جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
الهیات و فلسفه معاصر
> 1400- دوره 1- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1400
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
تبیین اشراقی صدرالدین شیرازی از مقوله «مرگ» در الشواهد الربوبیة
نویسنده:
جمال بابالیان ، هادی معمارکوچه باغ ، سیدضیاالدین علیانسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در این پژوهش تبیین اشراقی از مقوله مرگ را مطرح میکنیم و میکوشیم با تبیین مبانی صدرایی بر اساس علمالنفس و با روش تحلیلیتوصیفی به این حقیقت توجه کنیم که نفس دارای جوهر «نوری» در عالم اعلا و جوهر «ناری» در عالم ادنا است و مبدأ پیدایش قوای جسمانی و مادّه برای هر حقیقتی در عالم آخرت است. صدرالدین شیرازی با تعمیم در معنای مرگ، مفهوم جدیدی از آن مطرح میکند که همان فانیشدن هر سافل در عالی است. او سریان مرگ را در کل پیکره نظام هستی یادآور میشود و در نهایت نتیجه میگیرد که عالم تکوین در باطن دارای تنوع دمبهدم از زوال و فعلیت است و حقیقت مرگ جداشدن اوصاف شیء است نه ذات شیء؛ همچنین، قاعده اساسی در ظهور مرگ، انهدام بنای ظاهری دنیوی است که ناریّت نفس با نفخ عزرائیلی خاموش میشود و نفس به عالم قُدس قدم میگذارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی پاسخهای فلاسفه و عرفا به اشکال ناسازگاری تعدد صفات خداوند و وحدت ذات
نویسنده:
روح الله فروغی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
چکیده :
خداباوران معتقدند خدا دارای صفات کمالی گوناگونی همچون علم و قدرت و حیات است و همانگونه که وجودش برترین و بالاترین وجود است صفات کمالی نیز در بالاترین مرتبهاش از آن خدا است. در میان مسلمانان در چگونگی اتصاف خدا به این صفات اختلافهایی وجود دارد. گفته شده که معتزله صفات را از او نفی کرده و ذات را نایب صفات میدانند. اشاعره صفات خدا را زاید بر ذات او دانسته و حکما صفات را عین ذات میدانند. با پذیرش این مسئله که صفات خدا عین ذات او است این پرسش پیش آمده است که: چگونه صفات متعددی که با ذات خدا یکی است، سبب راهیافتن تعدد و تکثر در ذات وی نمیشود؟ این اشکال سبب شده است پاسخهای گوناگونی به آن داده شود. این پاسخها تلاشهایی بر اثبات صفات خدا و اتحاد این صفات با ذات او، همراه با پذیرش مفروضات در مسئله است. در این نوشتار این پاسخها نقل و ارزیابی شده و در نهایت دیدگاه عرفا ترجیح داده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 247
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل دیدگاه محمدحسین طباطبایی درباره حیث التفاتی با توجه به نظریات علّی و غایی محتوا
نویسنده:
زهرا نجفی ، حسین اسفندیاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
«حیث التفاتی» مفهومی محوری در فلسفه ذهن و گفتوگوهای فلسفی معاصر است. چگونگی امکان حیث التفاتی و نیز نحوه تعین محتوای ذهنی یکی از مسائل مهم حیث التفاتی است که تبیین آن مبتنی بر مبانی مختلف فلسفی تفاوت میکند. به همین دلیل این مقاله حیث التفاتی را از منظر محمدحسین طباطبایی و فودور، درتسکی و میلیکان از فیلسوفان ذهن معاصر تبیین میکند. در این بین فیلسوفانی که به نظریات علّی و غایی محتوا در تبیین حیث التفاتی قائلاند، مبتنی بر فیزیکالیسم میکوشند حیث التفاتی و محتوای ذهنی را به زعم خود طبیعی کنند. نویسنده معتقد است با توجه به مبانی فلسفی طباطبایی، میتوان پاسخی نو برای مسئله امکان حیث التفاتی و تعین محتوای ذهنی یافت. این تبیین که نوعی تقریر علّی است، بدون نفی نگاه مادیانگارانه به علم ممکن نیست. در این مقاله نشان دادهایم که میتوان پاسخ پیشنهادی مستخرج از مبانی طباطبایی را با نوعی تلفیق با نظریات محتوا بازسازی کرد و میتوان گفت مکانیسمهای تبیینشده از طریق نظریات محتوا، فرآیندهای مادی است که نقش اعدادی در تعین محتوا و حیث التفاتی دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 165
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نزاع ابن ملاحمی با فیلسوفان در مسئله نفس
نویسنده:
منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مقاله پیش رو علاوه بر مقدمهای دربارهٔ ماهیت نفس، از سه بخش اصلی تشکیل شده است: در بخش نخست، پس از اشاره به دیدگاههای مختلف دربارهٔ ماهیت نفس جایگاه ابنملاحمی در میان این دیدگاهها را مشخص کردهایم و نشان دادهایم که وی به مادیبودن نفس معتقد است؛ در بخش دوم، دو استدلال وی را برای رد اعتقاد به نفس مجرد تبیین کردهایم؛ و در بخش سوم هفت استدلال از استدلالهای فیلسوفان دربارهٔ مجردبودن نفس را مطرح، و از دیدگاه ابنملاحمی تحلیل و بررسی کردهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت سنخ وجود خدا و ممکنات: بررسی دیدگاه میرداماد
نویسنده:
محمد مصطفایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
Ontology هستی شناسی - وجود شناسی (علم الوجود - معرفت الوجود) (مجتبوی)
چکیده :
تبیین سنخ وجود خدا و وجود ممکنات از مسائل غامض در الاهیات فلسفی و کلامی محسوب میشود. در آثار میرداماد درباره تبیین ارتباط وجودی خدا با ممکنات مطالبی وجود دارد که بعضاً متعارض مینماید. بسیاری از مبانی فلسفی وی همچون مباحث هستیشناسی، تناسب عینی علت و معلول، اصل «معطی شیء فاقد شیء نیست»، قاعده «الواحد لایصدر عنه الا الواحد»، تقرب و تبعد موجودات نسبت به خداوند، علم الاهی و اتحاد عالم و معلوم، با همسنخی همخوانی دارد، ولی برخی مبانی دیگر وی مانند قول اشتهاری اصالت ماهیت، با تباین وجود خدا و ممکنات قرابت بیشتری دارد. بررسی و تحلیل نظریات میرداماد در این مسئله این نتیجه را ثمر میدهد که وی همسنخی وجود خدا و وجود ممکنات را قبول دارد و تباینی بین آنها به صورت مطلق روا نمیداند. همسنخی لوازمی دارد که آثار میرداماد با آنها همخوانی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 206
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت علوم شناختی و فلسفه اسلامی
نویسنده:
مهدی عباس زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
علوم شناختی، دانش مطالعه مغز، ذهن، هوش و فرآیندهای مرتبط با آنها است. دو وظیفه اصلی این دانش عبارتاند از: 1. تولید مدلهای توصیفکننده رفتار مغز انسان و عملکردهای شناختی، 2. تبیین مقایسه سهعاملیِ پیچیده ذهن، مغز و رایانه. فرضیه اصلی و غالب این دانش این است که تفکر، پدیدهای «بازنمودگر» و «محاسباتی» است و البته این فرضیه، با انتقادات محققان غربی مواجه شده است. نوشتار حاضر با روش تحلیلیعقلی در صدد تبیین نسبت علوم شناختی و فلسفه اسلامی است و نشان داده است که برخی مبانی و رویکردهای رایجِ علوم شناختی، مشتمل بر: 1. مادیانگاری و طبیعیگرایی ذهن یا نفس، 2. انحصارگرایی در روش تجربی و علمی در مطالعات ذهن، 3. جبرگرایی در کنشهای انسانی، 4. نسبیگرایی شناخت، و 5. مادیانگاری شناخت، همگی با مباحث علمالنفس و معرفتشناسی در فلسفه اسلامی در تقابلاند. با این حال، این قبیل تقابلات را نباید منفی و سلبی تلقی کرد، بلکه به گونهای مثبت و ایجابی میتوان از این تقابلات، ضرورت عطف توجه فزونترِ محققان علوم شناختی به مباحث عقلی فلسفه اسلامی و بالعکس لزوم التفات بیشترِ محققان فلسفه اسلامی به یافتههای علوم شناختی را درک کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 232
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ظرفیتشناسی حکمت متعالیه در باب مفهوم «بدن» در مقایسهای تحلیلی با اندیشه مرلوپونتی
نویسنده:
عیسی موسی زاده ، علی آقایی پور ، محمد علی مبینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
چکیده :
بحث از بدن از مباحثی است که تا قبل از مرلوپونتی نگاه جدی به آن نشده بود، ولی مرلوپونتی با پدیدارشناسی ادراک حسی آن را اصل و محور اندیشه خود قرار داد و از آن پس تحقیقات خوبی درباره بدن انجام شد و هر روز بر تعداد آنها افزوده میشود. در مقاله حاضر، با روش توصیفیتحلیلی و مقایسهای، میکوشیم ضمن توصیف دیدگاههای مرلوپونتی و ملاصدرا، ظرفیتهای فلسفه اسلامی در بحث بدن را بررسی کنیم. تحقیق پیش رو به این نتیجه رسیده است که روش شهودیبرهانی ملاصدرا نهتنها دستاوردهای روش پدیدارشناسی مرلوپونتی درباره بدن را تا حد بسیار پوشش میدهد، بلکه آوردههای افزونتری هم دارد که نشاندهنده عمق، گستره و توان تبیینگری رویکرد و دیدگاه وی است. ملاصدرا و مرلوپونتی هر دو با بیانهای مخصوص خود به عالِمبودن بدن، رو به سوی جهان بودن آن، فعالبودن و ساختنیبودنش اشاره دارند؛ ولی ملاصدرا برخلاف مرلوپونتی اولاً با توجه به ذاتیدانستن نفسمندی برای بدن توانست به بدنهای دیگری غیر از بدن مادی، مانند بدن مثالی، قائل شود؛ و ثانیاً نهتنها جهان را منحصر در جهان تجربی و پدیداری نمیکند، بلکه حتی آن را منحصر به و در نسبت با بدنبودن نمیکند و از باب نمونه قائل به جهان معقولی است که در نسبت با و متحد با مرتبه عقل انسان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مواجههٔ فلسفهٔ اسلامی با مسائل جدلیالطرفین
نویسنده:
امیر دیوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله پاسخ به این پرسش است که: فلسفهٔ اسلامی در مواجهه با مسائل جدلیالطرفین چه مسیری را در پیش گرفته است؟ اهمیت این پرسش و لزوم پرداختن به آن وقتی آشکارتر میشود که مسائل جدلیالطرفین فلسفی دلیل بر ناتوانی و بیجوازی طبیعت عقل در گذر شناختاری به آن سوی طبیعت گرفته شود. در فلسفهٔ غرب، این دلالت را کانت به انجام رسانید و فروغ دانش مابعدالطبیعه یا فلسفهٔ اولی را به کاستی و خاموشی کشاند. فلسفهٔ اسلامی، بهسان همهٔ فلسفههای دیگری که در صدد اکتشاف برابرایستاها یا اعیان فراطبیعی، احکام و آثار آنها بودهاند، با فلسفهای روبهرو است که بر پایهٔ نظاممندی خود، آنها را از مرتبهٔ شناختبخشی پایین میآورد. بدینترتیب، این مقاله با پایه قراردادن موقعیت مسائل جدلیالطرفین در فلسفهٔ نقادی کانت، مواجههٔ فیلسوفان فلسفهٔ اسلامی را با این قبیل مسائل بازگو میکند تا در نهایت معلوم شود که چرا آنچه بخشی از دلیل کانت بر طرد شناختاریبودن دانش مابعدالطبیعه شد در فلسفهٔ اسلامی چنین نشد: فیلسوفان فلسفهٔ اسلامی، برخلاف کانت، مسائل جدلیالطرفین این دانش را به طبیعت عقل نسبت ندادند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 101
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انگاره «شهود» در حل مسئله آگاهی بر مبنای نگرش اشراقی
نویسنده:
مهدی کریمی ، احمد واعظی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
اندیشه شهود که در فلسفه سهروردی برای تبیین هستیشناسیِ نفس و ادراک بیان شده است، میتواند به نحوی جامع پدیدارهای ادراکی را توجیه کند. فیلسوفان مسلمان و اندیشمندان غربی به پرسش از چیستیِ ادراک و آگاهی پاسخهای گوناگونی دادهاند. در میان پاسخها دو سنت دوگانهانگاری و اینهمانی شهرت و کارایی بیشتری دارد. سنت دوگانهانگاری، که عقیده فیلسوفان مسلمان و منطبق بر آموزههای دینی است، با تقریرهای متعددی بیان شده است. در این میان تقریر سهروردی که مبتنی بر درکی تجربیشهودی از نفس است و از شهود به مثابه روش بررسی مسائل نفس بهره میگیرد، از قابلیت بیشتری برای حل مسئله ادراک برخوردار است. ویژگیِ شهودی دیدگاه سهروردی این امکان را میدهد که با درکی مستقیم سراغ مسائل نفس برویم و تبیینی پذیرفتنی برای هر یک از مشکلات مطرح کنیم. در این پژوهش میکوشیم با تکیه بر دیدگاه اشراقی به پرسش اصلی چیستیِ ادراک و آگاهی پاسخ دهیم. روش این پژوهش توصیفیتحلیلی است و از اندیشه شهود برای فهم و بررسی مسائل ادراک بهره میگیریم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 186
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی نظریه مراقبت از منظر نظریه عدالت رالز
نویسنده:
علی عبدی ، محمد مهدی علیمردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله پس از توصیف ماهیت اخلاقِ مراقبت و تحلیل کارایی ممتازش در مقایسه با نظریههای پیشین در حوزه اخلاق، بحث انتقادی خود را درباره دشواریهای پیش روی این نوع از اخلاق مطرح میکند. نتیجه حاصل از این بحث و ملاحظه انتقادی این است که اخلاق مراقبت ابتدائاً بر اساس دیدگاه موقعیتمحور و در برابر نظریههای مبتنی بر عدالت طرحریزی شده است، بدین معنا که در نظریه مراقبت نوعی خصوصیسازی اخلاق در مقایسه با عدالت عمومی وجود دارد. البته نقطه بحثانگیز اخلاق مراقبت در توسعه بیرویه حوزه رفتار (از اخلاقمداری شخصی، ارفاقی، و شفقتمحور) به حوزه عدالت اجتماعی، مبادلاتی و محاسبهمحور است. بنابراین، با بهرهگیری از تلاشهای رالز در نظریه عدالت، و نیز امتداد آن در لیبرالیسم سیاسی، به نظر میرسد میتوان نظریه مراقبت را متمّم نظریههای عدالتمحور، متأخر از این نظریات و در واقع برای تفکیک و تمایز حداکثری میان حقوق و اخلاق دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید