جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
حقوق
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
تعداد رکورد ها : 1420
عنوان :
ابعاد و زمینه های تحویلی نگری در دین پژوهی
نویسنده:
سعیده سیاری، احد فرامرز قراملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنت گرایی
,
تحویلی نگری
,
پست مدرنیسم
,
جهان بینی
,
دیدگاه گرایی
,
شمول گرایی / حصرگرایی
,
دین پژوهی
,
اندیشه دینی
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
لیبرالیسم ,
عقل گرا ,
تبیین (منطق) ,
فیلسوفان ,
پدیدارها ,
روش شناختی ,
پوزیتویسم ,
پارادایم ,
چکیده :
تحویلی نگری از عمده ترین خطاهای روش شناختی در پژوهش و به طور کلی در اندیشه است؛ زیرا که مانع دست یابی به دیدگاهی فراگیر درباره مساله مورد پژوهش می شود. این خطا در دین پژوهی به دلیل ساختار چندتباری مسایل و چند ضلعی بودن پدیدارهای دینی، بیش از گستره های دیگر آسیب زاست. پژوهشگر، دین پژوهی را متناسب با چارچوب نظری ویژه با حصر توجه به یک نقش یا جنبه از دین جهت می دهد. دگماتیسم تفکر سنتی، سوگیری مدرنیسم، کثرت گرایی و نسبیت گرایی پست مدرنیسم هر یک به نوبه خود موجب گسترش اندیشه تحویلی و تقلیلی در پدیدارهای دینی شده اند. درنگ در تاثیر پیشینه ذهنی پژوهشگر، انگیزه ها و تخصص وی، در استقرار برخی اولویتها در پدیدار دینی، می تواند بسیاری از حصرگرایی ها و یکسونگری ها را از پژوهش پدیدارهای دینی حذف کند و زوایای پنهان رهیافتهای تحویلی نگر نسبت به پدیدارهای دینی را روشن سازد. فراپست مدرنیسم بر آن است که دیدگاهی فراگیر ارایه کند که در آن تکثر بازتابی از حقیقت باشند.در این مقاله با بررسی نظریات و رهیافتهایی که به این نظریات انجامیده است، یکسونگریها و فروکاهشها در پدیدارهای دینی بیان می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 53
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تئودور آدورنو
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
نسخه متنی
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامي طهور,
کلیدواژههای اصلی :
تئودور آدورنو
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان در تفکر تئودور آدورنو
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
نسخه متنی
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامي طهور,
کلیدواژههای اصلی :
تئودور آدورنو
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وضع نظریۀ اخلاق در عصر مدرن؛ واکاوی نظریۀ اخلاق اصالت چارلز تیلور
نویسنده:
حسن بوژمهرانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق غرب
,
اخلاق مدرن
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
نظریۀ اخلاق اصالت
,
چارلز تیلور
,
فلسفه اخلاق معاصر
,
احیای تعالی اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
تجدد ,
دوران مدرن ,
قرون وسطی ,
زندگی اخلاقی ,
رمانتی سیسم ,
علم مدرن ,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی) ,
انسان مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسم آغاز قرن بیستم ,
نسبیت اخلاق ,
طبیعت گرایی فلسفی ,
حکومت دموکراسی لیبرال ,
فلسفه جدید ,
فلسفه دکارت ,
منفعت گرایی ,
معرفت شناسی دوره قرون وسطی ,
شهود اخلاقی ,
خیرهای برتر ,
تفسیرگرایی اخلاق ,
پوچ گرایی کنش اخلاقی ,
خودشکوفایی فردی ,
صداقت با خویشتن ,
معیار زندگی مطلوب ,
سرچشمه های خویشتن: ساخته شدن هویت مدرن ,
حیوانی خودتفسیرگر ,
ارزش های قوی ,
ارزش های ضعیف ,
نقشه اخلاقی ,
خودمختاری فردی ,
انسان گرایی اخلاقی ,
متدولوژی زمینه گرا ,
سوبژکتیویسم معرفتی ,
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
در تاریخ اندیشۀ مدرن، دو نقطۀ عطف وجود دارد. اولی، انقلاب فلسفی- معرفتی دکارت است. ظهور و بسط فلسفۀ دکارت، بهمعنای زوال جهانبینی قرون وسطی، تولد سوژۀ انسانی و تغییرات اساسی در مباحث و موضوعات شاخههای گوناگون علمی بود. فلسفۀ او بر اندیشههای عصر جدید، مانند لیبرالیسم، دموکراسی، حقوق بشر، عقلانیت علمی و قانونگرایی روابط و نهادهای اجتماعی جدید مبتنی بود. بر همین اساس، هنجارها و داوریهای اخلاقی دچار تغییرات بیسابقهای شد. نقطۀ عطف دوم، در نیمۀ قرن بیستم رخ داد و بسیاری از اندیشههای عصر روشنگری را به افسانه و سراب تبدیل کرد. چارلز تیلور، یکی از نمایندگان چرخش فلسفی معاصر، معتقد است که معرفتشناسی طبیعتگرای دکارتی باعث غلبۀ تفسیر نسبیگرایانه، لذتگرایانه، اتمیستی و پوچگرایانه از کنش اخلاقی و انحراف از آرمان اصالت اخلاقی مدرن شده است. وی افزونبر دفاع قاطع از ضرورت خودشکوفایی فردی و صداقت با خویشتن، دنبال فهم غنیتری از زندگی در چارچوب خیرهای گریزناپذیر اخلاقی است. هدف از این پژوهش، ژرفاندیشی دربارۀ انسجام و کفایت اندیشۀ اخلاقی یکی از اندیشمندان برجستۀ فلسفۀ اخلاق معاصر است. این پژوهش نشان می دهد بازگشت نظریۀ اخلاقی تیلور به سنت رمانتیسیسم برای احیای تعالی اخلاقی نارساست و به فضیلتگرایی دینی بسیار نزدیکتر است تا آرمان اصالت مدرن. همچنین کمک گرفتن از منابع مختلف توجیه اخلاق اصالت، به ابهامها و تعارضهای نظریۀ وی افزوده است. چون تیلور فیلسوفی تحلیلی است، روششناسی این پژوهش، تحلیلی- انتقادی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجود لنفسه در فلسفه سارتر
نویسنده:
هدایت علوی تبار
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ژان پل سارتر
,
وجود فی نفسه
,
روی آورندگی
,
وجود لنفسه
,
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
اگزیستانسیالیسم
کلیدواژههای فرعی :
آگاهی ,
آزادی انسان ,
ایدئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه نوافلاطونی ,
دلهره ,
نومن((اصطلاح وابسته)، مقابل فنومن) ,
فنومن((اصطلاح وابسته)، مقابل نومن) ,
ساختارهای لنفسه ,
چکیده :
سارتر با پذیرش مفهوم «روی آورندگی» در فلسفه هوسرل اظهار می دارد که آگاهی عبارت است از آگاهی از چیزی. آگاهی همواره دارای متعلق است و به چیزی اشاره می کند که شناخته شده است. او، به واقعیتی به نام نومن که در پس فنومن ها یا پدیدارها قرار دارد معتقد نیست؛ و از سوی دیگر، پدیدارها را متکی به آگاهی یا فاعل شناسا نیز نمی داند. پدیدارها، خود تکیه گاه خود هستند. بدین ترتیب ما با دو نوع وجود مواجه می شویم: یکی آگاهی و دیگری متعلق های آگاهی یا پدیدارها. سارتر نوع اول را وجود لنفسه و نوع دوم را وجود فی نفسه می نامد. در این مقاله، پس از بررسی رهیافت پدیدارشناسانه سارتر، به ویژگی های وجود لنفسه از جمله عدم بودن و آزاد بودن؛ و همچنین به برخی از ساختارهای این نوع وجود مانند غیرشخصی بودن، غیرجوهری بودن و فقدان و میل، پرداخته می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق زیستمحیطی: زمینهها، دیدگاهها و چشمانداز آینده
نویسنده:
سید حسن اسلامی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق زیست محیطی
,
اخلاق دینی
,
اسلام و محیط زیست
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
دین و محیط زیست
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اخلاق سرزمین ,
خودشکوفایی ,
طبیعت محوری ,
بوم شناسی ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
نظام طبیعت ,
قرآن ,
رفتار اخلاقی با حیوانات ,
حیاتمحوری ,
آفت کش ,
ارزش زدایی از طبیعت ,
دخل و تصرف در طبیعت ,
جاکعه بیوتیک ,
موجودات حساس ,
برابری زیست محور ,
انسان و محیط زیست ,
ارزش اخلاقی انسان ,
زیست بوم و ارزش اخلاقی ,
آینده محیط زیست ,
دشمن محیط زیست ,
دوست محیط زیست ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
درنگ در مناسبات اخلاقی انسان و محیط زیست خود، به شکلگیری رشته «اخلاق زیستمحیطی» انجامیده است. این رشته شکوفا، فیلسوفان، الاهیدانان، مورخان، متخصصان، و فعالان محیط زیست را به یکاندازه، درگیر مسائلی جدی کرده است. همین امر، مایه تنوع نگرشها و دیدگاهها در این عرصه شده است. این مقاله میکوشد با نگرش تاریخی، زمینههای شکلگیری و رشد این عرصه را بکاود، دیدگاههای موجود را گزارش کند، و چشمانداز آینده آن را ترسیم نماید. در عین حال، یکی از مباحث داغ این عرصه، نقش دین در حفظ یا تخریب محیط زیست بوده است که این مقاله به تحلیل آن میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی زمان واقعی و زمان دستوری در قرآن مجید بر اساس رویکردی زبان شناختی
نویسنده:
عالیه کردزعفرانلوکامبوزیا ,مریم سادات فیاضی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآنپژوهی
,
قرآن
,
زمان دستوری
,
افعال در قرآن
,
زمان در قرآن
,
زمان دستوری و زمان واقعی در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
زبان شناسی
,
هانس رایشنباخ
کلیدواژههای فرعی :
خط زمان ,
زمان ارجاعی ,
آیه 67 آل عمران ,
آیه 11 نساء ,
آیه 7 انسان ,
آیه 17 نبأ ,
چکیده :
یکی از زیر شاخه های قرآن پژوهی مطالعه و پژوهش در صورت و شکل ظاهری واژگان و جملات قرآن مجید است. در مقاله حاضر نویسندگان مشخصا به بررسی افعال قرآن با توجه به زمان دستوری و زمان واقعی پرداخته اند. مساله اصلی پژوهش حاضر این است که آیا در افعال قرآن مجید زمان واقعی بر زمان دستوری منطبق است یا نه؟ برای پاسخ دادن به این مساله پس از طرح ملاحظات نظری درباره زمان واقعی و زمان دستوری بر اساس مباحث هانس ریشن باخ ـ زبان شناس آلمانی ـ بیش از 500 فعل از جزء سی ام قرآن مجید استخراج و بررسی شد و آن گاه حاصل این بررسی جمع بندی و در این مقاله عرضه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 61
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مفهوم مکان نزد ارسطو، دکارت و هیدگر
نویسنده:
محمد جواد صافیان، ناصر مومنی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود
,
جوهر (منطق)
,
مکان
,
قرب
,
امتداد
چکیده :
مفهومی که امروزه از مکان شیوع عام دارد بر اساس تلقی متعارف از وجود حاصل شده است. امروزه ما مکان را فضایی صرفا ریاضی و قابل اندازه گیری که حاوی اشیاء است می دانیم و این معنا را مسلم و بدیهی می انگاریم. در حالی که اگر نیک بنگریم چنین مفهومی از مکان، محصول تلقی دوره جدید از هستی است. از آنجا که در دوره جدید، وجود امر عینی (ابژکتیو) تلقی می گردد مکان چیزی جز فضای ممتد قابل اندازه گیری نیست که در تحلیل نهایی نیز از خود اشیاء مجزا و مستقل نخواهد بود. اما در تفکر سنتی پیش ازمدرن فی المثل در نظر ارسطو از آنجا که وجود به معنای فعلیت و کمال اول (یا جوهر) است مکان نیز متناسب با همین مفهوم، عبارت است از آخرین سطح حاوی ارسطو مکان را امری طبیعی می داند که حاوی اشیاء طبیعی است اما آن را امری صرفا کمی (همانند دکارت) به حساب نمی آورد. ارسطو برای هر شیئ به حسب طبیعت خاص آن به مکانی طبیعی قائل است. خاک و آب و هوا و آتش هر یک مکان خاص خویش را داراست، هیدگر که تفکر متافیزیکی قدیم و جدید را مبتنی بر غفلت از حقیقت وجود می داند، تلقی از مکان در این سنت را نیز نمی پذیرد و تلاش می کند درباره آن برحسب حقیقت وجود به مثابه نامستوری تامل نماید. به همین جهت مکان را بر حسب قرب و بعد آدمی به وجود و موجودات توضیح می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونه فکر می کنیم (روش اندیشه: ارسطو، بیکن، دکارت)
نویسنده:
رسول عبدالمحمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جوهر از دیدگاه ارسطو، دکارت، اسپینوزا، لایب نتیس
نویسنده:
محمودرضا کاویی سرچقا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
اسپینوزا
,
علوم انسانی
,
ارسطو
,
جوهر
,
دکارت ، رنه
,
لایب نتیس
,
دکارت، رنه
,
لایب نتیس
چکیده :
"لفظ substance" مرکباز دو جزء استو جمعا به معنی چیزی استکه در زیر ظواهر، پایدار است . بدین وجه که جزء دوم یعنی Stance که مشتق از Stare [ایستاده] است ، دلالتبر استمرار و ثباتجواهر دارد و جزء اول که sub (زیر) باشد مشعر بر اینکه این استمرار و ثباتدر زیر کیفیاتی استکه همواره به عنوان دستخوشتغییراتو تبدلاتملحوظ شدهاند. بنابراین از پیوند و اتصال این دو تصور اساسو استمرار که دو جزء Sub و stare دال بر آنهاست ، تصور substance (جوهر) حاصل آمده است . در این رساله، جوهر از دیده اسطور، دکارت ، اسپینوزا و لایبنتیسبررسی شده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
تعداد رکورد ها : 1420
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید