جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
نقد ادبی
> 1391- دوره 5- شماره 19
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
سال 1394
دوره 8 , شماره 30
سال 1393
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
سال 1392
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
سال 1391
دوره 5 , شماره 20
دوره 5 , شماره 19
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
سال 1390
دوره 4 , شماره 16
دوره 4 , شماره 15
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
سال 1389
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 12 -11
دوره 3 , شماره 10
سال 1388
دوره 2 , شماره 8
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
عنوان :
روایت گردانی در قصه های عامیانه و داستان های نوین فارسی
نویسنده:
صافی پیرلوجه حسین
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
فرا روایت
,
فراداستان
,
ادبیات داستانی ایران
,
روایت گردانی قالبی
,
قصه های عامیانه فارسی
چکیده :
برای «روایت پژوهی درزمانی» عرصه های گوناگونی را می توان متصور شد که گونه شناسی روایت در دوره های تاریخی مختلف یکی از آن هاست و جستن پیشینه فنون داستان پردازی نوین در قصه های عامیانه بومی یکی دیگر از آن ها. بنابراین و با این گمان که حتی درصورت تغییر کارکرد یا چه بسا نقش باختگی کامل روایت نماهای شفاهی، باید آثاری از آن ها در رمان و داستان کوتاه فارسی به جا مانده باشد، نگارنده مقاله حاضر برآن است تا پس از معرفی نمونه ظریفی از این قالب های کلامی خاص روایت در پیکره ای مشتمل بر 270 قصه عامیانه که دست کم 70 سال از گردآوری و ثبت هرکدام می گذرد، روند زوال یا صرفا تحول نقشی این قالب ها را در ادبیات داستانی ایران پی بگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد بوم گرا، رویکردی نو در نقد ادبی
نویسنده:
پارساپور زهرا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
محیط زیست
,
زمینه
,
نقد بوم گرا
چکیده :
واکنش شاخه های مختلف علوم انسانی به بحران زیست محیطی، به شکل گیری مباحث میان رشته ای تازه ای ازجمله زبان شناسی زیست محیطی با زیرشاخه هایش، اخلاق زیست محیطی و نقد بوم گرا در حوزه ادبیات منجر شد. نقد بوم گرا که در نیمه دوم قرن بیستم شکل گرفت، به بررسی رابطه ادبیات و محیط فیزیکی می پردازد. ناقد بوم گرا در این نقد، دغدغه های زیست محیطی را لحاظ می کند. در این مقاله ضمن بیان ضرورت نگرش بوم گرایانه در علوم انسانی، به معرفی گرایش های بوم گرا در حوزه زبان شناسی، دین و اخلاق پرداخته ایم، سپس نقد بوم گرا و موضوعات و روش های آن را تبیین کرده و در پایان اصطلاح زمینه که حلقه اتصال این نقد با رویکردهای گذشته نقد ادبی است- و نیز تفاوت حوزه معنایی و اهمیت این اصطلاح را در نقد بوم گرا توضیح داده ایم. این مقاله می تواند راهگشا و زمینه ساز نقد عملی بوم گرا باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیوندهای میان استعاره و ایدئولوژی
نویسنده:
شهری بهمن
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
ایدئولوژی (پسامارکسی=نظام باورها)
,
استعاره مفهومی (زبان شناسی)
,
بافت اجتماعی
,
کارکردهای استعاره
چکیده :
از آنجایی که استعاره در زبان رخ می دهد، می تواند برای شناخت ایدئولوژی ابزار مناسبی باشد.انتخاب استعاره های متفاوت در متن توسط کاربران زبان، نشان دهنده ایدئولوژی غالب کاربران است، در عین حال ایدئولوژی های متفاوت درجهت نهادینه کردن باورهای بنیادینشان می توانند به تولید استعاره های متفاوت دست بزنند. در این مقاله، از راه بررسی کارکردهای استعاره در دستگاه ایدئولوژی و همچنین نقش استعاره در بافت اجتماعی پیوند میان استعاره و ایدئولوژی مطالعه می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم دوره در مطالعات ادبی
نویسنده:
سارلی ناصرقلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
نظریه ادبی
,
دورهبندی
,
دوره ادبی
,
نظریه تاریخ ادبی
چکیده :
منتقدان ادبی دوره ادبی را در روایت تاریخ ادبیات ایده ای سامان بخش یافته اند. دوره ادبی دراصل برشی از زمان است، اما در تاریخ های ادبی و مباحث انتقادی، معانی ضمنی و متداعی دیگری نیز دارد. این معانی ثانوی را می توان مولفه های دوره ادبی خواند. مهم ترین این مولفه ها که به تنهایی یا در ترکیب های گوناگون به مفهوم برش زمانی افزوده می شوند، عبارت اند از: روح زمانه، شرایط تولید ادبی، هنجارهای غالب، تغییر و تحول/ تکامل، تقابل های دوگانی، روایت ایدئالیستی فردی یا جمعی و مفهوم فضا/ مکانمندی.روح زمانه و شرایط تولید ادبی نظریه هایی عرضه می کنند درباره عواملی بیرون از ادبیات که شکل گیری و تغییر دوره های عمومی و ادبی را مدیریت می کنند. تلقی دوره به عنوان برهه ای که مجموعه ای از هنجارهای ادبی بر آن حکم فرماست، نوعی وحدت و انسجام درونی به دوره ها نسبت می دهد. دوره بندی برمبنای ایده تکامل زیستی/ اندام وار، هر دوره ادبی را با مرحله ای از حیات ارگانیسم زنده برابر می نهد. برخی منتقدان نیز دوره های ادبی را در چارچوب تقابل هایی دوگانی مانند کلاسیک و مدرن یا کهنه و نو درک می کنند. برخی نیز با کنار گذاشتن نگاه محدود سنتی به دوره ها، جنبه ای مکانی برای دوره ادبی قائل می شوند.در هر حال، دوره ادبی حاصل روایت ایدئالیستی فردی یا جمعی است و بیش از آنکه یک مفهوم علمی باشد یک ایده است و بیش از آنکه به دانش مربوط باشد با اندیشه مرتبط است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تب تند باختین در ایران
نویسنده:
امن خانی عیسی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
میخائیل باختین از آن دست متفکرانی است که هرچند در زمان حیاتش شهرت چندانی نیافت، هرچه از خاموشی اش می گذرد، او و نظریه «منطق گفت وگویی اش» با اقبال فراوان و روزافزونی روبه رو می شود، تا آنجا که برخی او را بزرگ ترین نظریه پرداز ادبیات در سده بیستم می دانند (تودروف، 1377: 7).همین غنای اندیشه و همخوانی نظریه او با دغدغه های انسان معاصر سبب شده است تا مورد توجه بسیار محققان حوزه های گوناگون و به ویژه علوم انسانی قرار گیرد. محققان ایرانی نیز از این قاعده مستثنا نبوده، به باختین و آرای او روی خوش نشان داده اند و کتاب ها (مانند دموکراسی گفت و گویی اثر منصور انصاری) و مقاله های بسیاری را با توجه به اندیشه های این متفکر روسی نوشته اند. اما متاسفانه، این توجه به آرای باختین همیشه دقیق و درست انجام نشده است، چنان که مطالعه و بررسی برخی از آخرین مقالاتی که با الهام از آرای باختین به چاپ رسیده اند، یعنی «گفت و گومندی و چندصدایی در شعر حافظ» و «چندصدایی در رمان زنان ایران» گویای درستی این ادعایند. هدف مقاله حاضر نیز نقد مقالات نام برده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 191 تا 197
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقدم نوشتار بر گفتار از دیدگاه قلقشندی
نویسنده:
عباسی حبیب اله, پوراکبرکسمایی صدیقه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
نوشتار
,
گفتار عارف
,
صبح الاعشی
,
قلقشندی
چکیده :
در این مقاله برآنیم که نشان دهیم اگرچه اندیشه «تفوق نوشتار بر گفتار» پس از رنسانس در اروپا مطرح شد و سرانجام در پایان دهه شصت و آغاز دهه هفتاد سده بیستم میلادی- که دریدا تقابل های دوگانه محوری فرهنگ غرب را شالوده شکنی کرد- وجه غالب آن فرهنگ شد، در فرهنگ اسلامی، قرآن کریم- سرچشمه اصلی آن تمدن- نقطه عطفی در تبدیل فرهنگ شفاهی به فرهنگ مکتوب بود یا به تعبیری، زمینه ساز گذار از گفتاربنیادی به نوشتاربنیادی شد. در برخی حوزه ها، همچنان گفتاربنیادی غالب بوده و کمتر کسی به صراحت از برتری نثر بر شعر سخن گفته است. تاحدودی کتاب صبح الاعشی فی صنا عه الانشاء نوشته قلقشندی در این میان استثناست. ازاین رو، پس از معرفی مختصر قلقشندی و آثارش، به بررسی دیدگاه او درباره برتری و اولویت نثر پرداخته و مهم ترین دقایق آن را برشمرده و تبیین کرده ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جمالزاده و گی دو موپاسان بررسی تطبیقی دو داستان کوتاه «ویلان الدوله» و «ویلان»
نویسنده:
شمسی طاهره
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
داستان کوتاه
,
جمالزاده
,
بیکاری
,
گی دو موپاسان
,
««ویلان»
,
ویلان الدوله»
چکیده :
جمالزاده، پیشرو داستان نویسی در ایران، با پیوند دو روش شرقی و غربی در مجموعه یکی بود و یکی نبود سبکی نوین را بنا نهاد که به داستان کوتاه مشهور شد. «ویلان الدوله» با ساختاری متفاوت با پنج داستان دیگر این مجموعه، موضوع بیکاری را مطرح می کند که به لحاظ موضوعی به داستان «ویلان» اثر گی دو موپاسان، نویسنده فرانسوی، شباهت دارد. در این دو داستان، بیکاری با دو منشا جداگانه مورد بحث قرار گرفته است: بیکاری ارادی با تکیه بر نگرش صوفیانه و بیکاری غیرارادی.مقاله حاضر با طرح این پرسش که آیا جمالزاده در نگارش این داستان تحت تاثیر گی دو موپاسان بوده است یا خیر، به بررسی تطبیقی دو اثر ازلحاظ موضوع و شیو ه بیان می پردازد. برای رسیدن به این هدف، ضمن ارائه دو تابلوی نمودار و انتخاب نمونه هایی از متن دو داستان، با تاکید بر ویژگی های شخصیتی، توقعات، کنش ها و واکنش های شخصیت اصلی دو داستان در کشمکش با درون و برون و نیز ارائه تصویری از نوع رفتار افراد جامعه و فضایی که دو داستان در آن شکل گرفته، به بررسی دیدگاه دو نویسنده درباره موضوع بیکاری می پردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی معناشناختی استعاره زمان در داستان های کودک به زبان فارسی (گروه های سنی «الف»، «ب» و «ج»)
نویسنده:
سجودی فرزان, قنبری زهرا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
زمان
,
استعاره
,
معناشناسی شناختی
,
ادبیات داستانی کودک به زبان فارسی
چکیده :
استعاره یکی از مهم ترین موضوعات زبان شناسی شناختی است. هدف این مقاله بررسی وجود و کیفیت استعاره مفهومی «گذر زمان به مثابه حرکت در مکان» در قصه های کودک در گروه های سنی «الف»، «ب» و «ج»، در چارچوب معناشناسی شناختی بر اساس نظریه معاصر استعاره لیکاف است. روش پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی، و جمع آوری داده ها اغلب به روش کتابخانه ای است. در این مقاله، نتایج مطالعه شصت کتاب کودک بررسی شده است. یافته های مقاله به این شرح است: 1. به نظر می رسد کودک فارسی زبان در گروه های سنی مورد بررسی مفهوم زمان را به واسطه حرکت در مکان درک می کند و این نه تنها از طریق حرکت خطی در راستای افقی و عمودی امکان پذیر است، بلکه از لحاظ کیفی، جهت حرکت می تواند متفاوت باشد. به این معنا که حرکت می تواند به صورت حجمی، فضا یا ظرفی را پر کند، سطحی را بپوشاند یا به شکل تغییر حالت و وضعیت خود را نشان دهد. 2. کودک فارسی زبان در گروه های سنی مورد بررسی نه تنها مفهوم زمان را به واسطه حرکت در مکان درک می کند، بلکه عملکرد الگوی نگاشت «زمان چیز است»، «آن چیز در حرکت است» در استعاره زمان، با فرافکنی هستی شناسانه به ماه و خورشید و اشیا پیرامون کودک وابسته است و بر درک مفهوم زمان تاثیر مستقیم دارد. 3. نظریه معاصر استعاره لیکاف ابزار نظری مناسبی برای بررسی ساختار مفهومی داستان های کودک به زبان فارسی است، البته، این نظریه جهان شمول و فرهنگ بنیاد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پدیدارشناسی و سنخ شناسی مخالف خوانی های احمد شاملو
نویسنده:
جهاندیده کودهی سینا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
احمد شاملو
,
مخالف خوانی
,
مقاومت
,
ساخت آفرینی
,
گفتمان های مسلط
,
واژگون سازی
چکیده :
یکی از شکل های بودن، اندیشیدن و آفریدن، مخالف خوانی است که در چالش با «دیگری» آشکار می شود. مخالف خوانی قرائت و بدخوانی کنش و ساختار اندیشه های آفریده دیگری است. مهم ترین فرضیه های تحقیقی مقاله این است که آشکارترین وجه پدیدارشناختی شعر معاصر ایران، مخالف خوانی است و احمد شاملو بارزترین شاعری است که با روش های مخالف خوانی، نه تنها به ساختارهای نو دست می یابد، بلکه این روش ها را در سایر فعالیت های فرهنگی خود استمرار می دهد. این مقاله از دو بخش تشکیل شده است. در بخش نخست، مفهوم مخالف خوانی به شکل پدیدارشناختی توصیف می شود که چگونه بر اساس تقابل، گفت وگو و تخاصم شکل می گیرد و به فهم و آفرینش ساختارهای زبانی، فرهنگی و زیبایی شناختی منجر می شود.در بخش دوم، بر اساس مبانی نظری به دست آمده، به سنخ شناسی انواع مخالف خوانی های احمد شاملو می پردازد. این مقاله به این نتیجه رسیده است که شاملو مخالف خوانی های خود را به چهار روش آشکار می کند: واژگون سازی، بازی با ساختارها، تابوستیزی و اسطوره سازی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید