جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
الهیات تطبیقی
> 1401- دوره 13- شماره 28
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
سال 1403
دوره 15 , شماره 31
سال 1402
دوره 14 , شماره 30
دوره 14 , شماره 29
سال 1401
دوره 13 , شماره 28
دوره 13 , شماره 27
سال 1400
دوره 12 , شماره 26
دوره 12 , شماره 25
سال 1399
دوره 11 , شماره 24
دوره 11 , شماره 23
سال 1398
دوره 10 , شماره 22
دوره 10 , شماره 21
سال 1397
دوره 9 , شماره 20
دوره 9 , شماره 19
سال 1396
دوره 8 , شماره 18
سال 1395
دوره 7 , شماره 16
دوره 7 , شماره 15
سال 1394
دوره 6 , شماره 14
دوره 6 , شماره 13
سال 1393
دوره 5 , شماره 12
دوره 5 , شماره 11
سال 1392
دوره 4 , شماره 9
دوره 4 , شماره 10
سال 1391
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 7
سال 1390
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
سال 1389
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
جایگاه بدن در امر ادراک از منظر ابنسینا و موریس مرلوپونتی
نویسنده:
راضیه شفیعی، سحر کاوندی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
اصل مقاله
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در تاریخ اندیشۀ فلسفی، بحث از علم و ادراک همواره بر محور نفس بوده و بدن بهمنزلۀ امری ثانوی دائماً در حاشیه قرار گرفته است. فیلسوفان اسلامی بهویژه مشائیان، علم و ادراک را فعل نفس و نه بدن میدانند. در این پژوهش سعی بر آن است تا با روش تحلیلیتوصیفی و با رویکرد تطبیقی، آرای علمالنفس ابنسینا و اندیشه موریس مرلوپونتی دربارۀ ادراک بدنمند بررسی شوند. در این راستا ابتدا آرای ابنسینا در باب اصول علمالنفسی و سپس نقش بدن در ادراک، واکاوی و در ادامه پدیدارشناسی ادراک و نقش بدن در آن از منظر موریس مرلوپونتی بررسی میشوند. ابنسینا با اعتقاد به دوگانگی نفس و بدن، نفس را مبنای ادراک دانسته است؛ اما در عین حال، از نقش بدن – اعم از تأثیر مستقیم و غیرمستقیم – در امر ادراک نیز غافل نیست. او نفس را همچون راکبی میداند که از مرکب خود یعنی بدن، در افعال و همچنین ادراک بهره میگیرد. درمقابل، نفس و بدن نزد مرلوپونتی با هم اتحاد دارند و بدن در امر ادراک دارای نقشی پررنگتر و برجستهتر است و به عبارتی، بدن، یگانه راه ادراک هستی است و آگاهی در بدن جاسازی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی برهان واقعیت علامه طباطبایی از منظر اصل سادگی سویینبرن
نویسنده:
سعید بشاش ، حسن فتح زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
اصل مقاله
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
برای اثبات وجود مبدایی برای عالم، استدلالهای گوناگونی صورت گرفته است. برهان صدیقین گونهای استدلال است که در آن، با تأمل در حقیقت وجود، مبدأ وجود استنتاج میشود. استدلال علامه طباطبایی به سبک برهان صدیقین است که «برهان واقعیت» نام گرفته است و تقریر سادهتری به نظر میرسد. مفهوم سادگی از آغاز درخشش بر لبۀ تیغ اکام، در دستگاههای فکری، معیار داوری میان تبیینهای علمی و فلسفی در نظر گرفته و روایتهای گوناگونی از آن ارائه شده است. در این میان، روایت ریچارد سویینبرن دقیقتر و پرمایهتر به نظر میرسد؛ زیرا او سادگی را هم به معنای نحوی و هم به معنای هستیشناختی آن در نظر گرفته و جنبههای گوناگونی برای آن بر شمرده است. سویینبرن سادگی را معیار محتملبودن یک نظریه و دلیل صدق آن میداند. مقالۀ حاضر، نخست روایت سویینبرن از اصل سادگی را بازگو میکند و سپس در پرتو این اصل میکوشد نشان دهد تبیین علامه طباطبایی سادهترین و بهترین تبیین دربارۀ مبدأ هستی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رویکرد الهیاتی لیندا زگزبسکی در باب قدیسان اخلاقی
نویسنده:
سیدعلی اصغر هاشم زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
اصل مقاله
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
لیندا زگزبسکی، ازجمله فیلسوفانی است که با بسط نظریة انگیزش الهی خود در زمینة عواطف و انگیزههای قدیسان، کوشید خلأ مهم تبیینهای پیش از خود دربارۀ حیات قدیسانه را پر کند و نشان دهد چرا توجه به قدیسان نباید صرفاً محدود به جایگاه آنان بهمثابة الگوهای اخلاقی باشد. ازنظر او، ارتباط قدیسان با خدا همان چیزی است که آنها را در بلندای قلل اخلاق جای میدهد. او بهدرستی بر عواطف قدیسان، تمرکز و بینشهای ارزشمندی در رابطه با روانشناسی اخلاقی آنها ارائه میکند. در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم قداست و ریشههای تاریخی آن در فرهنگ مسیحیت، کوشیده شده است از رهگذر تبیین دو نظریة مهم سرمشقگرایی و انگیزش الهی زگزبسکی، مهمترین ادلة او در باب سبک زندگی قدیسانه به بوته نقد گذاشته شود. با اینکه دیدگاه جذاب او پیشرفت مهمی در جهت درک و توجیه مفهوم قداست اخلاقی به حساب میآید، از این حیث که هنوز نمیتواند حد و مرز تقلید از قدیسان و نیز ماهیت ارتباط آنها را با خدا بهطور دقیق روشن کند، ناقص است. همچنین، زگزبسکی از نقش جوامع و نهادهای مذهبی و تربیت معنوی در زیست قدیسانه غفلت کرده است و توجه چندانی به فضایل و موهبتهای خاصی که قدیسان بهویژه در فرهنگهای غیرمسیحی از آنها برخوردارند، نداشته است؛ بنابراین، از این نظر، تبیین او جامعیت کافی ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مفهوم توکل از نگاه صدرالمتألهین و نسبت آن با مفهوم روانشناختی اعتمادبهنفس
نویسنده:
محمد جواد پاشایی ، مسعود نورعلیزاده میانجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
اصل مقاله
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
با اهمیت آموزه توحید در اندیشه اسلامی، ارجمندی توکل نیز در امتداد آن مطرح میشود. از بین حکمای اسلامی، صدرالمتألهین در نگاهی هماهنگ با وحی، سرشت و درجات توکل را به دقت مطالعه کرده است. با توجه به اینکه گاه دربارۀ چگونگی اجتماع توکل (اعتماد به خدا) با مفهوم روانشناختی اعتمادبهنفس در زیست مؤمنانه، سؤال میشود، در این تحقیق کوشیده شده است تا در رویآوردی توصیفیتحلیلی به آرای ملاصدرا دربارۀ توکل و با بهرهمندی از تکنیکها و ابزارهای موجود در روشهای تحلیل اسنادی، به این مهم پاسخ داده شود و در پرتو آن با بازسازی مفهوم اعتمادبهنفس، ابعاد توکل را نیز نمایانتر سازد؛ بنابراین، پرسش اصلی این نوشتار آن است که مختصات توکل در اندیشه ملاصدرا چیست و نسبت آن با مفهوم روانشناختی اعتمادبهنفس کدام است. یافتههای پژوهش نشان میدهند با نظر به اندیشههای ملاصدرا، اعتمادبهنفس را باید با مراتب نازل و متوسط توکل اجتماعپذیر و با مرتبه عالی توکل اجتماعناپذیر دانست. تبیین درجات توکل، نسبت توکل با کار و تلاش و نیز نسبتش با نظام سبب مسببی، از نتایج دیگر این تحقیق بهشمار میرود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گونهشناسی دینورزی از دیدگاه سیدحیدر آملی و عبدالکریم سروش
نویسنده:
عطیه زندیه ، معصومه عامری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
اصل مقاله
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
گونهشناسی دینورزی یکی از مباحثی است که الهیدانان به آن توجه داشتهاند. سیدحیدر آملی و عبدالکریم سروش ازجمله اندیشمندانی هستند که به این امر همت گماشتهاند. هدف ما در این مقاله، مقایسه و تطبیق دیدگاههای ایشان دربارۀ این موضوع است. سیدحیدر برای دینورزی، مراتب سهگانۀ «شریعت»، «طریقت» و «حقیقت» را بر میشمرد. سروش نیز نوعی گونهشناسی دینورزی را عرضه میکند که با تقسیمات یادشده، تمایزها و تداخلهایی دارد. این سهگونه دینورزی عبارتاند از: «مصلحتاندیش»، «معرفتاندیش» و «تجربتاندیش». سیدحیدر و سروش با آنکه در بسیاری از خصوصیات دینی، فکری و فرهنگی خطمشی واحدی دارند، فضای فکری و زمانۀ آنان باعث شده است تا مبانی و رویکردشان متفاوت شود. سیدحیدر بهمقتضای رویکرد سنتی و عرفانی به گونهشناسی دینورزی میپردازد؛ در حالی که سروش رویکرد اجتماعی مبتنی بر دنیای مدرن را محور قرار میدهد. مهمترین نتیجهای که این دو رویکرد را از هم متمایز میکند، توجه سروش به شناختشناسی بهعنوان یکی از مؤلفههای تفکر مدرن، و التفات سیدحیدر به وجودشناسی سنتی است. روش تحقیق در این مقاله، از این نظر که به موضوعی اندیشهای و معرفتی میپردازد و به روش استدلال و تحلیل عقلانی مبادرت میورزد، بنیادین و نظری است و از این نظر که آرای دو متفکر را مقایسه میکند و تطبیق میدهد، مقایسهای و تطبیقی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید