جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 315
عصمت برای غیر از 14  نفس مقدس (ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
از آن جا كه منشأ عصمت «اراده و اختيار» آدمى است پژوهشى در عصمت معصومان، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى، چاپ اول، 1377، فصل سوم، صص 72 - 43.؛ هر انسان صاحب اراده‏اى، مى‏تواند با رياضت شرعى و ته بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت و اختيار
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«عصمت» هم امرى موهبتى است و هم ارادى و اكتسابى. درك اين مسئله در گرو شناخت چند نكته است:
يكم. پيامبران و امامان (علیهم السلام)  داراى اراده بشرى اند؛ مانند ديگر مردم زندگى مى كنند؛ براى تحصيل هر چه بيشتر مقامات معنوى مى كوشند و ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت  پيامبر صلى الله عليه و آله‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در قرآن در مواردى نسبت به عملكرد پيامبران از جانب خداوند اعتراض مى‏شود؛ مثلًا در مسئله جدايى زينب از پسرخوانده رسول خدا يعنى «زيد»، آيه‏اى به اين مضمون نازل شد كه: «تو ترسيدى از اينكه ديگران در مورد تو ... در حالى كه بهتر بود از خداى خود بترسى»؟ آيا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
گناه آدم‏ (علیه السلام)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عصمت پیامبران، همگانى است و حضرت آدم نیز فاقد آن نبوده است؛ لیكن باید دانست كه اوامر و نواهى الهى دو قسم است: الف. مولوى یا قانونى، ب. ارشادى.
قسم اول تكلیف است و خداوند به طور جدى، خواستار انجام آن مى‌باشد و براى عمل به آن پاداش و در ترك آن عذاب بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت موهبتي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آنچه را خداوند به انسانها داده است بر اساس استحقاق ها و لياقت هاست و لطف هاي خداوند بدون حساب و برنامه نيست. البته هر لطفي از سوي خداوند بار مسوليتي را بر دوش گيرنده آن وارد مي آورد كه در صورت استفاده نابجا و يا بي استفاده گذاردن آن ، از او گرفته خوا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چيستى عصمت‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
چيستى عصمت‏
پرسش 1. عصمت به چه معنا است و چگونه به دست مى‏آيد؟
معناى لغوى عصمت‏
«عصمت» در لغت از ماده «عصم»، به معناى منع كردن، بازداشتن يا محافظت كردن آمده است «1»: كاربردهاى اين واژه دلالت بر محافظت و ممانعت از امور ناپسند و ناگوار دارد بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت و علاقه به دنيا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
معصومان عليهم السلام- و نيز در مراتب بعدى، اولياى الهى- تنها عشق به خداوند متعال دارند و از آنجا كه عشق به حضرت حق، اقتضا مى‏كند كه قلب از التفات به غير او ممنوع باشد و تنها تعلق به محبوب داشته باشد؛ اين بزرگواران همواره از هر آنچه اين ياد و التفات و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
خطاى حضرت آدم عليه السلام‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عصمت پيامبران، همگانى است و حضرت آدم عليه السلام نيز فاقد آن نبوده است؛ ليكن بايد دانست كه اوامر و نواهى الهى، دو قسم است: الف. مولوى يا قانونى؛ ب. ارشادى.
قسم اول (مولوى) تكليف است و خداوند به طور جدى، خواستار انجام آن مى‏باشد و براى عمل به آن، بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عصمت در طفوليّت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عصمت پيامبران و امامان (علیهم السلام) ، از ابتداى تولد و حتى در رحم مادر است. خداوند متعال از آنجا كه مى دانست عده اى از بندگانش، به اختيار خويش ـ هرچند با استعدادى در سطح ساير افراد ـ بيش از ديگران و در بالاترين حد ممكن، از استعداد خود بهره بردارى م بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
گناه پيامبر صلى الله عليه و آله‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن مى‏فرمايد: إِنَّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَ يَهْدِيَكَ صِراطاً مُسْتَقِيماً «4»؛ «به درستى كه ما برايت فتحى نمايان كرديم تا خداوند، آثار گنا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 315