جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت سابق)
> 1401- دوره 18- شماره 58
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1402
دوره 19 , شماره 60
دوره 18 , شماره 59
سال 1401
دوره 18 , شماره 58
دوره 17 , شماره 57
سال 1400
دوره 17 , شماره 56
دوره 16 , شماره 55
سال 1399
دوره 16 , شماره 54
دوره 15 , شماره 53
سال 1398
دوره 15 , شماره 52
دوره 14 , شماره 51
سال 1397
دوره 14 , شماره 50
دوره 13 , شماره 49
سال 1396
دوره 13 , شماره 48
سال 1395
دوره 12 , شماره 47
دوره 12 , شماره 46 زمستان 1395
دوره 12 , شماره 45 پاییز 1395
دوره 11 , شماره 44 تابستان 1395
دوره 11 , شماره 43 بهار 1395
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
دوره 0 , شماره 43
سال 1394
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
دوره 0 , شماره 42
دوره 0 , شماره 41
دوره 0 , شماره 40
دوره 0 , شماره 39
سال 1393
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
دوره 0 , شماره 38
دوره 0 , شماره 37
دوره 0 , شماره 36
دوره 0 , شماره 35
سال 1392
دوره 8 , شماره 32
دوره 0 , شماره 34
دوره 0 , شماره 33
دوره 0 , شماره 32
دوره 0 , شماره 31
سال 1391
دوره 0 , شماره 30
دوره 0 , شماره 29
دوره 0 , شماره 28
دوره 0 , شماره 27
سال 1390
دوره 0 , شماره 26
دوره 0 , شماره 25
دوره 0 , شماره 24
دوره 0 , شماره 23
سال 1389
دوره 0 , شماره 22
دوره 0 , شماره 21
دوره 0 , شماره 20
دوره 0 , شماره 19
سال 1388
دوره 0 , شماره 18
دوره 0 , شماره 17
دوره 0 , شماره 16
دوره 0 , شماره 15
سال 1387
دوره 0 , شماره 14
دوره 0 , شماره 13
دوره 0 , شماره 12
دوره 0 , شماره 11
سال 1386
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 8
دوره 0 , شماره 7
دوره 0 , شماره 10
سال 1385
دوره 0 , شماره 6
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 2
سال 1384
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
بررسی وجوه اشتراک و افتراق بیع سلم در مذاهب اسلامی
نویسنده:
احسان پورپونه نجف آبادی ، احسان علی اکبری بابوکانی ، مسعود راعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این مطالعه بهمنظور بررسی تطبیقی شروط بیع سلم برای بازتاب آرای فقیهان مذاهب اسلامی، به این مسئله پرداخته است که وجوه اشتراک و افتراق بیع سلم در مذاهب اسلامی چیست و در موارد افتراقی، کدام نظر میتواند بهعنوان یک نظر اصح و قابلاطمینان مطرح باشد؟ این نوشتار با محوریت بررسی شروط دهگانه بیع سلم در فقه مذاهب اسلامی نشان میدهد، جمهور فقها بر لزوم وجود پنج شرط بهصورت مشترک و صحت آن در بیع سلم اتفاقنظر دارند که عبارتاند از: موجل بودن مسلمفیه، معلوم بودن اجل تسلیم مسلمفیه، کلی در ذمه بودن مسلمفیه، مضبوط بودن و معلوم بودن مسلمفیه؛ و در پنج شرط آن دچار اختلاف عقیدهاند که عبارتاند از: مکان تسلیم مسلمفیه، زمان عامالوجود بودن تسلیم مسلمفیه، کیفیت علم به ثمن، زمان تسلیم ثمن و حلول اجل تسلیم مسلمفیه. پس از بررسی وجوه افتراقی و پرداختن به نظر اصح در هریک، این نتیجه بهدست آمد که فقدان یکی از شروط اتفاقی سبب بطلان بیع سلم، نزاع و اختلاف میان متعاقدین میگردد و شروط اختلافی غالباً ناظر به جلوگیری از تضرر و تغرر میان متعاقدین است؛ ازاینرو، شروط اتفاقی و اختلافی مکمل یکدیگرند. شروط اتفاقی ناظر به عدم نزاع و اختلاف و شروط اختلافی ناظر به عدم تضرر متعاقدین است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 80 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر عارفان از «محمدیون» در آثار منثور عرفانی هفت قرن نخست
نویسنده:
محمدرجاء صاحبدل ، محمدجواد شمس ، شهرام پازوکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بر اساس نگاه اسلامی، پیامبر(ص) خاتم انبیاء است. او که شایستگی ختمیت بخشیدن به سلسله رسالت و نبوت را دارا شده است، بیشک از کمال وجودی ـ معرفتی برخوردار است. جماعتی که به ایشان مؤمن میشوند چه از برکت ایمانشان و چه از جانب دعایی که پیامبر در حق ایشان میکند از تمایز و امتیاز نسبت به سایر امتها برخوردار میشود. این امتیازات بیش از آنکه اکتسابی باشد، موهوبی است؛ ضمن اینکه در نظام فکری عارفانی همچون ابنعربی، مفهوم امت محمدی چنان انبساطِ مصداقی پیدا میکند که کل ابنای بشر را در بر میگیرد. در این مقاله که با روش کتابخانهای به رشته تحریر درآمده است؛ کلیدواژههایی چون «محمدیون» و «امت محمدی» در اهمّ آثار منثور هفت قرن نخست موردکاوی شده است تا در نتیجه آن ویژگیها و تطور معنایی و مصداقی آنان به دست بیاید. آنچه حاصل آمد انبساط مصداقی این مفهوم در طی زمان است. «محمدیون» دارای طبقات و دستههای مختلفاند و علیرغم تمام امتیازاتشان، تکالیف و وظایفی بر عهده آنها گذاشته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مبانی و حکمت تفاوت دیه زن و مرد در فقه مذاهب اسلامی
نویسنده:
ابراهیم شفیعی سروستانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
فقهای مذاهب اسلامی بهاتفاق در قتل نفس، دیه زن را نصف دیه مرد میدانند. با توجه به بحث و گفتوگوهایی که در سالهای اخیر در این زمینه مطرحشده، انجام پژوهشی جدی در زمینه مبانی فقهی و حکمت و فلسفه تفاوت دیه زن و مرد امری ضروری است. بر اساس این، در مقاله حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و با بهرهگیری از منابع اصلی فقهی و روایی مذاهب اسلامی، به بررسی مبانی فقهی و همچنین حکمت تفاوت دیه زن و مرد در فقه مذاهب اسلامی پرداختهشده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که نخست، برخلاف ادعای برخی از مخالفان، قول به نابرابری دیه زن و مرد در فقه اهل سنت و فقه امامیه مبتنی بر ادله و مستندات مستحکمی است و دوم، این دیدگاه از حکمت و فلسفهای قابل دفاع برخوردار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 64 تا 79
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقابل حق و تکلیف حضانت با پذیرش اولویت مصلحت طفل از منظر فقه اسلامی و حقوق ایران
نویسنده:
حسین خانلری بهنمیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
حضانت حق و درعینحال، تکلیفی است که قانون برای حفظ و نگهداری کودک به والدین سپرده است. دو موضوع بهعنوان چالش در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است؛ از یکسو، حضانت حق والدین است و از سوی دیگر، حضانت بهعنوان تکلیف ابوین شناخته میشود. همین موضوع اختلاف بین فقها و حقوقدانان را درباره اسقاط این حق، بیشتر کرده است؛ بنابراین، در این مقاله سعی بر آن است که جنبه حق بودن حضانت و چگونگی تقابل آن با تکلیف بررسی شود. رویکرد این مقاله توصیفی ـ تحلیلی است و برای گردآوری دادهها از منابع کتابخانهای استفاده شده است. رهیافت این مقاله حضانت را حقی میداند که برای والدین در روابط مابین خودشان قابل اسقاط و انتقال است و در صورت استنکاف آنان از حضانت بهطور همزمان، برای یکی از والدینی که در آن زمان برای حضانت اولویت دارد، بهعنوان تکلیف شناخته میشود (زیرا حق طفل در مقابل حق والدین، ارجحیت دارد) و ضمانت اجرای مدنی و کیفری بر عهدهدار حضانت اعمال میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 134 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازپژوهی مصلحت در فقه اهلسنت و امامیه و دلالتهای آن در قانونگذاری با تأکید بر سیاستهای تقنینی جمهوری اسلامی
نویسنده:
عابدین مؤمنی ، امیرعلی ابراهیمی ، محمدصادق ذوقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
کاربستهای مصلحت در قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران متعدد است و زمینههای آن را باید در نوع نگاه فقه و اندیشه اسلامی به مصلحت واکاوی کرد. فقه امامیه برای تأمین مصالح فردی و اجتماعی، زمینههای حضور فعال مصلحت را در فرایند تشریع و قانونگذاری فراهم نموده است. با توجه به اینکه امکان اهتمام به مصلحت در قانونگذاری، ضوابط و معیارهای تعریفشدهای دارد، اهم سؤالاتی مطرحشده در این زمینه از این قرار است: خطمشی گذاری کلان در راستای تأمین مصلحت چه ملاحظات و الزاماتی دارد؟ کارکردهای ماهوی قانونگذاری در راستای تأمین مصلحت از چه قرار است؟ مؤلفههای عدالت تقنینی در راستای تأمین مصلحت شامل چه مؤلفههایی است؟ این پژوهش، ضمن واکاوی و تحلیل مبانی، ضوابط و مؤلفههای مصلحتانگاری در فقه امامیه، دلالتها و کاربستهای عملی آن را در فرایند قانونگذاری تحلیل کرده است و ضمن واکاوی خلأها و چالشهای موجود، مؤلفههای عدالت تقنینی در راستای تأمین مصلحت فردی و اجتماعی در گفتمان حقوقی و قانونگذاری را تبیین نموده است و بهصورت کلی، رویکرد مطالعه تطبیقی رویکرد فقهی اهل سنت و امامیه در این پژوهش مورد تأکید بوده است. دیدگاه غالب در بین اهل سنت نیز عدم تمسک به مصالح مرسله است، همانگونه که از سوی برخی تصریح شده، همه مذاهب به نحوی از انحا، بدان عمل کردهاند و از نظر روششناسی فقهی، پایههای مصلحت به اشکال مختلف و عناوینی چون مصلحتیابی (استصلاح)، ارزش دادن به عرف و غیر آن در منابع اصولی آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 24 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر واژه «خلیفه» در تفاسیر قرآنی قرن دوم تا ششم هجری
نویسنده:
مسعود شاورانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
واژه «خلیفة» تنها دو بار در قرآن کریم به کار رفته است؛ اما در قالب و شکل اصطلاحی «خلیفة الله» جایگاه مهمی در اعتقاد و باور اسلامی دارد و به صورت اضافهی لفظی معنا و اشاره به جانشینی انسان به جای خداوند میکند. این تحقیق به دنبال بررسی سیر تطور معنایی این واژه در تفاسیر، مشربها و مذهبهای گوناگون از قرن دوم تا ششم هجری است. «خلیفة» در معنای لغوی به معنای جانشینی فرد حاضر به جای شخص غائب است. اکثر مفسران در تفسیر آیه 30 سوره «بقره» اشاره میکنند که «جنّ» قبل از آدم(ع) در زمین ساکن بودند و منظور از خلیفة، خلیفة الجنّ یا خلیفة الملائکة است؛ اما از اواخر قرن سوم نظر دیگری نیز مطرح میشود که بیان میکند قبل از آدم(ع) هیچ خلقی در زمین نبود و مقصود از خلیفة، «خلیفة من الله» است که شامل آدم(ع) و ذریهاش میشود؛ همچنین در همین زمان برای واژه «خلیفة» معنای جدید و سیاسی «سلطان أعظم» مطرح میشود؛ در تفسیر آیه 26 سوره «ص» نیز گفته میشود داود(ع) خلیفه انبیاء و پادشاهان قبل از خود بوده و او خلیفة الله و سلطان أعظم است. علاوه بر سکوت برخی تفاسیر در نسبت دادن مفهوم «خلیفة الله» به واژه خلیفة، برخی مفسرین حتی مخالف این معنا بودهاند؛ همچنین مصادیق مختلفی برای «خلیفة» و «خلیفة الله» ذکر کردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 118 تا 133
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر کارکرد نهاد خلافت عباسی بر واگرایی جامعه اسلامی (از سال 232 تا 334ق)
نویسنده:
نرگس اشتری ماهینی ، سید احمدرضا خضری ، مهدی جمالی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
با تشکیل حکومت در سال 132ق، عباسیان بیش از پنج قرن بر بخش عمدهای از جهان اسلام حکومت کردند و دورههای متفاوتی از اقتدار و همگرایی، ضعف و واگرایی را تجربه نمودند. تاکنون پژوهشهای بسیاری در زمینه چگونگی پیدایش، دورهها و عوامل فروپاشی خلافت عباسی صورت گرفته است؛ اما هنوز زوایای ناگفتهای درباره برخی از جنبههای این حکومت وجود دارد که از نگاه محققان پنهان مانده است. این مقاله بر آن است تا از زاویهای متفاوت، نقش خلافت عباسی را در واگرایی جامعه آن دوره بررسی کند و به این پرسش اصلی پاسخ دهد: کارکرد نهاد خلافت عباسی چه تأثیری بر واگرایی جامعه اسلامی در سالهای 334-232ق داشته است؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد، با برهم خوردن تعادل دستگاه بسته خلافت، ازجمله ورود ترکان به صحنه قدرت و گسیختگی در مرزهای مسلمانان، کارکرد اقتداری آن رو به ضعف نهاده و این امر به واگرایی در جامعه اسلامی انجامیده و سرانجام موجبات فروپاشی خلافت را فراهم ساخته است. نویسندگان برای ارزیابی این فرضیه، از الگوی «نظریه عمومی سیستمها» بهره گرفتهاند و با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر محور «کارکرد نهاد خلافت» که برای درک درست تاریخ اسلام و لایههای زیرین خلافت عباسی مهم است، به بحث و بررسی پرداختهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی رفق و مدارا در سیره نبوی و کاربست آن در حکومت علوی با تأکید بر منابع روایی مذاهب اسلامی
نویسنده:
محمدسبحان ماهری قمی ، داود معماری ، محمدرضا پیرچراغ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
رفق و مدارا از جمله ارکان جامعه اخلاقی و اخلاق اسلامی میباشد که به سبب زیست اجتنابناپذیر انسان در تعامل با دیگران، به عنوان راهکار دینی و کارآمد اجتماعی، موجب تسهیل در روابط میگردد. سفارش مکرر به رفق و مدارا در آیات قرآن کریم، گفتار و کردار رسولالله(ع) و امیرمؤمنان(ع) مشاهده میشود که نتایجی نظیر افزایش روزی و برکت، گشایش سختیها، نیل به اهداف، سلامتی دین و دنیا، نیل به موفقیت و حکمت را به دنبال خواهد داشت. این پژوهش درصدد است تا ضمن تبیین اهمیت رفق و مدارا در فرمایشات ثقلین به بیان پیشبرد، پیامد و کاربست آن در سیره نبوی(ص) و تطابق آن با حکومت علوی(ع) بپردازد و به این پرسشها پاسخ دهد که اولاً در سیره حکومتی پیامبر(ص) مهمترین موارد رفق و مدارا کدام بوده است؟ ثانیاً رفق و مدارا در سیره حکومتی امام علی(ع) چه میزان تطابق و کاربستی را با سیره نبوی(ص) دارد؟ در این نوشتار، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، ضمن ارائه معنایی دقیق و جامع از مفهوم «رفق و مدارا» و مؤلفههای آن، با مطالعه منابع روایی و تاریخی معتبر فریقین، نوع زیست سازوارانه رسولالله(ص) با هفت گروه مختلف شامل «محاربان»، «باغیان»، «امتناع کنندگان از بیعت»، «مخالفان»، «توهینکنندگان»، «عاملان و قاصدان ترور» و «پیروان ادیان و مذاهب و اهل ذمه» بررسی شده و مهمترین شیوهها و دستورالعملهای ایشان در این موارد شناسایی و تبیین گردیده و میزان تطابق هریک از اینها، با رفق و مدارا در سیره حکومتی امام علی(ع) نیز بررسی شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که در تمامی موارد مذکور مشابه این نوع از مدارا و رفتار به مصداق روایت «حَذْوَ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ» را در سیره و حکومت امیرمؤمنان(ع) نیز شاهد هستیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی تأویل کنایههای قرآنی از منظر علامه طباطبایی با نگاهی به آراء دیگر مفسران (مطالعه موردی: کشاف، انوار التنزیل، مجمع البیان، جوامع الجامع و التحریر و التنویر)
نویسنده:
سید علی میرحسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
یک اثر ادبی و یا حتی گفتار عادی با دربرداشتن کنایه، مخاطب را به دقت و ظرافت در کشف و برداشت زیبا و دقیقترین معنی از آن وا میدارد و بدین ترتیب، مجال تعاملپذیری را فراهم میآورد. قرآن کریم نیز با عنایت به همین کارکرد، گاهی مقصود خود را به زبان کنایه بیان داشته است تا با دعوت ضمنی شنونده به تأمل، گیرایی و پویایی کلام خود را نیز حفظ کرده باشد. نوشتار حاضر اهتمام ورزیده است تا در مرحله اول، با تبیین دقت نظر علامه طباطبایی در پژوهش قرائن کاشفه و برداشت معانی از کنایات قرآنی، مهارت و ظرافت اندیشه وی را به نمایش بگذارد و در گام دوم، آرای چند تفسیر گران دیگر یعنی کشاف، انوار التنزیل، مجمعالبیان، جوامع الجامع و التحریر و التنویر را نیز طرح کند تا بداعت و قوت گفتار المیزان بهروشنی مشخص شود. دستاوردهای مهم پژوهش حاضر را میتوان در نمایش توانمندی علامه طباطبایی(ره) در درک و تأویل کنایات قرآنی، در نظر داشتن عنصر جمال سیاقی در تأویل هر کنایه و نزدیک داشتن معانی استنباط شده به ساختار لغوی و تعبیری دانست، بهگونهای که درنهایت، مستنبط علامه طباطبایی را میتوان جامعترین برداشت از کنایههای قرآن کریم دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 164
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتبارسنجی روایات دال بر صدور گناه از حضرت یوسف(ع) در منابع فریقین (مطالعه موردی: روایات برهان پروردگار، اعتراف به گناه و نسبت دزدی به برادران)
نویسنده:
مرتضی قاسمی حامد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در منابع روایی و تفسیری فریقین روایاتی وجود دارد که بر صدور گناه از حضرت یوسف(ع) دلالت دارند: روایات برهان پروردگار، روایات اعتراف به گناه و روایات نسبت دزدی به برادران. در این روایات عقوبتهایی نیز برای یوسف(ع) بیان شده است. نگارنده به روش توصیفی ـ تحلیلی آنها را مورد نقد قرار میدهد. روش نقد این روایات از این قرار است: بررسی سند، بررسی متن، توجه به روایات یک مجموعه در کنار هم، توجه به روایات معارض در جوامع روایی، عرضه روایات بر قرآن، ریشه یابی این روایات در کتاب مقدس، و توجه به راویان اسرائیلی. از بررسی منابع روایی و تفسیری فریقین پی میبریم که در رابطه با این روایات باید به روایات متعارض توجه داشت؛ روایات چندی وجود دارند که روایات فوق را مردود اعلام میدارند. توجه به روایات متعارض، نقش والای ائمه(ع) را در رفع شبههها و دفاع از ساحت حضرت یوسف(ع) آشکار مینماید. البته در رابطه با همه این روایات، روایت متعارض وجود ندارد که در این صورت باید به راههای دیگر برای نقد آنها پرداخت. برخورد مفسران نیز با این روایات گاه با نقد همراه بوده است. از مفسران تأویلهای بسیاری در جهت رد این روایات وجود دارد، بهخصوص در مقابل آن روایاتی که روایت متعارض در رابطه با آنها وجود ندارد. پس با بررسی این روایات، ضعف و سقوط آنها از درجه اعتبار آشکار میشود؛ زیرا با آیات قرآن در تعارض هستند، اسناد آنها ضعیف است و اختلافهای بسیار زیاد و غیر قابل جمع در آنها وجود دارد. همچنین نقش راویان اسرائیلی را در نشر اکاذیب نشان میدهند؛ زیرا آنچه در این روایات بیان شده، با آنچه در کتاب مقدس آمده، نیز در تعارض است. بنابراین این روایات جزء اسرائیلیاتی هستند که ریشهای در کتاب مقدس ندارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید