جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مطالعات فهم حدیث
> 1402- دوره 10- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1403
دوره 10 , شماره 2 پیاپی 20
سال 1402
دوره 10 , شماره 1 پیاپی 19
دوره 9 , شماره 2 پیاپی 18
سال 1401
دوره 9 , شماره 1 پیاپی 17
دوره 8 , شماره 2 پیاپی 16
سال 1400
دوره 8 , شماره 1 پیاپی 15
دوره 7 , شماره 2 پیاپی 14
سال 1399
دوره 7 , شماره 1 پیاپی 13
دوره 6 , شماره 2 پیاپی 12
سال 1398
دوره 6 , شماره 1
دوره 5 , شماره 2
سال 1397
دوره 5 , شماره 1
دوره 4 , شماره 2 شماره پیاپی 8؛ بهار و تابستان 1397
سال 1396
دوره 4 , شماره 2
سال 1394
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
سال 1393
دوره 1 , شماره 2
سال 1391
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
تحلیل عوامل سوء عاقبت در روایات «مُتْ یَهودیاً اَوْ نَصْرانیاً»
نویسنده:
حامد دژآباد ، محمد احمدی ، محمدعلی مجیدی کوهبنانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
سوء عاقبت و تبیین عوامل آن با تکیه بر آموزههای دینی و تحلیل چگونگی مرگ، یکی از موضوعات مهم درون دینی است. در آیات و روایات به عوامل متعددی که منجر به سوء عاقبت می شود، تصریح شده است. از جمله این روایات، روایاتی است که تعبیر «مُتْ یَهودیاً اَوْ نَصْرانیاً» در آنها به کار رفته است. گستره کاربرد تعبیر مذکور، شامل برخی اصول اعتقادی و فروعات و ارتکاب برخی معاصی میباشد. مجموع این روایات نشان میدهد که عواملی همچون: انکار امام مفترضالطاعه، آزار و اذیت امیرالمومنین (ع)، ترک نماز، ترک زکات، ترک حج و قتل مؤمن، منجر به سوء عاقبت و مرگ در زمره یهودیان یا مسیحیان میگردد. نقش این عوامل در سوء عاقبت انسان یکسان نیست و هریک به گونهای انسان را دچار سوء عاقبت و گرفتار شدن در عذاب اخروی مینمایند، به طوری که برخی منجر به خلود در عذاب میشوند و در بعضی دیگر امید نجات، هرچند بعد از تحمل آتش جهنم، متصور میباشد. لذا شناخت این عوامل از آن جهت که با سعادت انسان مرتبطاند دارای اهمیت هستند. این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی در پی شناخت عوامل سوء عاقبت با توجه به روایاتی که تعبیر «مُتْ یَهودیاً اَوْ نَصْرانیاً» در آنها آمده است میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتمان عقلگرایی و نصگرایی در قرن چهارم و نقش آن در تنوع فهم حدیث با تأکید بر روایات اعتقادی شیعه
نویسنده:
روح اله دهقانی ، ایوب اکرمی ، عبدالقاسم کریمی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
«فهم حدیث» از جایگاه والایی نزد دانشمندان شیعه برخوردار است با این وجود، فهمهای اندیشمندان حدیثی شیعه در مواجهه با احادیث ازجمله احادیث اعتقادی متفاوت است. برخی از اختلاف فهمها مربوط به مفسر حدیثی است که اختلاف در سطح درک افراد، اختلاف در گرایشها و اختلاف در مبانی و رویکردها را میتوان از این عوامل دانست. آنچه به نظر مهم میآید اختلاف در اصول و مبانی و مواجهه عالمان شیعی با متون روایی است که نقش بسزایی در تنوع فهم احادیث ایفا میکند. از میان این رویکردها، گفتمان نصگرایی و عقلگرایی عالمان قرن چهارم مانند شیخ صدوق و شیخ مفید در مواجهه با روایات اعتقادی است. بدیهی است نوع نگاه صاحبان این دو رویکرد، نتایج متفاوتی از احادیث اعتقادی به دنبال خواهد داشت؛ چراکه نتیجه رویکرد نصگرایی، توقف در فهم متن برخی احادیث اعتقادی و نتیجه رویکرد عقلگرایی در حدیث بسط معارف اعتقادی و سنجش آن بر اساس عقل خواهد بود. نوشتار حاضر بعد از مفهومشناسی فهم، عقلگرایی و نصگرایی با روش مطالعه توالی تاریخی و تحلیلی به بررسی تمایزات نصگرایان و عقلگرایان در شاخصههایی مانند: انگاره و نوع نگاه آنان به پذیرش احادیث و همچنین عقلگریزی یا اجتهاد در احادیث اعتقادی که باعث فهمهای گوناگون در احادیث مربوط به مسائلی چون سهوالنبی، افعال بندگان و خلقت ارواحقبل از اجسام شده است، میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مضمون شکر در دعای عرفه ی امام حسین (ع)
نویسنده:
محمد مصطفائی ، بتول گرایلی ، فرزاد دهقانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
شکر از مهمترین فضائل اخلاقی ـ دینی است تا آنجا که میتوان گفت شکر نه تنها یک فضیلت اخلاقی بلکه باطن و روح آنهاست چراکه به تصریح قرآن، گزینههای پیش روی انتخاب انسان، بیرون از دوگانهی شکر یا کفر نیست. دعای عرفهی امام حسین (ع)، دعایی طولانی است که عمدهی مضامین آن پیرامون حمد و شکر خداوند است و از این نظر، برای تعریف و استنباط ابعاد مختلف شکر با رویکرد دینی که هدف پژوهش حاضر است، منبعی مناسب به نظر رسید. برای نیل به هدف این پژوهش روش تحلیل مضمون انتخاب گردید زیرا روشی کارآمد برای ساماندهی و غنیسازی دادههای کیفیِ پراکنده است. در بررسی لغوی و اصطلاحی شکر، روشن شد که حقیقت شکر، ادای حقِّ مُنعِم به معنای «تأمین رضایت» اوست. تحلیل مضمون شکر در دعای عرفه ضمن تأیید گزارهی فوق، از مجموع 70 مضمون پایه و 10 مضمون سازماندهنده، سه مضمون «فراگیرِ نعمتشناسی»، «چرایی حمد و شکر» و «چگونگی حمد و شکر» را نتیجه داد. در واقع تمامی مضامین مرتبط با شکر در دعای عرفه، ذیل سه عنوان کلی فوق دستهبندی و این سه محور، به واسطهی مضامین سازماندهندهی مرتبط با هریک، تبیین میشوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش علی بن مهزیار در رشد علمی و فرهنگی شیعیان
نویسنده:
برات الله حمیدی منش ، زینب امیدیان ، علی یحیایی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
محدثان و راویان شیعی سدههای نخست هجری با انتقال احادیث ائمه (ع) به نسلهای بعد در رشد علمی و فرهنگی شیعیان نقش درخور توجهی داشتهاند. از اینرو شناخت آنان به ما یاری میرسانند تا ریشههای تکوین علوم و معارف شیعی را بهتر بشناسیم. بیتردید علیبنمهزیار از اصحاب ائمه متأخر (ع) در این پویایی و رشد سهم بهسزایی داشته است. پژوهش حاضر قصد دارد تا با استفاده از رویکرد تاریخی و بر اساس روش توصیفی-تحلیلی به این پرسش پاسخ دهد که علیبنمهزیار در رشد علمی و فرهنگی شیعیان چه نقشی داشته است. نتایج این واکاوی نشان میدهد که علم، وثاقت و منزلت ابنمهزیار نزد ائمه (ع)، سبب بر جای ماندن بیش از 700 روایت وی در متون معتبر شیعی شده است. با استخراج این روایات روشن شد که علیبنمهزیار در تبیین فقه و مسائل فقهی جامعه آن روز با گزارش 482 روایت فقهی نقش برجستهای داشته است. وی همچنین با مبارزه با فرقههای انحرافی و تبیین کلامی امامت کوشید تا سدی استوار در برابر فرقههای انحرافی زمانهی خود ایجاد کند و عقاید درست شیعی را ترویج دهد؛ و نیز ابنمهزیار به منظور التیام آلام اهل تشیع در ترویج ادعیه شیعی کوشیده است. از سوی دیگر، تعامل این عالم شیعی با سایر حوزههای حدیثی و تربیت شاگردان سبب نشر احادیث ائمه (ع) در جهان اسلام گردید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انگاره اقتدای حضرت عیسی (ع) به حضرت مهدی (ع) در منابع روایی شیعه
نویسنده:
حسین براتی ، حسن نقی زاده ، سهیلا پیروزفر
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئله اقتدای حضرت عیسی (ع) به حضرت مهدی (ع) از جایگاه ویژهای در میان احادیث اسلامی برخوردار است. پژوهش حاضر میکوشد با روشی توصیفی-تحلیلی و با رویکردی تاریخانگارهای به بررسی این مسئله پرداخته و آن را با توجه به گفتمانهای حدیثی و رویکردهای مختلف محدثان شیعه بازخوانی کند و در عین حال به بررسی سندی آن نیز اهتمام ورزد. نتایج نشان میدهد این گزاره در دورههای مختلف و نزد دانشیان حدیثی شیعه به یک صورت نقل نشده و دستکم، چهار دوره گفتمانی را پشت سر نهاده است: ابتدا در کتاب منسوب به سلیم در ضمن گفتوگوی راهبی مسیحی با امام علی (ع) و همچنین گفتمانِ تفسیری-روایی کتب منسوب به علیبنابراهیم قمی و فرات کوفی مطرح میشود؛ سپس نزد عالمانی چون شیخ کلینی و شیخ طوسی جایگاه نهچندان پررنگ آن مشاهده میشود؛ با نقل گسترده آن توسط شیخ صدوق، دوره طلایی خود را طی میکند و تثبیت میشود؛ در دوره بعدی هم نزد محدثان متأخر، جنبه کارکردگرایانه آن و حضور آن در پیوند بیش از پیش با برخی مباحث اعتقادی غلبه میکند. هرچند این گزاره از نظر اصول حاکم بر علم رجال و درایه در میان روایات شیعه به اصطلاح صحیحالسند نیست، اما کثرت نقل آن به طرق مختلف در میان فریقین، ارزش آن را نشان میدهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتبارسنجی دو روایت دارای ضرب المثل «الشَّحِیحُ أَعْذَرُ مِنَ الظَّالِمِ» و «السَّعِیدُ مَنْ وُعِظَ بِغَیرِهِ» در بحارالانوار
نویسنده:
سهیلا چنکیزی ، مژگان سرشار ، طاهره سادات طباطبائی امین
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
چکیده :
یکی از حوزههایی که جداسازی سخن معصوم از غیر معصوم در آن صورت نگرفته، بحث امثال است. در این مقاله سعی شده است با آوردن دو نمونه از روایتهای مشتمل بر امثال مانند «الشَّحِیحُ أَعْذَرُ مِنَ الظَّالِمِ» و «السَّعِیدُ مَنْ وُعِظَ بِغَیرِهِ» ضرورت چنین تفکیکی را ارائه نماییم. روش کار به این صورت است که اولین منبع و اولین گوینده سخن را در آثار شیعه و اهل سنت جستجو کنیم، سپس منابع دیگر و گویندههایی که این سخن را در زمانهای نزدیک به اولین منبع استفاده کردهاند، جمعآوری کنیم. در این میان تاریخ تشکیل منابع سخن و فاصلهای که میان تألیف این منابع وجود دارد، مورد توجه قرار میگیرد. سپس راویان این روایتها را از نظر علم رجال بررسی میکنیم و تفاوتهای بین متن روایتها در منابع گوناگون را در نظر میگیریم. در میان راویان در منابع مختلف و زمانهای مختلف به دنبال راوی مشترکی میگردیم که این روایتها را در آثار وارد ساخته است. در مورد روایتهای مشتمل بر امثال ذکر شده، مهمترین یافته این است که اولین گوینده این عبارات تمثیلی، معصومان (ع) نبوده، بلکه افرادی ادیب و حکیم همچون عامربنصعصعه و مَرْثَدبنسَعْد، یکی از اعضای هیئت نمایندگی عاد، اولین گوینده این امثال بودهاند و در نیمه دوم قرن 3 و نیمه قرن 2 سخن آنان انتشار یافته و وارد روایات شدهاند، و این نشاندهنده تأثیرپذیری روایتها در منابع بعدی از امثال عامیانه است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گونهشناسیِ گزارههایِ تربیتی در احادیث
نویسنده:
رخساره قصوری درگاهی ، طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی ، بختیار شعبانی ورکی ، مجتبی الهی خراسانی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
بهرهگیری از احادیث در تحقیقات تربیت اسلامی، مستلزم شناسایی ظرفیت و دستهبندی گزارههای تربیتی آنهاست تا پراکندگی و گسیختگی مفاهیم دینی، انتخاب و سازماندهی سلیقهای آن و قرار گرفتن مفاهیم در جایگاه نامناسب را کاهش دهد. لذا باید از ورای پیچیدگی دلالی و سبکهای بیانی متنوع، به یافتههای مطمئنی از آموزههای تربیت اسلامی دست یافت تا ظرفیت مفهومی احادیث در عرصههای گوناگون ناظر به تربیت، اعم از: استنباط و فتوا، نظامسازی، علم دینی، مدیریت و برنامهریزی، قانونگذاری، آسیبشناسی، اقدامات رسانهای، تبلیغی، ترویجی و هنری، روندهای اصلاحی، روشن و قابل استفاده گردد. تحقیق حاضر با درک اهمیت این مسئله، تلاش دارد با روش توصیف و تحلیل الگوی مفهومی و بافت دلالی گزارههای تربیتی در حجم نمونه قابل توجهی از احادیث، گونههای آنها را شناسایی و بر اساس ساختار مفهومی، آنها را دستهبندی کند. این تحقیق نشان داد گزارههای تربیتی احادیث، در دستههای کلانِ: القایی، تعمیق، گرایشی، سلبی، بینشی، ساختاری، ایجابی، شناخت ابزاری، تفصیلی و زمینهای جای میگیرد و هر کدام از این دستهها به زیرمجموعههای جزئیتری قابل تقسیم است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصحیح نسخخطی و آشنایی با روش علیاکبر غفاری در تصحیح متون حدیثی
نویسنده:
مهدی ایزدی ، حانیه صادقی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
پژوهش حاضر به روش توصیفیـ تحلیلی، ابتدا در یک نگاه کلی، مسأله تصحیح نسخ خطی را بررسی میکند و سپس به بیان روش مصحّح علیاکبر غفاری (1383-1303ش) در تصحیح متون حدیثی، همراه با ذکر نمونههایی میپردازد. آشنایی با روش تصحیح یک مصحّح، همزمان با در نظرداشتن روش کلی تصحیح، ضمن اینکه دانش، مهارت، اولویت و علاقه یک مصحّح را آشکار مینماید، زمینهساز پژوهشهای دیگر، در شناسایی تفاوتها و شباهتهای روش مصحّحان است. یافتهها و نتایج تحقیق نشان میدهد، وی دیدگاه آن دسته از مصحّحان که ملاک قرارگرفتن نسخهای در روند تصحیح را صرفا قدمت آن میدانند، نمیپذیرد. از اینرو، روش خود را در تصحیح بر اساس یافتن صحیحترین نسخه،ایهگذاری کرد و یافتن نسخه مجازها را در اولویت قرار داد. در همینراستا، درصدد یافتن نسخههای متعدد از یک متن برآمد و حتی گاهی برای یافتن أصحّ نسخ، به منابع دیگری که از صاحب نسخه برجای مانده بود، نیز مراجعه نمود. علاوه بر این، توجه و مراجعه به مصادر و منابع اصلی مانند قرآنکریم، جوامع حدیثی شیعه و اهل سنت، تفاسیر، شروح، دیدگاه متخصّصان در زمینه حدیث، رجال، تفسیر، فقه و سایر اهالی فن، ملاکهای دیگری برای یافتن أصح نسخ در نزد غفاری بود. لازم به ذکر است هرچند وی به تصحیح اجتهادی نیز پرداخت، ولی نه در متن اصلی، بلکه در پاورقیها میتوان آنها را یافت که مهمترین دلیلش، رعایت مسائل اخلاقی و شرعی و نیز جلوگیری از هدررفت نسخهها بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل زیرساخت استثنای احادیث منفرد محمدبنعیسیبنعبید از یونسبنعبدالرحمن
نویسنده:
سید علیرضا حسینی شیرازی ، محمد لطفی پور
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
عنوان استثنا، در برخی دانشها و معارف اسلامی از جمله: فقه، اصول، تفسیر و حدیث مطرح شده است. یکی از کاربستهای این عنوان را میتوان در دانش اعتبارسنجی احادیث شیعه دنبال کرد. در اطلاعات راهیافته به کتابهای فهرست با پدیده رایجی در حوزه حدیثی قم، با نام فرایند استثنا مواجه هستیم که معنا و مفهومی خاص از آن، متناسب با موضوع این دانش اراده شده است. به گاه بازخوانی مدخل یونسبنعبدالرحمن در فهرست شیخ طوسی و رجال نجاشی با عبارتی از ابنولید که استثنای احادیث منفرد محمدبنعیسیبنعبید از یونس در خود جای داده است برخورد میکنیم که در تحلیل آن احتمالات گوناگونی وجود دارد. در نوشتار پیشرو از یکسو با رویکرد و نگرش تاریخ حدیث شیعه به سیر تطور و کنشگری دانشیان اعتبارسنجی و فقیهان نسبت به استثنای منفردات محمدبنعیسی از قرن پنجم تا دوران معاصر پرداخته شده است. از سوی دیگر، تمرکز خود را بر نقد و نپذیرفتن نگرشهای گوناگون پیرامون دلیل و زیرساختهای این استثنا قرار داده است که در نوشتههای پیشین به صورت یک مجموعه مشاهده نمیشود. افزون بر آن، در مقاله حاضر از طریق پدیدار کردن یک انگاره نوین، به تحلیل و بازشناسی زیرساخت استثنای منفردات محمدبنعیسی از یونس در بستر تاریخی پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاریخ گذاری روایت «مقتل أهل الیمامه»؛ در مسأله جمع قرآن کریم
نویسنده:
سمانه ترابی ، امیر احمدنژاد ، سید مهدی لطفی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مهمترین علت در تعدد نظرات در رابطه با مسئلهی جمع قرآن، وجود روایات متفاوت و متناقض در این خصوص است. از اینرو، این پژوهش با پرداختن به روایت «مقتل أهل الیمامه»، مشهورترین نقل مرتبط با موضوع جمع قرآن در زمان ابوبکر را از طریق یافتن روایت در کهنترین منابع روایی و بررسی طرق مذکور در منابع، یافتن حلقهی مشترک و بررسی سیر تطور متن و اسناد روایت، با نگاهی توأمان به محتوای روایت در تمام مراحل پژوهش، تاریخگذاری کرده و علاوه بر خاستگاه زمانی-مکانی، تفاوت محتوایی تحریرهای منسوب به هر طریق را مشخص میکند. این روایت در هفت منبع روایی پیش از صحاح سته نقل شده است و از این میان، مولفین 5 منبع روایی، اولین تحریرهای این روایت را از ابراهیمبنسعد و مکتب حدیثی بغداد نقل کردهاند. همچنین پس از رسم نمودار اسناد، در نگاه اول ابنشهاب زهری، حلقهی مشترک اصلی این روایت بهنظر میرسد، ولی پس از تأمل و بررسی بیشتر، مشخص میشود که از میان 5 طریق انشعاب یافته از ابنشهاب، تنها 2 طریق آن (یونسبنیزید و ابراهیمبنسعد) طرق منفرد نیستند. با توجه به مقایسهی فراوانی نقل از این دو راوی و ظهور اولین تحریرها در تحلیل اسناد و اسناد-متن، نقش مؤثر ابراهیمبنسعد با انشعاب 10 طریق، در نشر این روایت با محتوای برجسته ساختن نقش عمر، ابوبکر، زیدبنثابت و خزیمه در موضوع جمع قرآن و در بازهی زمانی ربع دوم یا سوم قرن دوم مشخص میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید