جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
فلسفه تحلیلی
> 1401- دوره 19- شماره 41
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1402
دوره 20 , شماره 43
سال 1401
دوره 19 , شماره 42
دوره 19 , شماره 41
سال 1400
دوره 18 , شماره 40
دوره 18 , شماره 39
سال 1399
دوره 17 , شماره 38
دوره 17 , شماره 37
سال 1398
دوره 16 , شماره 36
دوره 16 , شماره 35
سال 1397
دوره 15 , شماره 34
دوره 15 , شماره 33
سال 1396
دوره 14 , شماره 32
دوره 14 , شماره 31
سال 1395
دوره 13 , شماره 30
دوره 13 , شماره 29
سال 1394
دوره 12 , شماره 28
دوره 12 , شماره 27
سال 1393
دوره 11 , شماره 26
دوره 11 , شماره 25
سال 1392
دوره 10 , شماره 24
دوره 10 , شماره 1 پیاپی23
سال 1391
دوره 9 , شماره 2 پیاپی22
دوره 9 , شماره 1 پیاپی21
سال 1390
دوره 8 , شماره 2 پیاپی20
دوره 8 , شماره 1 پیاپی19
سال 1389
دوره 7 , شماره 2 پیاپی18
دوره 7 , شماره 1 پیاپی17
سال 1388
دوره 6 , شماره 2 پیاپی 16
دوره 6 , شماره 1 پیاپی 15
سال 1387
دوره 5 , شماره 2 پیاپی 14
دوره 5 , شماره 1 پیاپی 13
سال 1386
دوره 4 , شماره 2 پیاپی 12
دوره 4 , شماره 1 پیاپی 11
سال 1385
دوره 3 , شماره 2 پیاپی 8
دوره 3 , شماره 1 پیاپی 7
سال 1384
دوره 2 , شماره 4 پیاپی 6
دوره 2 , شماره 3 پیاپی 5
دوره 2 , شماره 2 پیاپی 4
دوره 2 , شماره 1 پیاپی 3
سال 1383
دوره 1 , شماره 2 تابستان
دوره 1 , شماره 1 بهار
عنوان :
انتخاب مصنوعی به مثابهی تمثیلی برای انتخاب طبیعی در آراء داروین: تحلیلی از منظر علومِ شناختی
نویسنده:
محمود مژده خشکنودهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
چگونگی برقراری تمثیل بین دو نوع انتخاب طبیعی و مصنوعی مورد پژوهش و مطالعهی بسیاری از مورخین و فلاسفهی علم، زیستشناسی و تکامل بوده است. از جمله منابع مهم در این راستا، دستنوشتههای داروین است که نشان میدهد در فرآیند مطالعات پژوهشی داروین، چگونه تمثیلِ بین انتخاب طبیعی و مصنوعی در ذهن او شکل گرفته بود. رویکرد او به تمثیل رویکردی طبیعتگرایانه است. در تاریخ علم و معرفت نمونههای بسیاری از تمثیل وجود دارند که هم در مقام کشف و هم در مقام استدلال کاربرد داشتهاند. مطابق یافتههای جدید علوم شناختی ذهن آدمی بر اساس استدلال تمثیلی عمل میکند بهگونهای که تعدادی از دانشمندان علومِ شناختی بر این باورند که تمثیل در هستهی شناخت آدمی قرار دارد. مدلهای مختلفی در علوم شناختی برای اقامهی تمثیل پیشنهاد شده است. پژوهشها نشان میدهند که استدلالهای تمثیلی بهکارگرفته شده توسط داروین بر اساس مدلهای علوم شناختی، مدل تمثیل تناسبی است با این فرق که برای برقراری تمثیل بین انتخاب طبیعی و مصنوعی داروین از تعدادی تمثیلهای پلزننده و متقابلی استفاده کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 297 تا 324
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه حرکت در مراتب ادراکی فضاهای معماری، مبتنی بر نظریه حرکت جوهری ملاصدرا
نویسنده:
مهدی بنیاسدی باغمیرانی ، سید بهشید حسینی ، آزاده شاهچراغی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حرکت جوهری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
ادراک در فلسفه و معماری، عجین با مفهوم حرکت است. مخاطب با حضور و حرکت در فضا، هم راستا با نظریه حرکتجوهری ملاصدرا، شامل مراتبی از حرکت میشود که سطح ادراک مخاطب را از سطح مادی به سطح معنوی ارتقاء میدهد. این سیر ادراک مبتنی بر حرکت در فضاهای معماری، قابل انطباق با مراتب ادراکی ملاصدرا میباشد. فلذا پژوهش حاضر، بین رشتهای و از نوع کیفی با رویکرد تطبیقی-تحلیلی است. هدف این پژوهش، واکاوی مراتب حرکتی در فضاهای معماری، و سپس انطباق سیر ارتقاء ادراک از سطح مادی به معنوی در فضاهای معماری، با مراتب ادراکی ملاصدرا است. سئوالات کلیدی این است که: حرکت در فضاهای معماری چگونه زمینه ارتقاء ادراک از سطح مادی به معنوی را فراهم میکند؟ و مراتب حرکتی در فضاهای معماری، چگونه با مراتب ادراکی ملاصدرا قابل انطباق است؟ نتایج نشان میدهد که در بازخوانش مباحث ادراکی ملاصدرا در فضاهای معماری، ایجاد درک حضوری، مستلزم اتحاد عاقل و معقول بهواسطه حرکت ناظر در فضاست. فرد با حرکت در فضا، مراتبی حرکتی را تجربه میکند، که در ابتدا ادراک را مشمول لایهی حسی میکند؛ اما با حرکت در مراتب بالاتر، ادراک به لایهی معنوی تعلق میگیرد، که با مراتب ادراکی ملاصدرا هم خوانی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابداکشن گزینشی در انتخاب فرضیات و نسبت آن با استنتاج بهتبیینی (IBE)
نویسنده:
سید احمد میرصانعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ابداکشن گزینشی در مقابل ابداکشن خلاق و نیز استنتاج بهتبیینی (IBE) قرار میگیرد. گزینش فرضیات یا از میان فرضیات جدید و حدسی و بدون دانش قبلی صورت میپذیرد (ابداکشن گزینشی پیرسی)؛ یا اینکه گزینش فرضیات و تبیینها بهتر از میان تعداد زیادی از فرضیات و تبیینهای ممکن که از قبل دانسته شده است صورت میپذیرد (ابداکشن گزینشی مگنانی و ابداکشن وابسته به امر واقع شورز). بر مبنای هر دو دیدگاه، و نیز بر مبنای دیدگاه سوم که مربوط به گبای و وودز است، ابداکشن گزینشی متمایز از استنتاج بهتبیینی (IBE) است. ابداکشن وابسته به امر واقع شورز واجد هر سه فرآیند فرعی استنتاج، یعنی ارتباط، مشاهده و حکم است (c،o و j)؛ در حالی که ابداکشن گزینشی پیرس تنها واجد فرآیند فرعی سوم، یعنی حکم است (j)، و بنابراین آن را نمیتوان به عنوان یک فرآیند استنتاج ابداکشنی معرفتی در نظر گرفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 325 تا 344
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل اوصاف ذاتی نفس انسان در دو نظام فلسفی مشّاء و سانکهیا
نویسنده:
محمد کریمی ، جبار امینی ، جمشید جلالی شیجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در فلسفهی یونان، متفکّران متأخّر از سقراط بیش از پیشینیان خود، به مبحث «انسانشناسی» توجه کردند و بهویژه در آثار ارسطو، مسائل مربوط بدان مبحث با روشمندی خاصّی ارائه شد. به موازات ایشان در شرق نیز، از همان ابتدا «وجودشناسی» در خدمت «انسانشناسی» قرار گرفت و از جمله در مکتب سانکهیا، توجه شایانی بدان شد. طبعاً در هر دو سنت فکری، شناخت نفس آدمی نسبت به جسم او از اهمیت و پیچیدگی بیشتری برخوردار بوده است. پژوهش پیش رو عهدهدار تبیین اوصاف ذاتی نفس انسان از منظر پایهگذاران مکاتب یادشده به نحو تطبیقی است. ارسطو با آنکه نفس را مجرّد از هیولا و غیر جسمانی میدانست، آن را کمال اوّل جسم طبیعی آلی میپنداشت. در نظر او، نفس ناطقهی انسان جامع قوای نفس نباتی و حیوانی نیز است. اما در نظر حکیم کاپیلا، نفس یا پوروشا واجد هویتی بسیار متعالی، فرامادّی و ازلی است که نه علت و صانع چیزی بود و نه معلول و مصنوع چیزی. پوروشا به تمامه مجرّد از مادّه یا پراکریتی، ولی محرّک آن برای پیدایش موجودات است. همچنین باور به تعدّد نفوس، لازمِ قهری تعریف نفس در تفکّر مشّائی است، ولی با توجه به اوصاف نفس در تفکّر سانکهیه، چنین ایدهای نادرست بهنظر میرسد، از اینرو متفکّران سانکهیه دلایل متقنی به سود آن ارائه نکردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 269 تا 296
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فصلگرایی و دیدگاه پیشفرض جهت تبیین تجربهی بصری
نویسنده:
فراز عطار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بنا به استدلال مارتین، فصلگرایی دیدگاه پیشفرض جهت تبیین تجربهی بصری است. فصلگرایی در این استدلال، بر مفهوم تمیزناپذیری استوار است: یک رویداد یک تجربهی بصری است اگر و تنها اگر در خلال دروننگری از تجربهی ادراک مطابق با واقع تمیزناپذیر باشد. در نتیجهی این استدلال نظریههای نوع مشترک به لحاظ معرفتشناختی غیرمحافظهکار هستند؛ چراکه به یک اصل معرفتشناختی اساسی متعهّد هستند. پس فصلگرایی، که به لحاظ معرفتشناختی محافظهکار است (به این اصل ملزم نیست)، دیدگاه پیشفرض است. به این استدلال نقدهایی وارد شده است. بنا به نقد اصلی، شرط تمیزناپذیری نه شرط لازم و نه شرط کافی برای تجربهی بصری است. من به این نقد اصلی و نیز نقدهای دیگر خواهم پرداخت. با بررسی انتقادی آنها و نیز پاسخهای مارتین، از این ادعا دفاع میکنم که استدلال مارتین در دفاع از ایدهی «فصلگرایی به مثابهی دیدگاه پیشفرض» ناموفق است. یکی از دلایل اصلی برای این ادعا آن است که پاسخهای مارتین به نقد اصلی روشن و موجّه نیستند. پس تا زمان رفع ابهامات نمیتوان تمیزناپذیری را شرط تجربهی بصری دانست. همچنین توضیح میدهم که استدلال مارتین، حتی اگر معتبر باشد، تنها نتیجه میدهد که نظریههای نوع مشترک دیدگاه پیشفرض نیستند، نه اینکه فصلگرایی دیدگاه پیشفرض است. برای آن که این استدلال به نتیجهی دلخواه مارتین برسد، باید گامهای دیگری برداشته شود. بنا به یک گام، باید نشان داده شود که دیدگاه دیگری نمیتواند دیدگاه پیشفرض باشد. نشان میدهم که تردیدهای قابلملاحظهای در این خصوص وجود دارد. به علاوه استدلال میکنم که فصلگرایی مبتنی بر مفهوم ترکیب فصلی متفاوت از فصلگرایی مبتنی بر مفهوم تمیزناپذیری است. این فصلگراییِ متفاوت خود میتواند گزینهای جایگزین برای دیدگاه پیشفرض باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 226
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و نقد عناصر معنویت از دیدگاه کیس وآیمن
نویسنده:
محمدحسین ایراندوست
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
اصطلاح «معنویت» در غرب معانی زیادی در برداشته است. تطورات این واژه از یک معنای سنتی همسو با کتاب مقدس در قرن پنجم آغاز شده و تا اخذ معنایی مقابل جسمانی و مادی در قرون بعد و نیز اخذ مفاهیم روانی و اجتماعی و سیاسی و بهداشتی، در سدههای سیزدهم تا بیستم میلادی ادامه یافته است. محققان متعددی در زمینهی معنویت پژوهی فعالیت نمودهاند. در این میان کتب و مقالات «کیس وآیمن» استاد دانشگاه بلوم فونتین و محقق رشته عهد عتیق در این دانشگاه، قابل تأمل است. به باور کیس وآیمن سه عنصر اصلی برای معنویت قابل شناخت و معرفی است: 1. فرآیند رابطهی میان خدا و انسان که در یک لحظه رابطهی بین دو قطب الهی و انسانی رخ میدهد. 2. فرآیند تدریجی به این معنا که دو قطب انسانی و الهی، بهتدریج به هم پیوسته میشوند. و خداوند در این مرحله با صفات خود بهتدریج بر انسان تجلی میکند. 3. تبدیل و تطور، به این معنا که روند ارتباط میان دو قطب انسانی و الهی، سبب تبدیل و تطور جوهر انسانی میشود. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی، ضمن تبیین معانی مختلف معنویت، از منظر وآیمن و نقد و بررسی دیدگاه ایشان، در صدد پاسخ به این سؤال است که عناصر معنویت چیست؟ همچنین در این مقاله سه عنصر معرفی شده از سوی ایشان مورد بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 49
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی معنای زندگی از دیدگاه علامه طباطبایی و فردریش نیچه
نویسنده:
مرجان عسگری بابادی ، فرج اله براتی ، گودرز شاطری ، صادق خوشخو
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
یکی از دغدغههای مشترک علامه طباطبایی و فریدریش نیچه معنای زندگی است؛ مراد علامه از معنای زندگی هدف داشتن زندگی بوده ولی نیچه معنای زندگی را معادل ارزش میدانست؛ هر دو فیلسوف با توجه به مبانی فکری خود به این سؤال که آیا زندگی دارای معنا است پاسخ دادهاند، رویکرد علامه در رویارویی با معنای زندگی فراطبیعی و نیچه رویکرد طبیعت باور دارد. علامه از طریق صفت حکیم بودن خدا، هدفدار بودن جهان خلقت از جمله انسان را اثبات میکند وی معتقد است زندگی در پرتو اعتقاد به خدا و پایبندی به اخلاق و رفتار انسانی معنا پیدا میکند ولی نیچه خدا را انکار میکند و دین را عامل بدبختی انسان میداند و معتقد است انسان هرچه دیندارتر باشد ضعیفتر و ناتوانتر است. او نتیجه بیمعنایی زندگی را در قالب نیستانگاری بیان میکند و آن را به نیستانگاری فعال و نیستانگاری منفعل تقسیم کرده است. هر دو فیلسوف به لزوم معناداری زندگی معتقدند با این تفاوت که علامه معتقد است انسان معنای زندگی را کشف میکند اما نیچه میگوید انسان معنای زندگی را جعل میکند. هدف این پژوهش ارائهی تصویری مبیَن از معنای زندگی بر اساس تبیین دیدگاه دو فیلسوف مطرح الهی و به ظاهر غیر الهی است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش کتابخانهای بوده و در تطبیق دیدگاه دو فیلسوف از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر رمانتیکی آزادی از نظر آیزایا برلین
نویسنده:
محسن فاضلی ، علی اکبر احمدی افرمجانی ، علی مرادخانی ، رضا داوری اردکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
لب لباب اندیشه برلین تعریف و تفسیر او از آزادی است. چنانکه این تعریف و تفسیر بر سایر بخشهای اندیشهاش سایه انداخته و بدون فهم آن نمیتوان برداشت درستی از کلیت اندیشه او به دست آورد. اما پیشاپیش باید دانست که تعریف منحصربهفرد برلین از آزادی از رهگذر مطالعه دو عصر روشنگری و رمانتیسم و تأثیر مؤلفههای حاکم بر تفکر آن دو عصر بر اندیشه وی نشأت گرفته است. اولاً از جریان کلاسیک یا روشنگری در راستای عینیت باوری و واقعگرایی تجربه محور و ثانیاً از جریان رمانتیسم در راستای اراده محوری و بهعنوان قویترین جریان ضد تفکر روشنگری. بنابراین به نظر میرسد تمایز آزادی مثبت و منفی از تأثیر همین دو جنبش نشأت گرفته باشد تا آنجا که جان گری یکی از معروفترین مفسران آثار برلین لیبرالیسم او را آگونیستی معرفی میکند. این نوشتار سعی بر آن دارد ابتدا سهم ایدههای رمانتیک را در تعریف و برداشت مفهوم آزادی از منظر برلین روشن ساخته و تفسیری رمانتیکی از آزادی مدنظر او ارائه کند تا بتواند تأثیر جنبش رمانتیک را بر اندیشهی برلین بهخصوص تعریف وی از آزادی نمایان سازد. سپس مدلل سازد آیا ایدههای رمانتیکی موجود در مفهوم آزادی مدنظر برلین با ایدههای روشنگری مؤثر در اندیشه وی در تعارض قرار میگیرند؟ زیرا فرض اولیه بر آن قرار دارد که تعریف آزادی متأثر از عناصر هر دو جنبش روشنگری و رمانتیسم است. و در ادامه آیا سنتز برلین در تأثیرپذیری از این دو جریان مذکور در تبیین مفهوم آزادی موفق و یکدست از کار درمیآید یا خیر.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 227 تا 268
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطهی هنر و سیاست از دیدگاه ژان فرانسوا لیوتار
نویسنده:
الهام احمدی ، مریم بختیاریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
با توجه به اینکه محور اصلی اندیشههای لیوتار عدالت و آزادی است، برداشت وی از هنر نیز میتواند مایههای سیاسی قابلتأملی داشته باشد. بهنظر لیوتار، حاکمیت فراروایتهای مدرن در وضعیت پسامدرن پایان یافته است، چراکه فراروایتها خود، عامل برخی بیعدالتیها و نابسامانیها واقع شدهاند. برای مقاومت در برابر کلیت فراروایتها لیوتار، بحث میل را مطرح میکند که میتواند به صورتهای متفاوت تحتعنوانِ مشترک هنر، نمود یابد. هنر بهدلیل گرایش به کودکواری یا ناانسان میتواند از قید گفتمانهای مدرن رها باشد. یعنی، انسانی که مانند نوزاد همچون یک لوح سفید در خدمت هیچ نظام ایدئولوژیک بخصوصی با اهداف خاص نیست و فقط دارای نیازها و اهداف طبیعی و اصیل است؛ موجودی که درون هر انسان بالغ و نا بالغی وجود دارد. اکنون هنر با تمایل به این موجود بهسان یک رخداد است و رخداد، واقعهای است که با هیچ نظام از پیش تعریفشدهای سازگار نیست؛ به همین دلیل توانایی به چالش کشیدن نظام حاکم را دارد و میتواند تفارق را آشکار سازد و بدینسان میتواند شیوههای پیشین تبیین را از بین ببرد. به این ترتیب، هنر میخواهد با دارویهای جدید، جهانی عادلانه پدید آورد. در این برداشت، دیگر هنر نمیتواند مبلغ و یا مکمل سیاستگذاریها باشد. این نوشتار پس از مطالعه، ترجمه و تحلیل آرای لیوتار و شارحان وی تلاش دارد تا نقش سازندهی هنر و رابطهی آن با سیاست و بهتبع آن عدالت را روشن سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مواجههی با معماری بهمثابهی رُخداد نزد دریدا
نویسنده:
شراره تیموری ، شمس الملوک مصطفوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
اگرچه به نظر میرسد دیکانستراکشن نزد دریدا موجب گسست و فروپاشی همه چیز است، اما میتوان آن را بهمنزلهی مبنایی برای گرد هم آوردن و اتصال همه چیز هم بهحساب آورد. رُخداد نزد دریدا مانند دیگر موضوعاتی که در فلسفهی دریدا مطرح میشود، بهسان دیکانستراکشن، به فروپاشی و بَرساخت مدام مبتلاست. در این خصوص سؤالات زیادی مطرح میشود از جمله اینکه رُخداد چیست و چرا امری درونی است که از ما اعتبار میگیرد یا اینکه اصولاً چرا رُخداد به مصنوع بودگی دچار است؟ بهعلاوه، مسئلهی مهمتر این است که چرا دریدا معماری را از سنخ رُخداد میداند و سبک دیکانستراکشن در معماری که با مشارکت خود او شکل گرفت، تا چه حدّ پدیدهای از جنس رُخداد تلقی میشود و نیز تا چه حدّ به تبیین رُخداد کمک میکند؟ مقالهی حاضر تلاش میکند با تبیین آرای دریدا در مورد رُخداد و ارتباط آن با هنر و معماری، ویژگیهای آن همانند ساختناپذیری و پیشبینیناپذیری را آشکار سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید