جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
اندیشه فلسفی
> 1402- دوره 3- شماره 2
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1403
دوره 4 , شماره 2 پیاپی 14
دوره 4 , شماره 1 پیاپی 13
سال 1402
دوره 3 , شماره 4 پیاپی 12
دوره 3 , شماره 3 پیاپی 11
دوره 3 , شماره 2 پیاپی 10
سال 1401
دوره 3 , شماره 1 پیاپی 9
دوره 2 , شماره 4 پیاپی 8
دوره 2 , شماره 3 پیاپی 7
دوره 2 , شماره 2 پیاپی 6
سال 1400
دوره 2 , شماره 1
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
سال 1399
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
تحلیلی از افعال غیرمستقیم گفتاری
نویسنده:
غلامرضا حسینپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
جان سرل در افعال گفتاری با تحلیل اظهارات معنادار حقیقی سروکار داشت اما در عبارت و معنا، نظریه خود را به معنا و استعمال تعمیم میدهد تا انجام و فهم اظهارات غیرحقیقی را که در آنجا منظور گوینده چیزی به جز آنچه که میگوید است، توجیه کند. بدینسان پرسش سرل درباره افعال غیرمستقیم گفتاری این است که چگونه ممکن است گوینده چیزی را بگوید و آن را منظور دارد اما چیز دیگری را نیز منظور دارد. بدین منظور، قلمرو افعال مقوله تحریکی از نظر سرل بسیار سودمند است. در واقع وجود نزاکت در افعال مقوله تحریکی، انگیزه اصلی سرل برای تحقیق در افعال غیرمستقیم گفتاری است اما بیشترین مثالها در افعال مقوله التزامی وجود دارد نه در افعال مقوله تحریکی. در عین حال، رویکرد سرل با پارادایمهای تبیینی معمول مطابقت ندارد؛ یعنی تا حدی مانند تحلیل معرفتشناختی ادراک است. بدینسان بررسی، تحلیل و نقد رویکرد سرل هدف این مقاله است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفتشناسی اختلاف نظر: تقارن معرفتی، تجربه دینی و تببین بدیل
نویسنده:
جلال عبدالهی ، سیدعلی طاهری خرم آبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجربه دینی (فلسفه دین)
چکیده :
مطابق استدلال مصالحه گرایان (تقلیل گرایان) در معرفت شناسی اختلاف نظر، اختلاف نظر با همتای معرفتی، به دلیل بروز تقارن معرفتی، منجر به کاهش (تقلیل) سطح اطمینان و توجیه باور مورد اختلاف می گردد. با این حال بسیاری از افراد مذهبی، منکر همتایی طرفین هستند. آنها به شواهد خصوصی و تجارب دینی ای ارجاع می دهند که به صورت شخصی در اختیار دارند و فرد مخالف شان آنها را در اختیار ندارد. بدین ترتیب، دینداران با اشاره به این شواهد و تجارب خصوصی، بروز تقارن معرفتی را انکار می کنند و چالشی را پیش روی مصالحه گرایان قرار می دهند. در این مقاله سعی می شود با اضافهکردن شرط ارایه «تبیین بدیل» به شروط متعارف همتای معرفتی، به این چالش پاسخ داده شود. ما ضمن اشاره به برخی از مزیت های پاسخ فوق، نشان خواهیم داد که تبیین بدیلِ مطلوبی که مورد انتظار مصالحهگرایان است، در اختلاف نظرهای دینی به راحتی قابل ارایه نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدل نمای لحظهای و محتوای اتمی تجربههای زمانی
نویسنده:
محسن بشیری ، مهدی ذاکری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تجربههای زمانی تجربههایی هستند که جنبههای زمانیِ جهان را بازنمایی میکنند. به لحاظ پدیدارشناختی، تجربههای زمانیِ ما بهطور مستقیم و بیواسطه به ویژگیهای زمانی تعلق میگیرند. این حقیقت بدیهیِ پدیدارشناختی با مقدمات دیگری منجر به پارادکس میشود. برای حل این پارادکس مدلهایی برای تبیینِ امکانِ تجربههای ادراکی مستقیمِ ویژگیهای زمانی ارایه شده است. سه مدل اصلی عبارتند از نمای لحظهای (اتمگرایی)، امتدادی و نگهداشتی. براساس مدل نمای لحظهای، تجربههای ادراکی چیزی بیش از رویدادهای آگاهانه آنی یا کوتاهمدت که در توالیِ یکدیگر قرار گرفتهاند نیستند و توالی آنها برای تجربه زمانی کفایت تبیینی دارد. ما در این مقاله نخست پارادکسِ تجربه زمانی و مدلهای تجربه زمانی را معرفی میکنیم. سپس به شرحِ اساسیترین نقد علیه اتمگرایی، یعنی عدمِ کفایتِ توالیِ صرفِ تجربههای اتمی برای توضیح تجربههای زمانی، و ردّ آن میپردازیم. در نهایت کفایت تبیینیِ توالیِ تجربههای اتمی برای تجربه زمانی را نشان میدهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 139
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه صدق تارسکی
نویسنده:
سیاوش احمدزاده ، لطفالله نبوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نظریه سمانتیکی صدق تارسکی برای اولین بار در مقاله "مفهوم صدق در زبانهای صوری شده" معرفی شد. در این مقاله نظریه صدق تارسکی را با جزییات آن، براساس مقاله مذکور، معرفی خواهیم کرد و موضع تارسکی را در مقابل پرسشهای اساسیای که با آن روبهرو بود را روشن خواهیم ساخت. همچنین استدلال خواهیم کرد که پذیرش نظریه صدق تارسکی منتج به افلاطونگرایی در ریاضیات خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فراهستیشناسی نوفرگهای بر پایه فراهستیشناسی فرگهای
نویسنده:
محمدهادی سلیمانی ، داود حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فراهستی شناسی نوفرگه ای از بحث برانگیزترین فراهستی شناسی های دهه های اخیر است. یکی از رایج ترین تلقی ها از این فراهستیشناسی، لحاظ آن ذیل گونه های فراهستی شناسیهای ساده نگر نظیر تنوع سورگرایی یا ماکسیمالیسم است. با این حال، اگر خود رویکرد فرگه و فراهستی شناسی قابل استنباط از این رویکرد را مدنظر قرار دهیم، نسبتی میان فراهستی شناسی فرگه ای و رویکردهای ساده نگر برقرار نخواهد شد. اگر فراهستی شناسی نوفرگه ای را در راستای فراهستی شناسی فرگه ای بخوانیم، خوانشی از این فراهستی شناسی خواهیم داشت که از مهم ترین ویژگیهایش جدی نگرانهبودن است. نکته بنیادی این فراهستی شناسی آن است که در بستر هسته منطقی زبان طبیعی شکل میگیرد و نه زبان طبیعی صرف. با این حال، اگرچه استفاده از فراهستی شناسی فرگه ای برای خوانش نوفرگه ای ها، خوانشی ناسازگار بهدست نمی دهد، الزام هایی را بهویژه در واضحساختن روش شناسی تحمیل میکند. نیز با این خوانش، کارکرد روش فراهستی شناسیهای نوفرگه ای، کارکردی متافیزیکی در راستای تعیین مقوله شیء انتزاعی و نیز کارکردی معرفت شناسانه در جهت نحوه توجیه آنهاست و نه کارکردی هستی شناختی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 185
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رورتی در مقابل دیویدسن: نظریهای معناشناختی براساس صدق
نویسنده:
ایمان رحیم نصیریان ، عبدالرزاق حسامی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نمونهای از تقابل رورتی با فلسفۀ تحلیلی، مخالفت او با کوشش دیویدسن برای طرح نظریهای معناشناختی بر اساس صدق است. رورتی، طبق رویکردی ضدمتافیزیکی به صدق، عقیده دارد عبارت «p صادق است» صرفاً تأیید ادعایی است که ما خود یا دیگران را در بیان آن موجه میدانیم. اگرچه دیویدسن مخالف رویکرد متافیزیکی به صدق است، اما به تأسی از تعریفی تارسکیایی در باب صدق، تصوری قویتر از آنچه رورتی دربارۀ صدق میپذیرد را برای طرح نظریهای در باب معنا لازم میداند. پاسخِ ویتگنشتاینیِ رورتی به دیویدسن این است که نهتنها مراوادت گفتاریِ گوینده و مفسر، متوقف بر دانستن نظریهای معناشناختی بر اساس صدق نیست، بلکه کوشش برای گفتن چیزی بیشتر از آنچه در باب صدق میتوانیم بگوییم، ما را دچار سردرگمیهای سنت متافیزیکی میکند. این مقاله، با استناد به نوشتههای دیویدسن، نشان میدهد کوشش دیویدسن برای طرح نظریهای معناشناختی بر اساس صدق، او را ناگزیر به بیان تفاسیری متافیزیکی سوق میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید