جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 48
تسليم خدا
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«تسليم» يكى از حالات سالك است كه پس از «وصول»، به او دست مى‏دهد و اين حالت عبارت است از استقبال قضا و تسليم به مقدرات الهى و بنابه گفته خواجه عبداللَّه‏انصارى: «تسليم، خويشتن به حق سپردن است». «1»در واقع در اين مرتبه سالك، همه هستى خود را- با تمامى بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ديدن خدا
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ دهى به اين پرسش و سؤالات ديگر از اين نوع (مانند شهود وجه‏اللَّه يعنى چه؟ فناى وجه‏اللَّه يعنى چه؟ چگونگى آنها و ...) مسائل و موضوعاتى است كه يافتنى و رسيدنى بوده و در قالب الفاظ و در محدوده مفاهيم ذهنى نمى‏آيد. دريافت اصل موضوع و چگونگى آنها، از بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
راه ورود به مسير عرفان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اگر مقصود شما «عرفان نظرى» باشد، براى كسب آن فراگيرى منطق، يك دوره فلسفه اسلامى و سپس برخى از متون عرفان نظرى- چون تمهيد القواعد ابن تركه يا فصوص الحكم ابن عربى- نياز است.
امّا اگر منظور شما «عرفان عملى» است؛ در يك نگاه كلى با دو مرحله مى‏توان به بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
دنيا و سير و سلوك‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژه «دنيا» در لغت مؤنث «أدنى» به معناى نزديك‏تر و يا پست‏تر است.
«دنيا» در واقع صفت تفضيلى است؛ اما در آيات فراوانى اين واژه بدون موصوف و در برابر آخرت به كار رفته است. «1» اگر دنيا از «دنائت» باشد، به معناى پست‏تر و اگر از «دنوّ» باشد به معناى بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چشم باطن‏
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نخست بايد دانست نزد اهل حكمت و عرفان، عالم برزخ، عالمى فراتر از عالم دنيا است. لذا به هر مقدار، از دلبستگى و وابستگى به ماديات دنيا دور شويم، به عالم مافوق آن، بيشتر دسترسى مى‏يابيم. بنابر آنچه از روايات به دست مى‏آيد، علاوه بر انجام واجبات و ترك محر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
جایگاه عرفان در اسلام
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يك. عرفان‏
«عرفان» در لغت به معناى شناخت و شناسايى است و در اصطلاح روش و طريقه ويژه‏اى است كه براى دست‏يابى و شناسايى حقايق هستى و پيوند ارتباط انسان با حقيقت، بر شهود، اشراق و وصول و اتحاد با حقيقت تكيه مى‏كند و نيل به اين مرتبت را نه از طريق بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عرفان بودايى، مسيحى و اسلام‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با توجه به مباحث ذيل، اميد است حقيقت امر براى شما روشن گردد:
يك. اهميت انسان‏شناسى‏
يكى از اساسى‏ترين پرسش‏هاى بشر، شناخت مبدأ، معاد و خويشتن خويش است. انسان‏ها هميشه در پى اين بوده‏اند كه كيستند؛ از كجا آمده‏اند؛ چه شده‏اند؛ به كجا مى‏روند؛ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ارتباط «انسان كامل» با مقام خلافت الهى
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
انسان كامل مظهر خليفه خدا است. از آنجايى كه انسان كامل، همان مثل اعلا، مخلوق اوّل و معلول بى‏واسطه مبدأ متعال است؛ به بهترين صورت و كامل‏ترين وجهى، حكايت از حق و كمالات او مى‏كند.
به عبارت ديگر جانشين و خليفه خداوند است. «خليفه» كسى است كه بعدنهج بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ولايت تكوينى و خلافت الهى‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يكم. بايد دانست كه مقصود از اين انسان، «انسان كامل» است؛ انسانى كه روحش را از آلودگى‏ها و تعلق‏ها پاك ساخته و خود را به اصل خود رسانده است؛ يعنى، «روح خدا» كه داراى ويژگى‏هاى خاص خويش است. «1» رسيدن انسان به اصل خود، تنها با شكستن خودخواهى و خودبينى بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
وحى و عارفان‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«وحى» در لغت داراى معانى مختلف است؛ از جمله: اشاره، كتابت، نوشته، رساله، پيغام، سخن پوشيده و اعلام در خفا «1». اين واژه در قرآن كريم در چهار مورد به كار رفته است: اشاره پنهانى، «2» هدايت غريزى «3»، سروش غيبى (الهام) «4» و وحى رسالى. «5» اين واژه در ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 48