جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 221
شیطان چگونه در فکر و اندیشه ما نفوذ کرده و خواسته‏ هاى خویش را القا مى‏ کند؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : لازم است براى رسيدن به پاسخ صحيح از پرسش فوق، ابتدا شناختى و لو اجمالى از موجودى به نام شيطان داشته باشيم. در مبدأ اشتقاق كلمه‌ى شيطان، ميان دانشمندان، چندين مبنا وجود دارد. اما آنچه كه مناسب‌تر به نظر مى‌رسد، اين است كه لغت شيطان، از "شطن" به بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
محدوده ‏ى توانايى و قدرت شيطان و جن چيست و تا چه اندازه‏ اى مى ‏توانند براى انسان‏ها مزاحمت ايجاد كنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ابتدا به بررسى واژه‌هاى شيطان و جن و ارتباط مفهوم شيطان و جن و حدود تسلط شيطان مى‌پردازيم: مفهوم واژه‌ى شيطان و جن: "شيطان" به معناى دور شده و متمرد مى‌باشد. اين كلمه به صورت مفرد هفتاد و يك بار و به صورت جمع (شياطين) هيجده بار در قرآن مجيد آم بیشتر ...
 اهداف و برنامه های شیطان چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قرآن کریم در آیات 118 – 120 سوره نساء به اهداف و برنامه های شیطان درباره ی انسان اشاره دارد. هنگامی که خداوند شیطان را به خاطر سرپیچی از رحمت خویش دور کرد، شیطان سوگند یاد کرد چند طرح و برنامه را درباره ی انسان اجرا کند: 1. گمراه کردن انسان ها بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 شیطان انس چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : "شیطان" از ماده ی "شطن" به معنای دوری گرفته شده است. شیطان چون از کارهای خیر فاصله گرفته و از رحمت خدا دور شده، به این نام خوانده شده است.[1] شیطان اسم جنس (عام) است و ابلیس اسم خاص و علم. به عبارت، دیگر شیطان به هر موجود موذی، منحرف کننده، سر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 فلسفه ی وجودی شیطان که موجودی اغواگر و گمراه کننده است، چیست؟ و چرا خداوند او را خلق کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اوّلاً: خداوند شیطان را، شیطان خلق نکرد. به دلیل این که او سال ها (6 هزار سال)[1] هم نشین فرشتگان و اهل عبادت بود، ولی بعداً به خواست خود و بر اثر تکبر راه طغیان و انحراف را در پیش گرفت و از رحمت خداوند دور شد. ثانیاً: وجود شیطان، برای انسان ه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
زهد و وارستگى دوستان خدا و بى اعتنایى آنان به دنیا (1)
نویسنده:
محمدتقى مصباح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این مقاله به شرح مناجات زاهدان امام سجاد علیه السلام، پیرامون زهد و بى رغبتى به دنیا مى پردازد. در قرآن کریم، پنج ویژگى براى دنیا بیان شده است: لعب و بازى، لهو و سرگرمى، زینت، تفاخر و تکاثر. این ویژگى ها منطبق با سنین کودکى، نوجوانى، جوانى و پیرى و کهنسالى انسان است. دنیا از این جهت که مخلوق خداست، نکوهیده و نازیبا نیست، هرآنچه مخلوق خداست، زیباست. آنچه موجب انحراف ها از سرشت و خطرات خدادادى خود مى شود، جلوه هاى زیباى دنیا، هواى نفس و شیطان است. اگر این سه نبودند، انسان هرگز دچار کژى و انحراف و گناه نمى شد. افزون بر اینکه، محدودیت ها در برخوردارى از مظاهر زندگى عامل دیگر گناه و تزاحم زندگى بشر است. اگر محدودیت ها نبود و همه چیز به وفور در اختیار انسان بود، شاهد سرکشى انسان نبودیم.
صفحات :
از صفحه 5 تا 12
ریشه های یهودی مسیحی خدا و شیطان انجیل شیطانی لاوی
نویسنده:
علی قهرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
چکیده :
شیطانی که لاوی به دنیا معرفی کرد، نه تنها موجودی شریر نیست، بلکه الهه عشق و زاینده روشنایی و نور است. لوسیفر از نگاه وی موجودی است نیکو، قدرتمند و با اوصافی خداگونه که دو بعد مثبت و منفی را همزمان داراست. وجود چنین موجودی با اوصاف متعالی، و در عین حال در حضیض ذلت، گرچه در ابتدا کمی عجیب و غریب می نماید، اما برای افراد آشنا به الهیات یهودی مسیحی، وجود چنین موجودی چندان هم بدیع و غریب نیست. نوشتار حاضر با روش تحلیلی توصیفی می کوشد با مبناشناسی و کاوشی عمیق میان آموزه های تورات و انجیل، رد پای چنین موجودی را که در لابه لای متون کهن یهود و مسیحیت پنهان شده بیابد.
صفحات :
از صفحه 81 تا 96
با توجه به هزاران سال عبادت شیطان آیا استحقاق نداشت که خداوند او را یارى کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با توجه به آيات قرآن نظير آيه‌ى 50 سوره كهف يا آيه 31 سوره حجر به اين نتيجه مى‌رسيم كه شيطان (ابليس) از طايفه جن بوده و به خاطر كثرت عبادت در زمره‌ى ملايكه محسوب مى‌شده است. داستان استكبار شيطان (كه آزمون او بود) حدود هفت مورد در قرآن آمده و بسيار آم بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
ابن عربی و حكمت الهی در كلمه» آدمی؛ بررسی تصويری جامع از آدم در فصوص الحكم
نویسنده:
مسعود احمدی افزادی , نواب مقربی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بنیاد حکمت اسلامی صدرا,
چکیده :
نكتة مهم و اساسي در «فص آدم» از كتاب فصوص الحكم‌ ابن عربي، چرايي آفرينش آدم است و اينكه هدف از خلقت عالم و آدم چه بوده است؟ در مقياس درون ديني و اسلامي، نخستين پاسخ به اين پرسش همان مضمون حديث قدسي معروف است كه معرفت الهي را مبنا و دليل آفرينش ميداند. ولي اين پاسخ مبتني بر معرفت، نارساتر و نابسنده تر از آن است كه همة كُنه حكايت را بازگو كند و نياز به شرح و بسط دارد. از زاويه‌يي ديگر نيز ميتوان به اين مسئله نگاه كرد. در واقع دو ديدگاه متفاوت دراينجا وجود دارد؛ يك ديدگاه، برپاية تصوير عامة مؤمنان به اديان ابراهيمي است و ديگري مبتني بر وحدت وجود. در تصوير اخير كه مهمترين انگارة معرفتگرايان در شناخت الهي است، خدا ظاهر و باطن، اول و آخر است، آدم‌ نيز هم خلق و هم حق است؛ جامع جميع اسماي الهي است و عالم، آيينه‌يي است كه خدا و آدم خود را در آن ميبينند و ملائكه‌ هم، قواي عالم هستند؛ جلال و جمال، دو دست خدا، و انسان كامل، همان نفس واحده است و سخن آخر اينكه خليفة خدا بر زمين، جامع دو صورت خدا و صورت عالم است. در اين مقاله تلاش ميشود، اين تصوير از زواياي مختلف بررسي شود و در نهايت تصويري جامع از مسئله» مورد بحث بدست داده شود.
صفحات :
از صفحه 67 تا 78
شیطان تا روز قیامت از خداوند مهلت خواست در حالی که مسئله قیامت و بعث بعد از بیرون آمدن حضرت آدم (ع) از بهشت مطرح شد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
وقتي اين صحنه پيش آمد و ابليس تمرد کرد گفته شد (فَاخرُج) از بارگاه قدسي خارج شو. ابليس گفت پس اگر مي شود من نابود نشوم تا يوم بعث به من مهلت بدهيد. « أَنظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ – اعراف 14». در آنجا با حضرت آدم (ع) صحبت بعث نشده بود ولي ملائ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 221