جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
داروین
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 15
عنوان :
چشماندازی بر تعامل علم و دین در علوم انسانی مدرن : سال 2، شماره 1 : پژوهش های علم و دین
نویسنده:
عبدالله قنبرلو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعامل علم و دین
,
علوم انسانی مدرن
,
رابطه علم و دین نزد کانت
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
سید حسین نصر ,
تجربه ,
دین ,
داروین ,
تعامل علم و دین ,
مهدی گلشنی ,
عقل انسان ,
فایده گرایی ,
روشنگری ,
رفاه انسان ,
معرفت شناسی مدرن ,
علم گرایی مدرنیته ,
سیستم معنایی مدرنیته ,
روند فکری ظهور مدرنیته ,
تعامل علم و دین در مدرنیته ,
زمینه های رشد علم گرایی مدرن ,
علم گرایی در علوم انسانی ,
منبع شناخت ,
معاهده وستفالیا ,
تعارض علم و دین ,
استقلال علم از دین ,
وحدت علم و دین ,
تنازع بقا ,
آکوئیناس ,
شناخت تجربی انسان ,
اخلاق ,
مکتب سود گرایی ,
تجربه حسی ,
تعارض علم و دین ,
وحدت علم و دین ,
معرفت شناسی مدرن ,
مدرنیته (تجدد) ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
علم اخلاق ,
معرفت ,
اسکولاستیزیم ,
پروتستتانیزم ,
بقای اصلح ,
آیین پروتستان آزاداندیش (مذاهب پروتستان مسیحی) ,
علوم انسانی (سایر) ,
رفاه طلبی ,
معرفت شناسی مدرن((انکار تحلیل سنتی معرفت)، اصطلاح وابسته) ,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی) ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
این مقاله به بررسی تأثیر مدرنیته بر جایگاه علم و دین در زندگی اجتماعی بشر میپردازد. در چهارچوب تحول پارادایمی که با ظهور تفکر و زندگی مدرن اتفاق افتاد، عقل انسان به معتبرترین منبع شناخت و امنیت و رفاه انسان به مهمترین آرمان شناخت تبدیل شد. در معرفتشناسی مدرنیته، تجربه و تبیین منطقی ارتباط میان متغیرها در رسیدن به یک شناخت معتبر نقش اساسی دارند. بهعلاوه، علمگرایی مدرنیته، اساسا، در خدمت نیازهای فایدهگرایانه به مفهوم مادی بشر است. سکولاریسم یکی از ویژگیهای بنیادین سیستم معنایی مدرنیته است که براساس آن دین و آموزههای دینی تنها در صورتی به رسمیت شناخته میشوند که با الزامات مدرنیته هماهنگ باشند. همچنین، گزارههای دینی در صورتی علمی بهحساب میآیند که با روشهای علمی مدرن تأیید شوند. الزامات معرفتشناختی مدرنیته در علوم اجتماعی و انسانی نیز آثار شگرفی بهجا گذاشتهاند. بر ایناساس، علوم انسانی مدرن با رویکردی سکولار قوام یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 55
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه های متفکران مسلمان در باب سازگاری نظریه تکامل با متون دینی
نویسنده:
زهره سلحشور سفیدسنگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلقت انسان
,
علوم انسانی
,
داروین
,
حرکت جوهری
چکیده :
مسألهی حرکت و تغییر جهان، از قدیمیترین مسائل فلسفی است که مورد بحث و گفتوگو قرار گرفته است. مسألهی حرکت و تغییر پدیدههای مادی در فلسفهی غرب تا یونان باستان قابل پیگیری است. هراکلیتوس معتقد بود این جهان سراسر حرکت و تغییر است و این تغییر و تحول دائمی است.در فلسفهی اسلامی نظریهی حرکت جوهری از ابداعات ملاصدرا است و پیش از او این نظریه مورد انکار قرار میگرفت. ملاصدرا بر اساس دو نظریه اصالت وجود و مشکک بودن وجود اثبات کرد که طبیعت جوهر هر موجود مادی اوّلاً قابل اشتداد است و ثانیاً متحرّک بالذات است.از آنجایی که اصل حرکت شامل تمام موجودات میشود از اینرو نظریهی تکاملِ مبتنی بر اصل حرکت و تغییر توسط چارلز داروین با تکیه بر مستندات و شواهد متعددی در زیستشناسی مطرح شد. بر طبق این نظریه، انواع یا گونههای موجودات در طول زمان یکسان و ثابت نماندهاند، بلکه دستخوش تغییر و تحوّل شده و متناسب با شرایط، تطوّر یافتهاند. این نظریه سابقهای کهن دارد، اما از قرن نوزدهم به صورت جدّیتری در حوزهی علوم طبیعی مطرح شده است. نقطهی عطف در طرح این نظریه، منشأ انواع چارلز داروین است که اثری بسیار مهم در تاریخ علوم طبیعی محسوب میشود. داروین در این کتاب و سپس در منشأ انسان از این نظریه صورتبندی علمی و مبتنی بر شواهد تجربی به دست داد که در مجامع علمی با استقبال مواجه شد و سبب گردید گاه اصطلاح «داروینیسم» به عنوان مترادف نظریهی تکامل یا تطوّر انواع به کار رود. نظریهی داروین امروزه در عالم علم با پرسشهای فراوان مواجه شده، اما نظریههای مبتنی بر تکامل یا تطوّر انواع همچنان مطرح است. مابین نظریهی حرکت جوهری و نظریهی تکامل شباهت بسیاری وجود دارد. در هر دو این نظریهها تنها امر ثابت، اصل قانون تغییر است با این تفاوت که در نظریهی تکامل در پی شناخت علل زیستی و طبیعی تغییرات جانداران است اما حرکت جوهری شامل تمامی موجودات مادّی اعم از جاندار و غیر جاندار است و همچنین تنها با استفاده از دلائل فلسفی تغییرات را تبیین میکند.اما با وجود شباهتهایی که میتوان بین نظریات ملّاصدرا در باب حرکت جوهری و تغییر تدریجی موجودات مادّی و همچنین اعتقاد به واسطه بین موجودات با نظریهی تکامل یافت؛ نظریهی حرکت جوهری جز این را بیان نمیکند که تنها امکان تبدل انواع وجود دارد و به عبارت دیگر تبدل انواع مانع عقلی ندارد و حرکت جوهری نسبت به تبدّل انواعلابشرط است.اما براساس دیدگاه اصالت ماهیّت و امتناع انقلاب ماهیّت، حرکت جوهری محال و انواع ثابت و بدون تغییر هستند. لکن از آنجایی که این دیدگاه ابطال شده است بنابراین بر اساس این دیدگاه فلسفی، ثبوت انواعباطل است.همچنین در مورد نظریات فیلسوفان در باب ظهور تدریجی موجودات دلیلی وجود ندارد که این نظریات دالّ بر تکامل باشند اما این ترتیب زمانی در پیدایش موجودات و همچنین موجودات حدّ واسط را میتوان به پیدایش تدریجی موجودات در یافتههای زمینشناسی مشابه دانست که این یافتهها از جمله شواهد نظریهی تکامل است.نظریهی تکامل در حوزهی دینی نیز با رویکردها و مواضع مختلفی رو به رو شد. آن دسته از تجدّدگرایانی که به دین پایبند بودند، کوشیدند نوعی سازگاری بین این نظریه و متون مقدّس ایجاد کنند. از اینرو تفسیرهایی مانند خلقت انسان از متون مقدّس به عمل آمد که نظریه تکامل تدریجی را نتیجه میداد.از سوی دیگر، عدّهی قابل توجّهی از دانشمندان علوم دینی و مفسّران قرآن از جمله طباطبایی و مکارم شیرازی با این نظریه مخالفت کردند و این نظریه را به استناد اینکه با ظاهر آیات قرآن ناسازگار است باطل شمردند. البته دیدگاههای عالمان دینی در این باب یکسان نیست. حتّی بعضی از آنها مانند محمود طالقانی و علی مشکینی این نظریه را پذیرفتند و تعارضی بین آن و قرآن کریم ندیدهاند و بعضاً معرفتشناسی دینی مبتنی بر آن را عمیقتر یافتهاند. البته برای رفع تعارض بین علم و دین هر کدام از مخالفان و یا موافقان راهحلهایی را مطرح کردند که به آنها پرداخته شد. به نظر نگارنده با توجه به بررسی تفاسیری که از برخی آیات در مورد خلقت انسان مطرح شد، دیدگاه طباطبایی مخصوصاً با توجه به آیهی 59 سورهی آل عمران صحیحتر به نظر میرسد، البته این به منزلهی ردّ کامل نظریهی تکامل نمیباشد بلکه فقط این نظریه در خصوص تکامل نوع انسان فعلی در تعارض با قرآن انگاشته میشود و حتّی اگر در زیستشناسی این نظریه به اثبات برسد میتوان خلقت انسان را معجزه دانست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حق و باطل و داروینیسم اجتماعی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه htm
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
باطل
,
داروین
,
حق (اسماء ذات الهی)
,
انسان
,
قرآن
,
ماتریالیسم
,
تاریخ
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه داروین و آیات قرآن درباره خلقت
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه htm
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
خدا
,
خلقت
,
تفکر
,
داروین
,
قرآن
,
باورها
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه داروینیسم و اصل توحید
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه htm
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
ایمان
,
خدا
,
تکامل
,
داروین
,
موجودات
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 15
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید