جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 48
ولايت در عرفان اسلامى‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
به اعتقاد تشيع، مقام «ولايت» مرتبه‏اى است كه در درجه نخست برازنده رسول خدا صلى الله عليه و آله و پس از او اهل بيت عليهم السلام است. عرفان شيعى «ولايت حقيقى» را به طور كامل و تام در چهارده معصوم عليهم السلام مى‏داند؛ امّا پاره‏اى از اهل تصوف غير شيعى بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تکلیف انسان ، خدایی شدن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يك. از نظر قرآن، انسان مسافرى است كه با شتاب و تلاش، در حال سير و سفر است و پايان سير او نيز ملاقات با خداوند است. «2» در اين صورت حركت او سيرى عمودى و طولى (تكاملى و ملكوتى) است نه سيرى افقى و اقليمى؛ زيرا خداوند در منطقه و جايگاه ويژه نيست؛ بلكه ان بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
شرايط  عارف
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ابوعلى سينا در فصل دوم از نمط نهم اشارات، در تعريف «عارف» مى‏گويد:
«و المنصرف بفكره الى قدس الجبروت مستديماً لشروق نور الحق فى سره يخص باسم العارف» «1»
؛ «عارف كسى است كه با فكر خويش [با تمام وجود] به عالم جبروت رو كند و بدون وقفه در پى تابي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عبادات عارفان‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
براى فهم پاسخ اصلى به اين پرسش، توجه به امورى بايسته است:
يكم. عبادت، همان خضوع و خشوع است كه با اعتقاد به الوهيت و ربوبيت معبود انجام مى‏شود. «1» بنابراين عبادت، عملى است كه داراى انگيزه و جهت الهى باشد.
دوم. عبادات يك ظاهرى دارند و يك باطن بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
بيدارى، اولين قدم سير و سلوك‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين مشكل بدين‏جهت است كه ما به خود نيامده و بيدار نگشته‏ايم؛ چرا كه اگر يقظه و بيدارى بود ما به حقيقت گناه واقف شده و از آن دورى مى‏كرديم. براى آنكه حقيقت امر بيشتر روشن شود، توجه به مطالب ذيل ضرورى است. «2» از آثار يقظه، توجه به حقيقت گناه و خطر آن بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
«طىّ الارض»
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
درباره «طىّ الارض» و تحليل عقلانى آن از سوى دانشمندان، نظريات گوناگونى ارائه شده است. يكى از آن نظريه‏ها، نظريه اعدام و ايجاد است كه از ناحيه محى‏الدين بن عربى ابراز شده و بزرگانى نيز آن را پذيرفته‏اند.
طبق اين نظريه، شخص خود را در مكان مبدأ «اعد بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
قدرت معنوى‏ و تفضل الهی
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قدرت معنوى انسان، بر اثر بازگشت روح به اصل خويش حاصل مى‏شود كه بر اثر سير و سلوك به دست مى‏آيد. خروج از قوه و اقتضا و رسيدن به فعليت و «شدن»، سِير ناميده مى‏شود. در طبيعت، هسته و دانه خرما، اقتضاى نخل شدن دارد؛ به اين معنا كه اگر اين هسته، تحت شرايط بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ارتباط «انسان كامل» با مقام خلافت الهى
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
انسان كامل مظهر خليفه خدا است. از آنجايى كه انسان كامل، همان مثل اعلا، مخلوق اوّل و معلول بى‏واسطه مبدأ متعال است؛ به بهترين صورت و كامل‏ترين وجهى، حكايت از حق و كمالات او مى‏كند.
به عبارت ديگر جانشين و خليفه خداوند است. «خليفه» كسى است كه بعدنهج بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ديدن خدا
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ دهى به اين پرسش و سؤالات ديگر از اين نوع (مانند شهود وجه‏اللَّه يعنى چه؟ فناى وجه‏اللَّه يعنى چه؟ چگونگى آنها و ...) مسائل و موضوعاتى است كه يافتنى و رسيدنى بوده و در قالب الفاظ و در محدوده مفاهيم ذهنى نمى‏آيد. دريافت اصل موضوع و چگونگى آنها، از بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عرفان و اسلام‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بايد ملاحظه كرد كه آيا مى‏توان «عرفان و اسلام» را به معناى واقعى كلمه «عرفان اسلامى» دانست؛ يعنى، عرفانى كه برخاسته از متن اسلام و منابع اصيل مذهبى مسلمانان است (مانند علم فقه، حديث، تفسير) و يا آنكه بايد آن را عرفان مسلمانان دانست؛ يعنى، نوعى علم و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 48