جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت فلسفی
> 1401- دوره 20- شماره 2
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
سال 1403
دوره 21 , شماره 3 پیاپی 83
سال 1402
دوره 21 , شماره 2 پیاپی 82
دوره 21 , شماره 1 پیاپی 81
دوره 20 , شماره 4 پیاپی 80
دوره 20 , شماره 3 پیاپی 79
سال 1401
دوره 20 , شماره 2 پیاپی 78
دوره 20 , شماره 1 پیاپی 77
دوره 19 , شماره 4 پیاپی 76
دوره 19 , شماره 3 پیاپی 75
سال 1400
دوره 19 , شماره 4 74
دوره 19 , شماره 3 پیاپی 73
دوره 18 , شماره 4 پیاپی 72
دوره 18 , شماره 3 پیاپی 71
سال 1399
دوره 18 , شماره 2 پیاپی 70
دوره 18 , شماره 1 پیاپی 69
دوره 0 , شماره 68
دوره 0 , شماره 67
سال 1398
دوره 17 , شماره 2 پیاپی 66
دوره 17 , شماره 1 پیاپی 65
دوره 16 , شماره 4 پیاپی 64
دوره 16 , شماره 3: پیاپی 63
سال 1397
دوره 16 , شماره 2 پیاپی 62
دوره 16 , شماره 1 : پیاپی 61
دوره 15 , شماره 4: پیاپی 60
دوره 15 , شماره 3 پیاپی 59
سال 1396
دوره 15 , شماره 2 پیاپی 58
دوره 15 , شماره 1 پياپي 57
دوره 14 , شماره 3
سال 1395
دوره 13 , شماره 3
سال 1394
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
دوره 12 , شماره 4
دوره 12 , شماره 3
سال 1393
دوره 12 , شماره 3
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1
دوره 11 , شماره 4
دوره 11 , شماره 3
سال 1392
دوره 11 , شماره 2
دوره 11 , شماره 1
دوره 10 , شماره 4
دوره 10 , شماره 3
سال 1391
دوره 10 , شماره 2
دوره 10 , شماره 1
دوره 9 , شماره 4
دوره 9 , شماره 3
سال 1390
دوره 9 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
دوره 8 , شماره 4
دوره 8 , شماره 3
سال 1389
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
دوره 7 , شماره 4
دوره 7 , شماره 3
سال 1388
دوره 7 , شماره 2
دوره 7 , شماره 1
دوره 6 , شماره 4
دوره 6 , شماره 3
سال 1387
دوره 6 , شماره 2
دوره 6 , شماره 1
دوره 5 , شماره 4
سال 1386
دوره 5 , شماره 3
دوره 5 , شماره 2
دوره 5 , شماره 1
دوره 4 , شماره 4
دوره 4 , شماره 3
سال 1385
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
دوره 3 , شماره 4
دوره 3 , شماره 3
سال 1384
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1383
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
سال 1382
دوره 1 , شماره 1،2
عنوان :
عملکرد ذهن در فرايند ادراک عقلي از منظر آيتالله مصباح يزدي
نویسنده:
روحاله آدينه ، سيدهرقيه موسوي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
بحث از مفاهيم کلي و عملکرد ذهن در فرايند ادراک عقلي و چگونگي شکلگيري آنها از مباحث مهم معرفتشناسي است. فلاسفه اسلامي به رغم گرايشهاي مختلف در تبيين مکانيسم تعقل، همواره بر ارزش ادراك عقلي، تأكيد ورزیدهاند. در اين ميان صدرا در تبيين فرايند ادراک کلي، تعبيرات مختلفي دارد که پژوهشگران حکمت صدرايي، اختلاف تعابير صدرا را از طريق تمايز چگونگي ادراک کلي در مراحل مختلف تحول و تکامل نفس توجيه کردهاند. استاد مصباح يزدي به عنوان فيلسوفی نوصدرايي تبيين جديدي ارائه ميدهد که ميتواند نگاهي نو به مسئله فرايند ادراک کلي و شيوهاي جديد براي حل ناسازگاري تعابير صدرا باشد. در پژوهش حاضر به روش توصيفي-تحليلي روشن شد که مصباح يزدي بر تفاوت کارکرد ذهن در هر کدام از ساحتهاي ادراک کلي تأکيد میورزد؛ به طوري که ذهن در ادراک معقولات اولي منفعل و در ادراک معقولات ثانيه فلسفي و منطقي فعال است و ضرورتي براي اثبات عقول منفصل و شهود آنها در ادراک کلي نيست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تناسخ در نظام فلسفي سينوي و صدرايي
نویسنده:
زينب زيني وند، محمود عبايي كوپايي ، حسين فلسفي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مسئله تناسخ نهتنها از گذشته دور در ميان فيلسوفان مطرح بوده، در فرهنگ ديني نيز مورد اهتمام ويژه قرار دارد. نوشتار حاضر با روش توصيفي ـ تحليلي به واکاوي اين مسئله در انديشه ابنسينا و صدرالمتألهين ميپردازد و از رهگذر آن آشکار ميشود که ديدگاه ابنسينا و صدرالمتألهين در استحاله تناسخ ملکي، مشابه است. تمايز آنها در مباني نفسشناختياي است که ترسيمکننده نحوه موجهسازي مدعاي آنهاست که مهمترين آنها از اين قرار است: تجرد نفس، حدوث نفس، بقاي نفس و رابطه نفس با بدن.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي مراتب وجود در نظام فلسفي فلوطين
نویسنده:
سعيده اميني ، حامد ناجي اصفهاني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
نظام فلسفي فلوطين جزو تأثيرگذارترين فلسفههاست که نهتنها بر فلسفه مسيحي بلکه بر فلسفه اسلامي نيز تأثيرات فراواني دارد. هستيشناسي و جهانشناسي فلوطين بر پايه سه بنياد استوار است: احد، عقل و نفس. از رهگذر اين جستار مشخص ميشود که به باور فلوطين، «احد»، فراهستي، شناختناپذير و واحد حقيقي است؛ چنانکه «عقل» به عنوان هستي حقيقي، وحدت در عين کثرت است و از جامعيت وجودي برخوردار است و با معقولاتش اتحاد دارد و ترسيمکننده جهاني نوراني است که هيچ حد و مرزي ندارد. سومين بنياد در نظام فلسفي فلوطين، نفس است که سه مصداق دارد: نفس کلي، نفس فردي و نفس عالم. در فلسفه فلوطين، طبيعت با عالم ماده متفاوت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي ارتباط علم تجربي و جهانبيني از نگاه شهيد سيدمحمدباقر صدر
نویسنده:
علياکبرعبدل آبادي ، مريم خوشدل روحاني ، علي مؤيدي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید محمدباقر صدر
چکیده :
کشف ِارتباط علم تجربي و جهانبيني كشف ارتباط دو قلمرو مهم معرفت انساني است. جهانبيني غالباً به مسائل مابعدالطبيعي مربوط است و علم تجربي به قلمرو مسائل طبيعي. اما پس از کشفِ ارتباط آن دو ميتوان دريافت که آيا کشفهاي جديد طبيعي ميتوانند به جهانبينيهاي جديد بينجامند يا نه و آيا جهانبينيهاي جديد ميتوانند به دگرگوني علوم تجربي منجر شوند يا نه؟ در اين نوشتار براي نيل به اين هدف، آرای شهيد سيدمحمدباقر صدر را بررسی میکنیم. به نظر او علم تجربي و جهانبيني با اينکه دو قلمرو جداگانه از معرفتاند، شايد بتوانند بهطور غيرمستقيم بر يکديگر تأثير بگذارند و يگانه راه رسيدن به جهانبيني، بنا نهادن نظام فلسفي است و «جهانبيني» غايتِ «فلسفه» است. از نگاه شهيد صدر، علم تجربي بهخوديخود، از عرضة جهانبيني عاجز است و فقط به عالَم ماده و قوانين آن تعلق دارد. اما اين بدان معنا نيست که قلمرو علم تجربي و قلمرو جهانبيني کاملاً از هم جدايند، بلکه علم تجربي ميتواند فلسفه را با مسائل جديدي مواجه سازد و به تبع آن، فلسفه نيز به جهانبينيهاي جديدي بينجامد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي تحليلي اثبات تجرد برزخي نفس از طريق ثبات نفس و تغيير بدن از ديدگاه صدرالمتألهين
نویسنده:
عبدالرسول عبوديت ، محمدرضا نورمحمدي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تقسيم موجودات به مادي و مجرد ازجمله آموزههاي فيلسوفان پيش از صدرالمتألهين است که گرچه مورد پذيرش او نيز واقع شد، در چارچوب مباني فلسفي وي تفسير تازهاي يافت. وي با تقسيم تجرد به برزخي و عقلي، برخي ادلۀ فيلسوفان پيشين بر اثبات مغايرت نفس و بدن را براي اثبات تجرد برزخي نفس به کار برد که ازجمله آنها دليلي از ابنسيناست که بر ثبات نفس و تغيير بدن مبتني است. از اين استدلال ميتوان دستکم سه تقرير ارائه داد که برخي از آنها در آثار صدرالمتألهين يافت ميشود. با تحليل استدلال، آشکار ميشود که در مقام بهکارگيري استدلال يادشده به منظور اثبات تجرد نفس، همۀ فروض محتمل توسط فيلسوفان بررسي نشده است. درعينحال با نظر به برخي آرای فيلسوفان ميتوان همچنان از اين دليل دفاع کرد. در نهايت گرچه اين دليل مستقيماً نوعي خاص از تجرد را ثابت نميکند، از ديدگاه صدرالمتألهين بايد آن را صرفاً مثبت تجرد برزخي نفس تلقي كرد؛ چراكه به باور او فقط كساني از تجرد عقلي برخوردارند كه كلي را درك كنند و افراد بسيار اندكي قادر به درك كلياند. پس ادلهاي كه تجرد همه نفوس انساني را ثابت ميكنند، براساس ديدگاه صدرا، جز تجرد برزخي را شامل نميشوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخواني حکمت تطبيقي از ديدگاه هانري کربن و جايگاه آن در ايران معاصر
نویسنده:
محمدحسن يعقوبيان ، احمدعلي حيدري ، حسين کلباسي اشتري
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
هانري کربن با گذر از خوانش اورسل از فلسفه تطبيقي مبتني بر پوزيتيويسم و پديدارشناسي هگلي ذيل سنت شرقشناسي، به نوعي معنويت ناظر به اديان در چارچوب فلسفه و اسلام ايراني با چشمانداز شيعي رسيده است. حکمت از ديدگاه او جامع بحث و معنويت و تطبيق، به معناي انطباق تجارب معنوي است. حکمت سهروردي به عنوان کليد فرهنگ معنوي ايران نيز مصداق سنتي اين حکمت تطبيقي است. ازجمله مباني ديدگاه او، متاتاريخ و زمان لطيف، ارض ملکوت و مکان قدسي، حکمت خالده و معرفت اشراقي و قوه خيال است. به لحاظ روشي نيز با کليد هرمنوتيک هايدگري و پديدارشناسي تأويلي متمايز از پديدارشناسي هوسرلي و با نظر به گفتوگو و پديدار کتاب قدسي، به حکمت تطبيقي موردنظر خود پرداخته است. پسينه ديدگاه او در ايران معاصر، ضمن وجود جريانات تقابل و تمايز با نگرش کربني، تداوم کار او در انديشة ايزوتسو، داريوش شايگان و سيدحسين نصر نيز با تمايزاتي دنبال شده است؛ اما ويژگيهاي خاص خوانش کربني، فلسفه تطبيقي در ايران را به سمت حکمت تطبيقي سوق داده و عليرغم گامها و نکات مثبت خود، تنوع روشي و خوانشي فلسفه تطبيقي با رويکرد بحثي و تاريخي و متافيزيک تمايز را مورد بيمهري قرار داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 145
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبيين اعتبار حسن و قبح در نظام اعتباريات علامه طباطبائي و راهکاري درونساختاري براي گريز از نسبيت اخلاقي
نویسنده:
محمد تاجيک چوبه ، احمد فاضلي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه اعتباریات علامه طباطبایی(وابسته اخص اعتباری(مجازی)(فلسفه اخلاق)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
نظريه اعتباريات علامه طباطبائي از آغاز طرح آن، به عنوان امري بديع مورد توجه محققان قرار گرفت، اما از همان ابتدا با اشکالاتي نيز روبهرو بوده است. يکي از اساسيترين اشکالات مطرحشده که تلاشهاي فراواني براي رفع آن شده، اشکال نسبيت اخلاقي به اين نظريه است. حسن و قبح که دو عامل مؤثر و تعيينکننده در هر قضاوت اخلاقياند طبق اين نظريه، از اموري اعتباري بهشمار ميآيند. يکي از ويژگيهاي اصلي امور اعتباري تغييرپذيري است. بنابراين ميتوان گفت که حسن و قبح يا خوبي و بدي امور نسبياند و در نتيجه ما حکم اخلاقي ثابت نداريم. در اين مقاله میکوشیم بدون تغيير چارچوب و محکمات نظريه اعتباريات و با تمسک به راهکارهاي درونساختاري موجود در اين نظريه، از جمله راهکار فطرت و غايات عام و مشترک که موجب ثبات ميشوند، عدم ارتباط نسبيت اخلاقي با اعتباريات را ترسيم کنیم و در کنار آن به برخي سوءبرداشتها از نظريه اعتباريات نيز پاسخ بگوییم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی استدلال معرفت در آئینه نظریه توانایی
نویسنده:
عبدالله فتحی ، محمدباقر عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فيزيکاليسم در قرن گذشته کمابيش بر مباحث فلسفه ذهن سيطره داشته است. يکي از مهمترين استدلالهايي که در جهت رد فيزيکاليسم اقامه شده است استدلال معرفت نام دارد. اما اين استدلال به سهم خود با مخالفتهاي متنوعي روبهروست. هدف مقاله بررسي استدلال و ارزيابي وثاقت آن در برابر يکي از مهمترين دسته اشکالات وارده بر آن يعني نظريه توانايي است. بدين جهت نخست به جايگاه استدلال معرفت در مباحث معاصر فلسفه ذهن اشاره کردهايم. سپس با ارائه تقريري منتخب، تصويري روشن از اين استدلال فراهم کردهايم و پس از آن به توضيح نظريه توانايي و تلاشهاي طرفداران آن در نقض استدلال معرفت روي آوردهايم. بنا بر نظر منتخب ميتوان نظريه توانايي را در دو ادعا خلاصه نمود: آموخته جديد مري از گونه دانشهاي چگونگي است و دانشهاي چگونگي درحقيقت از سنخ توانايياند. در انتها با بررسي بيشتر به اين نتيجه رسيدهايم که هر دو ادعا قابل نقض هستند و از اين جهت نظريه توانايي قادر به رد استدلال معرفت نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید