلفه هایى هستند که متناسب با ویژگى هاى خانواده و مدرسه، محوریت یافته و در شکوفایى و پروراندن کرامت اخلاقى فرد اثرگذار خواهند بود.
صفحات :
از صفحه 107 تا 122
مسائل اخلاقی در مشاوره اسلامی در رابطه با مراجعان
نویسنده:
احمد امامی راد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش درصدد بررسی مسائل اخلاقی است که مشاور اسلامی باید در رابطه با مراجعان رعایت نماید. این پژوهش اسنادی، با بررسی آیات و روایات ناظر به این موضوع، به مسائل اخلاقی زیر در رابطه مشاور با مراجعان دست یافته است: تکریم مراجع، خوش گفتاری و خوش برخوردی، توجه کامل به مراجع و درک کامل وی، عدم سلب اختیار و آزادی مراجع، رازداری، عدم مشاوره با دشمن، خیانت نکردن به مراجع، نصیحت و خیرخواهی، صمیمیت و مهربانی، ایجاد و حفظ شادابی در مشاوره، جرئت و عدم ترس، ارائه مشاوره عمیق، حق مداری، عدم تبعیض، توجه به ویژگی های منحصر به فرد، وفای به عهد، مدارا با مراجع و نادیده گرفتن اشتباه های او، تواضع و دوری از تکبر، رعایت حیا و عفاف و دوری از شهوت پرستی، در نظرگرفتن مصلحت مراجع، دوری از لجاجت و بحث های بی ثمر، ارجاع مراجع در صورت عدم توانایی، عدم سوءاستفاده از موقعیت حرفه ای خود و مراجع، ارائه آگاهی های لازم، رابطه با خانواده مراجع، عدم انتقال نارسایی های شخصی خود به مراجع، و انتخاب همکاران و کارکنان باصلاحیت در مرکز مشاوره.
  • تعداد رکورد ها : 7367