جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مقالات و بررسیها
> 1379- دوره 33- شماره 67
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
سال 1387
دوره 41 , شماره 90 (ويژه فلسفه و كلام اسلامي)
دوره 41 , شماره 89 (ويژه فقه و مباني حقوق اسلامي)
دوره 41 , شماره 88 (ويژه علوم قرآن و حديث)
دوره 41 , شماره 87 (ويژه فلسفه و كلام اسلامي)
دوره 40 , شماره 4
سال 1386
دوره 40 , شماره 86 (ويژه فقه و مباني حقوق اسلامي)
دوره 40 , شماره 85 (ويژه فقه و مباني حقوق اسلامي)
دوره 40 , شماره 84
دوره 40 , شماره 83
سال 1385
دوره 39 , شماره 82
دوره 39 , شماره 81 (ويژه فلسفه و كلام اسلامي)
دوره 39 , شماره 80 (ويژه فقه و مباني حقوق اسلامي)
دوره 39 , شماره 79 (ويژه علوم قرآن و حديث)
دوره 39 , شماره 2
دوره 39 , شماره 1
سال 1384
دوره 38 , شماره 78 (ويژه فلسفه و كلام اسلامي)
دوره 38 , شماره 77 (1)
دوره 38 , شماره 2
دوره 38 , شماره 1
دوره 36 , شماره 4
سال 1383
دوره 37 , شماره 76 (2)
دوره 37 , شماره 75 (1)
دوره 37 , شماره 4
دوره 37 , شماره 3
دوره 37 , شماره 2
دوره 37 , شماره 1
دوره 2 , شماره 75
دوره 0 , شماره 76
سال 1382
دوره 36 , شماره 74
دوره 36 , شماره 73 (1)
دوره 36 , شماره 5
دوره 36 , شماره 4
دوره 36 , شماره 1
دوره 0 , شماره 74
سال 1381
دوره 72 , شماره 0
دوره 71 , شماره 0
دوره 35 , شماره 72
دوره 35 , شماره 71
دوره 8 , شماره 32
دوره 0 , شماره 72
سال 1380
دوره 70 , شماره 0
دوره 69 , شماره 0
دوره 34 , شماره 70
دوره 34 , شماره 69
سال 1379
دوره 68 , شماره 0
دوره 67 , شماره 0
دوره 33 , شماره 68
دوره 33 , شماره 67
سال 1378
دوره 66 , شماره 0
دوره 65 , شماره 0
دوره 0 , شماره 65
سال 1377
دوره 64 , شماره 0
دوره 63 , شماره 0
سال 1376
دوره 62 , شماره 74
دوره 62 , شماره 0
دوره 61 , شماره 0
دوره 0 , شماره 62
سال 1375
دوره 60 , شماره 0
دوره 0 , شماره 60
عنوان :
روسو و دین مدنی
نویسنده:
سلیمان حشمت رضا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
حاکمیت
,
جامعه مدنی
,
انسان طبیعی
,
قرارداد اجتماعی
,
دین مدنی (رابرت ان بلا)
,
وجدان
,
اراده کلی
,
اراده همگانی
,
دین عمومی
,
دین خصوصی
چکیده :
روسو سه «گفتار» مشهور دارد که این سه گفتار به علاوه «قرارداد اجتماعی» درمیان آثار او، درحقیقت بیانگر مراحل تکون اندیشه او درباره « جامعه مدنی » است. وی در نخستین گفتار خود به تقبیح و مذمت تمدن و جامعه مدنی که در آن مالکیت پدید آمده و مساوات و عدالت از میان انسانها رخت بربسته زبان گشوده، اما در دو گفتار دیگر به دنبال گفتار اول کوشیده است تا با لحاظ شرایطی خاص و بر اساس «قرارداد اجتماعی» جامعه مدنی را روایی و جواز بخشد. روسو بر خلاف لاک تشکیل جامعه مدنی را از ابتدا بر اساس قرارداد نانوشته اما منطوی در روابط میان انسانها نمی داند؛ از طرفی با هابس نیز که حکومت و قدرت را فوق قرارداد قرار می دهد موافق نیست، لیکن مدعی است که می توان جامعه مدنی را بر اساس «وجدان»، «قرارداد اجتماعی» و «اراده کلی» مستقر کرد اما در این صورت لازم است مردم به «قرارداد» و «وحدت» ناشی از آن که قوام جامعه بدان وابسته است التزام اخلاقی داشته باشند. در اینجا است که روسو از ضرورت « دین» برای حفظ وحدت جامعه و لزوم حمایت قانونی از آن سخن به میان می آورد. از این معنا به « دین مدنی » تعبیر شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعیان ثابته از دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا
نویسنده:
شجاری مرتضی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
اعیان ثابته
,
معدوم مطلق
,
ثبوت
,
مثل عقلی
,
شیئیت معدوم
,
عرفان نظری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
« اعیان ثابته » از اصطلاحات کلیدی عرفان ابن عربی است که معانی نزدیک به آن در مکاتب مختلف پیش از وی وجود داشته است. این اصطلاح بار اول به وسیله خود « ابن عربی» وضع شد و عارفان و فیلسوفان – به پیروی از وی – در مسائل متعددی از جمله « علم حق»، « تجلی حق » و «آفرینش» از آن استفاده کرده اند. ملاصدرا – بیانگذار حکمت متعالیه – در کتاب کبیر خود، الاسفارالاربعه، گاه با تمجید از ابن عربی این اصطلاح را به کار می برد و قول خویش را تایید می کند و گاه سخن ابن عربی در «اعیان ثابته » را به سخافت کلام معتزلیان در « ثابتات ازلی » می داند و آن را به گونه ای توجیه می کند. در این مقاله با عطف توجه به مساله « علم الهی پیش از خلقت» می کوشیم مفهوم « اعیان ثابته » در عرفان ابن عربی و حکمت متعالیه صدرایی را – به قدر وسع – آشکار کنیم . در پایان مقاله با تحلیلی کوتاه از دیدگاه ملاصدرا در « اعیان ثابته» بیان شده است که اصول «حکمت متعالیه » ملاصدرا با قول به « اعیان ثابته » آنگونه که مقصود ابن عربی است منافات دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرط رهن درعقد اجاره
نویسنده:
ایزدی فرد علی اکبر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
اجاره
,
رهن
,
ربای قرضی و صوری
,
نیت نامشروع
,
معامله محاباتی
,
ضمان مستاجر
چکیده :
یکی از معاملات مرسوم در جامعه ما « رهن و اجاره » در موضع اجاره اشیاست. آیا این نوع معامله مشروعیت دارد؟ آیا می توان درعقد اجاره شرط رهن کرد؟ درصورتی که شرط رهن درعقد اجاره صحیح باشد، آیا مرتهن (موجر) حق استفاده از عین مرهونه را دارد؟ آیا رهن کامل در اجاره صحیح است؟ آیا « رهن و اجاره » را می توان نوعی « شرط رهن در عقد اجاره » دانست؟ اینها سوالاتی است که در این مقاله بررسی می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی اسلوبهای ساماندهی معیارهای وضع شناسی حدیث
نویسنده:
جودوی امیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
حدیث موضوع
,
معیارهای وضع شناسی
,
تناقض محتوایی
,
مقایسه معارف با یکدیگر
چکیده :
هدف این مقاله، تعیین ضوابطی منطقی و فراگیر برای گزینش بهترین اسلوب ساماندهی این معیارها می باشد و مراحل اساسی دستیابی بدان عبارت است از : اشاره های به نقش محوری معیارها و لزوم ارزیابی عملکردها؛ بررسی مقایسه ای اسلوبهای مولفان؛ عرضه الگویی مطلوب برای تبیین انواع به ظاهر متفاوت این اسلوبها؛ تشریح چگونگی عملکرد جمعی از صاحب نظران؛ و تعیین جایگاه نمونه ها در سلسله مراتب صعودی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کودک در اسلام
نویسنده:
روزنتال فرانتس
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
تعلیم و تربیت
,
بازی
,
کودکان
,
کودکی
,
اطفال
,
طفولیت
,
روانشناسی کودک
چکیده :
گرچه روانشناسی کودک به مفهوم امروزی ، محصول فکری دوران تاریخی خاصی است و در قرون میانه نزد اهل تحقیق چه در میان مسلمان و چه پیروان سایر ادیان، به این مفهوم، ناشناخته محسوب می شود با اینهمه متون کلامی فلسفی، تاریخی و ادبی مسلمانان مشحون از اشارات به کودکی و ویژگیهای آن است. فرانتس روزنتال در این مقاله می کوشد رویکردهای گوناگون مسلمانان را به این مقوله در بستر مکاتب مهم کلامی ، آثار ، فلسفی ، کتابهای صوفیانه ، و نیز متون تاریخی و ادبی که به تصادف به این موضوع پرداخته اند، طرح و معرفی کند. منابع وی معتبر و اصیل است و این تحقیق حکایت از دقت نظر و بهره گیری زیرکانه او از منابع دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 235
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شخصیت سیاسی و نقش مغیره بن شعبه در تاریخ اسلام
نویسنده:
بیک محمدعلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
بنی ثقیف
,
طائف
,
شرایط سیاسی – اجتماعی دوران پیامبر(ص) و خلفای راشدین و معاویه
,
اندیشه ها و روشهای مغیره بن شعبه
چکیده :
مغیره بن شعبه، که او را در زمره دهاه اربعه عرب شمرده اند، هم از حیث اندیشه و روش با سه داهی دیگر متفاوت است، و هم بر خلاف شهرت تاریخی اش چندان شناخته نیست. در این نوشتار، آن بخش از رویدادهای نیمه نخست سده اول هجری که به نحوی مغیره بن شعبه در آنها نقش داشته است، به ترتیب زمان وقوع حوادث بررسی، و زندگی وی از بدو مسلمان شدن تا هنگام مرگ پی گیری می شود. سپس با نگاهی به برش طولی تاریخ نیم قرن اول هجری، به شناسایی و معرفی شخصیت واقعی مغیره بن شعبه و عوامل موثر و دخیل در تکوین شخصیت سیاسی او پرداخته می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 206
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیدمحمد بن فلاح و اندیشه مهدویت
نویسنده:
رنجبر محمدعلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
مهدویت
,
حجاب
,
مشعشعیان
,
سیدمحمدبن فلاح
,
کتاب کلام المهدی
,
نایب
چکیده :
سیدمحمد بن فلاح بن هبه الله (د 870ق) ازشاگردان شیخ احمد بن فهد حلی (د 841ق) بود که نهضتی را در مناطق جنوب شرقی عراق و خوزستان رهبری کرد، و حکومت مستقل شیعه مذهب مشعشعیان را تشکیل داد. در حوزه مطالعاتی که درباره مشعشعیان صورت گرفته، دیدگاهها و اندیشه های سیدمحمدبن فلاح ازاهمیت بسیاری برخوردار است. هدف این نوشتار بررسی آموزه مهدویت در اندیشه های رهبر مشعشعیان است، موردی که چون و چراهای بسیاری را در میان نویسندگان منابع و پژوهشهای نوین موجب شده است. برای رسیدن به این مهم، سرچشمه آگاهیها به دو حوزه تقسیم شده اند: نخست ، روایت منابع اصیل غیر مشعشعی درخصوص دعوی مهدویت سیدمحمدبن فلاح طرح شده، سپس تنها اثر به جا مانده از او، یعنی کلام المهدی بررسی شده است. فرض بنیادی این نوشتار، نشان دادن اختلاف روایت منابع غیر مشعشعی با کلام المهدی است ، که در آن ، سیدمحمدبن فلاح از خود به عنوان نایب و حجاب امام غایب (ع) نام می برد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 183
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شراب آسمانی (تاویل در نگاه مولوی)
نویسنده:
شاهرودی عبدالوهاب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
تجربه
,
باطن
,
تعبیر
,
ظاهر
,
تمثیل
,
قرآن
,
عبارت
,
اشارت
چکیده :
تاویل ، شیوه ای کهن در تفسیر متون مقدس است که سابقه آن به حماسه « ایلیاد و ادیسه» بر می گردد. درمیان مسلمانان، این روش، نخست در تاویل حروف مقطعه رخ نمود و آن گاه فرقه های گوناگون مانند معتزله، باطنیه ، اخوان الصفا، فلاسفه ، حروفیه ، عرفا و ... به تاویل «قرآن» و حدیث دست زدند. در عرفان، عروج از لفظ به معنا و سیر صعودی از عبارت به اشارت تاویل نام دارد که مبنای آن انسان است که با تحول و ارتقای وجودی به ادراک حقایق در هر مرتبه نائل می شود . مولانا در « مثنوی شریف» - که تفسیری عارفانه به شمار می رود- فراوان دست به تاویل می زند؛ روش او جمع بین ظاهر و باطن است. او الفاظ را به معنای حقیقی خود می گیرد که البته این جز با شهود باطنی و رویت درونی به دست نمی آید. او این معنا را با تمثیلهای متعدد و متنوع و دل انگیز به تصویر می کشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید