جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
حافظ و نام مهین خداوند
نویسنده:
عبدالرضا سیف - حمید دهنبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
تفاسیر قرآن و کتاب های صوفیه، در بردارنده مفاهیم بسیاری در ارتباط با ادبیات و الهیات اسلامی است که مطالعه روشمند و دقیق این مفاهیم می تواند به نتایج درخشانی منجر شود. اسم عظم یا نام مهین یکی از عمده و اساسی ترین این مفاهیم است که در طول تاریخ تفکر اسلامی، محل تامل و مداقه بخش عمده ای از اندیشمندان بوده است. شگفت انگیزی و جاذبه این مقوله به گونه ای بوده است که بسیاری از عرفا و صوفیه درباره آن به گمان زنی پرداخته اند و هرکدام نامی از نام های خداوند - عز و جل - را نام مهین قلمداد کرده اند.
چگونگی گذر از خودشناسی به خداشناسی از دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی (ره)
نویسنده:
سید حمید طالب زاده، علیرضا میرزایی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
چکیده :
نفس شناسی از مبادی و مقدمات خداشناسی در معارف اسلامی است. دو نفر از سلسله جنبانان حکمت متعالیه از قرن یازده و قرن چهارده، یعنی صدرالدین شیرازی و علامه طباطبایی (ره) بر این باور تاکید خاص نموده اند. دو حکیم با وجود وحدت در هدف معرفتی دو رهیافت متفاوت دارند. در اندیشه فلسفی ملاصدرا، نفس خلاق مثال و نمونه ای از خدای خالق است، اما علامه طباطبایی، شناخت نفس را شناخت موجود غیرمستقل و تعلقی و ربطی می داند که مقارن با شناخت ذات مستقل است که بمنزله ذات قیومی و نگهدارنده آن وجود تعلقی است.
صفحات :
از صفحه 89 تا 109
معیارى براى تمایز مواد ثلاث منطقى از وجوب و امکان فلسفى
نویسنده:
اصغر پوربهرامى , رضا اکبریان , محمد سعیدى‏ مهر , على افضلى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
چهار نظریه براى بحث در باب لزوم تمایز یا عدم تمایز مواد ثلاث در منطق و فلسفه مطرح شده که برخى اساسا هرگونه تمایزى را براى مواد ثلاث انکار، و برخى دیگر حیطه هاى کاربرد مواد ثلاث را تعیین مى کنند. گروه سوم نیز این تمایز را لازم دانسته، معیارى پیشنهاد مى کنند. این مقاله درصدد است که با طرح نظریه پنجم، براى حل دو مسئله راهى بجوید: نخست آنکه چرا باید میان مواد ثلاث در منطق و وجوب و امکان در فلسفه تمایزى قایل شد؟ دوم آنکه معیار این تمایز در منطق و فلسفه چیست؟ در پاسخ به مسئله نخست آمده است که بر برهان هاى مابعدالطبیعى مانند برهان وجودى، وجوب و امکان و صدیقین اشکال هاى مهمى ازجمله اشکال هاى هیوم و کانت وارد شده است. راه رهایى از این اشکال ها تمایز مواد ثلاث منطقى از وجوب و امکان فلسفى است. در پاسخ به مسئله دوم اثبات شده است که معیار مواد ثلاث در منطق بدین صورت است که هر قضیه اى که محمول آن ذات یا یکى از ذاتیات یا یکى از لوازم ذات موضوع آن باشد، واجب است. هر قضیه اى که محمول آن نقیض ذات یا نقیض یکى از ذاتیات یا نقیض یکى از لوازم ذات موضوع آن باشد، ممتنع است؛ و هر قضیه اى که محمول آن امرى غیر از ذات و نقیض ذات و غیر از یکى از ذاتیات و نقیض یکى از ذاتیات باشد یا غیر از یکى از لوازم ذات و نقیض یکى از لوازم ذات موضوع باشد، ممکن است؛ اما معیار وجوب و امکان در فلسفه، بى نیازى از علت براى وجوب، و نیازمندى به علت براى امکان دانسته شده است. ازآنجاکه تحلیل فلاسفه از علیت متفاوت است، در این بحث تحلیل ابن سینا و صدرالمتألهین در باب این معیار تمایز بررسى شده است.
صفحات :
از صفحه 127 تا 155
دو تقریر از برهان جهان‌شناختی در مغرب‌زمین
نویسنده:
سید مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
برهان جهان شناختی یکی از مهم ترین برهان های فلسفی و کلامی در حوزه سنت دینی ادیان مختلف بوده و هست. در سنت فلسفی کلامی مغرب زمین، هم تعبیرهای متفاوتی از این برهان ارائه شده و هم نقدهای بسیاری بر آن وارد گشته است. در این نوشتار هم مهم ترین تعابیر آن ارائه شده و هم نقدهای آن مورد توجه قرار گرفته و در موارد لزوم به اندازه اعتبار نقدها اشاره شده است.
صفحات :
از صفحه 11 تا 36
قانون علیت و حدود آن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Philipp Frank (auth.), Robert S. Cohen (eds.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
چکیده :
ترجمه ماشینی: قانون علیت و حدود آن اثر فلسفی اصلی فیلیپ فرانک، فیزیکدانی بود که به فیلسوف تبدیل شد. فرانک که در 20 مارس 1884 در وین به دنیا آمد، در 21 ژوئیه 1966 در کمبریج، ماساچوست درگذشت. او دکترای خود را در سال 1907 در دانشگاه وین در رشته فیزیک نظری دریافت کرد و زیر نظر لودویگ بولتزمن تحصیل کرد. تحقیقات بعدی او در فیزیک و ریاضیات با بیش از 60 مقاله علمی ارائه شد. علاوه بر این، موفقیت بزرگ او به عنوان معلم و توضیح دهنده در سراسر جهان علمی با انتشار کتاب مشترک Die Differentialgleichungen der Mechanik und Physik، با ریچارد فون میزس، در 1925-1927 شناخته شد. فرانک مسئول جلد دوم فیزیک بود و به ویژه به خاطر مقاله معتبر خود در مورد مکانیک و اپتیک کلاسیک همیلتونی مورد توجه قرار گرفت. در میان اولین مقالات او مقالاتی بود که از سال 1908 شروع شد و به نسبیت خاص اختصاص داشت که همراه با نسبیت عام و کیهان شناسی فیزیکی او را در طول زندگی اش مشغول کرده بود. قبلاً در سال 1907، فرانک مقاله مهم خود را «Kausalgesetz und Erfahrung» («تجربه و قانون علیت») که بعداً با مجموعه‌ای عالی از مقالات او در مورد فلسفه علم جمع‌آوری شد، به زبان انگلیسی (1941c و 1949g، در کتاب‌شناسی ما) منتشر کرد. ). پیوستن به اولین «حلقه وین» در دهه اول قرن بیستم، با هانس هان، ریاضیدان، و اتو نورات، جامعه شناس و اقتصاددان، و عمیقاً تحت تأثیر مطالعات تاریخ مفهومی انتقادی ارنست ماخ از علم و چالش چشمگیر پوانکاره. و دوهم، فرانک به تحقیقات معرفتی خود ادامه دادند.
از اسارت هیومی [نمایه مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Christopher Hitchcock (کریستوفر هیچکاک)
نوع منبع :
نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: راه های زیادی برای اتصال دو شیء به یکدیگر وجود دارد: به عنوان مثال، می توان آنها را به هم متصل کرد، به هم متصل کرد یا به هم متصل کرد. و اتصال، پیوند، کراوات یا بند را می توان از زنجیر، طناب یا سیمان ساخت. هر یک از این روش های الزام آور به عنوان استعاره ای برای علیت استفاده شده است. اهمیت واقعی این استعاره ها چیست؟ آنها تعهد خود را به شیوه خاصی از تفکر در مورد علیت ابراز می کنند که در تز زیر خلاصه می شود: «در هر موقعیت مشخص، یک واقعیت عینی موضوع وجود دارد که آیا دو رویداد در واقع به رابطه علّی متصل هستند یا خیر. هدف پژوهش فلسفی تحلیل این رابطه عینی است. امیدوارم از طریق مثال‌های گوناگون، این تز به ظاهر بی‌ضرر را مورد تردید قرار دهم. مشکل در کلمه "هدف" نیست، بلکه در کلمه "the" است. هدف یک گزارش فلسفی از علیت نباید به دست آوردن رابطه علّی باشد، بلکه باید روش های متعددی را به دست آورد…
ایجاد تفاوت: مقالاتی در مورد فلسفه علیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Helen Beebee, Christopher Hitchcock, Huw Price
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: ایجاد تفاوت پانزده مقاله اصلی در مورد علیت و خلاف واقع توسط یک تیم بین المللی از کارشناسان ارائه می کند. در مجموع، آنها نشان دهنده وضعیت هنر در این موضوعات هستند. مقالات این جلد از زندگی و کار پیتر منزیس الهام گرفته شده است که زندگی دانشجویان، همکاران و دوستان را تغییر داد. موضوعات تحت پوشش عبارتند از: معناشناسی خلاف واقع، نظریه های عاملیت علیت، حساسیت زمینه ادعاهای علّی، مدل های معادلات ساختاری، مکانیسم ها، علیت ذهنی، استدلال طرد علی، اراده آزاد، و استدلال پیامد.
کتاب راهنمای علیت آکسفورد [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Helen Beebee, Christopher Hitchcock, Peter Menzies
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
USA: Oxford University Press,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: علیت موضوع محوری در بسیاری از حوزه های فلسفه است. در متافیزیک، فیلسوفان می خواهند بدانند علیت چیست و چگونه با قوانین طبیعت، احتمال، عمل و آزادی اراده مرتبط است. در معرفت شناسی، فیلسوفان بررسی می کنند که چگونه می توان ادعاهای علی را از داده های آماری استنباط کرد و چگونه علیت با ادراک، دانش و تبیین مرتبط است. در فلسفه ذهن، فیلسوفان می خواهند بدانند که آیا و چگونه می توان گفت که ذهن دارای کارآیی علی است و در اخلاق، آیا تمایز اخلاقی بین فعل و ترک وجود دارد و آیا ارزش اخلاقی یک فعل را می توان بر اساس آن قضاوت کرد. عواقب آن و علیت یک مفهوم مورد مناقشه در زمینه های دیگر تحقیق مانند زیست شناسی، فیزیک و قانون است. این کتاب مروری عمیق و جامع از این موضوعات و موضوعات دیگر و همچنین تاریخ بحث علیت از یونانیان باستان تا تجربه‌گرایان منطقی ارائه می‌دهد. فصل‌ها بررسی‌هایی از بحث‌های معاصر ارائه می‌کنند، در حالی که اغلب ادعاهای بدیع و بحث‌برانگیز را نیز مطرح می‌کنند. و هر کدام شامل کتابشناسی جامع و پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر است. بنابراین، این کتاب جامع‌ترین منبع اطلاعاتی در مورد علیت است که در حال حاضر در دسترس است، و برای دانشجویان سطح بالاتر تا فیلسوفان حرفه‌ای ارزشمند خواهد بود.
فلسفة العلم
نویسنده:
فيليپ فرانك؛ مترجم: علی علی ناصف
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :