جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
پلورالیسم دینی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 63
عنوان :
نظریه ی پلورالیسم دینى و قرائتهاى مختلف از دین را توضیح دهید و تفاوتشان را ذکر کنید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : 1. پلوراليسم به معناى كثرت گرايى است كه در حوزههاى مختلف فلسفهى دين، فلسفهى اخلاق، حقوق و سياست و... كاربردهاى مختلفى دارد و حد مشترك همهى اينها به رسميت شناختن كثرت در برابر وحدت يا انحصارگرايى است. پلوراليسم دينى به معناى انحصار نداشتن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت گرایی دینی
,
13. علم کلام
,
پلورالیسم دینی
,
پلورالیسم دینی
کلیدواژههای فرعی :
قرائت دین ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شبهه: جامعه ای که بر اساس پلورالیسم و کثرت گرایی شکل گرفته باشد ارزش های مثبتی را در خود دارد که در جامعه اسلامی نیست و برای رسیدن به این ارزش ها بهتر است پلورالیسم را بپذیریم.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : نتايج مثبت پلوراليسم ديني: 1 ـ همزيستي مسالمت آميز پيروان اديان: ادعا شده كه يكي از نتايج مثبت «پلوراليسم ديني» مدارا و همزيستي مسالمت آميز پيروان اديان و مذاهب مختلف در يك جامعه است، يعني در مقام عمل، همه به صورت مسالمت آميز، با صلح و صفا در
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت گرایی دینی
,
13. علم کلام
,
پلورالیسم دینی
کلیدواژههای فرعی :
رابطه اسلام و پلورالیسم دینی ,
پلورالیسم حقایق دینی ,
کثرت دینی از نظر قرآن ,
کثرتگرایی دینی ,
پلورالیسم دینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شبهه: پلورالیسم دینى از منابع دینى قابل استنباط هست و اسلام صراط های مستقیم را برای سعادت بشر تایید می نماید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پيش از بيان جواب، ابتدا از باب مقدمه بايد به چند نكته توجه داشت: 1 ـ پلوراليسم يا كثرت گرايى در حوزه هاى مختلفى قابل طرح است; مثلاً در حوزه سياست، فرهنگ، فلسفه... و بالاخره دين. «كثرت انگارى نسبت به دين طرحى است كه برخى از دانشمندان و متكلمين
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت گرایی دینی
,
13. علم کلام
,
پلورالیسم دینی
,
پلورالیسم دینی
کلیدواژههای فرعی :
رابطه اسلام و پلورالیسم دینی ,
پلورالیسم حقایق دینی ,
کثرت دینی از نظر قرآن ,
کثرتگرایی دینی ,
پلورالیسم دینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شبهه: قائل شدن به پلورالیسم دینی و این که همه ادیان، انسان را به سعادت می رسانند، نظریه خوبی است که با دین داری و ایمان به خدا و آموزه های ادیان هم سازگای دارد و هر کسی قانع می شود که به دین خود اعتقاد داشته باشد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پلوراليسم ديني به معناي به رسميت شناختن دين هاي مختلف و اعتقاد به اين كه همه آنها داراي حقيقت مي باشند، لوازم و پيامدهاي منفي دارد، كه در اينجا به طور مختصر آورده مي شود. 1ـ اجتماع نقيضين: طرفداران پلوراليسم چنين گفته اند كه «پلوراليسم (تكثر و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت گرایی دینی
,
13. علم کلام
,
پلورالیسم دینی
,
پلورالیسم دینی
کلیدواژههای فرعی :
رابطه اسلام و پلورالیسم دینی ,
کثرتگرایی دینی ,
پلورالیسم دینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صراط مستقیم، نه صراط های مستقیم نقدی بر مقاله «صراط های مستقیم، سخنی در پلورالیسم دینی، مثبت و منفی»
نویسنده:
غلامرضا مصباحی مقدم
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صراط مستقیم
,
صراط مستقیم
,
صراط های مستقیم (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
دکتر عبدالکریم سروش
,
پلورالیسم دینی
,
پلورالیسم دینی
کلیدواژههای فرعی :
تشیع ,
شریعت ,
ادیان توحیدی ,
ابلیس ,
عهد عتیق ,
اهل سنت ,
اصحاب یمین ,
بیت المقدس ,
14. ادیان religions ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
اهل سنت (مذاهب کلامی) ,
ادیان توحیدی ,
اهل بیت(ع) ,
اصحاب یمین ,
تورات ,
ابلیس ,
قرآن ,
قرآن ,
آیات محکم ,
اسلام شیعی ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
شریعت محمدی (ص) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
اسلام سنی ,
عمر پیامبر اکرم (ص) ,
دین و شریعتی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
نگارنده در این مقاله با توجه به آیات و روایات به نقد دیدگاه سروش در مورد کثرت گرایی پرداخته و آن را به دلیل متاثر بودن از آراء غربیان مورد قبول نمی داند. بر این اساس نمی توان متون دینی را به هر نحوی بخواهیم مورد تفسیر قرار دهیم بلکه باید با معیار قراردادن کتاب و سنت ملاکی برای درستی و نادرستی آراء خود بیابیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 227 تا 256
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا مکتب تصوف قائل به پلورالیسم دینی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پلوراليسم به معناي تكثر و تنوع و به رسميت شناختن تمام فرهنگها و دينها و زبانها است، به اين معنا كه حقيقت مطلق، نجات و رستگاري منحصر در يك دين و مذهب و پيروي از يك شريعت و آيين نيست بلكه حقيقت مطلق مشترك ميان همة اديان و مذاهب است و اديان و مذاهب، شري
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت گرایی دینی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
عقاید تصوف
,
پلورالیسم دینی
,
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
پلورالیسم حقایق دینی ,
کثرتگرایی دینی ,
پلورالیسم دینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و اخلاق در جامعه گرایی دورکیم و نقد آن
نویسنده:
مسلم محمدی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
امیل دورکیم
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
دین
,
اخلاق
,
اخلاق دینی
,
علم اخلاق
,
جامعه شناسی دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
جامعهشناسی دین
,
جامعه شناسی اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
کمال انسان ,
اجتماع ,
اجتماعی بودن انسان ,
امر قدسی ,
جبر اجتماعی ,
نسبیت اخلاقی ,
آرمان اخلاقی ,
مصالح اجتماعی انسان ,
جبر اجتماعی ,
کمال انسان ,
نسبیگرایی ,
میثاق اجتماعی (قرارداد اجتماعی) ,
امر اجتماعی ,
دین و جامعه ,
کثرت گرایی دینی ,
نسبیت اخلاق ,
دین و جامعه ,
نسبیت معرفت ,
حسن و قبح اخلاقی ,
پلورالیسم دینی ,
خرد جمعی ,
مکتب جامعه گرایی ,
انفعال انسان ,
تصمیم پذیری انسان ,
سمبل جامعه ,
دست ساز بودن دین ,
گزاره های متافیزیکی ,
پلورالیسم اخلاقی ,
پارادوکس جامعه گرایی ,
نفی جامعه گرایی ,
جامعه برتر از اخلاق ,
جامعه برتر از دین ,
صور بنیانی حیات دینی ,
آرمان اجتماعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
امیل دورکیم جامعه شناس نامدار فرانسوی با بنیان گذاری مکتب جامعه گرایی، دین و اخلاق را در پرتو جامعه، ترجمه و توجیه نموده است. او افراد را موجوداتی صرفا منفعل و تصمیم پذیر و بدون برخورداری از هویت و شخصیت ذاتی می انگارد که در صورت هم بسته شدن با یک گروه و حزب، صورت و کمال انسانی به خود می گیرند. هم چنین دین نماد و سمبل جامعه است و تنها از آن رو که سبب اجتماع مردم در برخی عقاید و مناسک مشترک است اعتبار می یابد، تا بدان جا که در فرجام، دین مخلوق و دست ساز جامعه می گردد. در مجموع، گزاره های بنیادین و متافیزیک اعتبار و شخصیت نمی یابند جز در گرو خواست و خرد جمعی. در این پژوهش اثبات خواهد شد که تن دادن به خواست و اراده جمعی و ترجمه های گوناگون و گاه متناقض جوامع، به نسبیت گرایی و پلورالیسم دینی و اخلاقی می انجامد و در نتیجه، هیچ گزاره ارزشی و اعتقادی را نمی توان برخوردار از ثبات، عینیت و حسن یا قبح راستین دانست و ارزش آن ها در حد یک قرارداد اجتماعی تنزل می یابد. علاوه این که، عدم هم گرایی دورکیم با اکثریت جامعه، به پارادوکس و خودستیزی و در نهایت، به نفی جامعه گرایی خواهد انجامید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
یکی از سوالاتی که از سوی طرفداران پلورالیسم مطرح می شود این است که اصولا ما چگونه می توانیم بگوییم که خداوندی که هادی است فقط یک گروه را هدایت نموده و دیگران از این نعمت خداوند بی بهره اند و همچنین چگونه میتوانیم بر این عقیده مصر باشیم که حقیقت تنها از ان ماست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : üدرباره پلوراليسم دو سؤال وجود دارد: 1ـ آيا در هر مسألهاي يک حقيقت وجود دارد يا حقايق متعدد؟ مخالفان پلوراليسم معتقدند هر مسأله تنها يک پاسخ صحيح دارد. مثلاً توحيد حق است و شرک باطل. 2ـ آيا فقط کساني که دين صحيح را شناختهاند از عذاب ابدي ن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
کثرت گرایی دینی
,
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
پلورالیسم ,
کثرت گرایی ,
پلورالیسم دینی ,
معرفت شناسی پلورالیسم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا حدیث «الطرق إلى اللّه عددَ أنفاس الخلائق» با وحدت صراط مستقیم الهى منافات ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اوّلاً اين سخن ، در هيچ يك از منابع معتبر حديثى تاكنون يافت نشده است. تنها مرحوم ملاّ احمد نراقى (ره) در كتاب مثنوى طاقديس ، آن را به عنوان حديث ، ذكر كرده است. [۱] ثانيا اين جمله حديث باشد يا نباشد ، قطعا مقصودِ كسانى كه به آن استناد كرده اند ، تك
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
صراط مستقیم
,
صراط های مستقیم (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
صراط مستقیم ,
راه مستقیم ,
کثرت گرایی دینی ,
صراط مستقیم در قرآن ,
پلورالیسم دینی ,
مصداق صراط مستقیم ,
صراط های مستقیم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چه اشکالی دارد که گفته شود «ما حق داریم دین خود را حق بدانیم اما حق نداریم دیگران را ناحق بدانیم چون آنها را نفهمیدهایم و اگر همة ادیان را با یک دید بنگریم وظیفه خود خواهیم دانست که خصوصیات خوب ادیان دیگر را به دین خود اضافه کنیم».
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در خصوص اينکه «ما حق داريم دين خود را حق بدانيم» مراد اين است اگر اين حق را هر ديني به خود بدهد بايد براي اديان ديگر نيز اين امكان وجود داشته باشد كه دين خود را حق بدانند، چرا كه هر ديني اصول و مباني خود را حق ميداند وديگران را تا آنجا كه با آن اصول
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
ادیان توحیدی
,
کثرت گرایی دینی
,
حقانیت ادیان الهی
کلیدواژههای فرعی :
انحصارگرایی ,
انحصارگرایی دینی ,
پلورالیسم حقایق دینی ,
انحصارگرایی دینی (مسائل جدید کلامی) ,
انحصارگرایی دینی نظری ,
حقانیت ادیان ,
حقانیت ادیان الهی ,
حقانیت ادیان بشری ,
حقانیت همه ادیان ,
حقانیت ادیان ,
کثرتگرایی دینی ,
پلورالیسم دینی ,
انحصارگرایی اسلامی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 63
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید