جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت کلامی
> 1400- دوره 12- شماره 2
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1402
دوره 14 , شماره 2 پیاپی 31
دوره 14 , شماره 1 پیاپی 30
سال 1401
دوره 13 , شماره 2 پیاپی 29
دوره 13 , شماره 1 پیاپی 28
سال 1400
دوره 12 , شماره 2 پیاپی 27
دوره 12 , شماره 1 پیاپی 26
سال 1399
دوره 11 , شماره 2 پیاپی 25
دوره 11 , شماره 1 پیاپی 24
سال 1398
دوره 10 , شماره 2 پیاپی 23
دوره 10 , شماره 1 پیاپی 22
سال 1397
دوره 9 , شماره 2 پیاپی 21
دوره 9 , شماره 1:پیاپی 20
سال 1396
دوره 8 , شماره 2 پیاپی 19
دوره 8 , شماره 1 پیاپی 18
سال 1395
دوره 7 , شماره 2 پیاپی 17
دوره 7 , شماره 1 پیاپی16
سال 1394
دوره 6 , شماره 2 پیاپی15
دوره 6 , شماره 1 پیاپی14
سال 1393
دوره 5 , شماره 2 پیاپی13
دوره 5 , شماره 1 پیاپی12
سال 1392
دوره 4 , شماره 2 پیاپی11
دوره 4 , شماره 1 پیاپی10
سال 1391
دوره 3 , شماره 2 پیاپی9
دوره 3 , شماره 1 پیاپی8
سال 1390
دوره 2 , شماره 3 پیاپی7
دوره 2 , شماره 2 پیاپی6
دوره 2 , شماره 1 پیاپی5
سال 1389
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
نقش اخبار منتقله در افتراقات کلامي درونشيعي؛ بررسي موردي انگارههاي سهوالنبي و تحريف قرآن
نویسنده:
حسين ستار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
شايد عمده دليل در افتراقات کلامي مذاهب و يا اختلافات کلامي در يک مذهب، مستندات حديثي يا برداشتهاي متفاوت از احاديث توسط پيروان هر انديشه باشد. احاديث فراواني بهویژه در سدههاي اوليه از ساير فرق و مذاهب اسلامي به حوزه تشيع راه يافته است. پديده انتقال حديث در کنار محسنات و فوايد فراواني که به همراه داشته، موجب بروز پيامدهاي ناخوشايندي نيز در فرقه اماميه گرديده است. اين نوشتار درصدد است تا به يکي از عوارض سوء اين مهم بپردازد: ايجاد اختلافات کلامي. ازاينرو، با تمرکز بر دو گزاره «سهوالنبي» و روايات «تحريف قرآن» در آثار شيخ صدوق نشان خواهيم داد که آغازگر اختلافات بعدي و انديشههاي ناسازگار با اجماع شيعي در خصوص اعتقاد به سهو پيامبر توسط شيخ صدوق و انديشه ناسازوار تحريف قرآن توسط ديگران؛ راه يافتن اخبار اهلتسنن به دایره حديثي شيعه و استناد عالمان شيعي بدين احاديث و عدم توجه به ريشههاي حديثي منقولات کتب اوليه است. تعدد طرق و کثرت نقل و شروع اين روايات از اهلتسنن در مقايسه با منابع شيعي ازجمله قرائن بر صحت مدعاي اين نوشتار در اصالت سني بودن اين اخبار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه انسانشناسي و معاد از ديدگاه قرآن کريم
نویسنده:
محمدجواد سقاي بيريا ، علياوسط باقري
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات معاد
چکیده :
معاد يکي از اصول اعتقادي دين اسلام و مورد تأکيد فراوان قرآن است. آيا هر نگرشي به انسان ميتواند با معاد قرآني سازگار باشد؟ هدف اين مقاله، ارائه حقيقت معاد قرآني و نگرشي صحيح به انسان است که بنا بر آن، معاد قرآني معنا مييابد. روش اين مقاله در جمعآوري اطلاعات، کتابخانهاي و در حل مسئله، توصيفي ـ تحليلي است. مهمترين يافتههاي اين مقاله عبارتاند از: 1. دوساحتي بودن انسان بهروشني از آيات «توفّي» به دست ميآيد؛ بنابراين انسان داراي جسم مادي و روح مجرد است؛ 2. ماديگرايان و مشرکان مکه در صدر اسلام و برخي متکلمان با نگرش ماديانگارانه صرف به حقيقت انسان، همگي در تصوير صحيح از معاد دچار اشکالاند؛ 3. تنها نگرش صحيح به انسان که با معاد قرآني سازگار است، نگرش فلاسفه اسلامي و برخي ديگر از متکلمان به انسان است که بنا بر آن، روح مجرد انسان پس از مرگ، باقي است و در قيامت به بدن او بازميگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 166
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي و نقد راهحلهاي غزالي در مسئله شرور
نویسنده:
اكرم خليلي نوشآبادي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
يکي از مهمترين مسائل در فلسفه دين و کلام جديد مسئله «شر» است که توجه جدي متفکران در همه اديان و نحلهها را به خود جلب کرده است. اين مسئله در کلام اسلامي صورت ديگري پيدا ميکند و با عنوان «مسئله شرور» طرح ميشود. تا جهان ماده باقي است، جدال با شر هم ادامه دارد و باور ديني نسبت به صفات عدالت، حکمت و رحمانيت خداوند در معرض هجوم غيرمتدينان واقع ميشود، بدین روی مقاله حاضر میکوشد تا تقرير و تحليلي از پاسخهاي غزالي، عالم مسلمان اشعري که تلاش زيادي براي حل مسئله شرور نموده است، ارائه دهد. اين نوشتار به شيوه «کتابخانهاي»، آثار اين متکلم را بررسي کرد و ضمن تلاش براي فهم و ارائه پاسخهاي وي، به توصيف و تحليل رويکردها و مباني آنها پرداخته است. شش پاسخ از ميان آثار غزالي استخراج شد که از ميان آنها، برتري خيرات نسبت به شرور، نظام احسن، شرور به مثابه عامل رشد و نظريه «جبران» قابل قبولتر بهنظر ميرسند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 202
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي انتقادي «مدل بيمرزي هاوکينگ ـ هارتل» و دلالتهاي فلسفي ـ الهياتي آن با تأکيد بر حکمت متعاليه
نویسنده:
حميدرضا شاكرين
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
چکیده :
نظريههاي طرحشده در کيهانشناسي نوين، ازجمله مسائل مهم در رابطه علم و دين و فلسفه است. برخلاف مدلهاي استاندارد مِهبانگ که به نظر شماري از انديشمندان توافق قابلملاحظهاي با عقايد پايه ديني مانند آفرينش الهي و حدوث زماني جهان دارد، شماري از مدلهاي کوانتومي آن دستاويزي براي مخالفت با خداگرايي و آفرينشباوري قرار گرفته است. از اينگونه است «مدل بيمرزي هاوکينگ ـ هارتل» که ميکوشد در عين پذيرش تناهي جهان؛ با نفي تكينگي آغازين و زمان صفر مطرح در مدل استاندارد، کرانمندي آن را نفي و به اين وسيله وجود خدا و نقش بيبديل او در آفرينش را مردود اعلام کند. مقاله پيشرو بر آن است تا به روش کتابخانهاي ـ توصيفي نظريه يادشده را معرفي و سپس به روش عقلي ـ تحليلي، بهويژه با تکيه بر حکمت متعاليه، آن را مورد سنجش قرار داده، مباني و نتايج فلسفي و الهياتياش را آشکار سازد. ماحصل تحقيق اين است که مدل يادشده فاقد استانداردهاي لازم علمي و پشتوانههاي تجربي و نظري است. افزون بر آن، بر فرض درستي اصل نظريه، بر هيچيک از نتايج فلسفي و الهياتي موردنظر هاوکينگ دلالت نداشته و برداشتهاي صورتگرفته، همه ناشي از ضعف بنمايههاي فلسفي و فاقد استواري لازم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کمّ و کيف علم امام از ديدگاه علامه مصباح يزدي
نویسنده:
محمدحسن نادم ، زینب عطاءاللهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم امام (ع)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
در نظام اعتقادي شيعه «علم امام» از ويژگيها و مقومات مهم امامت است، بهگونهایکه نقش زيرساختي و بنيادي بر ديگر ويژگيهاي امامت، مانند نصب الهي و عصمت دارد و ازجمله امتيازاتي است که امامت با آن مورد سنجيده ميشود. شيعيان از بدو پيدايش مسئله امامت تاکنون به علم امام نظر ويژه داشتهاند و با رويکردهاي گوناگون درباره کمّ وکيف آن اظهارنظر نمودهاند. ازجمله شخصيتهای کلامي معاصر علامه مصباح يزدي است که در زمره متکلمان، از خود آثار معارفي قابلتوجهي به يادگار گذاشته و آراء کلامي او مدنظر ويژه کلامپژوهان قرار گرفته است. اين جستار بر آن است تا در حد یک مقاله، کمّ وکيف علم امام را که اخيراً به يکي از آموزههاي اعتقادي چالشبرانگيز روز تبديل شده است با توجه به آثار به يادگار مانده از ايشان مطالعه و بررسي کند تا کمّيت وکيفيت علم امام که براساس بيان ايشان علاوه بر استدلالات عقلي با روايات نيز همخواني دارد بهطور ويژه نمايان گردد و از اين رهگذر، رويکرد کلامي ايشان و پاسخ به بعضي از شبهات مربوط به علم امام نيز به اجمال مطمعنظر قرار گيرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي انتقادي ديدگاه خواجه نصيرالدين طوسي درباره «کلام الهي»
نویسنده:
رحمتالله كريمزاده ، محمداسحاق عارفي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
يکي از مباحث مهم اعتقادي که متکلمان اسلامي اهتمام جدي به آن داشتهاند بحث «کلام الهي» است. در باب حقيقت کلام الهي ديدگاههاي متفاوتي ارائه شده است. ازجمله آنها ديدگاه خواجه نصيرالدين طوسي است. پرسشي که اين پژوهش بدان پرداخته اين است که آيا تبيين خواجه نصیرالدين از حقيقت کلام الهي، براساس تفسير شارحان او، ميتواند پاسخي قانعکننده نسبت به حقيقت کلام الهي بهشمار آيد؟ اين نوشتار پس از اشاره به ديدگاههاي گوناگون درباره حقيقت کلام الهي، با روش توصيفي ـ تحليلي و همچنين کتابخانهاي، ديدگاه ایشان را براساس تفسير شارحان آثارش (علامه حلي و محقق لاهيجي) بررسي و ارزيابي کرده و به اين نتيجه رسیده است که تفسير علامه حلی از، ديدگاه خواجه نصیرالدين کامل بهنظر نميرسد؛ و تفسير محقق لاهيجي از آن ـ افزون بر اينکه ايشان سخن خواجه نصیرالدين را طبق ديدگاه و مذاق خودش تفسير نموده ـ با اشکالاتي مواجه است. سپس ديدگاه کامل و جامعي که از اين اشکالات مبرا باشد پيشنهاد داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبيين و تحليل حقيقت حوض کوثر و سرچشمههاي آن
نویسنده:
رضا نوروزي ، ميثم دوستمحمدي ، وليالله محمدنژاد ولامدهي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بيانات ديني درباره حوض کوثر را ميتوان از معارف عميق اسلام دانست. تحليل حقيقت حوض کوثر ميتواند موجب تعميق باور به اين آموزه ديني و ايجاد تصويري روشن از آن شود. اين نوشتار در پاسخ به اين پرسش که «حقيقت حوض کوثر چيست؟»، با روش توصيفي ـ تحليلي، ضمن دقت در ويژگيهاي حوض کوثر در روايات، به تبيين و تحليل این پدیده و تبيين سرچشمههاي آن با رويکرد عرفاني پرداخته است. يافتههاي اين پژوهش نشان ميدهد که پيوستگي دنيا و آخرت از سنخ ظهور و تجلي است و در آخرت باورها و اعمال انسان، تجسم پيدا ميکند. حوض کوثر ظهور حقيقت هدايتي است که انسان در دنيا از طريق تعاليم قرآن و عترت دريافت نموده است؛ لذا دريافت هدايت در دنيا از اولياي دين، در آخرت به شکل دريافت شراب طهور از ساقي کوثر ظهور ميکند. سرچشمه حوض کوثر دو نهر بهشتي به نام «تسنيم» و «ماء معين» است. «تسنيم» برترين شراب بهشتي است که مقربان آن را به صورت خالص مينوشند. «ماء معين» نيز يکي از شرابهاي ويژه بهشتي است. ترکيب «تسنيم» و «ماء معين» در حوض کوثر را ميتوان ترکيبي از علوم توحيدي و محبت ولايت الهي دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتبارسنجي ادله عقلي قاضي سعيد قمي بر نفي سنخيت بين خداوند و مخلوقات
نویسنده:
جواد نظري ، شمسالله سراج ، مجيد ضيايي قهنويه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
قاضي سعيد قمي هرگونه سنخيتي ميان خداوند و ممکنات را مردود ميداند و برايناساس وجود هرگونه صفتي اعم از صفات عين ذات يا زاید بر ذات را در خداوند انکار ميکند. لذا به نظر وي خداوند را جز به سلب نميتوان شناخت. وي براي نظريه توحيدي خود، ادله عقلي گوناگون و متعددي اقامه کرده است. در اين نوشتار، اين ادله عقلي گردآوري شده و مورد نقد قرار گرفتهاند. عمده اشکالات وارد بر ادله عقلي قاضي سعيد از اين قرارند: خلط ميان ترکيب خارجي و ترکيب تحليلي، عدم تفکيک ميان عليت خارجي و عليت تحليلي، تسري اشکالات صفت زاید بر ذات به صفت عين ذات، مرادف يا مساوي گرفتن هرگونه علمي با احاطه وجودي عالم نسبت به معلوم، اعتقاد به ملازمه بين علم و مورد تصرف واقع شدن معلوم، مرادف گرفتن هرگونه صفتي با حد وجودي و اينکه هر موصوفي ضرورتاً محدود است، خلط ميان حاکي و محکي، اعتقاد به منافات داشتن سنخيت وجودي با فقر وجودي ممکنات نسبت به خداوند، ملازم دانستن تشکيک وجودي با کمي بودن دو طرف تشکيک.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محل تحقق کمال نهايي انسان از منظر قرآن کريم
نویسنده:
علي رهيد ، مصطفي كريمي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
انسان بهطور فطري موجودي کمالگراست. اين گرايش والا انسان را دائم در مسير حرکت و رشد قرار ميدهد. شناخت آخرين مرتبه کمال و محل تحقق آن نقش بسزايي در جهتدهي به رفتار و افعال انسان دارد. پژوهش پيشرو ديدگاه قرآن کريم درباره محل تحقق کمال نهايي انسان را به شيوه مطالعه کتابخانهاي و روش توصيفي ـ تحليلي و با رعايت ضوابط تفسير موضوعي بررسي کرده است. يافتههاي پژوهش نشان ميدهد آيات وحي هر سه نشئه دنيا، برزخ و قيامت را محل وقوع کمال نهايي انسان ميداند که متناسب با ظرفيت وجودي هر عالم، مراتبي از کمال نهايي براي انسان بهوقوع ميپيوندد. مطابق آيات وحي، در عالم دنيا بهتبع انجام افعال اختياري، چنين کمالي محقق ميگردد. آياتي که از ارتزاق، هدايت و اصلاح در عالم برزخ سخن ميگويد بر تحقق کمال نهايي در عالم برزخ دلالت دارد و مؤيد به روايات متعدد نيز هست. قرآن کريم در آيات متعددي مسئله خروج بعضي انسانها از جهنم، افاضه رحمت و مغفرت و تحيت در بهشت، تزکيه بهشتيان، درخواست اتمام نور و حرکت نوراني بهشتيان، تسبيح و تحميد آنان، شهود و ملاقات پروردگار و ارتزاق مؤمنان در بهشت را مطرح مينمايد که ميتوان براي اثبات تحقق کمال نهايي در عالم قيامت از آنها استفاده کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الهيات زيستمحيطي آيتالله جوادي آملي بررسي تأثير جهانبيني اسلامي بر محيطزيست
نویسنده:
سميرا كريمنژادي ، ابراهيم عليپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
نقش الهيات در کنترل و حل بحران فراگير زيستمحيطي مهم و تأثيرگذار است. آيتالله جوادي آملي با تبيين رابطه انسان و طبيعت مبتني بر جهانبيني توحيدي و جايگزيني عنوان «خلقت» به جاي «طبيعت»، درصدد ارائه راهحلي برآمدهاست. لوازم خاص ديدگاه مذکور مبتني بر آن است که انسان در مقام خليفةاللهي، برترين مخلوق هستي بوده و طبيعت مسخر اوست. از سوي ديگر، وي امانتدار و مالک طبيعت بهنحو مشروط و مأذون از سوي خداوند است. درک صحيح اين جايگاه به هماهنگي و تعامل مطلوب بشر با طبيعت منجر ميشود. ایشان مهمترين موانع ارتباط صحيح انسان با طبيعت را روحيه سلطهجويي و استکبارطلبي بشر امروز بر مبناي جهانبيني ماديگرايانه و انسانمدارانه تعبير ميکند. از نظر ايشان، توجه به آثار و ثمرات مادي و معنوي طبيعت و کارکرد آن در سلامت و رشد معرفتي، عقلاني و روحي انسان و درک تأثيرات متقابل روابط وي با زيستبوم براساس نگرش توحيدي به هستي، عملکرد بشر را نسبت به طبيعت اصلاح و تنظيم مينمايد که ثمره آن آباداني و تکامل مادي و معنوي محيطزيست و حل بحرانهاي آن خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 203 تا 220
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید