جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
الف: فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی دوره معاصر
>
امام خمینی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
تعداد رکورد ها : 2728
عنوان :
مبانی انسان شناسی وحیانی نظریه پیشرفت با رویکردی عرفانی
نویسنده:
محمدجواد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حی متأله
,
عرفان اسلامی
,
نظریه پیشرفت
,
مبانی وحیانی
,
تجلی گاه حق سبحانه
,
انسان شناسی وحیانی
کلیدواژههای فرعی :
خلق مدام ,
اسمای الهی ,
انسان کامل (کلام) ,
عالم ملک و ملکوت ,
علم نفس ,
اسمای حسنی ,
تعریف منطقی انسان ,
تعریف وحیانی انسان ,
اصول انسان شناسی ,
تکامل پذیری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
چکیده :
انسان موجودی مختار، چندلايه و دارای ساحت های وجودی ملكی و ملكوتی يـا غيـب و شهادتی است كه آينه گردان اسمای حسنای حـق ـ سـبحانه ـ ودارای جـامعيتی اسـت كـه می تواند به مقام تعين اول و ثانی برسد و تا مرز «قاب قوسين او ادنـی» را درنـوردد. چنـين موجودی كه دارای هويت «حی متأله» و ماهيت لاحدی در تعـالی و تكامـل اسـت و نـوع انسانی توان و ظرفيت اكتساب مقام خلافت خدا را داراست، در نظريه پيشرفت وحيانی بـا مبانی عرفانی كمال حداكثری را جستجو می كند و پيشرفت متعالی را در معرفت صائب و عمل صالح و كمال صادق می یابد تا حيات طيبه اش در همه سطوح و ساحت ها تحصيل و تأمين شود. در نوشتار حاضر نيز فرضيه كمالگرايی حداكثری در پيشرفت مبتنی بر مبـانی وحيانی با رويكرد عرفانی كه تنها مكتب اسلام ناب محمدی عهده دار آن اسـت، اثبـات و تبيين شده است. مبانی ای چون: جامعيت انسان در عالم وجود، تجليگاه بودن انسـان بـرای خدای سبحان يا آينه وارگی او از خـدای متعـال، خلـق مـدام و تحـول جـوهری اشـتدادی انسان تا بينهايت، تكامل پذيری حداكثری و ... .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گستره دین و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
نویسنده:
حمیدرضا شاکرین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
پیشرفت
,
گستره دین
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
کلیدواژههای فرعی :
آخرت گرایی ,
دین دنیوی ,
سعادت اخروی ,
دنیاشمولی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
چکیده :
بنياد قرارگرفتن اسلام برای تـدوين الگـوی پيشـرفت مبتنـی بـر مبـانی ديـن شـناختی متعددی است. الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت با دو سطح از مبانی دين شناختی ارتباط برقرار می كند: در لايه زيرين آن دسته از مبانی و زيرساخت های نظری قرار دارند كه توجيه گر ساخت الگو بر اساس دين مبين اسلام می باشد. در لايه زبرين مبانی تمدن ساز و الگو دهنده اسلام واكاوی می شود تا در ساخت الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت به كار گرفته شود. مقاله حاضر بر آن است تا به اختصار يكی از مبانی گونه نخسـت، يعنی گستره شناسی دين را بـاز كـاود. ا يـن دسـته از مبـانی درجـه اعتبـار، توانـايی و ظرفيت دين الهی برای پيشرفت و تمدن سازی و ميزان پاسخگويی آن به نيازهای بشر در اين عرصه را روشن می سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علوم انسانی اسلامی به مثابه کاشف عقلانیت اسلامی
نویسنده:
حسن سبحانی، عطاء الله رفیعی آتانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
عقلانیت دینی
,
عقلانیت عملی
,
عقلانیت دینی
,
عقلانیت اسلامی
,
علوم انسانی (سایر)
,
عقلانیت علمی
,
عقلانیت فازی
کلیدواژههای فرعی :
فلسفه اخلاق (اِتیک) ,
ماهیت انسان ,
انسان شناسی ,
رسالت علوم انسانی ,
قرآن ,
سوژه ,
مسایل جدید انسان شناسی ,
انسان شناسی اگزیستانسیالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه اخلاق اسلامی ,
قرآن ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی) ,
موضوع شناسی سوره ,
رویکرد پوزیتیویستی علم ,
عقلانیت اسلامی عمل ,
اجتهاد فقهی ,
فلسفه اخلاق غربی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در این مقاله با تفکیک «عقلانیت عملی» از «عقلانیت علمی و شناختی» نشان داده میشود که عقلانیت شناختی، مربوط به فاعل شناخت و عالم علوم انسانی است که اعتبار خود را از اعتبار عقلانیت پارادایمهای فلسفه علم میگیرد. اما عقلانیت عمل که به «موضوع شناخت» علوم انسانی مربوط است، اعتبار خود را وامدار فلسفه و نظام اخلاقی است. به علاوه وظیفه عقلانیت شناختی در قلمرو علوم انسانی، فهم روشمند رفتارها و کنشهای آدمی است و از آن جهت که انسانها رفتاری را به عمل میآورند که اخلاقاً درست میدانند، فرضیات در علوم انسانی ـ که روایتی اولیه درباره شناخت کنشها و رفتارهای آدمی است ـ دارای ماهیت اخلاقی است؛ چون نشانگر نظام عقلانیت در عمل انسانها است. اما اثبات فرضیات، با روشهای واقعنمایی علمی، امکانپذیر است. علوم متعارف انسانی عموماً حاوی نظریاتی است که در صدد شناساندن دستگاه عقلانیت در عمل مردمان جوامع غربی است. بر فرض تأیید چنین دستگاهی، درمییابیم که آنها به فلسفه اخلاق زندگی خود پایبندند. در این مقاله نشان داده میشود که عقلانیت اسلامی عمل، یک «عقلانیت فازی» است که میتواند رفتار همه انسانها را توضیح دهد. بنابراین، علوم انسانی اسلامی، جهانیتر از علوم متعارف انسانی است. یادآور میشود که اسلام در این مقاله، برای عقلانیت و علوم انسانی، قیدی شناختی ـ و نه قیدی جامعهشناختی و فرهنگی ـ است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحول نظریه ولایت انتصابی عامه فقیهان به ولایت مطلقه فقیه با رویکرد روششناسی لاکاتوش
نویسنده:
حسین مسعودنیا، حسین توسلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ولی فقیه
,
روش شناسی لاکاتوش
,
مسایل جدید روش شناسی
,
نظریه ولایت انتصابی عامه فقها
,
نظریه ولایت مطلقه فقیه
کلیدواژههای فرعی :
کتاب جواهر الکلام ,
رهبری جامعه ,
ابطال گرایی ,
ولایت عامه ,
اهل بیت(ع) ,
فقیه ,
احکام حکومتی ,
دوران غیبت ,
فقه شیعه ,
راهنمون سلبی ,
راهنمون ایجابی ,
ولایت عامه ,
احکام حکومتی دین ,
ولایت انتصابی فقیه ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
فقیه جامع الشرایط ,
عصر غیبت ,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
روش شناسی پوپر ,
ولایت انتصابی ,
منصب علما ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
شاپا (issn):
0
چکیده :
هر نظریهای برای تداوم خود نیازمند است تا با مقتضیات زمانی و مکانی هماهنگی و تحول یابد. در تحول یک نظریه، باید فرضیههای اصلی یک نظریه را حفظ کرد تا به بن و ریشه آن ضربه وارد نشود. از سوی دیگر، تحول باید بهگونهای باشد که یک نظریه بتواند با شرایط زمانی و مکانی خود وفق یابد. این همان چیزی است که در روششناسی لاکاتوش مشاهده میشود. ایمر لاکاتوش ازجمله فیلسوفان علم محسوب میشود. او منتقد روششناسی پوپر است. پوپر براساس نگرش ابطالگرایانه خود تلاش میکرد تا نظریات بهگونهای مورد ابطال قرار گیرند. سپس، نظریات ابطالشده حذف و نظریات جدید جانشین آن شوند. به نظر لاکاتوش، ابطالگرایی پوپر سعی دارد راهی ارائه دهد که بتوان از طریق آن، با آزمونهای قاطع، بین دو نظریه رقیب قضاوت کرد. بنابراین، او روششناسی متفاوتی با روششناسی پوپر ارائه میدهد. روششناسی لاکاتوش مبتنیبر راهنمون سلبی و راهنمون ایجابی است. این مقاله درصدد ایده و الهامگرفتن از روششناسی لاکاتوش است تا براساس آن بتوانیم سیر تحول نظریه ولایت انتصابی عامه فقیهان، به نظریه ولایت مطلقه فقیه را، بررسی کنیم. تأکید اصلی در ایده و الهامگرفتن از روششناسی لاکاتوش، راهنمون سلبی و راهنمون ایجابی است. بنابراین، این مقاله در صدد تجزیه و تحلیل روششناسی لاکاتوش و انطباقدادن آن با نظریه ولایت فقیهان نیست. تنها به این بسنده میکنیم که پس از ایدهگرفتن از روششناسی لاکاتوش، تحول و تکامل تاریخی نظریه ولایت انتصابی عامه فقیهان به نظریه ولایت مطلقه فقیه را بررسی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیه تجلّی در دیوان امام خمینی (ره)
نویسنده:
محمد بهنام فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی دیدگاه امام خمینی در قاعده لاضرر و مصادیق اجرائی آن در آثار ایشان
نویسنده:
ابوالقاسم رشیدپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
فهرست
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
قم: ,
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
پیوست در منابع دیجیتالی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد جسمانی از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره)
نویسنده:
احمد عاصم آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده
فهرست
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
قم: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
امام خمینی
چکیده :
پیوست در منابع دیجیتالی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه تعلیم و تربیت از منظر قرآن
نویسنده:
حسین هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعلیم و تربیت در قرآن
,
فطرت(کلام)
,
تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر)
,
تزکیه (افعال انبیاء)
,
دانش تربیت
,
تعریف تربیت
,
روش تعلیم و تربیت
,
فرآیند تعلیم و تربیت
,
تربیت
,
تعلیم
,
تعلیم و تزکیه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تعلیم
,
خود سازی
,
تمایز تعلیم و تربیت
,
فرآیند تعلیم
,
واژه های تربیتی
,
عوامل تزکیه
,
روش تربیتی قرآن
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
تعلیم و تربیت
,
عوامل تعلیم و تربیت
,
علم انبیاء
,
رابطه تعلیم و تربیت
,
تزکیه در قرآن
,
آیه 006 تحریم
کلیدواژههای فرعی :
رابطه علم و عمل ,
خلافت الهی ,
علوم ملائکه ,
علم فطری ,
آیه 6 تحریم ,
آیه 31 بقره ,
آیه فطرت ,
متعلم محوری ,
آیه 18 نازعات ,
آیه 18 فاطر ,
آیه 1 علق ,
آیه 114 طه ,
آیه 56 ذاریات ,
آیه 032 بقره ,
آیه 174 بقره ,
آیه 157 اعراف ,
آیه 85 اسراء ,
آیه 49 نساء ,
آیه 32 نجم ,
آیه زکات ,
آیه 33 سوره احزاب (تطهیر) ,
کارکرد تربیتی خانواده ,
انواع تربیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
چکیده :
این نوشتار نسبت تعلیم و تربیت از منظر قرآن کریم را به کاوش نشسته است، رهیافت به چیستی و مفهوم تعلیم و تربیت، تبیین واژگان تعلیمی و تربیتی در قرآن و دیدگاه های کلی درباره نسبت تعلیم و تربیت، مباحث درآمدی بحث را سامان داده است. پیوست ها و گسست های تعلیم و تربیت در ساحت های مفهوم، روش ها، اسباب، عوامل و فرآیندهای تعلیم و تربیت از محورهای اصلی و کلیدی این پژوهش به شمار می رود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 76 تا 113
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن و تربیت فطری
نویسنده:
ابراهیم سجادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ضمیر ناخودآگاه
,
گرایش های فطری
,
03. انسان شناسی Human nature
,
فطرت(کلام)
,
آیات فطرت
,
ناخودآگاه
,
کنفوسیوس
,
دین و انسان
,
انسان و خدا
,
رابطه تاریخ و فطرت
,
امور فطری
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
نابینایی انسان
,
غفلت زدایی
,
تائو
,
شهود فطرت
,
انکار فطرت
,
ضمیر آگاه
,
کوردلی
,
بودا
,
بیداری فطرت
,
فطرت در اسلام
کلیدواژههای فرعی :
حس مذهبی ,
آیه 012 انعام ,
آیه 073 انبیاء ,
آیه صادقین ,
وسوسه شیطان ,
خلق آدم (ع) ,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی) ,
شرارت ذاتی انسان ,
آیه فطرت ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
آیه 044 بقره ,
آیه 138 بقره ,
آیه 213 بقره ,
آیه 157 اعراف ,
آیه 201 اعراف ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
وسوسه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
چکیده :
در این مقاله با مروری بر جایگاه فطرت و حس فطری، در مکاتب غیراسلامی گذشته و حال از قبیل تفکر بودا، تائو، کنفوسیوس، مسیحیت و جریانهای فکری پس از عصر روشنگری، نظریه قرآن توضیح داده میشود. در این بخش مبانی قرآنی نظریه فطرت، عصر بالندگی فطرت، کاهش کارایی فطرت، ناپیدایی حس فطری و سازوکار شهود فطرت به مطالعه گرفته میشود و تحت عنوان اخیر، غفلتزدایی، هشدار در برابر خطر جدایی از فطرت، توجه به سرنوشت امتهای کوردل در گذشته، پرستش و توسعه بندگی، حراست از دل و بهرهگیری از الگو، عوامل مؤثر در این رابطه شناخته میشود. با کاوشی درباره بازتاب شهود، با سه زیرعنوان الهام دل، حقگرایی، بیداردلان و دستیابی به مقام یقین، مقاله پایان مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 42 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سوره عصر، منشور بهره وری قرآن کریم
نویسنده:
مصطفی احمدزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عمل صالح
,
حیات
,
مدیریت اسلامی
,
عبادت
,
نیروی انسانی
,
بهرهوری
,
عوامل موثر بر بهره وری
,
بهره وری در اسلام
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
سوره عصر
,
اخلاص
,
صبر
,
نظام بهره وری
,
سطوح بهره وری
,
بهره وری در قرآن
,
منشور بهره وری
,
ایمان و بهره وری
کلیدواژههای فرعی :
معنای پراگماتیستی ایمان ,
سؤال از عمر ,
غایت آفرینش ,
آیه 210 بقره ,
آیه 65 انفال ,
آیه 61 هود ,
آیه 39 نجم ,
آیه 41 توبه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
امروزه به دلیل کاهش منابع و افزایش جمعیت و نیازها، بهرهوری به عنوان یک اهرم مؤثر در مدیریت و رهبری جامعه، توجه دانشمندان علوم گوناگون را به خود جلب کرده است. در این میان، دین اسلام به عنوان آخرین دین الهی که داعیه ارائه برنامه کامل و جامعِ مورد نیاز انسان معاصر را دارد نیز درباره بهرهوری ـ درست انجام دادنِ کارِ درست، یعنی تلفیقی از کارآیی (نسبت ستاده به داده) و اثربخشی (مقایسه نتیجه با اهداف)- با دیدگاه فرهنگی، بر پایه نظام جامع بهرهوری با تأکید بر نقش محوری انسان، هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی، نکات بدیع و منحصر به فردی را از طریق آیات قرآن کریم و سیره ائمه معصومین (ع) فراروی مسلمانان نهاده است تا در گام نخست درباره آن بیندیشند و در گام بعدی، آموزههای بهرهوری را به کار گیرند. منشور بهرهوری قرآن کریم در سوره عصر گزارش شده است. استفاده بهینه از عمر به عنوان تنها سرمایه زندگی؛ ایمان، به عنوان قوه محرکه و معدن انگیزهسازی انسان که به همراه معرفت، عبادت و یقین موجب افزایش نامحدود بهرهوری در افکار، کردار و گفتار انسان میشود؛ و نتیجه بهرهوری ایمان، که در عمل صالح و مخلصانه رخ مینماید که هم در ارتقای بهرهوری فردی مؤثر است و هم در افزایش بهرهوری اجتماعی و نهایتاً سفارش به حق و صبر، که دو لازمه بهرهوری فردی و اجتماعیاند، از مهمترین ویژگیهای مؤمنان بهرهور در قرآن کریم است که در این سوره کوتاه گزارش شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 314 تا 343
مشخصات اثر
ثبت نظر
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
تعداد رکورد ها : 2728
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید