جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
خلق از عدم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 32
عنوان :
خلق «وجود» از «عدم»!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در آیه 117 سوره بقره، خداوند به صفت «بَديعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض» معرّفی شده است؛ یعنی خدا «هستى بخش آسمانها و زمين» است. عین این تعبیر در آیه 101 سوره مبارکه انعام نیز تکرار شده است. كلمه «بَدِيع» از ماده «بدع» به معناى (به وجود آوردن چيزى بدون س
بیشتر ...
کلیدواژههای اصلی :
حادث
,
خلق از عدم
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مفهومی و منطقی احادیث «لا مِن شَیءٍ» در باب خلقت الهی
نویسنده:
محمد سلطانی رنانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حادث
,
خلق از عدم
,
خلق ( ایجاد )
,
12- لا یُکَوِّنُ الشَّیءَ لا مِن شَیءٍ اِلَّا اللهُ: جز خداوند هیچکس قادر به «ایجاد موجودات بدون نیاز به چیزی» نیست
,
02- ان الله تعالی خالق الاشیاء لا من شیء
,
قاعده «خلق لا من شئ»
چکیده :
شش تن از پیشوایان معصوم (ع) در چهارده حدیث مُسند و مرفوع، درباره خلقت الهی از تعبیر «لا من شیء» بهره برده اند. بر پایه مجموعه قرائن متعدد، صدور این تعبیر از حضرت فاطمه زهرا (س) در خطبه فدکیه و نیز امیرمؤمنان علی (ع) محرَز است. بر این اساس، معنای لفظی و مفهوم منطقی این تعبیر مورد توجه محدّثان، متکلّمان و فیلسوفان مسلمان قرار گرفته است و از آن در بیان کیفیت خلقت الهی بهره برده اند. بنا بر تحلیل سخنان عالمان مسلمان، تعبیر «لا من شیء»، خلقت ابداعی و بدون ماده و صورت پیشین را بر پایه قدرت، مشیّت و حکمت خداوند تصویر می کند و نشان دهندة والایی آفریدگار و ناهمانندی او با آفریدگان است. گزاره حاصل از تعبیر "لا من شیء"، موجبه محصله ای است که متعلق محمول آن در قوه قضیه سالبه است. «آفرینش نه از چیزی» به معنای هستی دادن به نیستی است که تنها خداوند بر این گونه آفرینش تواناست. این آموزه، انحصار پندارین در دو فرض «قدیم بودن ماده» و «خلقت از عدم» را می شکند و پاسخگوی شبهات وارد بر اندیشه خلقت الهی خواهد بود. وجه نوآوری این مقاله، بررسی مفهومی و منطقی این تعبیر و نقض بسیاری از شبهات مطرح در خصوص کیفیت خلقت الهی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای فراز “خلق الاشیا من العدم” از دعای جوشن کبیر
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
البته معنای دقیقتری هم برای این عبارت وجود دارد، که جناب مولوی آن را در این عبارت بیان داشت که: « ما عدمهاییم هستی ها نما ــ تو وجود مطلق و هستی ما». ـ خلق یعنی چه؟ و از چه؟ الف ـ به فتوای عقل سلیم و منطق قویم، نه عدم تبدیل به وجود می شود و نه وجود ق
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حادث
,
خلق از عدم
,
12- لا یُکَوِّنُ الشَّیءَ لا مِن شَیءٍ اِلَّا اللهُ: جز خداوند هیچکس قادر به «ایجاد موجودات بدون نیاز به چیزی» نیست
,
02- ان الله تعالی خالق الاشیاء لا من شیء
,
قاعده «خلق لا من شئ»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسألة حدوث العالم
نویسنده:
احمد بن عبدالحلیم ابن تیمیه؛ تحقیق: یوسف بن محمدمروان بن سلیمان الاوزبکی المقدسی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار البشائر الاسلامیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حادث
,
خلق از عدم
,
حدوث زمانی، al-ḥudūt̲h̲ al-zamānī، coming into existence in time
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
حدوث عالم جسمانی
,
حدوث زمانی عالم
چکیده :
سؤال: ماتقول.. 1- فی الموجودات ان کانت من العدم، فکیف یکون وجود من عدم؟ 2- و عن ای شیء صدرت الموجودات بعد ان لم تکن؟ 3- و هل صدورها عن محض المشیئة الازلیة؟ 4- و ما الدلیل القاطع العقلی علی حدوث العالم؟ جواب: الموجودات وجدت عن عدم کلام مجمل...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در تفسیر تسنیم اشاره شده که خداوند مواد خام را از "شىء" و "لا شىء" نیافریده، بلکه خلقت این مواد "لا من شىء" بوده است. اولا معنی "لا من شیء" چیست؟ و ثانیا آیا این سخن، خلاف صریح قرآن نیست که میفرماید: "وَ قَدْ خَلَقْتُک مِنْ قَبْلُ وَ لَمْ تَک شَیْئاً" (مریم/9)؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ باید گفت که صاحب این تفسیر گرانقدر، یقینا جهان مادی موجود را قدیم و ازلی ندانسته، بلکه در چگونگی پیدایش آن سه فرض را مطرح کرده است و برداشت نهایی خویش را با استدلالاتی به شرح ذیل ارائه داده است: 1. خداوند ماده اولیه و خام را از "شیء" و چیز دی
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حادث
,
خلق از عدم
,
خلق ( ایجاد )
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر تسنیم (کتاب)
,
12- لا یُکَوِّنُ الشَّیءَ لا مِن شَیءٍ اِلَّا اللهُ: جز خداوند هیچکس قادر به «ایجاد موجودات بدون نیاز به چیزی» نیست
,
02- ان الله تعالی خالق الاشیاء لا من شیء
,
قاعده «خلق لا من شئ»
,
من لا شیء
,
لا من شیء
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلق از عدم، خلق از آشوب و مسئله شر
نویسنده:
دیوید ری گریفین، محمد حقانی فضل
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حادث
,
خلق از عدم
,
عدل الهی
,
قدرت الهی
,
شرور
,
خداشناسی پویشی (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات پویشی
,
شر
,
قدرت واجب
,
قدرت الهی
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
خلق از آشوب
چکیده :
مسئله شر همواره ذهن معتقدان به خدای شخصوار را به خود درگیر کرده و تاکنون تئودیسههای متعددی برای توجیه وجود شر در عالم مطرح شده است؛ اما نویسنده معتقد است تئودیسههای موجود در رسیدن به هدف خویش ناکاماند؛ از اینرو میکوشد بر اساس خداباوری پویشی، تئودیسهای جدید مطرح کند. او ابتدا به سراغ داستان آفرینش و آموزه خلق از عدم میرود؛ آموزهای از که از نظر او، باعث پیدایش این دیدگاه است که خدا بر همه چیز تسلط کامل دارد و منشأ شرور نیز خود خدا است. اما او نشان میدهد اعتقاد به خلق از عدم در نزاعهای الاهیاتی صدر مسیحیت ریشه دارد و پیش از آن، بسیاری از الاهیدانان به نظریهای دیگر باور داشتند: خلق از آشوب. در گام بعد، نویسنده تئودیسههای مبتنی بر خداباوری سنتی را مرور میکند و با یادآوری کاستیهای آنها نشان میدهد خداباوریِ سنتی مشکلی حلناشدنی با شرور دارد که ناشی از پذیرشِ آموزه خلق از عدم است. او در نیمه پایانی مقاله، دیدگاه پویشی درباره قدرت الاهی و خلقت جهان را تبیین و استلزامات این نظریه را بیان میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منشأ، تنوع و ساختار آموزهی آفرینش در اندیشه اسلامی
نویسنده:
زهره رستگار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام اسلامی
,
آفرینش (اِبداع)
,
خلق از عدم
,
حدوث
,
ارسطو
,
معارف اسلامی
,
اندیشه دینی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در اندیشه اسلامی نحوهی آفرینش جهان است. برخی از مستشرقان بر آنند که مسلمانانِ سدههای نخست در این مسئله بینش روشنی نداشتند و آنان نظریهی خلق از عدم را از طریق ترجمه از منابع خارج از جهان اسلام اخذ نمودهاند؛ زیرا در قرآن داوری روشنی در این باره نشده است. به رغم این مدعا نظریهی آفرینش از عدم اولین بار در خود قرآن با به کار گیری واژههایی چون، خلق، ابداع و فطر مطرح شده است؛ واژههایی که نزدیکترین معانی آنها نفی ماده پیشین و بیسابقه بودن آفرینش الهی است. این دیدگاه مورد توجه و تأکید معصومان علیهم السلام هم واقع شده است. ایشان با تفکیک میان خلق من لا شیء و خلق لا من شیء، وجود ماده قبلی و نیز خلق از لا شیء را نفی نموده و بر آفرینش لا من شیء تأکید کردهاند و بدین سان شبههی ارتفاع نقیضین را هم از بین بردهاند؛ چون نقیض من شیء من لا شیء نیست بلکه لا من شیء است.در کنار مکتب اهل بیت(ع) پارهای دیگر از مکاتب کلامی نیز به این مسأله توجه کردهاند. اکثر اشعریها قائل به حدوث زمانی عالم بودند و برخی از معتزلیان که از یک طرف با اندیشه دینی خلق از عدم مواجه بودند و از طرف دیگر با اندیشه فلسفی یونانیِ قدم عالم، برای جمع میان آن دو قائل به شیئیت برای عدم شدند. این نظریه اندیشه اصل نخستین فلاسفه پیش سقراطی را به یاد میآورد؛ گرچه معتزله بر خلاف فیلسوفانی چون آناکسیماندروس، اعتقاد به قدم عالم نداشتند و آن را حادث و مخلوق میدانستند. بنابراین، هرچند تأثیر منابع برون دینی در تلقیِ پارهای از متکلمان معتزلی را نمیتوان انکار کرد، نادیده گرفتن نصوص قرآنی و روایات نبوی و علوی اشتباهی بزرگ است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آفرينش جهان از عدم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جهان از عدم به معناى ناچيز خلق نشده است؛ بلكه آفرينش جهانِ هستى ابتدايى و غيروابسته به هر ماده پيشين است. به عبارت ديگر آفرينش جهان، صرفاً مستند به اراده حق تعالى است و نيازمند ماده پيشينى نيست كه خداوند جهان را از آن پديد آورد؛ برخلاف خلاقيّت و آفري
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق از عدم
,
چگونگی خلقت جهان
چکیده :
نخست باید دانست جهان از عدم خلق نشده است بلکه از شیء مادی قبلی آفریده نشده . لذا منظور از خلق از عدم به معناى آفرینش ابتدایى و بی وابسته به هر ماده پیشین است به عبارت دیگر آفرینش جهان صرفا مستند به اراده حق تعالى است و نیازمند ماده پیشینى نیست که خداوند جهان را از آن پدید آورد بر خلاف خلاقیت و آفرینش دست ساخت بشرى است که حاصل کشف و تغییر صورتها و ترکیب مواد نخستین براى پدید آوردن محصولى نوین است. امام صادق(ع) درباره آفرینش جهان می فرماید: «خداوند از چیزی جهان را نیافریده است نه این که (از هیچ چیز و عدم جهان را آفریده باشد)».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تقریر اشاعره از نظریۀ خلق از عدم
نویسنده:
مرتضی براتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلقت
,
خلق از عدم
,
فیضان
,
حدوث
,
اشاعره (اهل سنت)
,
خالق
,
ضابطه
,
واسطه
چکیده :
چکیده آفرینش از مفاهیم اساسی در جهان بینی اسلامی است که نقشی برجسته در همه ابعاد اندیشه دینی ایفا می کند. به ویژه آن که آدمی به تفکر و تدبر در آفریده شدگان و خالقیت خداوند دعوت شده است. به همین جهت حکیمان، متکلمان و عرفا در این معرکۀ اجتناب ناپذیر به موضع گیری پرداخته و جهان شناسی خاصی به اقتضای زاویۀ دید خود ترسیم کرده اند و شانی و روزنه ای از جهان هستی را به روی آدمی گشوده اند. در این میان متکلمان اشعری بمنظور تعظیم وتجلیل قدر و منزلت خداوند با وسعت بخشیدن به قلمرو قدرت و ارادۀ الهی، نظریۀ خلق از عدم را برگزیده اند. نظریه ای که مدعی استخراج آن از متن دین هستند. این دیدگاه مبتنی بر اصول و مبانی و پیش فرضها و لوازم خاصی است و از برخی پرسشات و مشکلات عقلی رنج می برد. در این مقاله سعی شده است با تکیه بر متون مبانی این نظریه بررسی و مشکلات و لوازم عقلی آن نشان داده شود و سپس در ترازوی نقد قرار گیرد. ترکیب نظریۀ اشاعره با وجود شناسی ملاصدرا پیشنهادی است که می تواند به تصویری قابل دفاع از خالقیت الهی تبدیل گردد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آفرينش از نيستي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
تا به حال هیچ عالم موحّدی چنین ادّعایی نکرده است که عدم می تواند منشاء وجود باشد ؛ بلکه حتّی ملحدی هم چنین ادّعایی نکرده است ؛ منشاء یک چیز بودن یعنی علّت آن چیز بودن ؛ و علّت بر چهار قسم است ؛ علّت فاعلی ( علّت وجود بخش) ؛ علّت غایی ( آنچه فاعل به خ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق از عدم
,
آفرینش از نیستی
,
چگونگی خلقت جهان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 32
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید