جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
ذهن
> 1402- دوره 24- شماره 95
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1403
دوره 25 , شماره 98
دوره 25 , شماره 97
سال 1402
دوره 24 , شماره 96
دوره 24 , شماره 95
دوره 24 , شماره 94
دوره 24 , شماره 93
سال 1401
دوره 23 , شماره 92
دوره 23 , شماره 91
دوره 23 , شماره 90
دوره 23 , شماره 89
سال 1400
دوره 22 , شماره 88
دوره 22 , شماره 87
دوره 22 , شماره 86
دوره 22 , شماره 85
سال 1399
دوره 21 , شماره 84
دوره 21 , شماره 83
دوره 21 , شماره 82
دوره 21 , شماره 81
سال 1398
دوره 20 , شماره 80
دوره 20 , شماره 79
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
سال 1397
دوره 19 , شماره ویژه نامه فلسفه عرفان
دوره 19 , شماره 76
دوره 19 , شماره 75
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
سال 1396
دوره 18 , شماره 72
دوره 18 , شماره 71
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
سال 1395
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67 زنمستان 1395
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
سال 1394
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
سال 1393
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
سال 1392
دوره 14 , شماره 56
دوره 14 , شماره 55
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
سال 1391
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
دوره 13 , شماره 50
دوره 13 , شماره 49
سال 1390
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
دوره 12 , شماره 46
دوره 12 , شماره 45
سال 1389
دوره 11 , شماره 44
دوره 11 , شماره 43
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
سال 1388
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 36,37
سال 1387
دوره 9 , شماره 34,35
دوره 9 , شماره 33
سال 1386
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
سال 1385
دوره 7 , شماره 28
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
سال 1384
دوره 6 , شماره 24
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 21,22
سال 1383
دوره 5 , شماره 20
دوره 5 , شماره 19
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
سال 1382
دوره 4 , شماره 15,16
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
سال 1381
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 11,12
دوره 3 , شماره 10
سال 1380
دوره 2 , شماره 8
دوره 2 , شماره 6,7
دوره 2 , شماره 5
سال 1379
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
بررسی انتقادی نسبت فلسفۀ ذهن کانت و فلسفۀ ذهن معاصر با تأکید بر کارکردگرایی
نویسنده:
محمدمهدی مقدس ، علی فتح طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله قصد دارد تا با بیان اجمالیِ فلسفه ذهن کانت، در بخش اول، تأثیر آن در فلسفه ذهن معاصر، و در بخش دوم، تأثیر و نسبت آن با کارکردگرایی را مورد بررسی و نقد قرار دهد. از مهمترین مواردی که در آن فلسفه ذهن معاصر متأثر از اندیشههای کانت بوده عبارتاند از: (1) لزوم وضع نوعی ساختار ضروری برای اندیشه و تجربه. (2) ارتباط میان صورتهای آگاهی و خودآگاهی. (3) کنار نهادن خودِ دکارتی که ناظر به بحث کانت در نقد روانشناسی عقلانی است. (4) تفکیک حس از فاهمه در کانت پیشگام مسئله تجربه در نظریات جدید درباره آگاهی است. همچنین در بخش دوم، نشان میدهیم که اگرچه میان کارکردگرایی و فلسفه ذهن کانت شباهتهایی وجود دارد، اما روایت کارکردگرایانه بسیاری از مفاهیم اساسیِ فلسفه وی ازجمله برخی کیفیات ذهنی و معماری استعلایی آن، و توجه به هستیشناسی طبیعت ذهن را کنار میگذارد. از نظر ما، هر خوانشی از جمله خوانش کارکردگرایانه از کانت، برای اینکه اصیل تلقی شود، بایستی دارای دو شرط اساسی باشند: (1) با مهمترین آموزههای کانت که عبارت است از روش استعلایی و التزامات آن، در تعارض نباشد. و (2) زمینه تاریخی مباحث کانت و تطور زمانی مفهوم مد نظر را مورد توجه قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 79
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق باور و امکان پذیرش گزاره بدون قرینه کافی
نویسنده:
محمدحسین داوودی ، نفیسه ساطع
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
کلیفورد با ثابتدانستن حقیقت عالم و صادق دانستن گزاره درمطابقت با آن، تنها راه توجیه باور را ارائه دلایل عقلی کافی میداند. او با اتخاذ رویکرد «لاأدریگری» درشرایط قفدان قرینهکافی، معیاری غیرقابلاجرا مطرح میکند و با غفلت از ساحات مختلف وجودی انسان، بسیاری از نیازها و باورهای مهم را بهحالت تعلیق درمیآورد که درمواردی مستلزم قبول ناآگاهانه یکطرف قضیه میگردد. جیمز حقیقت عالم را سیال میداند و با توصیه بهآسانباوری، حقیقت و صدق را بهسودمندی فرومیکاهد و از اراده معطوف بهباور سخن میگوید. او برآن است که هرگاه ساحت معرفتی نتواند دلایلکافی برای توجیه ارائه کند، بقیه ساحات، با استناد بهادله عملی، یاریگر انسان درکسب معرفتند. بهنظر میرسد برای رهایی از نقاط ضعف مطرح در نظریه کلیفورد و جیمز، میتوان رهیافت میانهای را درپیش گرفت و گزارههای بدونقرینه را بهنوعی تلقی بهقبول کرد که درموضع صدق قرار نگیرد و با پذیرش آن گزاره، بدون فروکاستن معنای صدق و بدون ادعای صدق برای گزاره مفروض، از آثار آن بهرهمند گشت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ذات گرایی جدید و حدود تأثیر دین بر علوم(با تأکید بر رویکرد مصباح یزدی)
نویسنده:
ابراهیم دادجو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
ذاتگرایی جدید در تقابل با کلّ ضدّذاتگرایی مابعدنیوتنی تا حال حاضر و روایت جدیدی از ذاتگرایی قدیم است. جناب استاد مصباح یزدی، که در سنّت ذاتگرایی قدیم قرار دارند، دارای دیدگاهی است که در توافق با ذاتگرایی جدید است. طبق ذاتگرایی جدید، حقایق دارای ذوات و خواص ذاتی حقیقی و اعتبارات دارای ذوات و خواص ذاتی اعتباریاند. ذوات و خواص ذاتی موضوعات تجربی از طریق تجربه، موضوعات عقلی از طریق عقل، و موضوعات اعتباری(اعم از اعتبارات تجربی و نقلی، و اعم از اعتبارات توصیفی و توصیهای) از طریق اعتبارات غیردینی و دینی قابل اکتساب و شناسایی میباشند. طبق رویکردی که مصباح یزدی در باب روش و در باب علم دینی دارند، علوم تجربی و نیمهی تجربی علوم اجتماعی و رفتاری به تبع تجربه، علوم عقلی محض به تبع عقل، علوم عقلی غیرمحض به تبع عقل و منابع عقلی دین، و علوم نقلی و نیمهی نقلی علوم اجتماعی و رفتاری به تبع نقل و منابع نقلی دین قابل اکتساب میباشند. بر این اساس، رسالت دین بر تأیید برخی علوم، تهذیب برخی علوم، و تأسیس برخی دیگر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 109
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اهم مختصات معرفتشناختی فضای سایبر
نویسنده:
مهدی عباس زاده ، زینب شکری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
فضای سایبر -که از آن مسامحتاً با عنوان فضای مجازی یاد میشود- عرصه و زیستجهانِ نوینی است که در پی بروز انقلابهای علمی چند دهه اخیر و پیشرفت بشر در علوم رایانه و فناوری اطلاعات، به دست انسان مدرن گشوده شده است. بهموازات انفتاح و بسطِ فزاینده این ساحت جدید، فراهمشدن امکان تعامل فرامکانی و فرازمانی افراد با یکدیگر و با اشیاء و نیز بروز تغییر هستیشناسانه (تغییر در نحوه وجودِ) اطلاعات، یعنی گسست اطلاعات از ماده (کاغذ) و شبیهسازی آن در ماده "بیت" (دیجیتالیشدن اطلاعات)، در عرصه معرفتشناسی بشر و درک او از چیزها نیز دگرگونی شگرفی پدید آمد؛ بهگونهای که میتوان، نشستن اطلاعات بهجای معرفت؛ تغییر در روش طبقهبندی اطلاعات؛ مرور صفحه نمایش بهجای خواندن مطلب؛ تحول در معیار صدق باورها؛ تحول در الگوی توجیه باورها؛ فقدان ملاک تمییز میان حقیقت و مجاز؛ گسترش معرفتِ اجتماعمحور؛ و تحول در مسئولیت معرفتی را در زمره مهمترین مختصات معرفتشناختی فضای سایبر -چونان یکی از اصلیترین منابع معرفت بشر کنونی- دانست. پژوهش حاضر با روش تحلیلی-عقلی، درصدد تبیین مختصات معرفتشناختی فضای سایبر بوده و اهم تطورات معرفتشناختی این عرصه را به تصویر کشیده است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی علم بسیط و علم مرکب در آرای صدرالمتالهین و بازخوانی آن با رویکردی درون دینی
نویسنده:
محمد جواد پاشایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در کتب آسمانی و به ویژه قرآن کریم به دسته ای از علم و ادراک اشاره شده که به موجب آن جهان سرتاسر صاحب شعوری همگانی تلقی می گردد. این شعور که علمی بسیط به شمار می رود به همراه علم مرکب، تقسیماتی از علمند که مطالعه آن ها به تعمیق مطالعات هستی شناختی و انسان شناختی مددی فراوان می رساند. صدرالمتالهین در تحلیل این دو علم، افقی را به سوی ذهن ها می گشاید که در فهم نصوص دینی بسیار راه گشاست. پرسش اصلی نوشتار حاضر آن است که تحلیل دقیق اقسام علم بسیط و مرکب از نگاه صدرالمتالهین چیست و کاستی های آن کدام است؟ نگارنده در روی آوردی توصیفی، تحلیلی به آرای ملاصدرا و در ضمن بیان کاستی های نگاه او به علم بسیط و مرکب، به تبیین ویژگی ها، تفاوت ها و مختصات دقیق هرکدام همت گماشته است. فرضیه تحقیق با نظر به تعالیم وحیانی، چنان است که با نگاهی نسبی می توان همه موجودات را از یک منظر، صاحب علم مرکب دانست و از نگاهی دیگر با علم بسیط و مرکب میان شان تمایز نهاد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طرحوارههای تصویری داستان حضرت ابراهیم(علیه السلام) در قرآن کریم بر مبنای نظریۀ زبانشناسی شناختی جانسون
نویسنده:
زهرا یاره ، پیمان صالحی ، محمدرضا شیرخانی ، الهام ثباتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بسیاری از مفاعیم انتزاعی در داستانهای قرآن کریم از راه مفاهیم عینی بیان میگردند. جانسون معتقد است انسان بر اساس تجربیاتی که از جهان پیرامون خود کسب میکند، برای فهم امور انتزاعی آمادگی بیشتر و بهتری دارا خواهد بود. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به طرحوارههای تصویری داستان حضرت ابراهیم (ع) در قرآن کریم پرداخته تا به این پرسشها، پاسخ دهد؛ طرحوارههای تصویری داستان حضرت ابراهیم (ع) در قرآن کریم دارای چه قابلیتهای مفهومی است؟ کدامیک از انواع طرحوارههای تصویری بیشترین سهم را در انتقال مفاهیم و درک درست از آیات داستان حضرت ابراهیم (ع) دارد؟ نتایج حکایت از آن دارند؛ قرآن کریم به عنوان اثری همه جانبه با توجه به مفاهیم انتزاعی گستردهای که در خود جای داده، دارای طرحوارههای تصویری حرکتی، حجمی و قدرتی بسیاری است. از مجموع آیات دربردارندهی داستان حضرت ابراهیم (ع)، بیشترین آیات شامل طرحواره حرکتی است. کمترین آیات طرحوارهی قدرتی و حجمی هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 170 تا 209
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید