جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اخلاق دینی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 43
عنوان :
تبیین سعادت قصوی از منظر مسکویه
نویسنده:
عین الله خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
ابن مسکویه
,
کمال نهایی انسان
,
سعادت عظمی
,
اخلاق اسلامی
,
اخلاق دینی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
سعادت ,
سعادت اخروی ,
تقرب به خدا ,
بهشت ,
کمال نهایی انسان ,
قرآن ,
اقسام سعادت ,
استکمال علمی ,
کمال عقلی (نظری) ,
کمال عملی (اخلاقی ,
لذات حسی جسمانی ,
قرآن ,
قرب به خدا ,
کمال نهایی ,
مراتب سعادت(مقابل مراتب شقاوت) ,
سعادت نفسانی ,
شقاوت انسان ,
دیدگاه سلبی اخلاق ,
دیدگاه ثبوتی اخلاق ,
ساکنان ملأ اعلی ,
حرکت شوقی به طرف خدا ,
حرکت عشقی به طرف خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
مسکویه، علاوه بر بیان دیدگاه خودش درباره سعادت قصوی، دیدگاه حکیمان سلف را درباره این مسئله گزارش میکند و دیدگاههای فیثاغورث، سقراط، افلاطون و ارسطو را برمیرسد. برای تبیین دیدگاه مسکویه درباره سعادت قصوی، میتوان بیان او را به دو قسمت سلبی و ثبوتی تقسیم کرد: بر اساس بیان سلبی او، حصول سعادت قصوی در تمتع از لذات حسی نیست. بر اساس بیان ثبوتی او شش ملاک (رسیدن به افق فرشتگان، دریافت حکمت از ساکنان ملأ اعلی، حرکت شوقی و عشقی به سوی خدا، دستیابی به کمال نهایی در دو بعد نظری و عملی، رسیدن به نعم بیحد و حصر بهشت، و تقرب به خدا) وجود دارد. نگارنده بر این باور است که این ملاکها مانعة الجمع نیستند، بلکه امکان جمع این ملاکها وجود دارد. گرچه برخی از این ملاکها قابل نقد هستند، اما در مجموع این ملاکها، مبین تأثر شدید مسکویه از دین مقدس اسلام است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا عقل جزء منابع دین به شمار میرود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از آنجا كه دين طبق يك تقسيم به سه قسم منقسم ميشود و داراي سه جزء ميباشد الف. اعتقادات ب. اخلاق ج. احكام، لذا بايد محل بحث را بررسي كرد و ميگوييم در اينكه عقل منبعي مستقل دربارة اعتقادات ميباشد (مخصوصاً اثبات وجود خدا، عدل الهي، نبوت) شكي نيست، بل
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
مولفه های دین
,
عقل و دین
کلیدواژههای فرعی :
اخلاق دینی ,
اعتقادات دینی ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
اعتقاد دینی ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
اخلاق دینی ,
اخلاق ایمان مدار ,
عقل و دین ,
تعارض عقل و دین ,
تفکیک عقل و دین ,
عقلانیت اعتقادات دینی ,
احکام دینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراد از اخلاق دنیوی یا سکولار چیست و چه تفاوتهایی با اخلاق دینی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مبحث اخلاق ديني و اخلاق سكولار به طور عميق و گستردهاي با بحث بسيار مهم رابطه دين و اخلاق مرتبط است. در واقع اين نگرش دنيامدارانه و سكولاري به دو پديده دين و اخلاق بوده است كه مفهومي به نام اخلاق سكولاري را به وجود آورده است. گفتني است كه اين دو بحث
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
اخلاق سکولار
,
دین و اخلاق
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
محرک اخلاق در قرآن و روایات
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
اخلاق دینی ,
سکولاریسم اسلامی ,
اخلاق سکولار ,
اخلاق دینی ,
اخلاق ایمان مدار ,
سکولاریسم ,
سکولاریسم و اسلام ,
سکولاریسم و دین ,
اخلاق دینی و سکولار ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آزادی و خودمختاری انسان از دیدگاه کانت و نقد و بررسی آن
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
خودمختاری
,
دیگرآیینی
,
کانت
,
اخلاق دینی
,
انسان و آزادی
,
فلسفه کانت
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
عقل نظری ,
عقل عملی ,
اراده ,
اراده آزاد ,
تکلیف اخلاقی ,
اراده نیک ,
آزادی اراده انسان ,
انجیل ,
اراده ,
خودمختاری اراده ,
ضرورت طبیعی ,
مفهوم ایجابی آزادی ,
فی نفسه بودن انسان ,
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
کانت، حوزه عقل نظری را ناتوان از اثبات خودمختاری و آزادی انسان می داند، و می کوشد از طریق عقل عملی یا اخلاق، آن را به عنوان اصل موضوع اثبات نماید. وی اعتقاد دارد که اگر آزادی و خودمختاری بخواهد صفت چیزی باشد، باید صفت اراده باشد. او اراده آزاد را با اراده خودمختار هم سان می داند؛ یعنی اراده هنگامی آزاد است که علت ایجاد آثار و اعمالی باشد، در حالی که خود معلول امر دیگری نباشد. او از معنای سلبی آزادی، به معنای ایجابی آن منتقل می شود و قانون حاکم بر آن، خودتحمیلی یا خودمختارانه باشد؛ یعنی قانون حاکم بر خود را خود وضع نماید. او همچنین اراده آزاد را با اراده تحت قانون اخلاقی یکی می داند و البته به این معنا نیست که افرادی که غیراخلاقی عمل می کنند، آزاد نیستند. کانت تا آنجا پیش می رود که اخلاق دینی را «دیگرآیین» و در نتیجه منافی با خودمختاری انسان می داند. این دیدگاه کانت در مقاله حاضر مورد نقد قرار گرفته و اثبات شده است که اخلاق دینی منافاتی با خودمختاری انسان ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 33
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آتانازی در ادیان بزرگ جهان (Euthanasia in the Major World Religions)
نویسنده:
آنجلیکا زیاکا، مترجم: محمدعلی سلطان مرادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
قانون
,
14. ادیان religions
,
اتانازی
,
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
شریعت ,
سمساره ,
خلافت الهی ,
اخلاق ,
سقط جنین ,
تائوئیسم ,
اتانازی فعال ,
حقوق فردی ,
سقط جنین ارادی ,
نیروانا ,
اهیمسا ,
جهاد ( فقه) ,
مرگ (فقه) ,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین کنفوسیوس(دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
هندوییسم (ادیان شرق) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
جینیسم ,
عقاید شینتو ,
بیماری لاعلاج ,
کیدوش ها - شیم ,
وینایا ,
آتانازی منفعل ,
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
آتانازی یا مرگ ترحمی از پیچیدهترین مسائل در مباحث اخلاقی، شرعی و حقوقی جهان امروز است. در این میان نقش ادیان و مذاهب گیتی در جهتدهی به نگاه پژوهشگران این حوزه بر کسی پوشیده نیست. در این مقاله گزارش کوتاهی از نگاه ادیان مختلف جهان به مسألۀ آتانازی (چه به شکل فعال و چه منفعل) ارائه خواهیم داد و تاحد ممکن این نظرات را تحلیل خواهیم کرد. در ابتدا نظر سه دین توحیدی یعنی اسلام، مسیحیت و یهودیت را بررسی میکنیم. سپس به سراغ هندوئیسم و جینیسم میرویم و در نهایت از آیینهای خاور دور نظر بودیسم، تائوئیسم، مکتب کنفسیوس و شینتو را دربارۀ آتانازی بیان خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه روش تحلیل فلسفی استاد مطهری در اخلاق و روش پدیدار شناسی هوسرلی
نویسنده:
حمید رضا آیت اللهی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید روش شناسی
,
روش مطهری در فلسفه اخلاق
,
روش پدیدارشناسی هوسرلی
,
فلسفه هوسرل
,
درباره هوسرل
کلیدواژههای فرعی :
اخلاق دینی ,
اصول فلسفه و روش رئالیسم ,
ادراکات اعتباری ,
تعلیق ,
اطلاق ,
«من» علوی ,
تعابیر اخلاقی ,
بین الاذهان ,
دوام ,
اخلاق دینی ,
نوئما ,
نوئزیس ,
تحلیل آگاهی ,
مساله معرفت ,
روان شناسی محض ,
روان شناسی توصیفی ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
هوسرل جهت تحلیل آگاهی ما از امور فلسفی روش پدیدار شناسی را ارائه کرد که امروزه در بسیاری از حوزه های معرفت مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله با تبیین مراحل چهار گانه روش پدیدارشناسی هوسرلی، و مقایسه آن با تحلیل فلسفی استاد مطهری از اخلاق، نشان داده می شود: عناصر نفی مثل افلاطونی و مقولات ارسطویی در مفاهیم اخلاقی نزد شهید مطهری با تعلیق حکم نزد هوسرل، و اعتباری بودن تعابیر اخلاقی نزد شهید مطهری با تاویل آن به پدیدارهای آگاهی نزد هوسرل، تحلیل تعابیر اخلاقی به (من) علوی نزد شهید مطهری با ماهیت بخشی به عناصر آگاهی نزد هوسرل و نهایتا تحلیل کلیت، دوام و اطلاق تعابیر اخلاقی به اشتراک انسان ها در (من) علوی نزد شهید مطهری با دستیابی به عینیت پدیدارهای آگاهی در چارچوب روابط بین الاذهانی نزد هوسرل قابل مقایسه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلوک اخلاقی شوهر با همسر در اندیشه اسلامی
نویسنده:
سراج زاده حسن
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
اخلاق کاربردی
,
اخلاق در خانواده
,
اخلاق زناشویی
,
معاشرت نیکو
,
سلوک اخلاقی
,
اخلاق دینی
,
اخلاق کاربردی
چکیده :
در میان اعضای خانواده ارتباط های مختلفی مانند ارتباط عاطفی، حقوقی، فقهی و ... وجود دارد. یکی از انواع ارتباط ها میان مرد و زن در خانواده، رابطه اخلاقی میان آن دو است. این رابطه، گاهی از سوی مرد و گاهی از سوی زن مطرح می شود؛ هم چنان که رابطه اخلاقی ممکن است از منظر اثباتی و ذکر فضایل و باید ها بررسی شود و ممکن است از منظر سلبی و بیان رذایل و نباید ها. آنچه در این پژوهش کانون توجه بوده، بررسی رابطه اخلاقی و بیان بایسته های اخلاقی شوهر در رابطه با همسر از نگاه اسلام است. پرسش اصلی این است که سخن اسلام درباره سلوک اخلاقی شوهر با همسر چیست و چه باید ها و فضایلی را برای معاشرت مرد با همسر در روابط زناشویی مطرح می کند. در پاسخ به این پرسش و با بررسی برخی آیات و روایات، به شیوه توصیفی تحلیلی، به این نتیجه رسیده ایم که افزون بر غلبه نگاه اخلاقی دین به روابط مرد و زن و پیش بینی ضمانت های اجرایی لازم، از نظر قرآن، اصل محوری ای که مرد باید در روابط میان خود و همسرش مراعات کند، معاشرت نیکوست. روایات نیز افزون بر این که به طور کلی بر معاشرت نیکو با همسر تاکید کرده اند، مصادیقی از این معاشرت و سلوک اخلاقی را بیان داشته اند که در این پژوهش، ده مصداق از آن، در گفتار و رفتار اولیای دین ذکر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خاستگاه اخلاق یهودی در عهد عتیق
نویسنده:
اعظم پرچم، مهدی حبیب الهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات داانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
دین یهود
,
تورات
,
اخلاق دینی
,
دین یهود (ادیان غرب)
,
اخلاق در تورات
کلیدواژههای فرعی :
تورات شفاهی ,
عدالت اجتماعی ,
زبان عبری ,
قوم بنی اسرائیل ,
قرون وسطی ,
مصر ,
اخلاق مسیحی ,
تقلید از خدا ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
انجیل ,
کتاب اشعیا ,
عزلت نشینی ,
طور سینا ,
احکام شرعی ,
آدم و حواء ,
فلسفه یهودی ,
دستورات اخلاقی ,
سفر پیدایش ,
آفرینش آدم ,
اخلاق یونانی ,
اخلاق عملی ,
اسفار خمسه ,
تکلیف اخلاقی ,
هلاخا (شریعت یهود) ,
کتاب ایوب ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
سفر خروج ,
سفر لاویان ,
کتاب مقدس عبری ,
اخلاق نظری ,
فلسفه اخلاق رومی - یونانی ,
دوره های اخلاق یهودی ,
موسر ,
خدامحوری اخلاق عهد عتیق ,
سادگی اخلاق عهد عتیق ,
اخلاق قومی ,
دستور اخلاقی و شریعت ,
محتوای اخلاقی تورات ,
اخلاق جهانشمول ,
رهایی بنی اسرائیل ,
اسارت بنی اسرائیل ,
حیات قداست آمیز ,
کتبیم ,
آموزه اخلاقی روایی ,
اخلاق عملی ,
اخلاق یونانی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
اخلاق یهودی یکی از قدیمی ترین سنت های اخلاق دینی است که تاثیر زیادی بر مکاتب اخلاقی بعد از خود داشته و از همین رو توجه پژوهشگران این حوزه را به خود جلب کرده است. با این حال، خاستگاه اولیه و اصلی اخلاق یهودیت، یعنی عهد عتیق، با بی مهری و بی توجهی محققان و اندیشمندان مواجه شده و درباره این موضوع کمترین آثار علمی پدید آمده است. هر چند که کتاب مقدس یک اثر اخلاقی به حساب نمی آید و تعالیم اخلاقی بخش مستقل و مشخصی از آن را به خود اختصاص نمی دهد ولی به هر حال با تحلیل گزاره های فقهی، موعظه ای و روایی آن می توان تعالیم اخلاقی زیادی از آن استخراج کرد. در این نوشتار سعی شده است نمایی کلی از جلوه های اخلاق عهد عتیق، ویژگی ها، آسیب ها و تعالیم اخلاقی این کتاب به تصویر کشیده شود و بعضی از آموزه های اخلاقی و تربیتی موجود در این کتاب و برخی تقسیمات ممکن در مورد پیام های اخلاقی آن بازگو گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی سعادت از دیدگاه فارابی و علامه طباطبایی
نویسنده:
وحید دهقانی فیروزآبادی، محمد بنیانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
اخلاق دینی
,
ابو نصر فارابی
,
سعادت
,
فضایل
,
اخلاق دینی
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
درباره علامه طباطبایی
,
مقاله درباره فارابی
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
ایمان ,
ادراک عقلی ,
کمال انسان ,
صبغه ,
خیر ,
اختیار انسان ,
اختیار ,
خیر مطلق ,
فعل قبیح ,
شقاوت ,
مراتب سعادت ,
تقرب به خدا ,
رذایل اخلاقی ,
فطرت(کلام) ,
اختیار ,
ادراک سعادت عقلی ,
ادراک عقلی ,
اختیار انسان ,
کمال نفوس انسانی ,
قرآن ,
سعادت جسمانی ,
نیت اخلاقی ,
الأم ,
فلسفه یونان ,
قرب الهی ,
فلسفه یونان ,
الم ,
لذت ,
استعداد فطری ,
خیر ,
سعادت اخروی ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
خیر محض ,
قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
میزان ,
مراتب شقاوت(مقابل مراتب سعادت) ,
مراتب سعادت(مقابل مراتب شقاوت) ,
ایمان ,
سعادت روحانی ,
سیاسه المدینه ,
التنبیه علی سبیل السعاده ,
قوه شهویه ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
0
چکیده :
مسئله سعادت از دیرباز اذهان اندیشمندان حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق را به خود معطوف داشته است. از دیدگاه فارابی و علامه طباطبایی سعادت، لذت، کمال و خیر مفاهیمی هستند که بسیار به هم نزدیک اند و سعادت انسان امری اختیاری است که با توجه به ابعاد وجودی اش، به سعادت حقیقی و مظنون و دنیوی و اخروی تقسیم می شود و انسان با کسب فضائل از طریق تلقین علمی و تکرار عملی می تواند بدین مهم دست یابد. از دیدگاه هر دو متفکر، سعادت امری مشکک و ذو مراتب است و بالاترین مرتبه آن قرب وجودی به خداست که در جهان آخرت و بعد از مرگ و مفارقت از این عالم برای انسان حاصل می شود. ایمان، توحید و نیت در نظام اخلاقی مرحوم علامه با تأثیرپذیری ایشان از قرآن، جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده اند در حالی که فارابی به تبعیت از فیلسوفان یونانی، بیشتر به فضائل چهار گانه شجاعت، عفت، حکمت و عدالت پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شناخت علل انحراف و گروههای منحرف در پنج سوره نخست قرآن کریم
نویسنده:
اعظم خطیبی، کرم سیاوشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی دینی
,
سبک زندگی دینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
انحراف در قرآن
,
دینداری اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
تربیت دینی ,
اخلاق دینی ,
زندیق ,
مؤمن ,
منافق ,
انحراف ,
مؤمن (اسماء ذات الهی) ,
آسیب اجتماعی ,
مشرک ,
اخلاق دینی ,
فاسق ,
سوره آل عمران ,
سوره بقره ,
کافر ,
سوره آل عمران ,
سوره بقره ,
مفسد ,
سوره النساء ,
سوره المائده ,
باور به توحید ,
باور به نبوت ,
فاسق ,
زیانکار ,
ستمکار ,
خیانتکار ,
مغضوبین ,
ضالین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
شاپا (issn):
0
چکیده :
این پژوهش به توصیف علل انحراف و گروههای منحرف از دیدگاه قرآن کریم با رویکرد جامعهشناختی میپردازد تا از این طریق، راهکارهای کاربردی را در پیشگیری از رفتارهای منحرف بیابد. روش پژوهش توصیفی و نوع آن کاربردی است. نمونه پنج سوره نخست قرآن است و روش گردآوری دادهها، کتابخانهای است. نتایج نشان داد در سورههای بررسیشده، 78/27% آیات به منحرفان اختصاص یافته است و قرآن کریم اعتقادات غیرتوحیدی و گزینش راههای زندگی غیرالهی را عامل انحرافات برمیشمارد. شناخت و کسب آگاهی از علل ریشهای انحرافات و تلاش برای داخلکردن دین در همه ابعاد زندگی اجتماعی در سطوح خرد و متوسط و کلان، میتواند از کجرفتاریها جلوگیری کند، زیرا پیامدهای رفتار منحرفان از منظر قرآن، شباهت بسیاری به پیامدهای رفتار منحرفان در عصر مدرن دارد که ضرورت رجوع به قرآن را توجیه مینماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 43
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید