جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
رهيافت هايی در علوم قرآن و حديث
> 1402- دوره 55- شماره 2
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1403
دوره 56 , شماره 1 پیاپی112
سال 1402
دوره 55 , شماره 2 پیاپی 111
دوره 55 , شماره 1 پیاپی 110
سال 1401
دوره 54 , شماره 2 پیاپی 109
دوره 54 , شماره 1 پیاپی 108
سال 1400
دوره 53 , شماره 2 پیاپی 107
دوره 53 , شماره 1 پیاپی 106
سال 1399
دوره 52 , شماره 2 پیاپی 105
دوره 52 , شماره 1 پیاپی 104
سال 1398
دوره 51 , شماره 2 پیاپی 103
دوره 51 , شماره 1 پیاپی 102
سال 1397
دوره 50 , شماره 2 پیاپی 101
دوره 50 , شماره 1 پیاپی100
سال 1396
دوره 49 , شماره 2 پیاپی 99
دوره 49 , شماره 1 پیاپی 98
سال 1395
دوره 48 , شماره 97 سال. ۴۸, شماره. ۲: شماره پیاپی ۹۷، پاییز و زمستان ۱۳۹۵
دوره 48 , شماره 96 سال. ۴۸, شماره. ۱: شماره پیاپی ۹۶، بهار و تابستان ۱۳۹۵
دوره 48 , شماره 2
دوره 48 , شماره 1
دوره 47 , شماره 2
سال 1394
دوره 47 , شماره 95 سال. ۴۷, شماره. ۲: شماره پیاپی ۹۵، پاییز و زمستان ۱۳۹۴
دوره 47 , شماره 94 سال. ۴۷, شماره. ۱: شماره پیاپی ۹۴، بهار و تابستان ۱۳۹۴
دوره 47 , شماره 2
دوره 47 , شماره 1
سال 1393
دوره 46 , شماره 93 سال. ۴۶, شماره. ۲: شماره پیاپی ۹۳، پاییز و زمستان ۱۳۹۳
دوره 46 , شماره 92 سال. ۴۶, شماره. ۱: شماره پیاپی ۹۲، بهار و تابستان ۱۳۹۳
دوره 46 , شماره 2
سال 1392
دوره 45 , شماره 91 سال. ۴۵, شماره. ۲: شماره پیاپی ۹۱، پاییز و زمستان ۱۳۹۲
دوره 45 , شماره 90 سال. ۴۵, شماره. ۱: شماره پیاپی ۹۰، بهار و تابستان ۱۳۹۲
دوره 45 , شماره 2
سال 1391
دوره 44 , شماره 89 سال. ۴۴, شماره. ۲: شماره پیاپی ۸۹، پاییز و زمستان ۱۳۹۱
دوره 44 , شماره 88 سال. ۴۴, شماره. ۱: شماره پیاپی ۸۸، بهار و تابستان ۱۳۹۱
دوره 44 , شماره 2
دوره 44 , شماره 1
سال 1390
دوره 43 , شماره 87 سال. ۴۳, شماره. ۲: شماره پیاپی ۸۷، پاییز و زمستان ۱۳۹۰
دوره 43 , شماره 86 سال. ۴۳, شماره. ۱: شماره پیاپی ۸۶، بهار و تابستان ۱۳۹۰
دوره 43 , شماره 2
سال 1389
دوره 42 , شماره 85 سال. ۴۲, شماره. ۲: شماره پیاپی ۸۵، پاییز و زمستان ۱۳۸۹
دوره 42 , شماره 84 سال. ۴۲, شماره. ۱: شماره پیاپی ۸۴، بهار و تابستان ۱۳۸۹
دوره 41 , شماره 2
سال 1388
دوره 41 , شماره 83 سال. ۴۱, شماره. ۲: شماره پیاپی ۸۳، پاییز و زمستان۱۳۸۸
دوره 41 , شماره 82 سال. ۴۱, شماره. ۱: شماره پیاپی ۸۲، بهار و تابستان ۱۳۸۸
دوره 41 , شماره 2
دوره 41 , شماره 1
سال 1387
دوره 40 , شماره 81 سال. ۴۰, شماره. ۲: شماره پیاپی ۸۱، پاییز و زمستان ۱۳۸۷
دوره 40 , شماره 2
عنوان :
مطالعۀ معناشناختی اجمال و تبیینِ قرآن کریم با رویکرد روایی
نویسنده:
محمدرضا شاهرودی ، محمدتقی کبریتچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«مجمل و مبین» بهمثابهٔ دو وصف از اوصاف قرآن کریم، موضوعی کهن و پرسشبرانگیز در شناخت کتاب آسمانی مسلمانان است و عدمتلقی صحیح از آن، سبب ورود ایرادهایی چون وجود ابهام ذاتی یا نقص در کلام خدا میشود. از اینرو، مطالعه و شناخت مبنا و کارکرد اجمال و تبیین قرآن از اهمیتی ویژه برخوردار است. با بررسی واژهشناختی و مطالعهٔ سیر تطور و شکلگیری اصطلاح مجمل از معنای لغوی تا تقابل آن با اصطلاح مبیَّن و بهکمک آموزههای دینی و مبانی معناشناسی، به معرفی تلقی صحیح از اجمال، تبیین و تفسیر قرآن کریم میپردازیم. برایناساس، اجمال در قرآن مجید صرفاً بهمعنای موجز و فشردهبودن کلامالله، در عین کاملبودن و تمامیت دلالتهای آن بر معانی پذیرفتنی است؛ نه غیرواضح یا ناقصبودن آن. مراد از تفسیر قرآن نیز کشف معنای آیات توسط مخاطبان یا ایضاح دلالت آیات برای مستمعان است و منظور از تبیین، توضیح معنا برای مستمعانی است که معنای کلام را بهدلیل رفعت معنا یا فقدان بافتِ موقعیتی آن در نمییابند. برای نخستینبار، با تفکیک میان مخاطبانِ خاص هر دسته آیات و مستمعانِ پسین نشان میدهیم که آیات مجمل و موجز قرآن در اصل برای مخاطبان خاص خود، واضح، تام و مبیَّن بوده است اما همین آیات ممکن است برای مستمعانِ پسین، غیرواضح جلوه نماید و آنان را به پرسش از عالمان قرآن(ع) سوق دهد؛ چهاینکه ایشان با احاطهٔ علمی خود میتوانند مورد، مصداق و معنای تمام آیات مجمل و موجز قرآن را برای مستمعان تفسیر و تبیین کنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی بر پژوهشهای آماری در قرآن کریم بر پایۀ ویژگیهای رسمالمصحف
نویسنده:
اعظم صادقی نیا ، سیدکاظم طباطبایی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تنی چند از قرآنپژوهان، بهویژه در عصر حاضر به پژوهش آماری در قرآن کریم پرداختهاند و هدف آنها عمدتاً اثبات اعجاز قرآن کریم از راه تحلیلهای عددی و آماری است. اما یکی از دغدغههای قرآنپژوهان همواره این است که تا چه اندازه میتوان به نتایج این پژوهشها اعتماد کرد و بدان استناد جست؟ در پی سنجش درستی نتایج چنین بررسیهایی، به بررسی اجمالی رسمالخط عربی عموماً و رسمالمصحف خصوصاً پرداختهایم. نتیجۀ بررسیها در این زمینه نشان میدهد که پژوهشگران عددی و آماری بهسبب ناآشنایی با مسئلۀ خط و کتابت و تاریخ نگارش مصاحف، خط مصاحف متداول را حقیقتی ثابت و تغییرناپذیر تلقی کردهاند، درحالیکه در نوشتن بسیاری از کلمات و حروف در عربی و بهویژه در مصاحف، دستوری یکسان و مورد اتفاق همگان در اختیار نداریم، چندان که با نوشتن یک حرف یا یک کلمه یا یک جمله به دو یا چند شکل، از تحلیلهای آماری نتایج متفاوتی حاصل میشود. این بررسیها بهروشنی نشان میدهد که نتایج بسیاری از این پژوهشها -البته نه همۀ آنها- اطمینانبخش نیست و به درنگ و تأمل بیشتر نیاز دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 207
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهکارهای رفع تعارض در نظریهپردازی قرآنی
نویسنده:
مصطفی کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
قرآن کریم، راهنمای الهی به سعادت و کمال است. بهرهمندی از هدایت آن، استخراج نظر آن در مسائل گوناگون را میطلبد. برای دستیازیدن به نظر قرآن، باید تمام آیات مربوط به مسئلهٔ پژوهش را جمعآوری کرد و فهم مجموعی از آنها داشت. در مواردی، میان آیات مربوط به مسئلهٔ تحقیق، تعارض اولیه احساس میشود که باید ضمن شناسایی نوع آن تعارض، درصدد رفع آن برآمد. این نوشتار، بهروش توصیفیتحلیلی و با هدف کمک به نظریهپردازان قرآنی در این باب، گونههای تعارض میان آیات و راهکارهای رفع آنها را بررسی میکند. میان آیات قرآن، تعارض واقعی و رفعنشدنی وجود ندارد و اگر هنگام استخراج نظریهٔ قرآن کریم، میان برخی آیات جمعآوریشده تعارض احساس شد، با استفاده از راهکارهای درست، یکی از آیات با قراین درونی یا بیرونی، تقویت و ترجیح مییابد. این راهکارها عبارتاند از: تقدیم آیهٔ نص بر ظاهر، آیهٔ خاص بر عام، عام غیرقابل تخصیص بر آیهٔ قابل تخصیص، آیهٔ مقید بر مطلق، آیهٔ عام بر مطلق، تضییق یا توسعهٔ اعتباری موضوع یکی از آیات، تضییق حقیقی موضوع یکی از آیات با تعبد شرعی، متفاوتدانستن موضوع هریک از آیات در مواردی مانندِ متفاوتبودن معنای یک واژه در دو آیه، تفاوت مصداق یک مفهوم در دو آیه و وجود شرط خاص در هریک از آیات.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 275 تا 301
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهومشناسی محرمیت مرد مؤمن برای زن مؤمن در حدیث «فَاِنَّ المُؤمِنَ مَحرَمُ المُؤمِنَة»
نویسنده:
محمد قاسمیشوب ، سمیه آزاددل ، صمد عبداللهی عابد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در برخی روایات، مرد مؤمن، محرم زن مؤمن ذکر شده است. ظاهر روایتِ «فَاِنَّ المُؤمِنَ مَحرَمُ المُؤمِنَة»، همهٔ مردان و زنان مؤمن را محرم یکدیگر دانسته است و حال آنکه این امر، مخالف آیات و روایاتی است که حدود محارم را مشخص کردهاند. مسئلهٔ اصلی این نوشتار، بررسی مفهوم محرمیت در این روایت با روش توصیفی و تحلیلی است و حاصل آنکه در این روایت، محرم در کنار اولیا در آیهٔ 71 سورهٔ توبه قرار گرفته و باتوجهبه معنای یاریکردن که برای اولیا ذکر شده است، میتوان گفت که منظور امام صادق(ع) از محرم در این حدیث، محرمیت اجتماعی است که میتوان با اعتماد از مردان مؤمن کمک گرفت. ازاینرو، امام صادق(ع) با استناد به آیهٔ 71 سورهٔ توبه میفرمایند که میتوان به زنانی که نامحرم هستند ولی راجع به آنها شناخت وجود دارد، در مسیر حج کمک کرد و این از طریق سیاق روایت و سیاق آیه و نیز استناد امام به آیه برای تبیین روایت قابل دسترسی است. هدف این روایات، تأمین امنیت زن در سفر حج است و اگر زن خودش چنین امنیتی دارد، بدون نیاز به حضور محارم میتواند به حج برود؛ ولی اگر احتمال نبودن چنین امنیتی است، میتواند با دیگر مردان مسلمان و عادل که مورد اطمینان اوست به حج برود. البته این امر در صورتی است که یا محارمی نداشته باشد یا محارمش با او به حج نروند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 250
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گونهشناسی تحلیلی جری و تطبیق از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
محمدهادی قهاری کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در بسیاری از روایات، مفاد آیات قرآن بر مصادیق تطبیق شده است که این یکی از مهمترین رموز جاودانگی قرآن به شمار میرود. علامه طباطبایی بر اساس روایات، از این عمل تحت عنوان جری و تطبیق یاد کرده است. سؤال اصلی آن است که از نگاه علامه طباطبایی، روایات جری و تطبیق به چه گونههایی تقسیمشدنی است؟ روایات جری و تطبیق در تفسیر المیزان با روش توصیفیتحلیلی بررسی و مشخص شد که این مصادیق دو گونهٔ کلیاند: یا از مصادیق زمان نزول آیه است و برای آیه، مصادیقی در گذر زمان وجود دارد که مشابه مصادیق آیه در زمان نزول است یا اینکه از مصادیق زمان نزول آیه نیست، بلکه از مصادیق در گذر زمان آیه به شمار میروند. هریک از دو گونهٔ کلیِ یادشده، به سه گونه تقسیمشدنی است که به ترتیب عبارتاند از: مصداق باطنی آیه در زمان نزول، مصداق اطلاق یا عموم آیه در زمان نزول، مصداق اتمّ اطلاق یا عموم آیه در زمان نزول، مصداق باطنی آیه در گذر زمان، مصداق اطلاق یا عموم آیه در گذر زمان، مصداق اتمّ اطلاق یا عموم آیه در گذر زمان. البته در مواردی، علامه بر معنای باطنی آیه نیز جری و تطبیق اطلاق کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 251 تا 274
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روندپژوهی تنویع رباعی احادیث و اعتبارسنجی آن در مکتب حلّه
نویسنده:
حامد مصطفوی فرد، حمید ایماندار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نظریهٔ شیخ مفید و سیدمرتضی (عدمحجیت اخبار آحاد) بهمرور زمان و با ازدسترفتن قرائن، ناکارآمدی خود را برای سایر اعصار نشان داد و لذا علامه حلی نظریهٔ حجیت اخبار آحاد را مطرح کرد و سبب شد تا پرداختن به مباحث سندی و توجه به اوصاف راوی، اولویتی دوچندان پیدا کرد و همین مسئله، زمینهٔ پیدایش تنویع رباعی حدیث و تغییر تقسیمبندی دوگانهمحور (صحیح و ضعیف) به چهارگانه (صحیح، حسن، موثق و ضعیف) را فراهم کرد. البته ارزیابی سندی در نزد علامه حلی و نسلهای نخستین مکتب حله، یگانه معیار پذیرش روایت نبود و ایشان راجع به قرائن، بیاعتنا نبودند و لذا گاه اخبار غیرصحیح را در صورت داشتن برخی از اوصاف، در شمار صحاح قرار میدادند و به آنها عمل میکردند، اما حلقهٔ واپسین مکتب حله با کنارگذاشتن قرائن، معیار اعتبار سند را بهعنوان تنها معیار پذیرش روایت برگزیدند و برخلاف نسلهای نخستین این مکتب، روایت معتبر را منحصر در خبر صحیح دانستند و حتی بر پذیرش روایات صحیح اعلایى اصرار ورزیدند. این عملکرد افراطی از یک سو، موجبات ظهور مکتب اخباریگری و نیز انزوای الگوی فقاهت محقق اردبیلی در میان مجتهدان پس از وی را فراهم کرد و از سوی دیگر، سبب بیپشتوانهماندن بسیاری از احکام و درنتیجه کثرت تمسک به اصل (اصل عدم) در صدور فتوا در میان آنان شد. در این نوشتار به سختگیریهای پیروان مکتب حله در پذیرش روایات و آثار این عملکرد میپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 303 تا 333
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد مطلوب مقابلۀ با فساد در قرآن کریم مبتنی بر خوانشی اخلاقی
نویسنده:
احمد علینژاد ، احمد رفیعی ، سید حجتالله علمالهدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
از دغدغههای مستمر جامعهٔ بشری که امروزه بهطور ویژه مدِّنظر صاحبنظران حقوق و علوم اجتماعی قرار گرفته و از آن بهعنوان مؤلفهای اساسی در حکمرانی شایسته تعبیر میشود، مقابلهٔ با پدیدهٔ فساد است. مواجههٔ بنیادین و اساسی با آسیبهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، جز با لحاظ تمهیدات اخلاقی امکانپذیر نیست و قرآن کریم بهعنوان منبعی بینظیر بهمنظور ارائهٔ الگوهای اخلاقی در قلمروِ زیست سیاسی و اجتماعی انسان قلمداد میشود، لذا پرسش اصلی تحقیق بر این گزاره اتکا دارد که قرآن کریم برای مقابلهٔ اساسی با پدیدهٔ فساد چه جهتگیری را ارائه میکند و رویکرد آن برای تعیین راهبردهای مؤثر در مقابلهٔ با فساد، شامل چه رهیافتهای اخلاقی میشود؟ حاصل این نوشتار با روش تحلیلی و تدقیق در آیات قرآن کریم و تتبع در مجامع تفسیری مرتبط با آن عبارت است از اینکه: قرآن کریم حداقل در سه ساحت (تخویفی، ترمیمی و تأسیسی)، نظام اخلاقی جامعی را برای مقابلهٔ با پدیدهٔ فساد تدارک دیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 209 تا 232
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطق استکشاف طبقهبندی مفاهیم اخلاقی قرآن کریم
نویسنده:
مریم دهقانی فیروزآبادی ، مهدی مهریزی ، طاهره محسنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
آموزههای آسمانی به سه بخش، تفکیکشدنی است: عقاید و اخلاق و فقه. بنابراین، آموزههای اخلاقی جزو مهمترین معارف قرآنی به شمار میرود که دارای گسترهٔ بزرگی از فضایل و رذایل اخلاقی است. برای فهم مفاهیم اخلاقی، شناسایی اهمّ و مهم آن، تعیین رتبهٔ هر مفهوم که بهوسیلهٔ آن بتوان گامهای تربیتی درست برای تربیت نفوس افراد جامعه را برداشت، نیاز به شاخصهایی است که از راههای متعددی برای رسیدن به آن باید استفاده کرد؛ چراکه این مسئله در متون دینی بهوضوح تبیین نشده است. جستار حاضر با رویکردی توصیفیتحلیلی طبق بررسیهایی که در زبان عرب به عمل آورده است، به شاخصهای تکرار، حصر، تفصیل، تشبیه، مقایسهٔ عبارتها و مضمونها برای دستهبندی مفاهیم اخلاقی رسیده است و با مثالهایی از آیات قرآن، سعی در تبیین آن داشته است که بر اساس مثالهای ذکرشده در این پژوهش، خصایل اخلاقیِ نصح و شکر، بهترتیب جزء بالاترین فضایل اخلاقی به شمار میروند. البته برای نتیجهگیری نهایی باید استقصای کاملی بر روی آیات اخلاقی صورت بگیرد که در پژوهشی مفصل در حال انجام است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الگوی جامع تجلیل از پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) مبتنی بر تحلیل محتوای دعای عرفۀ امام سجاد(ع)
نویسنده:
بی بی سادات رضی بهابادی ، محمد عترت دوست ، فائزه محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از جملات پرتکرار در ادعیهٔ مأثوره، بهویژه ادعیهٔ منقول از امام سجاد(ع) در صحیفهٔ سجادیه، ذکر صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ع) است. در تحلیل چرایی این مطلب نیز نظرات مختلفی بیان شده است که ازجمله مهمترین آنها تلاش برای تبیین جایگاه حقیقی اهلبیت(ع) در جامعهٔ اسلامی بوده است. بااینوجود، همچنان این مسئله مطرح است که امام سجاد(ع) چگونه و با چه راهکارهایی این اقدام را انجام داده و در هنگام ذکر صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ع) از چه عباراتی برای معرفی ایشان استفاده کرده و درنهایت، چه الگویی را برای تجلیل از این خاندان و آگاهی از مقام و منزلت والای آنان ترسیم کرده است. در این نوشتار، با روش تحلیلی میکوشیم مجموعه مضامین بیانشده در خصوص این مقوله را بهصورت کیفی و توصیفی، تحلیل و درنهایت، الگوی جامع تجلیل از پیامبر اکرم(ص) و اهلبیت(ع) را استخراج کنیم. نتایج و یافتههای تحقیق بیانگر آن است که مجموعهٔ این مضامین را میتوان ذیل پنج دسته با جزئیات متعدد طبقهبندی کرد که عبارتاند از: چیستی تجلیل، ویژگیهای مورد تجلیل، ویژگیهای تجلیل مطلوب، آثار تجلیل و معرفی تجلیلکنندگان.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتبارسنجیِ سندی و دلالی روایت «قِلَّةُ الْعِیَالِ أَحَدُ الْیَسَارَیْنِ»
نویسنده:
مهدی اکبرنژاد ، مهدی محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
اعتبارسنجی احادیث، یکی از حوزههای علوم حدیث است که وضعیت احادیث را ازنظرِ سندی و دلالی بررسی میکند. یکی از روایاتی که در منابع معتبر شیعی و برخی منابع اهلسنت نقل شده و دربارهٔ اعتبار آن خصوصاً در حوزهٔ دلالی همواره مباحثی مطرح بوده است، حدیث «قِلَّةُ الْعِیَالِ أَحَدُ الْیَسَارَیْنِ» است. اهمیت بررسی این حدیث زمانی بیشتر میشود که متوجه شویم برداشتهایی ناقص از این حدیث، سبب ایجاد تعارض آن با برخی مستندات دینی و مؤید دیدگاه تحدید نسل در جامعهٔ کنونی شده است. هدف اصلی این نوشتار، اعتبارسنجی سندی و دلالی حدیث مذکور است و این سؤال مطرح است که روایت «قِلَّةُ الْعِیَالِ أَحَدُ الْیَسَارَیْنِ» در چه درجهای از اعتبار واقع شده و نسبت آن با شبهات پیرامونی چگونه است؟ بهمنظور پاسخ به این سؤال با روش تحلیلیتوصیفی به بررسی حدیث مذکور میپردازیم. افزون بر مورد اعتمادبودن اسناد و منابع نقل حدیث، ازنظرِ دلالی نیز دلالتی بر تحدید نسل و تعارض با روایات و آیات ندارد و صرفاً نوعی از آسایش را در زندگی انسان بیان میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید