جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1261
ضد مسیح در مسیحیت
نویسنده:
انسیه شیرخدائی، فاطمه لاجوردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده :
ظهور دجال یا ضد مسیح که در همه چیز با مسیح مخالف است، در مسیحیت از نشانه های ویژ آخرالزمان به شمار می آید. باور به دجال در قرون اولی مسیحی با الهام از کتب مکاشفه ای عهد عتیق توسط پدران کلیسا مورد توجه قرار گرفت، در قرون وسطی بسط یافت و از قرن شانزدهم میلادی به بعد مصادیق زیادی برای آن در نظر گرفته شد. در کتاب مقدس آیاتی چند به دجال اشاره دارد. حاکمیت او اهریمنی و جهانی است و براساس مکاشف یوحنا، دنیا شیطان را در قالب این رهبر حیوان منش جهانی پرستش خواهد کرد. دجال دشمن نهایی نیکی ها است و تعالیم مسیحی بر این امر تاکید دارد که او از هم اکنون در کار است. او و لشکریانش با خدا و نقشه های او مخالفت می کنند. برخی او را شخصی شرور، عده ای آن را یک نظام و جریان جهانی می دانند، و عده ای دیگر نیز برخی از رهبران مذهبی و سیاسی دنیا را به عنوان ضد مسیح یا دجال در نظر می گیرند. به نظر می رسد که اعتقاد به ظهور دجال ریشه در یهودیت داشته باشد. بازتاب اسلامی این پدیده را می توان در شخصیت «الدجال» یافت، که تاثیر آشکاری در الهیات، هنر، ادبیات و سیاست دارد. در این جستار کوشش بر آن بوده است که برخی ابعاد مختلف ضد مسیح مورد بررسی قرار گیرد.
صفحات :
از صفحه 75 تا 96
اندیشه غالیانه در طریقت صفوی
نویسنده:
حسین میرجعفری، مرتضی دهقان نژاد، حمید حاجیان پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
این پژوهش درصدد یافتن پاسخ هایی برای این سوالات است که اندیشه دینی در طریقت صوفیانه اردبیل قبل از تشکیل دولت صفوی چگونه بوده است؟ رویکرد شیوخ صفوی به اندیشه غالیانه تحت تاثیر چه عواملی صورت گرفته است؟ چرا جنبش های قرون هشتم و نهم هجری دارای ماهیتی غالیانه هستند؟ عناصر مشترک فرقه های غالیانه در این دوران چیست؟ در بررسی رویکرد دینی در طریقت صفوی، از سقوط دستگاه خلافت و پیدایش خلاء دینی و سیاسی به دنبال تهاجم مغول در قرن هفتم هجری سخن به میان آمده است. اثرات تهاجم مغول در قوت یافتن پایگاه های معنوی و رشد تصوف، در فاصله قرن هفتم هجری تا تشکیل دولت صفوی در قرن دهم هجری، مهم خواهد بود. طریقت های صوفیانه تحت تاثیر شرایط زمانی دچار چرخش های فکری درونی شدند و با رویکرد به اندیشه های غالیانه متوجه حصول به قدرت سیاسی گردیدند. این امر نقطه مشترک جنبش های صوفیانه در قرون هشتم و نهم هجری است. نکته این است که صفویان برجسته ترین عامل جنبش های صوفیانه و غالیانه این دوران بودند که موفق به تشکیل دولتی فراگیر شدند.
صفحات :
از صفحه 93 تا 116
مهدویت از دیدگاه دین پژوهان غربی
نویسنده:
رضی موسوی گیلانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج),
چکیده :
«مهدویت از دیدگاه دین‏ پژوهان غربى» اثر سید رضى موسوى گیلانى، مهدویت را از نظرگاه غربیان مورد بررسى قرار داده و به نکات مثبت و منفى آنان، به صورت نقادانه، اشاره مى‏ کند. مقدمه مؤلف در اشاره به جایگاه مهدویت در مباحث اعتقادى، آغازگر مباحث بوده و مطالب در ده فصل تدوین یافته است. فصل ‏هاى کتاب، هر کدام به یکى از شرق ‏شناسان اختصاص یافته که مؤلف براى توضیح دیدگاه آنان مباحثى چون، روش‏ شناسى، زمینه هاى فکرى، نگرش به موضوع مهدویت و نقد و بررسى آراء ایشان پیرامون این مسئله را محور قرار داده است. در ابتداى هر فصل، توضیحاتى پیرامون آن، در قالب مقدمه آمده است. از جمله ویژگى ‏هاى کتاب، تبیین اندیشه ‏ها و پژوهش ‏هاى برخى فیلسوفان غربى؛ از جمله هانرى کربن، جیمز دارمستتر، فان فلوتن، ایگناتس گلدتسیهر، ادوارد برون، مارگولیوث، ژزف کنت دوگوبینو، همیلتون گیب و آنه مارى شیمل است. نویسنده در مقدمه، ضمن ارائه تعریف کوتاهى از اصطلاح «شرق ‏شناسى» به تاریخچه مختصرى از فعالیت‏ها و محورهاى مطالعاتى پاره ‏اى از شرق ‏شناسان اشاره کرده و ضمن تعریف معناى لغوى و اصطلاحى واژه شرق‏ شناسى، دوره ‏هایى که بر این دست مطالعات گذشته است را یادآورى مى‏ کند.
مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه
نویسنده:
مهدی فقیه ایمانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: سازمان تبلیغات اسلامی، دبیرخانه دائمی اجلاس حضرت مهدی (عج),
چکیده :
«مهدویت از دیدگاه نهج البلاغه»، اثر مهدی فقیه ایمانی، بیان گفتارهای امام علی علیه‌ السلام و برخی از علمای اهل سنت درباره حضرت مهدی عجل‌ الله فرجه‌ الشریف و مباحث مهدویت می‌ باشد که به زبان فارسی، در سال ۱۳۶۲ ش نوشته شده و به سفارش دبیرخانه دائمی اجلاس حضرت مهدی، منتشر شده است. کتاب با مقدمه مؤلف آغاز شده و مطالب در سه فصل ارائه گردیده است. نویسنده نخست، فهرستی از سخنان امام علی علیه‌ السلام که پیرامون امام، رهبر، خلیفه، مسئول و زمامداری مسلمانان است، را ذکر کرده، آن گاه، موضوع مهدویت در اسلام و پیش گویی از ظهور و قیام حضرت مهدی عجل‌ الله فرجه‌ الشریف و تحقق یافتن حکومت جهانی اسلام در سایه رهبری آن حضرت را بررسی نموده است. در ادامه، مشخصات صد و دو تن از علمای اهل سنت که به وجود مهدی عجل‌ الله فرجه‌ الشریف و ولایتش اقرار کرده‌ اند، ذکر شده و مختصری از تاریخ امام مهدی عجل‌ الله فرجه‌ الشریف نیز به دنبال آن آورده شده است. از نظر مؤلف، امام علی علیه‌ السلام در نهج البلاغه، به سه روش به موضوع امام مهدی عجل‌ الله فرجه‌ الشریف پرداخته است: ۱- به صورت عام و در ذیل تمام فقراتی که به نحوی مقام امامت را گوشزد کرده است. ۲- در فقراتی که اخبار غیبی و پیش گویی‌ های از حوادث آخرالزمان مطرح شده است. ۳- کلماتی که مشخصا به امام مهدی عجل‌ الله فرجه‌ الشریف و وجود آن حضرت پرداخته است. سپس در ذیل هر کدام از این طریق‌ ها، فقرات موجود در نهج البلاغه آورده شده است.
ایقاظ من الهجعة بالبرهان علی الرجعة
نویسنده:
محمد بن حسن حر عاملی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: نوید,
چکیده :
«الإیقاظ من الهجعة بالبرهان على الرجعة»، کتابى است در موضوع رجعت نوشته محمد بن حسن بن على بن محمد بن حر عاملى، معروف به شیخ حر عاملى، از علماى جبل عامل لبنان که در ایران سکنى گزید و خدمات قابل توجهى به اسلام و فرهنگ شیعى ارائه داد. مولف در تدوین ساختار کتاب به عدد دوازده تبرک جسته و آن را به دوازده باب تقسیم نموده است. باب «اول» در مقدمات‏ «دوم» در استدلال بر رجعت و امکان و وقوعش‏ «سوم» در قسمتى از آیات قرآن که به ضمیمه تفسیر ائمه علیهم السلام دلیل بر رجعت است. «چهارم» در اثبات این که آن چه در امت‏ هاى گذشته واقع شده، نظیرش در این امت واقع شود. «پنجم» در اثبات رجعت در سایر امت ‏ها. «ششم» در اثبات رجعت در پیامبران و اوصیاى گذشته. «هفتم» در اثبات رجعت در این امت اجمالا، تا آن رجعت موعود آخرالزمان را بعید نشمارند. «هشتم» در این که میان این امت هم درباره پیغمبران و أئمه علیهم السلام اجمالا رجعت بوده تا آن استبعاد برطرف گردد. «نهم» در قسمتى از حدیث ‏هاى معتبر که در رجعت مردم -از شیعه و غیره- وارد شده است. «دهم» در پاره‏ اى از روایات معتبر در رجعت گروهى از انبیاء و ائمه علیهم السلام. «یازدهم» در این که آیا بعد از حضرت مهدى علیه السلام دولتى هست یا نه؟. «دوازدهم» در بیان شبهه منکرین رجعت و جواب آن. موضوع رجعت از جمله موضوعاتى است که از صدر اسلام تا به حال مورد بحث و گفتگو بین شیعه و سنى است. در تمام ادوار، علماى شیعه در یک طرف معتقد به آن و سنیان در طرف دیگر منکر آن بوده‏ اند، گو این که بین دانشمندان شیعه درباره کیفیت رجعت اختلاف نظر و عقیده پیدا شده؛ ولى در اصل موضوع اتفاق دارند و در اثبات مطلب رسائل و کتاب ‏هاى بسیارى نوشته شده که این کتاب یکى از آنها است.
مهدی المنتظر عند الشیعة الإثنى عشریة
نویسنده:
جواد علی؛ مترجم: ابوالعید دودو
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
كلن (آلمان): منشورات الجمل,
چکیده :
«المهدی المنتظر عند الشیعة الاثنی عشریة»، اثر جواد علی یکی از محققان و مورخان معاصر عراقی بوده که در سال ۱۹۳۸ به زبان آلمانی آن را تدوین کرده و در سال های اخیر به عربی ترجمه و منتشر شده است. این اثر جواد علی همانند دیگر نوشته‌ های او عالمانه و محققانه و پربار است و بر خلاف غالب نوشته‌ هایی که به نقل روایت یا مطالبی در باره مهدی و مهدویت اکتفا کرده، کتاب حاضر دارای نظریه پردازی است. وی در مقدمه بیان می‌ کند که بر منابع شیعی تکیه داشته و دیدگاه های مستشرقان را که مبتنی بر منابع اهل تسنن است به نقد می‌ گذارد. جواد علی در دوره تالیف رساله اش با عالمان بزرگ نجف و کاظمین مانند مرحوم کاشف الغطاء و شهرستانی مکاتبه داشته و از ایشان بهره برده است. در مجموع، مؤلف به دلیل شرایط خاص خود، در کتاب به گونه‌ ای برخورد کرده که گویی مورخی بی طرف و غیر شیعی تحقیقی ارائه کرده است. در این کتاب از نواب اربعه و شخصیت‌ های زیادی از عصر غیبت صغری سخن گفته می‌ شود، چنانکه در ابتدای آن منبع شناسی مفصلی با شرح حالی اجمالی از مؤلفاتی که در موضوع مهدویت مطلبی نوشته‌ اند انجام شده است.
جهانی شدن و مهدویت، دو نگاه به آینده
نویسنده:
سید عبدالقیوم سجادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این مقال بر آن است تا دو دیدگاه در باب جهانی شدن، یعنی جهانی شدن لیبرالیسم و حکومت جهانی اسلام را مورد بررسی و مقایسه قرار دهد. مؤلف بر آن است که هر چند که اندیشة جهانی شدن لیبرالیسم، اندیشه و فرهنگ دینی را به چالش می‌طلبد و امروزه از داعیه داران انحصاری جهانی‌شدن می‌باشد، اما به لحاظ نظری و جامعه‌شناختی فاقد ظرفیت لازم برای جهانی شدن می‌باشد. حکومت جهانی اسلام از بُعد نظری از ظرفیت لازم برخوردار است ولی با موانع خارجی و اجتماعی روبرو است .فراهم نمودن زمینه‌های اجتماعی و رفع موانع، تحقق ایده جهانی شدن را نوید خواهد داد.
نجات بخشی در آیین زرتشت
نویسنده:
محمد سپهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
همة ادیان جهان به گونه‌ای معتقدند که هرگاه بشر به لحاظ معنوی و اخلاقی پا در انحطاط و ورطة هلاک گذارد، و از مبدأ هستی فاصله گیرد، و جهان را تاریکی جهل، غفلت و ستم در برگیرد، شخصیتی نجات‌دهنده ظهور خواهد کرد. در هر آیینی، به صورت رمز به حقایقی اشاره شده که با معتقدات آیین‌های دیگری توافق و هماهنگی دارد. در آیین مزدیسنا هم اعتقاد به موعود نهایی و منجی آخرالزمان، از عقاید رایج و استوار است و در متون مقدّس زرتشتی (اوستا و کتب روایی پهلوی) افزون بر بشارت و اشارت به ظهور رهانندة عدالت‌گستر (سوشیانت)، از تولّد، ظهور، یاران و دستاوردهای نهضت او سخن گفته شده است. در این مقاله کوشیده‌ایم دیدگاه زرتشت را دربارة موعود نهایی (سوشیانت) از متون مزدیسنا استخراج و بررسی کنیم.
بررسی و نقد دیدگاه دکتر عابد الجابری درباره مهدویت
نویسنده:
حمزه علی اسلامی نسب، علیرضا آل بویه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
دکتر محمد عابد الجابری از متفکران معاصر جهان عرب است که با تالیفات متنوع خود جایگاه قابل توجهی در جهان عرب و غرب به دست اورد. و برای رون رفت از بحران هایی که جهان عرب در آن غوطه ور است به بررسی میراثهای پنجگانه ایرانی، یونانی، صوفیانه، اسلامی خالص و عرب خالص پرداخت. و معتقد شد تمام عقب ماندگی های جهان عرب ریشه در تفکرات میراث ایرانی داشته یمنی ها، مختار، عبدالله بن سبا توانستند با نفوذ در اسلام، آموزه های ایران و اسرائیلیات مثا مهدویت، رجعت و ... را در قالب تشیع در بین مسلمانان رواج دهند. در این مقاله تنها مسئله "مهدویت" با توجه به اهمیت آن در اندیشه جابری دنبال می شود . ضمن گزارش دقیق از اندیشه مهدویت در آثار عابد جابری خطاها و لغزش ها اداعاهای فاقد سند و پیش داوری ها ناقص او تماماً بر اساس منابع اصیل اهل سنت نشان داده می شود.
صفحات :
از صفحه 33 تا 50
امام علی (ع) در متون صوفیه (با تأکید بر متون تصوف تا قرن پنجم قمری)
نویسنده:
زهرا ابراهیمی، ابوالفضل محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده :
سیمای امام علی (ع) در تألیفات صوفیه بازتاب یافته است و بر این اساس می‌توان متون تصوف را جزو منابع شناخت حضرت به‌شمار آورد. در این مقاله با تأکید بر چهار عامل تأثیرگذار در ذهنیت صوفیه نسبت به امام علی (ع)، کوشش شده است تا تصویر ایشان از حضرت بررسی شود. این چهار عامل عبارتند از: الف- اوصاف شخصیِ امام علی(ع) در روایات و احادیث مورد استفاده صوفیه که اغلب ماخوذ از منابع سنی هستند. ب- نسبت امام علی (ع) با خلفا. ج- کرامات منقول از حضرت در متون عرفانی. د- تصویر امام علی(ع) در خواب‌ها و رویاهای صوفیه. مطالب فوق بر اساس ماثورات امام در متون متصوفه تا قرن پنجم قمری بررسی شده است. قابل ذکر است که در جمع‌بندی این مباحث می‌توان دریافت که درک صوفیان از مقام حضرت تا اندازه زیادی به تصورات شیعی از امام علی (ع) نزدیک بوده و بر این مبنا، می‌توان بر تقریب هر چه بیشتر میان تصوف و تشیع تأکید کرد.
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
  • تعداد رکورد ها : 1261