جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 48
شك و عرفان‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
گاهى براى سالك در عرفان عملى و نظرى، «شك پويا» حاصل مى‏شود كه موجب «تأمل» در سير عملى و «تفكر» در سير علمى مى‏شود و نتيجه آن خلوص بيشتر در عمل و تقويت بنيان‏هاى اعتقادى است اين نوع شك موجب جرقه‏هاى عرفانى شده و از آن به «شك مقدس» ياد مى‏شود.
اما بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
قدرت معنوى‏ و تفضل الهی
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قدرت معنوى انسان، بر اثر بازگشت روح به اصل خويش حاصل مى‏شود كه بر اثر سير و سلوك به دست مى‏آيد. خروج از قوه و اقتضا و رسيدن به فعليت و «شدن»، سِير ناميده مى‏شود. در طبيعت، هسته و دانه خرما، اقتضاى نخل شدن دارد؛ به اين معنا كه اگر اين هسته، تحت شرايط بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
حصول مكاشفات
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
براى فهم بهتر پاسخ، توجه به چند نكته ضرورى است:
يكم. انسان در قلب «3» خويش، خلاصه مى‏شود و موجوديّت هر كسى در همان خلاصه مى‏گردد كه در قلب هست. همه قواى وجودى انسان- چه قواى ادراكى و چه قواى ديگر- همه از قلب آدمى برانگيخته مى‏شوند و از قلب او فرم بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ولايت تكوينى و خلافت الهى‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يكم. بايد دانست كه مقصود از اين انسان، «انسان كامل» است؛ انسانى كه روحش را از آلودگى‏ها و تعلق‏ها پاك ساخته و خود را به اصل خود رسانده است؛ يعنى، «روح خدا» كه داراى ويژگى‏هاى خاص خويش است. «1» رسيدن انسان به اصل خود، تنها با شكستن خودخواهى و خودبينى بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عارفان و شريعت‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«شريعت» در لغت به معناى راهى در كناره رودخانه است كه دستيابى به آب را آسان مى‏سازد. «2» عارفان شريعت را علاوه بر معناى اصلى و لغوى‏اش، در دو معناى ديگر نيز به كار مى‏گيرند:
1. مجموعه قوانين مربوط به اعمال ظاهرى كه علمى به نام «فقه اسلامى» متكفل بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
نيروى مرتاضان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بدون ترديد، افعال خارق‏العاده‏اى وجود دارد كه يا ما آن را خود ديده‏ايم، يا به حد زيادى براى ما نقل شده كه به آن يقين پيدا كرده‏ايم.
برخى از اينها مستند، به اسباب عادى است كه از چشم حسّى ما خارج است؛ مانند كسى كه دارويى به بدن خود ماليده، داخل آتش بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
جایگاه عرفان در اسلام
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يك. عرفان‏
«عرفان» در لغت به معناى شناخت و شناسايى است و در اصطلاح روش و طريقه ويژه‏اى است كه براى دست‏يابى و شناسايى حقايق هستى و پيوند ارتباط انسان با حقيقت، بر شهود، اشراق و وصول و اتحاد با حقيقت تكيه مى‏كند و نيل به اين مرتبت را نه از طريق بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
دنيا و سير و سلوك‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژه «دنيا» در لغت مؤنث «أدنى» به معناى نزديك‏تر و يا پست‏تر است.
«دنيا» در واقع صفت تفضيلى است؛ اما در آيات فراوانى اين واژه بدون موصوف و در برابر آخرت به كار رفته است. «1» اگر دنيا از «دنائت» باشد، به معناى پست‏تر و اگر از «دنوّ» باشد به معناى بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ارتباط «انسان كامل» با مقام خلافت الهى
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
انسان كامل مظهر خليفه خدا است. از آنجايى كه انسان كامل، همان مثل اعلا، مخلوق اوّل و معلول بى‏واسطه مبدأ متعال است؛ به بهترين صورت و كامل‏ترين وجهى، حكايت از حق و كمالات او مى‏كند.
به عبارت ديگر جانشين و خليفه خداوند است. «خليفه» كسى است كه بعدنهج بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
راه ورود به مسير عرفان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اگر مقصود شما «عرفان نظرى» باشد، براى كسب آن فراگيرى منطق، يك دوره فلسفه اسلامى و سپس برخى از متون عرفان نظرى- چون تمهيد القواعد ابن تركه يا فصوص الحكم ابن عربى- نياز است.
امّا اگر منظور شما «عرفان عملى» است؛ در يك نگاه كلى با دو مرحله مى‏توان به بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 48